1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی BMW M3 E92 در ایران

تست و بررسی BMW M3 E92 در ایران

23 بهمن 1393
  • 6

 تست و بررسی BMW M3 E92 در ایران

همه محصولات BMW یک طرف سری ۳ BMW یک طرف! سری ۳ در سبد محصولات BMW مانند کریستین رونالدو ست در رئال مادرید و لیونل مسی در بارسلونا! اصلاً کسانی که با محصولات BMW به خوبی آشنا نیستند هم به خوبی آن را می‌شناسند. حال نقطه اوج این سری از محصولات BMW را باید M3 دانست. M3 از جمله خودروهای اسپرتی است که ورود آن به بازار خودرویی کشورمان با ممنوعیت روبروست. به همین دلیل تشنگی عاشقان این خودرو در کشورمان دو چندان است. در حال حاضر تعداد M3های پلاک ملی موجود در کشورمان از انگشتان یک دست بیشتر نبوده که همه آن‌ها با مجوزهای خاص پلاک ملی را دریافت نموده‌اند و در این میان بیشتر BMW M3های پلاک ملی مدل E46 هستند که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ تولید شده‌اند.

بد نیست بدانید رکورد بیشترین مدل M-Power تولید شده تاکنون در دست مدل E46 بوده که در مجموع ۸۵٫۷۴۴ دستگاه در دو مدل کوپه و کانورتیبل را شامل می‌شود. همان طور که می‌دانید چند شماره قبل خبری در خصوص ورود یک BMW M3 E92 با پلاک گذرموقت منتشر کردیم و اکنون فرصت آن رسیده تا این خودروی خاص را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. M3 مورد نظر فیس‌لیفت نسل E92 بوده که به آخرین نسل M3 کوپه معروف است!

آخرین بازمانده!

در سال ۱۹۷۵ اولین BMW سری ۳ در دو مدل کوپه و کابریو و با کد E21 تولید شد. تولید این نسل تا سال ۱۹۸۱ ادامه داشت. یک سال بعد مدل E30 به عنوان نسل دوم جایگزین شد. این نسل علاوه بر مدل کوپه در سه مدل کانورتیبل، سالن (سدان) و تورینگ (استیشن) هم عرضه شد. سه سال بعد نیز مدل M-Power نمونه‌های کوپه و کانورتیبل نیز به سبد محصولات اضافه شد. مدل M-Power با نام M3 تولید می‌شد. در سال ۱۹۹۱ نسل دوم جای خود را به نسل سوم سری ۳ داد. نسل سوم سری ۳ با کد E36 شناخته می‌شد و مانند نسل قبل خود در ۴ مدل تولید می‌شد. برای این نسل هم مدل‌های M در نظر گرفته شده بود و یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۲ بعد از خروج M3 E30 از خط تولید مدل E36 وارد خط تولید M-Power شد. در این نسل علاوه بر مدل کوپه و کانورتیبل، مدل سدان نیز در خط تولید M-Power قرار گرفت.

در سال ۱۹۹۸ کمپانی BMW به کار E36 پایان داد. در همین سال E46 به عنوان نسل چهارم وارد میدان شد. یک سال بعد در سال ۱۹۹۹ تولید مدل ME36 هم متوقف شد و یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۰ مدل M نسل چهارم بر روی خط تولید قرار گرفت. در این نسل از سری ۳ سدان با تیونینگ M-Power خبری نبود و مدل M تنها شامل دو نمونه کوپه و کانورتیبل می‌شد. تولید تمامی مدل‌های این نسل تنها تا پایان سال ۲۰۰۶ ادامه داشت. یک سال بعد در سال ۲۰۰۷ علاقه‌مندان به خودرو با نسل پنجم معروف‌ترین مدل BMW آشنا شدند. این نسل در چهار مدل سدان با کد E90، تورینگ با کد E91، کوپه با کد E92 و کانورتیبل با کد E93 عرضه شد. در همین سال BMW برای تولید نمونه‌های M مدل‌های کوپه، کانورتیبل و سدان این نسل از سری ۳ اعلام آمادگی کرد.

در سال ۲۰۱۱ BMW مدل M3 پیکاپ را به عنوان یک کانسپت معرفی کرد. این خبر برای علاقه‌مندان به BMW و به خصوص M3 خیلی ناراحت‌کننده بود اما بعدها مشخص شد این حرکت بیشتر در حد یک شایعه بوده است. در سال ۲۰۱۱ کمپانی BMW تصمیم به تغییر نامگذاری محصولات خود کرد. مدل‌های کوپه و کانورتیبل سری سه قربانی این تغییرات شدند و نامشان به سری ۴ تغییر کرد. در همین سال مدل سدان و استیشن سری ۳ از خط تولید خارج شد تا نسل ششم وارد کار شود. نسل سوم سری سه در سه مدل سدان با کد F30، تورینگ با کد F31 و GT با کد F34 در حال حاضر تولید می‌شود. سال گذشته میلادی مدل‌های E92، E93 و همچنین M3های نسل پنجم از خط تولید بر کنار شدند تا در سال جاری میلادی M3 تنها در مدل سدان و با کد F80 تولید شود. مدل کوپه و کانورتیبل محور اصلی مدل‌های M3BMW بود چون در مجموع ۶۵۹۶۵ دستگاه از نسل گذشته M3 در مدل‌های مختلف تولید شد که ۵۶۲۹۱ دستگاه (۸۵٫۳۴ درصد) آن مربوط به مدل‌های کوپه و کانورتیبل بود. اما متأسفانه نام این اسطوره باواریایی در سال جاری میلادی تغییر کرد.

زیبایی بی‌چون و چرا!

