1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بی ام و 730Li; لوکس سواری با منطقی‌ترین قیمت در ایران

بی ام و 730Li; لوکس سواری با منطقی‌ترین قیمت در ایران

9 شهریور 1396
  • 1

گزافه‌گویی نیست اگر وضعیت بازار خودرو کشورمان را از نقطه نظر قیمت گذاری یک هرج ومرج تمام عیار بنامیم! هنگامی که یک خودروی 60 تا 70 هزار دلاری نزدیک به نیم میلیارد تومان قیمت میخورد و یک خودروی زیر 20 هزار دلاری قیمتی بیش از 120 میلیون تومان پیدا میکند. اتومبیل هایی که تا بیش از افزایش به یکباره ارز در دولت قبلی 1/4 قیمتهای فعلی معامله میشدند و این در حالی بود که همان موقع هم بسیار گرانتر از بازارهای بین‌المللی بودند. بازار مکاره ای که در آن به دلیل بی ثباتی قوانین وارداتی، انحصارطلبی واردکنندگان و وجود دلالان مرسدس C کلاس گرانتر از E کلاس به فروش میرسد و برادر بزرگتر با ارزشی در حدود 100هزار دلار، قیمتی بالغ بر 2.5 میلیارد تومان پیدا میکند. با این توصیف در این بازار آفت زده، پرداخت 750 میلیون تومانی آن هم برای یکی از با پرستیژترین و لوکسترین خودروهای آلمانی یعنی ب ام و سری 7 جدید خیلی هم عجیب نیست شاید همین موضوع هم موجب شده تا این خودروی 700 میلیونی پرفروش‌ترین خودروی لوکس 6 ماه گذشته باشد!

هر چند که در مطالب گذشته این خودرو را از نزدیک به بوته آزمایش کشیدیم اما پرداختن مجدد به خودروی لوکسی که با قوانین مبهم وارداتی موفق شده است اجازه ورود به کشور را بگیرد ، خالی از لطف نخواهد بود. سری 7 ب ام و در کلاس سدان های فول سایز لاکچری از پیشینه ای چهل ساله در قالب 6 نسل برخوردار است و ب ام و همواره سعی کرده همزمان با عرضه این مدل، نوآوری های جدیدی هم عرضه نماید. نسل ششم این خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و با 13 تکنولوژی جدید همراه شده است تا چیزی از رقیب سنتی خود کم نیاورد.

بی ام و 730Li; لوکس سواری با منطقی‌ترین قیمت در ایران

در واقع اگر ب ام و سری7 تا پیش از این و در برخی مقاطع زیر سایه مدل S کلاس این مرسدس قرار میگرفت این بار ب ام و در نسل ششم سری 7 خود سعی در جبران گذشته داشته و سدان فوق لوکسی را عرضه کرده است که همان قدر که در صندلی جلو و پشت فرمان خوب از آب در آمده در صندلی عقب نیز مجلل و لوکس ظاهر میشود. ب ام و در زمان معرفی سری 7 جدید اصحاب رسانه از سراسر دنیا را به یک پیست سرعت در آمریکا فراخواند تا هرچقدر میخواهند مدل 750Li را تحت فشار قرار دهند. موتور V8 دوتوربو 4.4 لیتری این مدل با صفرتاصد فوق العاده 4.5 ثانیه نظر تمام کارشناسان را به خود جلب کرد تا مهر تاکیدی بر پیشینه این کمپانی در تولید سدان های فول سایز با رفتارهای اسپرت زده باشد. آنها علاوه بر این در مدل 740Li از موتور خطی 6 سیلندر 3 لیتری توربو (326 اسب بخاری) استفاده کرده اند که درواقع نسخه به روز شده ای از همان موتور 35i ب ام و است و با صفرتاصد 6.5 ثانیه ای میتواند منطقی ترین انتخاب در بین مدل های سری 7 باشد. اما این همه ماجرا نیست چراکه که ب ام و در کنار موتورهای حجیم خود برای اولین بار سنت شکنی کرده و سری 7 را با یک موتور 4 سیلندر نیز روانه بازار کرده است! شاید کنار هم قرار دادن دو واژه موتور چهارسیلندر با ب ام و سری7 چندان مانوس به نظر نیاید اما این حقیقت دارد که مدل 730Li از این موتور بهره میبرد.

