1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

7 دی 1393
  • 6

مرکب‌های چینی در ایران دوران غریبی را طی می‌کنند، شماری از مردمان به آن‌ها چنان مهمان ناخوانده‌ای می‌نگرند که برای رفتنشان باید لحظه‌شماری کرد و بسیاری دیگر نیز آنان را چون واقعیتی محتوم پذیرا گشته‌اند. این‌طور می‌توان گفت که هنوز هم افق برای این طایفه کاملاً صاف نشده ولی این امر بدان معنا هم نیست که این جماعت دست از همت خویش برداشته و از فتح دل‌های خریداران هم رو برگردانند. در این بین هم نمی‌توان به‌راحتی پیشرفت و ترقی چشمگیر این ساعیان عرصه حیات را نادیده گرفت؛ شاید همین حرکت رو به جلوی آن‌هاست که خواب خودروسازان وطنی را سخت آشفته نموده است.

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

از جمله سدان های چینی که در سال‌های اخیر در بازار کشورمان هیاهوی بسیاری به پا نمود، خودروی جیلی EMGRAND 7 است. شاید این مدل را بتوان یکی از موفق‌ترین چینی‌های بازار امروز ایران به شمار آورد؛ آن‌هم در جایی که پیش از این نگاهی بسیار منفی نسبت به محصولات این سرزمین وجود داشت، تا آن حد که شماری از هموطنان از بردن نام برندهای چینی هم اکراه می‌ورزیدند! با این وجود، در مدت کوتاهی که از حضور جیلی در این عرصه می‌گذرد، توانسته تا حد زیادی ذهنیت اشخاص را نسبت به ساخته‌های این اقلیم تغییر داده و بازخورد نسبتاً خوبی را هم در میان مشتریانش برانگیزد. اما ممکن است که به‌زودی این وضع تغییر کند، زیرا قرار است که در آینده‌ای نزدیک با رقیبی هم‌تراز روبرو شود که هم‌وطنش نیز بوده و مثل خودش هم ویژگی‌های بسیاری را در آستین دارد.

این مهمان تازه‌وارد Besturn B50F نام دارد که توسط نماینده ایرانی آن به آسا تغییر هویت داده است. این مدل کمابیش از مشخصات فنی مشابه با جیلی سود برده و بهایش نیز از آن ارزان‌تر است؛ شاید همین تفاوت قیمت بتواند رقابت سختی را در آینده بین این دو رقم بزند. در حال حاضر وضعیت فروش این دو خودرو در کشور چین و رتبه‌هایشان در این بازار به شرح ذیل است:

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید رتبه فروش هر دو خودرو در بازار چین نسبت به نیمه نخست امسال بهبود یافته است که برای اظهارنظر قطعی دراین‌باره باید منتظر نتایج پایان سال ماند.

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

خودروی BESTURN B50F و یا همان آسا محصول گروه خودروسازی FAW چین است. خودروسازی FAW یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان این سرزمین است که در سال 1953 میلادی توسط دولت این کشور پایه‌گذاری شد. در آغاز، این مجموعه تنها به تولید کامیون‌های 4 تنی JIE FANG C10 می‌پرداخت که خود این خودروها هم بر مبنای کامیون‌های روسی ZIS- 150 توسعه یافته بود. این وضع کماکان ادامه داشت تا اینکه شرکت مذکور در سال 1958 میلادی از اولین خودروی سواری ساخت خود به نام GONG QI پرده‌برداری کرد. این محصول خودروی لوکسی بود که تنها برای استفاده نخبگان حزب کمونیست مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت. این مدل به مدت بیش از 30 سال و بدون تغییر اساسی خاصی در خط تولید قرار داشت.

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

شاید بشود گفت که حرکت جدی این خودروساز در اواخر دهه 80 میلادی شروع شد و آن‌هم زمانی بود که این شرکت جهت اخذ تکنولوژی‌های پیشرفته به سمت خودروسازان غربی و ژاپنی گام برداشت. در وهله اول، در سال 1990 میلادی، این کمپانی شروع به شراکت با خودروسازی فولکس‌واگن نمود؛ لازم به گفتن نیست که پیش از این هم و در سال 1984 میلادی شرکت خودروسازی SAIC با فولکس‌واگن اقدام به شراکت کرد. بعدها کمپانی FAW با خودروسازان معروفی همچون تویوتا و جنرال موتورز هم دست به شراکت زد. در حال حاضر این شرکت جز 4 تولید کننده بزرگ خودرو در چین است و در کنار خودروسازان بزرگی همچون چانگان و دانگ فنگ و سایک قرار می‌گیرد. هم اکنون در مجموعه‌های تحت کنترل این غول صنعتی، خودروهایی همچون تویوتا (کرولا، کمری، پریوس، ویوس و..) و آئودی (A4،A6 و…) و فولکس‌واگن (بورا، پاسات و…) تولید می‌شود؛ علاوه بر این برندها و مدل‌هایی همچون BESTURN ،OLEY، VITA و چند برند دیگر نیز تحت کنترل این کمپانی قرار دارند. در حال حاضر علاوه بر خودروهای سواری، این شرکت سازنده انواع کامیون، اتوبوس و پیکاپ نیز است. این شرکت در نظر دارد که تا پایان سال 2014 میلادی کل تولیداتش به عدد 2.7 میلیون دستگاه برساند.

