1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تجربه رانندگی با بی ام و 640i گرن کوپه

تجربه رانندگی با بی ام و 640i گرن کوپه

4 بهمن 1393
  • 0

 تجربه رانندگی با بی ام و 640i  گرن کوپه

بدون شک ب‌ام‌و سری شش یکی از موفق‌ترین خودروهای وارداتی به کشور به حساب می‌آید. خودرویی اسپرت و جوان‌پسند که با ظاهری خشن و جذاب، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. شاید بتوان گفت سری شش یکی از بهترین و موفق‌ترین مدل‌های ب‌ام‌و در ایران است که توسط پرشیا خودرو، موفق به اخذ مجوز واردات و دریافت پلاک ملی شده است.

یکی از نکات قابل توجه در مورد این خودرو، طراح ایرانی آن است. طراحی خارجی این خودروی اسپرت توسط نادر فقیه‌زاده صورت گرفته است. چهره اسپرت و در عین حال شکیل و عضلانی این خودرو یکی از علل موفقیت قابل تحسین آن، چه در بازار داخلی و چه در بازار جهانی است. طراحی مدل‌های ب‌ام‌و هم در مدل‌های کوپه و هم در مدل‌های کروک از یک معماری مشابه پیروی می‌کنند، اما این معماری در سری شش به اوج خود رسیده، که نتیجه آن خلق شاهکاری هنرمندانه است. در این شماره قصد داریم به سراغ یکی از سری شش‌های موجود در کشور برویم و با به بررسی مسائل فنی این خودرو بپردازیم. خودروی مذکور، ب‌ام‌و ۶۴۰i مدل ۲۰۱۳ است که با اندکی تغییر در ظاهرش که در ادامه به صورت مفصل‌تر به آن می‌پردازیم، از زیبایی دو چندانی بهره می‌برد.

امکانات رفاهی

بهتر است در ابتدا به بررسی آپشن‌ها و امکانات رفاهی این کوپه اسپرت آلمانی بپردازیم. سال‌هاست که ب‌ام‌و سری ۶ یکی از پرفروش‌ترین محصولات کلاس کوپه‌های اسپرت به شمار می‌آید. دلیل این امر هم، امکانات بسیار زیاد، کیفیت بالا و همچنین لذت سواری آن است. از امکانات رفاهی ۶۴۰i می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، کانال‌های تهویه هوا بر روی کنسول میانی، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق، آینه الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب، آینه‌های خارجی با حالت الکتروکرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن، دارای چراغ‌های روشنایی بر روی آینه‌ها، دارای سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی خودکار برقی، تنظیم برقی تمام پنجره‌ها، بخارزدای اتوماتیک شیشه‌ها، سیستم یخ زدای برف پاک‌کن، شیشه‌های سولار با رنگ‌بندی محافظ (رنگ دودی)، مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک‌کن‌ها، دارای سیستم هدآپ نمایش اطلاعات خودرو بر روی شیشه جلو جهت امنیت و تمرکز بیشتر راننده، دارای پرده عقب برقی و سانروف برقی. همچنین این خودرو دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها، چراغ‌های LED، دارای سیستم شست‌وشو، دارای مه‌شکن، مجهز به چراغ‌های روشنایی در زیر درب‌ها، مجهز به سیستم تعقیب نور چراغ‌های جلو جهت مشایعت راننده پس از خاموش شدن خودرو در شب ، سیستم چرخش دوگانه در سر پیچ‌ها و سیستم روشنایی و دید در شب می‌باشد. علاوه بر این‌ها دارای امکانات و آپشن‌هایی است که به راننده جهت سهولت و ایمنی در رانندگی کمک می‌کند، از جمله این امکانات می‌توان به سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل، رادار BMW به همراه سیستم پیش اخطار فاصله ایمنی با خودروی مقابل، سیستم تشخیص و حرکت بین خطوط و همچنین سیستم کمکی نقطه کور اشاره کرد.

طراحی کابین و فضای داخلی

هنگامی که درب خودرو را باز می‌کنیم و داخل کابین سری شش می‌شویم، بوی چرم طبیعی تودوزی و صندلی‌ها نوید یک خودروی لوکس و با کیفیت را می‌دهد. صندلی‌های تمام چرمی که از جنس چرم مرغوب ساخته شده‌اند، از راحتی و ارگونومی بسیار بالایی برخوردار هستند به گونه‌ای که وقتی بر روی آن‌ها می‌نشینیم علاوه بر احساس راحتی، حس اسپرت بودن را نیز به خوبی به سرنشینان القا می‌کنند. صندلی‌های جلو و عقب این خودرو دارای سیستم هوشمند پشت‌سری‌های فعال برای جلوگیری از صدمات ناشی از تصادف هستند.

سیستم گرمکن در تمامی صندلی‌ها وجود دارد. صندلی راننده دارای تنظیم برقی در ۸ جهت و حافظه هوشمند دو حالته است، همچنین صندلی‌های جلو قابلیت تنظیم گودی کمر به همراه ماساژور را دارند. فضای پای سرنشین جلو نسبتاً قابل قبول می‌باشد و ارتفاع سقف نسبت به صندلی به گونه‌ای است که سرنشین احساس راحتی و آسودگی می‌کند. اما این موضوع برای فضای عقب این خودرو چندان صادق نیست، از آنجایی که با یک خودروی کوپه اسپرت سر و کار داریم و معمولاً خودروهای کوپه از کمبود فضای کافی برای سرنشینان عقب رنج می‌برند، سری شش هم شامل این قضیه می‌شود. طراحی داخلی سری شش نیز همانند سایر مدل‌های این کمپانی از یک روند مشخصی پیروی کرده و پلت‌فرم اصلی‌اش را حفظ کرده است.