ب ام و نسل قبل سری 7 را هم با نام 730 به بازار عرضه کرد که با موتور خطی 6 سیلندر تنفس طبیعی با قدرت 252 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن متر در بازار کشورمان نیز حضور داشت. هرچند که پیشرانه 730Li جدید به چهارسیلندر 2 لیتری توربو تغییر یافته اما قدرت آن به 258 اسب بخار و مهمتر از آن گشتاورش به 400 نیوتن متر ارتقا یافته است میزان گشتاوری که از دور 1550 یعنی به محض اشاره کردن به پدال گاز به اوج خود میرسد.

بی ام و 730Li; لوکس سواری با منطقی‌ترین قیمت در ایران

اما 3 نکته مهم دیگر نیز قابل ذکر است: اول این که علیرغم افزایش تجهیزات در سری 7 جدید به لطف بهره گیری از آلیاژهای سبک در بدنه و شاسی و استفاده از 13 بخش فیبرکربنی شاهد کاهش وزن 86 کیلوگرمی هستیم که در نسخه 730Li با توجه به بهره گیری از موتور کوچکتر کاهش وزن به 100 کیلوگرم میرسد و دوم این که استفاده از گیربکس هوشمند 8 سرعته ZF موجب شده تا موتور خودرو بسیار کارآمد نشان دهد و برای اتومبیل شتاب 6.3 ثانیه ای رقم بخورد که تنها 0.7 ثانیه کندتر از مدل 740Li است.

علاوه بر این استفاده از موتور سبکتر فشار وزن از روی دماغه خودرو را کاهش داده که تاثیر مستقیم در بهبود هندلینگ دارد. توجه داشته باشید که مدل 730Li در بازار عموم کشورهای غربی ارائه نخواهد شد چراکه این خودرو صرفا به نیت بازار چین، مالزی و کشورهای شرق آسیا تولید گشته و خوشبختانه با قوانین یک شبه تصویب شده و من درآوردی بازار کشورمان نیز به خوبی همخوانی دارد! خودرو در دو حالت راحت (Comfort) شامل سافت و سوپرسافت قابل تنظیم می باشد که در هردو حالت کم فرمانی محسوس است اما با تغییر تنظیمات به اسپرت و اسپرت + تغییرات در رفتار خودرو گسترده و محسوس خواهد بود. به واقع تعجب خواهید کرد که چطور فقط با فشردن یک دکمه ساده، سری7 از یک قایق تفریحی که تا چند دقیقه قبل بر روی موجی از راحتی و نرمی خرامان خرامان در حال حرکت بوده به‌یکباره تبدیل به هاچبکی تو دست و اسپرت میشود. در حالت اسپرت این اتومبیل حتی با موتور 2 لیتری آنقدر پرجنب و جوش و روپا و گوش به فرمان عمل می‌کند که فراموش می‌کنید سوار بر سدانی فول سایز با مختصاتی به طول 5.23 متر، عرض حدوداً 2 متری و وزن 1755 کیلوگرمی هستید.

بی ام و 730Li; لوکس سواری با منطقی‌ترین قیمت در ایران

ب ام و گفته موتور کم حجم 730Li در ایده آل ترین حالت 5.6 لیتر سوخت را در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند که البته در شرایط غیرایده آل با بنزین داخلی انتظار مصرف تا 10.5 لیتر را هم داشته باشید. وقتی که روی صندلی های راحت و جادار عقب می نشینید با فضایی فوق العاده لوکس روبرو می شوید. این بخش درواقع همیشه نقطه ضعف سری 7 در برابر S کلاس بوده که حالا با توجه به تغییر زاویه پشتی صندلی عقب و وجود تبلت -که سرنشین عقب را قادر میسازد به عموم تجهیزات رفاهی خودرو دسترسی داشته باشد- میتوان گفت سری 7 از جهاتی برتر از S کلاس نشان میدهد. کنترل منو که در جلو با بهره گیری از سامانه Control Gesture با حرکت دست از راه دور بسیار دلپذیر و جذاب است از صندلی عقب توسط تبلت سامسونگ کنترل میگردد.

