1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی جک s5 با گیربکس اتوماتیک

تست و بررسی جک s5 با گیربکس اتوماتیک

24 دی 1395
  • 7

در بین محصولات متنوع و رنگارنگ چینی چند محصول شاخص تر از بقیه هستند که بدون شک جک S5 یکی از آنها است، شاسی بلند سایز متوسط جادار با طراحی زیبا و موتور قدرتمند توربو که سبب شده با گیربکس دستی به یکی از بهترین انتخاب های محدوده 80 میلیون تومان بدل شود. نسخه گیربکس دستی S5 را در بدو ورود آزمایش کردیم حالا فرصتی دوروزه دست داد تا طی سفری S5 با گیربکس اتوماتیک را به بوته آزمایش همه جانبه بگذاریم.

 تست جک s5 با گیربکس التوماتیک

در نمای پشتی S5 با گیربکس دستی، نوشته 2.0T به چشم میخورد که مشخصات موتور خودرو را گوشزد مینماید یک موتور 2 لیتری توربو به قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 265 نیوتن متر که در نسخه اتوماتیک هم مورد استفاده قرار گرفته است اما مسئولان جک تصمیم گرفته اند نوشته پشت را به مشخصات گیربکس خودرو اختصاص دهند و به همین دلیل هم حروف 6DCT (گیربکس 6 سرعته با کلاچ دوبل Double Clutch Transmition) در نمای پشتی به چشم میخورد. اگر بخواهیم حرف آخر را همین ابتدا بزنیم باید بگوییم این گیربکس اگرچه بی نقص نیست اما در میان چینی ها بهترین است. گیربکس به طرز قابل توجهی تمایل به افزایش سریع دنده ها دارد به نحوی‌ که به محض حرکت در عرض چند ثانیه کوتاه دنده 3 و در سرعت حدود 60 کیلومتر در ساعت دنده ششم درگیر میشود (نکته جالب اینکه در بخش میانی نشانگر سرعت کنار علامت D یا Driver عدد دنده درگیر هم به نمایش در می آید).

این موضوع دو مزیت عمده در پی دارد اول این‌که اگر با خونسردی رانندگی کنید دور موتور را به زحمت در دورهای بالای 2200 خواهید دید که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت و کاهش نفوذ صدای موتور به درون کابین است اما فراموش نکنید که در این حالت، خودرو رو پا و آماده جهیدن نیست خصوصا این‌که منحنی گشتاور از دور 2000 به بالا در محدوده بیشینه خود قرار میگیرد، اگر پدال گاز را به ناگاه بفشارید، گیربکس سریعا عکس العمل نشان میدهد و به سرعت از دنده 6 به 3 معکوس می‌کشد، حال زمانی است که موتور توربو مجال خودنمایی می یابد و S5 حدود 1.5 تنی را با شتاب عالی که کمتر در بین چینی ها شاهد هستیم به جلو پرتاب می‌کند، اما به محض کم کردن فشار از روی پدال گاز دوباره دنده ها به سرعت افزایش می‌یابند تا گیربکس به دنده مورد علاقه خود یعنی 6 برسد به همین دلیل در سربالایی ها بهتر است گیربکس را در حالت S یا اسپرت قرار دهیم تا دنده های قدرتمندتر بیشتر درگیر باشند.

 تست جک s5 با گیربکس التوماتیک

در حالت S هم تعویض دنده در دورهای بالاتر موتور است و گرنه در وزن فرمان، سفتی سامانه تعلیق احساس نمی شود.

خودرو درحالت رانندگی دینامیک خصوصا در مسیر پر پیچ و خم تا حدودی از کم فرمانی رنج میبرد و با توجه به ارتفاع خودرو و مرکز ثقل بالای آن باید جانب احتیاط در سر پیچ های تند را رعایت کرد، ما نیز صرفا جهت احتیاط هیچ گاه ESP خودرو را از حالت فعال خارج نکردیم.

ترکیب موتور و گیربکس همانطور که ذکر شد عالی است اما در تست شتابگیری به زحمت بتوان به شتاب کمتر از 11 ثانیه دست یافت که دلیل اصلی آن تعلل گیربکس در لحظه شتابگیری اولیه است. هنگام رانندگی میتوان از نرمی فرمان و کابین نسبتا بی صدای S5 در ترافیک لذت برد. کیفیت متریال کابین بالاتر از متوسط چینی ها ارزیابی میشود اما همچنان قابل رقابت با همتایان کره ای نیست.

صندلی راننده با تنظیمات 6 جهته برقی قادر است بهترین جایگاه را برای راننده فراهم نماید و نکته دلپذیر این که گودی کمر هم قابل تنظیم است تا در طی مسافت های طولانی از رنج خستگی کمر بکاهد ناگفته نماند که راننده میتواند دو حافظه برای موقعیت صندلی تعریف و ست کند. تنظیمات صندلی سرنشین جلو، دستی است اما هردو صندلی به گرم‌کن مجهز هستند.

صفحه نمایش لمسی مجهز به DVD Player با قابلیت اتصال iPod، USB و AUX همان چیزی است که از این کلاس خودرو در این محدوده قیمت انتظار دارید اما سمت چپ فرمان جای دکمه های تثبیت کروز‌ کنترل خالی است.