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

همان‌طور که در سطور بالا ذکر شد برند بسترن (BESTURN) یکی از زیرشاخه‌های گروه خودروسازی FAW است. سدان B50F هم یکی از محصولات کلاس متوسط این کمپانی می‌باشد. در کل، تولیدات این برند بر مبنای پلت فرم مزدا 6 تکوین یافته‌اند. در حال حاضر مدل‌هایی چون B50،B70، B90 و کراس اوور X80 توسط BESTURN تولید می‌شود. در حال حاضر عمده‌ترین بازار صادراتی این برند کشور روسیه است.

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

بدنه خودروی آسا از طراحی نسبتاً مدرنی بهره می‌برد که توسط موسسه طراحی ایتال دیزاین ایتالیا تکوین یافته است. به لحاظ فنی نیز این خودرو از پلت‌فرم نسل‌های پیشین مزدا 6 سود می‌برد؛ پیش‌تر خود این سازه در مزدا 6 مدل 2008 بکار می‌رفت. این پلت فرم CD3 نام دارد و توسط شرکت فورد طراحی شده است و فورد آن را در مدل‌هایی همچون اِج و فیوژن هم به کار می‌گرفت.

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

موتور 1.6 لیتری این مدل از تولیدات فولکس‌واگن بوده و در مدل BORA ساخت این شرکت استفاده می‌شود و در حال حاضر در یک مجموعه و به طور مشترک توسط شرکت FAW و فولکس‌واگن ساخته می‌شود. اما پیشرانه 1.8 لیتری این خودرو بنا به ادعای رسانه‌های چینی توسط خود شرکت FAW توسعه یافته است. خودروی بسترن B50 برای نخستین بار این در سال 2009 میلادی به بازار چین معرفی شد. پس از مدتی و در سال 2013 میلادی تحت عمل فیس‌لیفت قرار گرفت و سپرها و نیز چراغ‌ها و جلوپنجره‌اش دستخوش تغییر گشت و در پی آن از مواد اولیه بهتری هم برای فضای درونی آن استفاده شد. این تغییرات موجب شد که حرف F که مخفف فیس لیفت است به B50 اضافه شود. در مدل فیس لیفت شده گیربکس خودرو هم ارتقاء یافته است.

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

در حال حاضر B50F و یا همان آسا از یک نمونه 6 دنده تیپ ترونیک بهره می‌برد که از تولیدات شرکت AISIN ژاپن است. لازم به گفتن نیست که این سازنده در حال حاضر تأمین‌کننده گیربکس خودروهایی همچون لکسس، مزدا، پورشه، MG و… است. جالب اینجاست که نماینده ایرانی آسا در وهله اول مدل غیر فیس لیفت آن را وارد کشور نمود که چندان هم مورد استقبال بازار قرار نگرفت، این مدل از موتور 1.6 لیتری 8 سوپاپ و 102 اسبی سود می‌برد و گیربکس آن نیز 5 دنده اتوماتیک بود. خوشبختانه در حال حاضر آخرین نسخه و نسخه فیس لیفت شده آن که از پیشرانه‌ای 1.8 لیتری و 16 سوپاپ سود می‌برد مورد ثبت‌نام متقاضیان قرار می‌گیرد.

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

به لحاظ ایمنی نیز این خودرو مجهز به 4 کیسه هوا ایمنی است و همچنین 4 ستاره را نیز از موسسه ایمنی C-CNAP چین دریافت نموده است. برای آگاهی آن دسته از خوانندگانی که خواستار آشنایی هر چه بیشتر با سازوکارهای این موسسه هستند شرح کوتاهی را در اینجا ارائه می‌دهم.

این موسسه در سال 2006 میلادی در چین بنا نهاده شد. در حال حاضر تمامی خودروهای تولیدی در چین موظف به کسب گواهی‌نامه از این سازمان می‌باشند. هم اکنون آزمون‌های ذیل در این مکان صورت می‌گیرد که خلاصه برخی از آن‌ها بدین شرح است:

1 - آزمون برخورد از ناحیه جلو:

در این آزمون تمامی قسمت جلوی خودروی مورد نظر با سرعت 50 در ساعت به مانع سخت کوبیده می‌شود.