بی ام و 730Li; لوکس سواری با منطقی‌ترین قیمت در ایران

تنظیمات صندلی، تهویه، پرده ها، نورپردازی داخل کابین و سقف و سامانه اطلاعات سرگرمی همه از طریق تبلت کنترل میشوند تا سرنشین عقب عملا در تنظیم و به کارگیری تمام تجهیزات رفاهی اطلاعاتی خودرو دخیل باشد. هرچندکه هم در کابین سری 7 و هم در کابین دیگر مدل های ب ام و همواره بیشتر تاکید بر کاربردی بودن اجزا شده است تا پیروی از مد اما در نسل جدید سری 7 سعی شده تعادلی بین این دو برقرار گردد. این که طراحی کابین سری 7 را بیشتر می پسندید و یا کابین S کلاس را، صرفا بستگی به سلیقه شما دارد اما نکته مهم این است که هردو از با کیفیت ترین متریال ممکن در کابین خود استفاده کرده اند. در نمای بیرونی و طراحی خارجی نیز همین قضیه صادق است. اگرچه طراحی خارجی سری 7 جدید با کد اتاق G12 را نمیتوان همانند طراحی نسل جدید لکسس LS خیلی ماجراجویانه قلمداد کرد با این وجود 730Li از نزدیک ، بسیار زیباتر و باابهت تر از عکس‌هایش به نظر میرسد.

مطلب درباره سری 7 جدید کامل نخواهد شد اگر صحبتی از سوئیچ فوق‌العاده زیبا و کاربردی آن به میان نیاید. سوییچی که همانند یک گوشی همراه بسیار هوشمند نشان میدهد و در تیپ های Class Master و Class First از قابلیت پارک خودرو نیز برخوردار است. روشن و خاموش کردن خودرو و مجموع های از کنترل ها از جمله کنترل تهویه از دیگر امکاناتی هستند که سوئیچ سری 7 در اختیار شما قرار میدهد.

بی ام و 730Li; لوکس سواری با منطقی‌ترین قیمت در ایران

اگر مدل Prestige را به عنوان مدل پایه در نظر بگیریم میتوان گفت که این مدل از تجهیزات و امکاناتی نظیر سوئیچ دارای صفحه نمایش، فرمان چرمی اسپرت، صندوق برقی، ورود بدون کلید و استارت بدون سوئیچ، دوربین‌های عقب و جانبی، گرم‌کن‌های صندلی جلو و عقب، گرم‌کن فرمان، مکش درب ها، سیستم‌های نظارتی و رادارهای ایمنی (عقب، جلو، عابر پیاده، تغییر خطوط، نقاط کور، کنترل هوشمند نگهداری و ترافیک)، کروز‌کنترل هوشمند، اتو پارک، لاستیک‌های "Run Flat" ، پرده های جانبی برقی، گردش چراغ های LED ، نورپردازی داخلی 6 رنگ، صفحه نمایشگر لمسی 10.5 اینچی به همراه کنترل اشاره، مانیتورهای پشت صندلی، سقف پانوراما، تهویه اتوماتیک 4گانه، سیستم رایحه مطبوع، صندلی های جلو برقی، سیستم صوتی قدرتمند "هارمن کاردون" و در نهایت نمایشگر اطالعات روی شیشه جلو سود میبرد. حال با در نظر گرفتن امکانات و تجهیزات بالا، میتوان برای مدل Pure Excellence سیستم ها و تجهیزات بیشتری همچون سردنده های سرامیکی، گرم‌کن و سرد‌کن صندلی های جلو و عقب، گرم‌کن کنسول، شوینده چراغ های جلو، مهره قفل رینگ، سقف پانوراما با طرح نمای آسمان، چرخش چرخ های عقب هماهنگ با چرخ های جلو و در نهایت صندلی های برقی جلو و عقب را هم اضافه کرد.

مدل دیگری از سری 7 که در بازار کشور عرضه میشود مدل Master Class خواهد بود که که علاوه بر امکانات Pure Excellence سیستم پارک از بیرون اتومبیل هم دارد. آخرین مدل یا به قولی لوکس ترین مدل از سری 7 کشور هم تحت عنوان First Class به مشتریان عرضه میشود که مهمترین مزایای آن نسبت به سایر مدل ها برخورداری از یک کنسول مجزا برای سرنشینان عقب و وجود ماساژور صندلی های جلو و عقب است.

تیپ های مختلف ب ام و 730Li با قیمت 700 تا 760 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.

بی ام و 730Li; لوکس سواری با منطقی‌ترین قیمت در ایران

بی ام و 730Li; لوکس سواری با منطقی‌ترین قیمت در ایران



نظرات

  • فرزاد فرزاد (9 شهریور 1396 ساعت 09:14)

    تا وقتیکه که این صنعت با قانون تا میتونی تو بدزد تا اونای دیگه ندزدن اداره میشه، همین اوضاع اسفبار و جهنمی هم بسیار رویایی خواهد بود. بعد یه از خدا بی خبر میاد میگه جایگزین مناسبی برای پراید و وانت و کوفت و مرض وجود نداره، ولی دمشون گرم، انقدر ما رو زجر دادن که اگه جهنم هم بریم برامون بهشته!