1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3-R مدل ۲۰۱۵

تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3-R مدل ۲۰۱۵

6 مرداد 1394
  • 0

از بیرون که بنتلی کانتیننتال GT3-R را نگاه کنیم، این خودرو چندان خودروی دوست‌داشتنی به نظر نمی‌آید. این مدل حدود ۱۵۰ هزار دلار گران‌تر از مدل پایه کانتیننتال GT V-8 است. به این نکته نیز باید اشاره کنیم که با اینکه این مدل به عنوان یک خودروی با عملکرد بالا شناخته می‌شود، ولی قدرت آن به اندازه ۳۴ اسب‌بخار کمتر از مدل «اسپید» با پیشرانه W-12 است. همچنین این نسخه «سبک‌وزن» محسوب می‌شود، ولی وزن کلی آن ۲۲۳۹ کیلوگرم است.

ولی در زیر پوست GT3-R عناصر دوست‌داشتنی به چشم می‌آیند. در این مدل، موتور دو توربورشارژر ۴ لیتری V-8 که مدل پایه کانتیننتال GT قدرتی به اندازه ۵۰۰ اسب‌بخار تولید می‌کند، ۹۲ اسب‌بخار به خروجی خود اضافه کرده است. خروجی اسمی این موتور ۵۷۲ اسب‌بخار و ۶۹۹/۶ نیوتن‌متر است، ولی وقتی برای رسیدن به سرعت ۱۳۵ مایل یا ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت عجله داشته باشید، در عرض ۱۵ ثانیه می‌توانید قدرتی به اندازه ۵۹۲ اسب‌بخار و گشتاوری برابر ۷۴۹/۷ نیوتن‌متر برای شما تولید کند.

حتی اگر محدودیت زمانی استفاده از این خروجی را به عنوان یک نقطه ضعف تلقی کنیم، قدرت ۱۴۸ اسب‌بخار برای هر لیتر واقعاً شگفت‌انگیز است. در همین حال، هیچ‌گونه تأخیر قابل‌توجهی در توربوشارژر احساس نمی‌شود و موتور برای رسیدن به خط قرمز بین دورهای ۶۰۰۰ و ۶۸۰۰ دور بر دقیقه بی‌تابی می‌کند. همچنین توربوشارژرها در سرعت‌های بالا همچنان به دمیدن خود ادامه می‌دهند.

شتاب برآیند خودرو حالتی انفجاری دارد. روند شتاب‌گیری و افزایش سرعت در یک GT3-R به گونه‌ای است که اگر در حالت شیفت دستی قرار داشته باشید، در دنده نخست پس از رسیدن به دور موتور ۵۰۰۰ باید سریعاً پدل‌شیفتر برای رفتن به دنده بالاتر فشار دهید. وزن خودرو به‌خوبی تقسیم شده و سیستم فرمان نیز وقتی GT3-R در مدت ۳/۴ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، حالت نرم‌تری به خود می‌گیرد. رسیدن به انتهای مسیر یک‌چهارم مایل تنها ۱۱/۶ ثانیه زمان لازم دارد و سرعت خود در انتهای این مسیر برابر ۱۹۶/۳۴ کیلومتر بر ساعت است. شروع به حرکت خودرو، جدالی موفقیت‌آمیز بین سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک با وزن کلی است، ولی حتی در سرعت‌های بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز بنتلی همانند یک دوج وایپر SRT با قدرت ۶۴۰ اسب‌بخار گام برمی‌دارد؛ مدلی که نزدیک به ۷۲۵ کیلوگرم از آن سبک‌تر است. شتاب‌گیری نیز جدالی موفقیت‌آمیز با تعویض دنده‌ها محسوب می‌شود؛ جایی که در این بازه زمانی (۳/۴ ثانیه) دو شیفت دنده رخ می‌دهد.

گیربکس ۸ سرعته ZF برای شیفت سریعتر در این خودرو برنامه‌ریزی شده است و در عمل نیز چنین چیزی را نشان می‌دهد.

البته هنوز به طراحی داخلی فیبر کربنی با طرح چرم سبز سوسماری اشاره نکرده‌ایم. ایده سبک‌‌تر کردن چیزی که بیشتر از ۲۲۶۰ کیلوگرم وزن دارد، ممکن است اندکی خنده‌دار باشد و در همین حال، بسیار غیرممکن به نظر می‌رسد. ولی بنتلی نه تنها موفق شده که بیش از ۹۰ کیلوگرک از وزن کانتیننتال V-8 کم کند، بلکه صندلی‌های عقب را نیز کنار گذاشته است و شما را از حمل وزنی حدود ۱۰۰ کیلوگرم یا بیشتر معاف کرده است. پنل‌های درها نیز به شکلی جالب به رنگ مشکی با طرح‌هایی از مخمل سبز رنگ کار شده‌اند. این رنگ سبز همان رنگی است که برای صندلی‌ها، داشبورد و کنسول میانی نیز استفاده شده است. در همین حال، نشان GT3-R بر روی گل‌گیر، عقب بدنه، پایین پنجره‌ها، کف‌پوش‌ها، تکیه‌گاه سرها و داشبورد، همیشه به شما یادآوری می‌کند که یک کانتیننتال گران‌قیمت سوار شده‌اید.

یکی از واقعیت‌های تعجب‌برانگیز در مورد این مدل، جادویی است که تیم طراحی شاسی بنتلی بر روی یک خودرو با وزن نزدیک به ۲/۵ تُن به کار برده است. چابکی آن بر حجم و وزن آن می‌چربد و تعادل و واکنش بسیار خوبی را به نسبت خودرویی با این شرایط شاهد هستیم. ولی در همین حال با توجه به استفاده از تایرهای 275/35ZR-21 پیرلی P Zero، اندکی بدفرمانی را می‌توان مشاهده کرد.

بنتلی در حال حاضر موفقیتی نسبی با مدل GT3 مسابقه‌ای در آسیا، اروپا و امریکای شمالی کسب کرده است. این در حالی است که واردات GT3-R را به بازار امریکا، به تعداد ۹۹ دستگاه محدود کرده است.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۲ سرنشین، ۲ در کوپه.

• قیمت مدل تست: ۳۴۱۰۲۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۴۱۰۲۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC با ۳۲ سوپاپ V-8، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۳۹۹۳ سی‌سی.

• قدرت: ۵۹۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۷۴۹/۷۶ نیوتن‌متر در ۱۷۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک ZF با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۷۴۶ متر.

• طول ماشین: ۴/۸۰۶ متر.

• عرض: ۱/۹۴۳ متر.

• ارتفاع: ۱/۴۰۵ متر.

• وزن کلی: ۲۲۳۹ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۴ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۷/۷ ثانیه.

• صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۳/۳ ثانیه.

• صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۱۸/۵ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۲ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۱/۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۹۶/۳۴ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (با محدودیت درگ، تخمین خودروساز): ۳۰۴/۱۶ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۴۶۳ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 89g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۸/۱ لیتر در شهر و ۱۰/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۸/۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

 تست و بررسی بنتلی کانتیننتال GT3

منبع پدال


نظرات