داشبورد چرمی این خودرو که بنا به سلیقه مشتری قابل سفارش است بسیار زیبا و لوکس طراحی شده است. تضاد رنگی در تودوزی خودروی مورد نظر، بسیار چشم‌نواز و جذاب به نظر می‌رسد و این زیبایی زمانی به اوج می‌رسد که در کنار قطعات چوبی درتریم قرار می‌گیرند. همچنین زه‌های آلومینیومی که در میان کنسول، دریچه‌های ورودی هوا و قاب دور نمایشگر وجود دارند بر زیبایی داخل این خودرو افزوده‌اند. این مدل دارای غربیلک سه شاخه لوکس و اسپرت به همراه تنظیم تلسکوپی در دو حالت برقی و همچنین دارای ریموت کنترل صوتی و تلفن همراه بر روی آن است. همچنین دارای روکش چرمی دست‌دوز و گرمکن می‌باشد. نمایشگر چند منظوره ۱۱ اینچی که در قسمت فوقانی داشبورد جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده، دارای سیستم پخش DVD و TV، دارای سیستم GPS، قابلیت تبدیل به نشانگر اطلاعات خودرو، نشانگر وضعیت سیستم تعلیق ، نشانگر سیستم حرکتی خودرو، نمایش اطلاعات موتور و جعبه‌دنده، سیستم پخش صدای موتور از طریق بلندگوها داخل خودرو تعبیه شده است. همچنین کار کردن با این نمایشگر به منظور تغییر وضیعت کاربری، توسط مأوس موجود بر روی کنسول صورت می‌گیرد. شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان به خوبی طرحی شده‌اند، به گونه‌ای که هنگام استفاده کردن از آن‌ها، احساس اسپرت بودن این خودرو کاملاً دست می‌دهد.

سیستم ایمنی و حفاظتی

ب‌ام‌و سری ۶، مجهز به شش کیسه هوا است که شامل کیسه هوای جلو، جانبی، پرده‌ای محافظ سر و پرده ای می‌شود. همچنین این خودرو دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و همچنین سیستم‌های EBD,DSC,BA و CBC می‌باشد. همچنین ترمز دستی الکترونیکی از جمله آپشن‌های این خودروست. این کوپه دارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه‌ای و همچنین دارای سیستم ضد سرقت، قفل و باز کردن درب‌ها بدون کلید، ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف، قفل فرمان خودکار، سیستم قفل کودک در اختیار راننده و سیستم دزدگیر به همراه آژیر است.

 تجربه رانندگی با بی ام و 640i  گرن کوپه

طراحی خارجی و بررسی عملکرد موتور

هرچه از زیبایی این خودروی اسپرت آلمانی بگوییم باز هم کم گفته‌ایم. چهره‌ی خشن و کوسه مانند این کوپه به همراه بدنه عضلانی و برجسته‌اش ابهتی به آن بخشیده است که به هنگام تردد در خیابان‌ها چشم هر عابری را خیره به خود می‌کند.خودروی مورد آزمایش دستخوش تغییرات اندکی در ظاهرش شده است. رینگ‌های اسپرت ۱۹ اینچی ADV1 Wheels مدل Platinium نصب شده بر روی این خودرو زیبایی دو چندانی به آن بخشیده است.قیمت این رینگ‌ها حدود ۸ هزار دلار است که توسط مالک خودرو خریداری و نصب شده‌اند. پیشرانه استاندارد موجود بر روی ۶۴۰i از یک موتور شش سیلندر خطی با حجم ۲۹۷۹ سی‌سی تشکیل شده است. این موتور که مجهز به دو توربو شارژر می‌باشد، قادر است در ۵۸۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه، نیرویی معادل ۳۱۶ اسب‌بخار تولید کند. همچنین حداکثر گشتاور خروجی آن، ۴۵۰ نیوتن‌متر در ۵۸۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه است.شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودروی آلمانی ۵/۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است. انتقال قدرت در ۶۴۰i توسط گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته تیپ‌ترونیک صورت می‌گیرد که نیروی تولیدی را از موتور به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد.

تجربه رانندگی

هنگامی که درون کابین می‌نشینیم و درب خودرو را می‌بندیم متوجه عایق بودن اتاق و کابین می‌شویم، اما زمانی که استارت پیشرانه را می‌زنیم همه چیز به یکباره عوض می‌شود و صدای غرش گوش‌نواز موتور احساس قدرت را به راننده القا می‌کند. به لطف سیستم تعلیق پیشرفته مستقل که شامل سیستم هیدرولیکی مک‌فرسون مستقل برای هر چرخ و اتصال چندگانه (مولتی لینک) در قسمت عقب می‌شود بسیار سواری نرم و دل‌نشینی پدید می‌آید. این سیستم حتی در سرعت‌های بالا نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. اگر تنظیمات را بر روی حالت اسپرت قرار دهیم، تازه متوجه قدرت تولید شده توسط پیشرانه می‌شویم، به گونه‌ای که قسمت عقب خودرو بسیار سرکش و لجباز می‌شود و تمایل به رفتن به این سو و آن سو را دارد. شتاب اولیه این خودرو سرنشینان را به صندلی‌ها می‌چسباند اما کوچک‌ترین احساس ناامنی سرنشینان را آزار نمی‌دهد، زیرا در طراحی این خودرو تمامی نکات ایمنی به خوبی رعایت شده است.



نظرات