1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

30 آذر 1394
  • 0

آئودی ۲۷ هزار نمونه از نسل اول R8 را در سراسر جهان به فروش رسانده که در استانداردهای یک سوپرماشین، رقم بالایی محسوب می‌شود، ولی هنوز هم سطح پایینی در میزان فروش محصول کمپانی است و بنابراین دیدن یک آئودی R8 از نزدیک، فرصتی است که کمتر پیش می‌آید. امریکایی‌ها تا بهار سال آینده باید برای ملاقات با نسل دوم R8 صبر کنند، ولی مدل V10 پلاس ۲۰۱۶ ویژه بازار اروپا، از هم‌اکنون می‌تواند نشانه‌هایی از قابلیت‌های این مدل در خود داشته باشد و بر این اساس، برای این بررسی انتخاب شده است.

شاید مهمترین تفاوت بین این مدل ویژه اروپا و مدل بازار امریکا، دامپرهای سیال مغناطیسی باشند. این شوک‌ها در بازار امریکا در مدل V10 پلاس استفاده نخواهند شد. چرخ‌های زیبای ۲۰ اینچی خودروی تست، در مدل امریکایی به رنگ نقره‌ای که آئودی آن را «تیتانیوم» می‌نامد، درمی‌آید و خبری از رنگ مشکی برّاق نیست. همچنین این مدل با سیستم Homelink همراه خواهد بود و در عین حال، از سیستم استاپ-استارت برای تأثیرگذاری بر مصرف سوخت استفاده نمی‌شود. از دیگر ویژگی‌های استاندارد مدل اروپایی می‌توان به وزن متغیر سیستم فرمان و سیستم صوتی Bang & Olufsen اشاره کرد که در مدل بازار امریکا به صورت آپشن ارائه می‌شوند. در نهایت، چراغ‌های کمکی «نور بالای لیزری» را در مدل تست‌شده داریم که از لحاظ قانونی، شرایط حضور در بازار امریکا را ندارند.

نسل دوم از آئودی، نسبتاً درازتر، عریض‌تر و کم‌ارتفاع‌تر شده و چهره‌ای تهاجمی‌تر پیدا کرده است. یک پدال کلاج و یک موتور V-8 از تلفات این تغییر نسل بوده‌اند و یک موتور ۵/۲ لیتری V-10 با همراهی یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه اتوماتیک جایگزین آنها شده‌اند. در سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک کواتروی آئودی، یک تجدیدنظر کلی صورت گرفته و یک کلاج با کنترل کامپیوتری برای توزیع بخش مناسبی از گشتاور به محور جلو استفاده شده است. دیفرانسیل جلو، همانند قبل، به صورت آزاد است و در همین حال، دیفرانسیل عقب از یک محور لغزش محدود معمولی بهره می‌برد.

در حالی که موتور DOHC V-10 یک طراحی کاملاً جدید در خود ندارد، با این حال نسبت فشردگی در آن از 12.5 به 12.7:1 افزایش یافته است. ضمن اینکه در تنظیمات القایی آن بهینه‌سازی صورت گرفته و یک سیستم انژکتور، سوخت را به سمت محفظه احترام و یا پورت‌های مکش روانه می‌کند. یک زمان‌بندی متغیر برای سوپاپ‌های مکش و اگزوز برای بهبود عملکرد با آلودگی کمتر و پشتیبانی از مانورهای جاه‌طلبانه شما در رانندگی درنظر گرفته شده است. آئودی در مورد واکنش V-19 به پدال گاز، بسیار افتخار می‌کند؛ این موتور می‌تواند در عرض ۶۶ صدم ثانیه به حداکثر دور خود برسد که در این زمینه ۲۰ درصد سریعتر از قبل است.

نسخه «پلاس» از موتور ۵/۲ لیتری V-10 قدرتی برابر ۶۱۰ اسب‌بخار را به همراه گشتاور ۵۶۰ نیوتن‌متر در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه تأمین می‌کند. این در حالی است که نسخه معمولی V-10 خروجی‌ای برابر ۵۴۰ اسب‌بخار و ۵۴۰ نیوتن‌متر دارد. ترکیب یک قدرت بیش از حدّ مناسب، کشش سیستم تمام‌چرخ متحرک و سیستم لانچ کنترل در «پلاس» باعث شده‌اند که این خودرو بتواند در عرض ۲/۷ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و وقتی در ۱۰/۶ ثانیه از انتهای مسیر یک‌چهارم مایل می‌گذرد، سرعتی برابر ۲۱۲/۴ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. این خودرو همچنین در ۲۱/۱ ثانیه، ۱۷۰ مایل (۲۷۳/۶ کیلومتر) بر ساعت را کامل می‌کند. این در حالی است که سرعت مدل ۱/۷ میلیون دلاری بوگاتی ویرون پس از ۲۱ ثانیه شتاب‌گیری، تنها ۳۲ کیلومتر بر ساعت با این R8 فاصله دارد.