شاید در نگاه اول M3و مدل‌های معمولی سری سه عین هم باشند اما حقیقت این است که تفاوت‌های زیادی با هم دارند. طراحی M3 در ظاهر خیلی عضلانی‌تر از مدل‌های معمولی بوده و به خوبی قدرت زیادش را به رخ می‌کشد. به خصوص M3 مورد نظر به رنگ قرمز مات بوده که جذابیتش را دوچندان کرده است. در نمای جلو علاوه بر جلو پنجره دو تکه BMW یک هواکش بزرگ در مرکز سپر جلو تعبیه شده که در اطراف آن نیز دو هواکش بزرگ قرار دارد. این‌ها همه نشان از پیشرانه بزرگ این خودروی اسپرت است. قسمت‌های زیرین هواکش‌های کناری به شکل باله‌های کوچک برای هدایت درست هوا بوده و از جنس فیبرکربن هستند. بر روی کاپوت جلو هم یک برآمدگی بزرگ به چشم می‌خورد که در اطراف آن دو هواکش کوچک نصب شده است. در نمای جانبی رینگ‌های زیبای ۱۸ به رنگ مشکی مات به خوبی جلب توجه می‌کند. راهنماهای کناری یک نوار نازک از چراغ‌های LED بوده که بر روی گلگیر جلو از لبه درب‌های کناری شروع شده و در نهایت به یک هواکش کوچک ختم شده‌اند و بر رویشان عبارت M3 نقش بسته است. در این قسمت از آینه‌های زیبای و منحصربه‌فرد BMW استفاده شده که جذابیت زیادی دارد. اما از آن جالب‌تر خط برجسته‌ای است که از داخل چراغ‌های عقب شروع شده و پس از عبور از روی دستگیره درها به راهنماهای کناری رسیده و پس از دور زدن آن بر روی لبه درب متوقف شده است!

سقف M3 نیز از جنس فیبرکربن بوده و این تضاد رنگ مشکی و قرمز نمای خاصی به خودرو بخشیده است. نمای عقب نیز از طراحی زیبایی سود می‌برد. چراغ‌های عقب از روی گلگیر آغاز شده تا روی درب صندوق عقب کشیده شده‌اند که قسمت قرار گرفته بر روی درب صندوق بار کوچک‌تر از قسمت کناری است. بر روی سپر زیبای عقب نیز از یک هواکش بزرگ در مرکز سپر استفاده شده که از اطراف آن دو اگزوز دو تایی بیرون زده است. اما در بخش کابین از نظر بصری M3 کابینی شبیه کابین سری سه‌های معمولی داشته و مانند دیگر BMWها از کابینی با طراحی ساده اما با کیفیت سود می‌برد. اصلی‌ترین تفاوت کابین M3 با مدل‌های معمولی را می‌توان استفاده از مواد فیبرکربن در تزیین کابین دانست.

پیشرانه با قدرت مضاعف M!

اگر همه تفاوت‌های جزیی M3 با مدل‌های معمولی در ظاهر را کنار بگذاریم به اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها می‌رسیم. اصلی‌ترین تفاوت M3 در زیر کاپوت جلو نهفته است. جایی که پیشرانه قدرتمند ۸ سیلندر خورجینی ۴ لیتری جایگزین پیشرانه‌های کم حجم شده و توانایی تولید ۴۲۰ اسب‌بخار قدرت در ۸۳۰۰ دور در دقیقه و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۹۰۰ دور در دقیقه را داراست.

گیربکس پیشرفته ۷ سرعته دوکلاچه وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های عقب را بر عهده دارد. با این گیربکس زمان تعویض دنده به حداقل رسیده و از این رو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودروی ۱۶۰۰ کیلوگرمی تنها ۴٫۶ ثانیه است. M3 حداکثر تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد که اگر محدودکننده سرعت نداشت قطعاً سرعتش به مرز ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت هم می‌رسید.

اصلی‌ترین رقبای این باواریایی مرسدس‌بنز C63 AMG کوپه و آئودی RS5 است. همان طور که در ابتدای متن اشاره کردیم M3 نمی‌تواند در ایران پلاک ملی را دریافت نماید. ولی اگر از طرف داران دو آتیشه این BMW دوست‌داشتنی هستید تنها می‌توانید مدل‌های معمولی سری سه را در ایران خریداری کنید که قوی‌ترین آن BMW 335i بوده که از یک پیشرانه شش سیلندر ۳ لیتری مجهز به توربو شارژر سود می‌برد که ۳۰۶ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۵٫۴ ثانیه بوده و در حال حاضر مدل کارکرده BMW 335i کانورتیبل ۲۰۱۰ در کشورمان حدود ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان است.



نظرات

  • عاشق بی ام و عاشق بی ام و (27 فروردین 1396 ساعت 15:58)

    سلام دوستان
    چندروز پیش یه ام 3 قرمز کروک با پلاک ملی در مازندران خزرشهر دیدیم که مالکش اهل مازندرانه و خودش هم کارش واردات ماشینه

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (24 بهمن 1393 ساعت 13:07)

    مست مستم کرد اون رنگ و قیافه ی مست کننده ش.

  • اسکالید اسکالید (23 بهمن 1393 ساعت 21:37)

    پس عکساش کجاست

  • رخش جاده رخش جاده (23 بهمن 1393 ساعت 20:57)

    غوول BMW

  • محمدماجد محمدماجد (23 بهمن 1393 ساعت 13:40)

    بی ام به ام3 مینازه ما به پزو 405

  • حسین معمار حسین معمار (23 بهمن 1393 ساعت 08:56)

    به به.یه BMW و یه M3...یه NFS:MW و یه M3