1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی بی ام و i8 مدل 2015

بررسی بی ام و i8 مدل 2015

15 مهر 1394
  • 0

ساختارشکنی و نوجویی بخش جدایی‌ناپذیر از سرشت آدمی است و چه بسی که در غیاب آن پیشرفتی هم حاصل نگردد. در این دنیای فانی، غالب پیروزمندان، اشخاص و مؤسساتی هستند که فراتر از وضع موجود، ریسک نموده و شالوده‌ها را بشکنند و جهانی نو را به بشریت پیشکش کنند.

کمتر کسی را می‌توان یافت که عاشق خودرو باشد ولی ب‌ام‌و را نشناسد و حال می‌رود که این خودروساز، خاطره ساز شود. محصول جدید این کمپانی که i8 نام دارد چیزی فراتر از خودروهای مرسوم است و توگویی این سفینه فضایی ساخته دست ما آدمیان نیست و از کرات دیگر به این عالم آمده.

طرح خارجی این تندیس رؤیایی به‌قدری سنت‌شکن و خارج از عرف است که کمتر رقیبی تاب‌وتوان هماوردی با آن را دارد و چه آن را دوست داشته و یا از آن فراری باشیم نمی‌توانیم که نادیده‌اش گیریم، خودرویی که حتی در حال سکون نیز حضورش را به‌تمامی فریاد می‌کشد! بگذریم.

ریشه‌های ب‌ام‌و I8 به سال 2009 میلادی باز می‌گردد، هنگامی‌که برای نخستین بار یک خودروی کانسپت در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آلمان به نمایش در آمد که از تکنولوژی نوین EFFICIENT DYNAMIC ب‌ام‌و بهره می‌برد. خودروی مذکور نمونه‌ای هیبریدی و به یک پیشرانه سه سیلندر 1.5 لیتری (توربو دیزل) و نیز دو پیشرانه الکتریکی مجهز بود. این خودرو از باتری‌های لیتیوم- یونی جهت تغذیه موتورهای الکتریکی خود بهره می‌برد. بر پایه این خودرو، بعدها مدل‌هایی همچون I8 CONCEPT در سال 2011 و نیز I8 CONCEPT SPYDER در سال 2012 میلادی به نمایش درآمدند. اما نسخه تولیدی I8، در سال 2013 میلادی در معرض دید عموم نهاده شد. این مدل توسط شخصی به نام BENOIT JACOB طراحی گردید. نامبرده سرپرستی و هدایت تیم طراحی خودروهای رده i ب‌ام‌و را بر عهده دارد؛

وی در مصاحبه‌ای، طراحی این خودرو را همچون بازآفرینی و یا اختراع مجدد خودروهای اسپرتی برشمرد که اگر نیک بنگریم چندان بیراه هم نگفته نیست. ب‌ام‌و I8 دارای درب‌های پروانه‌ای شکل است و از چراغ‌های لیزری بهره می‌برد که آن را در ردیف، نخستین خودروهای تولید سری در دنیا قرار می‌دهد که به این قسم از چراغ‌ها مجهزند. ضریب آئرودینامیک بدنه این خودرو در حدود 0.26 است که هنوز هم عددی شایان توجه در این صنعت محسوب می‌شود. در مجموع، تا ماه می سال 2015، در حدود 3/975 دستگاه از ب‌ام‌و I8 در سرتاسر دنیا تحویل مالکان آن گردید و از این لحاظ بازار آمریکا با سهمی معادل 1/151 دستگاه جایگاه نخست را از آن خود نمود، بعد از آن نیز آلمان جای می‌گیرد با رقمی معادل 623 دستگاه. در حال حاضر این خودرو تنها در شهر لایپزیک آلمان تولید می‌شود.

در حال حاضر چندین دستگاه از این خودرو به کشورمان راه یافته و به بهای نجومی هم قیمت‌گذاری شده است، به این بهانه و برای آشنایی بیشتر، متنی را از سایت «AUTOMIDDLEEAST» گلچین نمودم که در اینجا تقدیمتان می‌کنم.

خلاصه بررسی

کل امتیاز این خودرو: 5 از 5

ب‌ام‌و I8 خودرویی است که شاید آن را در فیلم تخیلی «مأموریت غیرممکن» دیده و یا آوازه‌اش را از دوستانتان شنیده باشید و حتی ممکن است که آن را در نمایشگاه بین‌المللی خودروی دبی (سال 2013) از نزدیک رؤیت نموده باشید. از این موارد که بگذریم، ب‌ام‌و I8 یک خودروی اسپرتی هیبریدی پلاگین (PLUG-IN) است که از وزنی معادل 1485 کیلوگرم برخوردار بوده و بهای آن نیز از 635/000 درهم شروع می‌شود. این خودرو قابلیت رسیدن به سرعتی معادل 250 کیلومتر بر ساعت را داراست.

