1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی بی ام و X1 مدل 2015

بررسی بی ام و X1 مدل 2015

16 آبان 1394
  • 0

گرچه دهه‌هاست که خودروسازی ما از روند جاری پیشرفت در دنیا فاصله گرفته و در یک دنیای مهجور و محصور مشغول فعالیت است و دل‌خوش هم به آن است که سیل مشتریان دست‌به‌نقد و دلالان را پشت دروازه‌های خویش منتظر نگاه داشته، اما در آن سوی جهان که رقابت و مشتری مداری حرف اول و آخر را در تجارت می‌زند، دمی آسودگی مساوی با سال‌ها عقب‌افتادگی ست، به همین سبب هم است که می‌بینیم که تمامی سازندگان و حتی چینی‌ها نیز حرکتی روبه‌جلو دارند و پسرفت و عقب‌گرد، در قاموسشان جایی ندارد. در این میان نیز، آنانی موفق‌ترند که حرف و سخنی نویی را ارائه داده و تنها به روند جاری و موجود اکتفا ننمایند.

ب‌ام‌و سال‌هاست که با مدل‌های رده X خود در بازارهای جهانی مشغول تاخت وتاز است و با آن‌که کمی دیرتر از ژاپنی‌ها وارد این عرصه (ساخت SUV) شده ولی در همین مدت نسبتاً کوتاه هم بسیار خوش درخشیده است، نکته جالب اینجاست که رده X این خودروساز هم از لحاظ سبک بدنه به دو دسته متفاوت تقسیم شده‌اند، شماره‌های زوج این رده، در کلاس خاصی طبقه‌بندی می‌شوند که مصداق عینی آن شاهکاری به نام X6 است که نه‌تنها مبدع طراحی نوینی در دنیای خودروست بلکه به لحاظ گیرایی و جذابیت هم کم‌نظیر است؛ و شماره‌های فرد که از روند متعارف در این کلاس پیروی نموده و نمونه بارزشآن‌هم مدل X5 است. در این بین، مدل X1 نیز توانسته به‌عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده جای خاصی را در این بازار اشغال نماید، گرچه برخی از اهل فن آن را یک کراس‌اوور واقعی نمی‌دانند و بیشتر لفظ هاچ‌بک را برازنده آن می‌دانند.

تولید نسل اول ب‌ام‌و X1، در اکتبر سال 2009 میلادی در آلمان آغاز شد و کمی بعد نیز روانه بازارهای جهانی گردید. این خودرو همچون برادر بزرگ‌ترش X3 از پیشرانه‌های N20 ب‌ام‌و بهره می‌برد. طراح آن هم شخصی به نام ریچارد کیم ((RICHARD KIM می‌باشد. در حال حاضر، علاوه بر آلمان، در ممالکی همچون چین، روسیه، هندوستان، مکزیک و تایلند هم این خودرو تولید می‌شود. چندی پیش نسل اول یا فعلی ب‌ام‌و X1 توسط سایت «AUTOMIDDLEEAST» تست و بررسی گردید که در اینجا برگردان آن را تقدیمتان می‌کنم.

خلاصه بررسی

کل امتیاز:2.5 از 5

آیا این خودرو، یک هاچ‌بک با طراحی نامتعارف است و یا یک اس‌یو‌وی ست بدون ویژگی‌ها و مختصات مربوطه؟ تنها نکته‌ای را که می‌دانیم آن است که ب‌ام‌و X1 یک اس‌یو‌وی جمع‌وجور است که کوچک‌تر و نیز کمی مقرون به‌صرفه‌تر از مدل X3 است.

نمای ظاهری

من این موضوع را درک می‌کنم که X1 ارزان‌ترین خودرویی است که ب‌ام‌و در رده اس‌یو‌وی‌ها ارائه می‌دهد اما آنچه که قابل درک نیست شیوه تفکر طراحان این خودروست. در نمای جلو، چراغ‌های خاص ب‌ام‌و فی‌الفور به تمایز و هویت‌یابی آن مدد می‌رساند و چند میلی‌متر پایین‌تر از آن نیز، مه شکن‌ها نصب شده‌اند؛ که جلوپنجره کلیوی شکل عریض هم در پیشانی آن جای گرفته است که درمجموع قابل‌قبول به نظر می‌آید. این سبک از طراحی که چندان‌ هم عالی نیست در کناره‌های خودرو نیز امتداد می‌یابد. در آنجا خطوطی را می‌بینیم که از کناره گلگیرهای جلوی آن شروع شده و در عقب آن محو می‌شوند، اما چرا در عقب؟ با یک نگاهی کوتاه می‌توان گفت که در این مورد، دست طراح کاملاً بسته بوده و هیچ راه حل دیگری برای رفع آن وجود نداشته است.

کابین

داخل این خودرو، نزدیک‌تر و مأنوس‌تر به آن قلمروی است که ما را به ب‌ام‌و پیوند می‌دهد. ترکیب تریم چوبی، پلاستیک، چرم و دیگر مواد نرم در کنار یکدیگر، داشبورد مرتب و شیکی را برای آن مهیا نموده است. صندلی‌ها، چه در جلو و نیز در عقب، به نحو مناسب و درخوری راحت هستند و فضای سر هم کاملاً مناسب است، درمجموع، چهار سرنشین بزرگ‌سال می‌توانند به‌راحتی در آن جای گیرند.