بخشی از این چابکی به وزن کلی خودرو نیز برمی‌گردد که به لطف یک فریم فیبرکربنی تقویت‌شده جدید، به میزان ۱۱/۳ کیلوگرم کمتر از قبل نیز شده است. همچنین ضریب دراگ اعلام شده برای آئودی R8 برابر ۰/۳۶ است و یک بال عقب، نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم به بار محور عقب می‌تواند اضافه کند. با توجه به حداکثر سرعت اعلام‌شده برای این مدل (۳۳۰ کیلومتر بر ساعت)، این خودرو سریعترین محصول آئودی است که برای استفاده در جاده ارائه شده است.

مانند هر سوپرماشین دیگری که صلاحیت حضور در جاده‌ها را داراست، R8 نیز از عملکرد مناسبی برای این منظور برخوردار است. این خودرو با اندکی بدفرمانی متعادل، چسبندگی جانبی‌ای برابر 1.01 g در پیچ نشان می‌دهد و از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، در فاصله‌ای برابر ۴۶ متر می‌ایستد. در این میان، با توجه به ترمزهای بزرگ کربن‌-سرامیکی و توزیع استاتیک وزن به صورت ۴۲ به ۵۸ درصد بین محورهای جلو و عقب، اطمینان مناسبی در پدال ترمز مشاهده می‌شود. در واقع، R8 در هر کدام از تست‌های شتاب، ترمز و لغزش در پیچ، به طور متوسط از مرز 1.00 g عبور می‌کند. همچنین بازخورد دقیقی از سیستم فرمان دریافت می‌شود و در مسیرهای ناهموار، پایداری مناسبی در مسیر مستقیم دارد. ضمن اینکه راننده در پشت فرمان، اعتماد به نفس مناسبی از هدایت خودرو و کنترل حرکات بدنه پیدا می‌کند.

شاید بهترین ویژگی این مدل R8، صدای خاصی است که مهندسان آئودی به‌خوبی توانسته‌اند از این موتور ۱۰ سیلندر بیرون بکشند. نوای بانک سیلندرهای ۹۰ درجه‌ای، بسیار دلنشین‌تر از V-8 های آرام و صدای نرم V-12 ها است. این موتور، نه صدای بلندی دارد و نه پرهیاهو است؛‌ یک زوزه دلربا دارد که آن را از حدود ۳۵۰۰ دور بر دقیقه شروع می‌کند و تا قطع سوخت در ۸۷۰۰ دور بر دقیقه، آن را ادامه می‌دهد.

این R8 در عین حال، می‌تواند تصویری از گذشته‌ها در خود داشته باشد. در اواخر دهه ۱۹۳۰ میلادی، زمانی که آئودی یکی از چهار حلقه‌ای بود که توسط اولین دفتر طراحی پورشه در «اشتوتگارت» طراحی می‌شد، دکتر فردیناند پورشه و پسرش «فری»، یک کوپه ۲ سرنشینه موتور وسط را تصور می‌کردند که یک V-10 برای پیشرانه داشت. کانسپت تایپ 114 آنها هرگز به چیزی بیشتر از یک سری طرح‌های اولیه نرسید، ولی بعداً یک مدل در مقیاس کوچکتر با دماغه و کابین باریک در تست‌های تونل باد، نتایج مناسبی از خود نشان داد. به نظر می‌رسد که آخرین خودروی اسپورت آئودی، زمان زیادی را در قفسه‌های این کمپانی سپری کرده باشد.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور وسط، دو دیفرانسیل ، ۲ سرنشین، ۲ در کوپه.

• تخمین قیمت مدل تست: ۲۰۰۰۰۰ دلار (تخمین قیمت مدل پایه: ۱۸۵۰۰۰ دلار).

• نوع موتور: DOHCبا ۴۰ سوپاپ V-10، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم و پورت.

• گنجایش: ۵۲۰۴ سی‌سی.

• قدرت: ۶۱۰ اسب بخار در ۸۲۵۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۵۵۹/۹ نیوتن‌متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۶۴۹ متر.

• طول ماشین: ۴/۴۲۷ متر.

• عرض: ۱/۹۴۱ متر.

• ارتفاع: ۱/۲۴ متر.

• وزن کلی: ۱۶۶۲ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۲/۷ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۶/۱ ثانیه.

• صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۰/۴ ثانیه.

• صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۱۴/۶ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۳ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۰/۶ ثانیه با سرعت نهایی ۲۱۲/۴۳ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (با محدودیت دراگ، آمار خودروساز): ۳۲۹/۹۲ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۰۲۵ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 01 g.

مصرف سوخت:

• تخمین: ‍۱۸/۱ لیتر در شهر و ۱۰/۷ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مشاهده در تست: ۱۳/۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

 تست و بررسی آئودی R8 V10 Plus مدل 2016

منبع پدال


نظرات