توضیح: خودروهای هیبریدی پلاگین (PLUG-IN) که نام دیگرشان خودروهای اتصال برقی دوگانه‌سوز یا PHEV می‌باشد، وسایل نقلیه‌ای هستند که هم ویژگی‌های یک خودروهای برقی دوگانه‌سوز و هم یک خودروی تمام الکتریکی را در خود جمع نموده‌اند و علاوه بر آن، از قابلیت اتصال به شبکه برق جهت شارژ باتری‌های خود، برخوردارند.

نمای ظاهری

این خودرو 2+2 نفره اسپرتی هیبریدی که از معماری "LIFE DRIVE"ب‌ام‌و بهره می‌برد، جلوه‌ای از آئرودینامیک برتر را از خود به نمایش می‌گذارد و از مواد دوستدار محیط زیست هم ساخته و پرداخته شده است. کالبد فوقانی این خودرو که جایگاه سرنشینان آن را دربر می‌گیرد از ماده‌ای به نام فیبر کربن (FIBER-CARBON) ساخته شده که با پلاستیک تقویت گشته و بخش تحتانی اتاق نیز به طور 100 درصد از فلز آلومینیم بهره می‌برد و محل استقرار باتری‌ها، پیشرانه الکتریکی و سیستم تعلیق این خودروست.

کابین

اصل و قاعده کلی در کابین این خودرو، خلق و ایجاد رابطه‌ای نوین بین قابلیت و شکل ظاهری تجهیزات می‌باشد. در این راستا و جهت خلق یک ارگونومی شایسته و درخور، کنسول میانی آن به سمت راننده گردش یافته و علاوه بر این، دو نمایشگر هم در کابین تعبیه شده است که دسترسی به آن‌ها به سهولت و آسانی صورت می‌گیرد. موقعیت پایین نشیمنگاه راننده در این خودرو به همراه وزن سبک صندلی‌ها، در ترکیب با یکدیگر، محیط راحتی را برای رانندگی فراهم می‌کنند.

مهندسی

در خودروهای اسپرتی که از قدرت بالایی برخوردارند مقوله وزن فاکتوری شایان توجه به شمار می‌آید. کارکنان ب‌ام‌و هم به خوبی به اهمیت این امر واقف‌اند و از همین روست که آن‌ها از فیبرکربن تقویت شده جهت تکوین ساختار این خودرو بهره جستند. شرکت ب‌ام‌و نخستین سازنده در دنیاست که از این ماده جهت یک خودروی تولید انبوه استفاده می‌کند.

آنچه که در این خودرو ارائه می‌شود

پیشرانه الکتریکی این خودرو که در بخش جلویی آن جای گرفته از توانی معادل 131 اسب‌بخار برخوردار است. و در مقابل، پیشرانه بنزینی این خودرو که در قسمت پشتی آن مستقر است دارای سه سیلندر و توئین توربوست و از حجمی معادل 1.5 لیتر برخوردار بوده و قادر است توانی معادل 231 اسب‌بخار و گشتاوری برابر با 320 نیوتن‌متر را برای این خودرو به ارمغان آورد، ترکیب این دو پیشرانه با یکدیگر، تضمین‌کننده یک رانندگی لذت‌بخش در این خودروست. این دو قوه محرکه متفاوت، با همیاری هم، شتاب صفر تا صدی معادل 4.4 ثانیه را برای آن مهیا می‌کنند. نکته جالب هم اینجاست که تمامی این دستاوردها، با مصرف سوختی معادل 2.1 لیتر در 100 کیلومتر حاصل آمده است!

توضیح: با پیشرانه بنزینی این خودرو می‌توان در سه حالت متفاوت، از جمله، راحت (COMFORT) و اقتصادی (ECO PRO) و نیز اسپرت یا ورزشی (SPORT) رانندگی نمود. با پیشرانه الکتریکی هم امکان رانندگی در دو حالت COMFORT و ECO PRO فراهم است. در هنگام رانندگی با حالت تمام الکتریکی، نیروی پیشرانه تنها به چرخ‌های جلوی این خودرو منتقل می‌شود و در حالت تمام بنزینی این نیرو به قوای محرکه عقب آن منتقل می‌گردد و تنها در شتاب‌گیری‌های ناگهانی است که قدرت موتور به‌تمامی 4 چرخ آن اعمال می‌گردد.

جمع‌بندی نهایی

در خاتمه، این پرسش مهم پیش می‌آید که این خودرو با چه بهایی فروخته خواهد شد؟ پاسخ آن است که اگر از ظاهر هالیوودی، عملکرد شایان توجه و نیز داشبورد آینده‌نگرانه آن فاکتور بگیریم، خیلی زیاد نیست. بی‌گمان، مبلغ 750/000 درهم بالاتر از حد میانگین موجود است ولی درعین‌حال، چنانچه این خودرو را وسیله‌ای در نظر آوریم که مبدع و نوآور بوده و پایه‌گذار و هموار کننده راهی نوین در این صنعت است، پرداخت چنین مبلغی قابل توجیه خواهد بود.

نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

در مجموع می‌توان آن را مدل و نمادی از آینده این صنعت (خودروسازی) برشمرد.

نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

بهای این خودرو برای بیشترمان، گران‌تر از آنی است که بدان بیندیشیم.

مشخصات فنی

نوع پیشرانه: سه سیلندر خطی توربو بنزینی + موتور الکتریکی مجهز به باتری‌های لیتیوم – یونی (7.1 kWh)

کد پیشرانه بنزینی: B38A15T0

حجم موتور: 1499 سی‌سی

توان: 362 اسب‌بخار در 5800 دور در دقیقه

گشتاور: 570 نیوتن‌متر در 3700 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 4.4 ثانیه (با LAUNCH CONTROL عدد 3.6 هم ثبت شد)

حداکثر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع 256 کیلومتر ذکر شد)

نوع جعبه‌دنده: 6 سرعته اتوماتیک

کد جعبه‌دنده: AISIN F21-360 FT EOP

سیستم فنربندی جلو: جناغی دوبل

سیستم فنربندی عقب: اتصال چندگانه (MULTI LINK)

برد خودرو تنها با پیشرانه الکتریکی:37 کیلومتر (استاندارد NEDC و یا چرخه رانندگی در اروپا) – 24 کیلومتر (استاندارد EPA یا انجمن محیط زیست آمریکا)

برد خودرو در حالت هیبریدی: 500 کیلومتر (حالت COMFORT) و 600 کیلومتر (حالت ECO PRO)

گارانتی باتری خودرو: 8 سال یا 100/000 کیلومتر

خروجی دی اکسید کربن: 49 گرم در هر کیلومتر

شارژ باتری

طبق ادعای شرکت ب‌ام‌و، در صورت بهره‌گیری از برق 120V، مدت زمانی معادل 3.5 ساعت لازم است تا باتری‌های آن کاملاً شارژ شود و در صورت بهره‌گیری از برق 240V به زمانی معادل 1.5 ساعت.

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع:4689/1940/1298 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2800 میلی‌متر

وزن خالص: 1485 کیلوگرم

گنجایش صندوق بار: 150 لیتر

سایز تایرهای جلو: 195/50 R 20 (215/45 R 20 – سفارشی)

سایز تایرهای عقب: 215/45 R 20 (245/40 R 20 – سفارشی)

ایمنی

6 عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی)

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم کنترل پایداری DSC

سیستم کنترل فعال ترمز DBC

سیستم ترمز در حالت اضطراری BA

سیستم BRAKE DRYING FUNCTION

سیستم پشتیبان رانندگی DRIVING ASSISTANT SYSTEM (سفارشی)

سیستم هشداردهنده جلوگیری از تصادفات به همراه ترمز اتوماتیک (رادار)

سیستم کنترل فاصله خودرو در هنگام پارک PDC (سفارشی)

سیستم کنترل کشش فعال DTC

پکیج فنربندی تطبیقی

سیستم ISOFIX برای صندلی کودک

کیت تعمیر تایرها

ستون جمع شونده فرمان

و….

تجهیزات رفاهی

صندلی‌ها با پوشش چرمی – تنظیم اتوماتیک صندلی‌ها – فرمان با پوشش چرمی – نمایشگر لمسی به سایز 8.8 اینچ – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – خاموش و روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو- تعویض پدال‌ها از روی فرمان – چراغ‌های تطبیقی جلو- سیستم روشنایی در روز- چراغ‌های LED عقب – شیشه عقب بخار زدا- سوکت 12V – سیستم هوشمند ورود بدون کلید – سیستم ناوبری – ترمز پارک الکترونیکی – سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB و AUX و WiFi و هندزفری + اتصالات بلوتوث- کروز کنترل تطبیقی

سیستم I DRIVE به همراه پد لمسی – سیستم نمایشگر بالاسری (HEAD UP DISPLAY) سیستم اختصاصی I SERVICE ب‌ام‌و – دوربین دید عقب – شیشه استحکام یافته به نام GORILLA GLASS که در بیشتر گوشی‌های هوشمند به کار می‌رود و در این خودرو نقش عایق صوتی را ایفاء می‌کند- چراغ‌های لیزری جلو (سفارشی) – سیستم صوتی هارمن کاردون (HARMAN KARDON) با 11 عدد بلندگو – تعویض دنده از پشت فرمان – تهویه مطبوع تمام اتوماتیک – شیشه‌شوی چراغ جلو- سنسور باران – گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها – آلارم برخورد با عابران پیاده – دوربین 360 درجه برای رصد اطراف خودرو- سیستم START/STOP – بازنمودن درب باک خودرو با ریموت – سیستم ردیاب خودرو از روی موبایل و….

قیمت

در ایران: هنوز به طور رسمی مشخص نشده است ولی در بازار آزاد بین 1.5 الی 5.2 میلیارد تومان نرخ‌گذاری شده است.

در آمریکا:136,500 دلار

در امارات:635,000 الی 750,000 درهم (168,000 الی 198,400 دلار)

در چین: 1,988,000 یوآن (323,000 دلار)

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

 بررسی بی ام وi8  مدل 2015

منبع پدال


نظرات