مهندسی

فرض کنیم که دفتر کارتان را ترک نموده و به اینترنت موبایلتان نیز دسترسی ندارید، اما این معضلی کهنه و قدیمی است که در این خودرو به‌سادگی حل شده است. در صفحه نمایشگر موجود در کابین X1، دسترسی به انواع وب‌سایت‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است و برای این کار هم می‌توانید از کنترلرهای سیستم IDRIVE آن بهره گیرید، کنترلرهایی که جایگزینی ایده‌آل برای موس کامپیوتر به شمار می‌آیند و تمامی کارکردهای مختص به آن را نیز دارا هستند.

آنچه که در این خودرو ارائه می‌شود

در زیر کاپوت این خودرو، یک پیشرانه 4 سیلندر و 2 لیتری جای گرفته است. ممکن است این موتور چندان بی‌عیب و نقص نباشد اما در عوض، توان مناسبی معادل 150 اسب بخار و گشتاوری برابر با 200 نیوتن متر را برای آن به ارمغان می‌آورد؛ این نیرو از طریق یک گیربکس 8 سرعته خودکار به چرخ‌های عقب آن منتقل می‌شود و قادر است در مدت 10.4 ثانیه سرعت این خودرو را از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت، برساند (مشخصات مربوط به مدل 18i است).

توضیح: تیپ‌های 20i و 28i این خودرو نیز از یک پیشرانه 2 لیتری توئین توربو بهره می‌برند و تنها در خروجی توان و گشتاور با یکدیگر تفاوت دارند، بدین‌صورت که پیشرانه به کار رفته در مدل 20i به ترتیب توان و گشتاوری معادل 184 اسب بخار و نیز 270 نیوتن متر را ارائه می‌دهد و موتور نصب شده در مدل 28i هم از توانی معادل 245 اسب بخار و گشتاوری برابر با 350 نیوتن متر برخوردار است.

جمع‌بندی نهایی

گرچه طراحی بدنه این خودرو از گیرایی و جذابیت، به دور است، اما کابین آن از سبک خاص ب‌ام‌و بهره می‌برد. به‌طور حتم ب‌ام‌و X1 یک خودروی شهری سبک به شمار می‌آید تا آن دسته از خودروهای اس‌یو‌وی که شما خواهان آنید، خودروهایی که انتظار می‌رود با آن جاده‌ها را زیر ضرب خود گیرید.

نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

درمجموع، طراحی داخل آن از استانداردهای متعارف تبعیت می‌کند.

نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

طراحی بدنه این خودرو

مشخصات فنی ب‌ام‌و X1 مدل 2015

تیپ 18i: (نمونه عرضه شده توسط نمایندگی این خودرو در ایران)

حجم موتور: 1995 سی‌سی

توان: 150 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه

گشتاور: 200 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 10.4 ثانیه (در برخی منابع 9.7 ثانیه ذکر شد)

سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده با هوا

سیستم تعلیق جلو: مک فرسون مستقل برای هر چرخ

سیستم تعلیق عقب: اتصالات چندگانه (MULTI LINK)

حداکثر سرعت: 200 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 7.7 الی 7.9 لیتر

نوع گیربکس: 8 سرعته خودکار (STEP TRONIC)

ابعاد

طول/ عرض/ ارتفاع:4454/1798/1545 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2760 میلی‌متر

وزن: 1505 الی 1530 کیلوگرم

سایز تایرهای جلو و عقب: 225/50 R 17

حجم مخزن سوخت:63 لیتر

گنجایش صندوق بار: 420 لیتر

ایمنی

این خودرو در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) تحت تست‌های متعدد قرار گرفت و در تمامی بخش‌ها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (همپوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) و نیز حفاظت از سر و صندلی‌ها بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را کسب نمود و تنها در تست SMALL OVERLAP و یا همان همپوشانی کوتاه، امتیاز مرزی (MARGINAL) را از آن خود نمود.

5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا

سیستم ضدبلوکه ترمز ABS

سیستم ترمزگیری در حالت اضطراری BA

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم کنترل پایداری DSC

سیستم کمکی پایداری خودرو در سر پیچ‌ها CBC

سیستم ISO FIX برای صندلی کودک

پشت‌سری هوشمند جهت جلوگیری از تصادف

ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف

تجهیزات

سیستم ورود بدون کلید هوشمند – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – کروز کنترل فعال – سیستم I DRIVE – دوربین دید عقب – روکش چرمی صندلی‌ها – صندلی برقی راننده به همره حافظه – گرم‌کن صندلی‌ها – آینه الکتروکرومیک برای سهولت دید در شب – سنسور باران – سنسور پارک عقب و جلو – روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو – سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + DVD چنجر + ساب ووفر + پورت USB،AUX و IPOD و هندزفری و اتصالات بلوتوث – 8 عدد بلندگو

بخار زدای اتوماتیک شیشه‌ها – یخ‌زدای برف‌پاک‌کن – سانروف برقی 4 حالته – سیستم ناوبری (NAVIGATION) – سیستم رهیاب GPS – استارت دکمه‌ای – آینه برقی جانبی به همراه گرم‌کن با قابلیت تاشوی خودکار برقی – سیستم START/STOP – کلید حالت ECO برای کاهش مصرف سوخت و…

قیمت

قیمت در ایران: 247.8 میلیون تومان (تیپ 18i، ثبت‌نام در نمایندگی)

قیمت در امارات:154,000 الی 160,000 درهم (مدل 18i)

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

 بررسی بی ام وX1  مدل 2015

منبع پدال


نظرات