2 - آزمون برخورد از ناحیه جلو (نیمه جلو):

در این تست 40 درصد از قسمت جلوی خودرو با سرعت 64 کیلومتر به مانع سخت کوبیده می‌شود. پیش از این، تست مذکور با سرعت 56 کیلومتر انجام می‌شد که این مقدار در اصلاحیه سال 2012 میلادی به 64 کیلومتر افزایش داده شد.

3 - تست برخورد از ناحیه کناری خودرو:

در این آزمون بخش کناری خودرو توسط یک مانع متحرک و با سرعت 50 کیلومتر کوبیده می‌شود.

4 - تست شلاقی:

در این آزمون که به وسیله یک آدمک شبیه‌سازی می‌شود، میزان ضربات به سر و گردن و جراحات وارده به آن در تصادفات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

در حال حاضر آسا با بهایی معادل 73.9 میلیون تومان در نمایندگی‌ها ثبت‌نام می‌شود که نسبت به رقیب اصلی خود جیلی امگرند در حدود 12 میلیون تومان ارزان‌تر است؛ اگر در این بین مشخصات فنی را نادیده بگیریم، از رقبای دیگر این مدل می‌توان به MG 350 اشاره کرد که در حال حاضر با قیمتی معادل 86.7 میلیون تومان ثبت‌نام می‌شود.

مشخصات فنی

موتور: 4 سیلندر خطی DOHC 16V حجم موتور: 1798 سی‌سی توان: 139 اسب بخار در 6500 دور/ دقیقه گشتاور: 172 نیوتن متر در 4000 دور/ دقیقه استاندارد آلایندگی: یورو 4 (در چین یورو 5) سیستم تعلیق جلو: مستقل – طبق دوبل سیستم تعلیق عقب: مستقل – چند بازویی E شکل گیربکس: 6 دنده اتوماتیک (تیپ ترونیک)

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

ابعاد

طول/عرض/ ارتفاع: 4615/1785/1435 میلی‌متر فاصله بین دو محور: 2675 میلی‌متر وزن خالص: 1395 کیلوگرم ظرفیت صندوق عقب: 450 لیتر اندازه تایرهای جلو و عقب: 205/55R16

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

تجهیزات ایمنی

4 عدد کیسه هوای ایمنی (جلو و جانبی) سیستم ترمز ABS سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD سیستم کنترل کشش TCS کمربند ایمنی پیش کشنده چهار ستاره از موسسه ایمنی C-CNAP سیستم ضد سرقت (IMMOBILIZER)

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

برخی از تجهیزات این خودرو

آینه‌های جانبی برقی همراه با گرم‌کن سیستم صوتی بر روی فرمان + بلوتوث + MP3 + USB+ AUX + 6 عدد بلندگو سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل) تهویه مطبوع اتوماتیک تنظیم الکتریکی صندلی راننده در 6 جهت سانروف کامپیوتر سفر صندلی‌های چرمی سیستم ضد تشعشع آینه عقب سیستم کنترل فشار باد (TPMS) سنسور پارک دنده عقب دوربین پارک فیلتر گردافشان داخل اتاق خودرو سیستم ضد سرقت (IMMOBILIZER) مه شکن‌های جلو و عقب چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه با افق

 نگاهی اجمالی به آسا، مدعی تازه ‌وارد چینی

قیمت و ارزش‌گذاری

در ایران: 73.9 میلیون تومان در چین: 110,800 الی 122,800 یوآن



منبع پدال


نظرات

  • MOHAMMAD MOHAMMAD (9 خرداد 1396 ساعت 12:40)

    واقعا عالیه و احسنت و حتما لایق پیشرفت شگرف هستند

  • صابرا صابرا (30 فروردین 1394 ساعت 09:56)

    با سلام به دوستان عزیز. نسل قبلی این خودرو بی اطلاع هستم اما آسا جدید رو اگر میتونید حتمن تست کنید. فراتر از یک چینی هستش.

  • عماد جون عماد جون (7 دی 1393 ساعت 22:33)

    ظاهرش که خوبه باید منتظر عملکردش باشیم ....اگر چه از یه چینی انتظاری نمی رود...........

  • الکترونیک قدرت الکترونیک قدرت (7 دی 1393 ساعت 22:12)

    البته به غیر از هر تعصبی باید بهشون تبریک گفت به هر حال هر چی باشه دارن زحمت می کشن...این باور دارن که میتونن پیشرفت کنن..

  • محمدماجد محمدماجد (7 دی 1393 ساعت 17:34)

    ایولا ایولا من داخل مدل اولیش شدم خیلی باکیفیتو نرم بود .ایکاش مانیتور داشت

  • درگر درگر (7 دی 1393 ساعت 15:55)

    از گروه بهمن انتظار نداشتم...