 تست جک s5 با گیربکس التوماتیک

در واقع عدم وجود کروز‌کنترل نکته‌ای است که جای تعجب دارد.

مکان قرارگرفتن دسته راهنما و برف پاک‌کن هم تا حدودی دور از فرمان درنظر گرفته شده است که باید بدان عادت کنید. این دو موضوع به علاوه عدم وجود دریچه تهویه برای ردیف عقب جزو معدود نکات سوال برانگیز S5 هستند . جدا از این با در نظر گرفتن فضای جادار در هردو ردیف، صندلیهای چرمی راحت، صندوق عقب کاملا بزرگ، سانروف، هشدار تصادف از جلو و عقب، دوربین دید عقب، آینه های جانبی برقی همراه با گرم‌کن، دکمه استارت، گرم‌کن شیشه جلو، حسگر باران، تهویه دو منطقه ای، ترمز دستی برقی، سامانه خزش از سرازیری، بخارزدای شیشه جلو، خروجی برق از 12 ولت، چراغهای خودکار و .... میتوان نام برد.

کارایی چراغ های خودکار در مسیری همانند جاده چالوس با وجود تونل های متعدد کاملا به چشم می‌آ‌ید.

ناگفته نماند که چراغ های پشت آمپر (نشانگرهای سرعت و دور موتور) همواره روشن هستند تا با وضوح بیشتری در مرکز دید راننده قرار گیرند. کرمان موتور این روزها از فروش خوب محصولات جک نهایت بهره را میبرد و انصافا هم طی سال های گذشته نشان داده که در زمینه تامین قطعات و یا خدمات پس از فروش نقطه ضعفی ندارد. از طرفی هرچقدر دیگر محصولات چینی در زمینه تامین پیشرانه دست و پایشان بسته است، مدل های متنوع جک از پیشرانه ای متناسب با ابعاد خودرو سود میبرند و همانطور که در تست مدل دنده ای متذکر شده بودیم فقط جای یک شاسی بلند قیمت مناسب با گیربکس اتوماتیک خالی بود که S5 اتوماتیک توانست این جای خالی را پر کند.

ترکیب موتور و گیربکس در شتابگیری‌های ثانویه و سبقت گیری ها عالی است و از این جهت S5 توان رقابت با هم تایان کره ای خود همچون هیوندای ix35 را دارد.

البته ناگفته نماند که در راهروهای شرکت کرمان موتور خبر حضور جک S3 هم به گوش میرسد که در صورت ورود به بازار سبد محصولات کرمان موتور را در رده کراس اوورهای سایز کوچک تکمیل خواهد کرد.

 تست جک s5 با گیربکس التوماتیک

منبع: ماهنامه سرعت



نظرات

  • تویوتا تویوتا (25 دی 1395 ساعت 13:21)

    سایت تبلیغ ماشین های آشغال چینی

  • رضا رضا (25 دی 1395 ساعت 13:06)

    سلام خودرو خیلی خوبیه ولی افسوس که من پول ندارم بخرم.

  • مجید مجید (25 دی 1395 ساعت 10:35)

    اشغال واقعی

  • حاجی حاجی (24 دی 1395 ساعت 18:41)

    سلام ضمما با تشکر از شما تقاضا دارم این ایرادهای s5 رو به همه بگویید چون بنده داشتم تازه فروختم چون در جاده اصلا نمیتوان این خودرو را با سرعت 120 راند البته در جاده تهران تبریز که یکمی دست انداز دارد چون انسان فکر میکنه که الان ماشین واژگون میشه چون اصلا تعادل پشت ماشین s5 اصلا استاندارد نیست بردم نمایندگی گفتند این ایراد تو همه ماشینها است چرا مسئولان به این تست اینطور ماشینها رسیدگی نمیکنند خواهش میکنم رسیدگی کنند چون این ماشین در آینده دچار تصادفات زیادی میشه در جاده های ایران گفتم که تعادل پشت ماشین اصلا درست نیست و اصلا تو جاده نمیشه روش حساب کرد لذا خواهشمندم این عرض بنده را تست نمایید و بهتون ثابت بشه در ضمن از زحمات شما بی نهایت متشکرم که ملت رو در خبر رسانی این نوع موارد یاری مینمایید

  • milad milad (24 دی 1395 ساعت 13:06)

    بهترین چینی بازار

    موسوی موسوی (25 دی 1395 ساعت 12:52)

    سلام من هم دارم البته دندهای شد خیلی هم راضیم تنها ایراد نام چینی هست که رو این ماشینه . در ضمن چندین مرحله متاسفانه تا سرعت دویست کیلومتر هم رفتم هیچ مشکلی احساس نکردم . عموما هم با سرعت 150 رانندکی میکنم . قبل از این النترا داشتم

    پیام پیام (25 دی 1395 ساعت 14:10)

    جالب جناب موسوی النترا با اس5 مقایسه میکنید.مثل اینه که بنده سمند داشته باشم برم پراید بخرم.150 سرعت میرین یه خلافی از ماشینتون بگیرین.یه مقدار با فکر صحبت کنید