1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. آئودی Q2 در برابر ب ام و x1

آئودی Q2 در برابر ب ام و x1

27 مرداد 1395
  • 1

اگر یک ماشین در دنیا وجود داشته باشد که به فروش بالای آن یقین داشته باشیم آن آئودی Q2 است. یک SUV جمع‌وجور با یک برند پریمیوم جای تعجب نیست اگر به یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار تبدیل شود. البته این بدان معنا نیست که این بخش را به‌طور کامل تحت سلطهٔ خود درآورد چراکه در این بازار شلوغ و رقابتی، ب‌ام‌و X1 نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها است؛ اما در کل کدام‌یک برترند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، این دو کراس‌اوور کوچک پریمیوم را باهم مقایسه کرده‌ایم.

 آئودی q2 در برابر ب ام و x1

طراحی خارجی

Q2 ظاهر کمی متفاوتی از استایل معمول یک آئودی ارائه می‌کند. جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی آشنای آئودی همچنان در Q2 وجود دارد اما قوس مطلوب گلگیرها، چراغ‌های عقب مربع شکل و رنگ نقره‌ای متضاد برای ستون C، یک آئودی متمایز را ارائه کرده است. پلت‌فرم این خودرو با هاچبک A3 مشترک است اما استایل SUV مانند آن بدین معنی است که ارتفاع بیشتری از A3 دارد درحالی‌که به دلیل برخورداری از 12 سانتیمتر طول کمتر، پارک کردن آن راحت‌تر انجام می‌گیرد.

 آئودی q2 در برابر ب ام و x1

 آئودی q2 در برابر ب ام و x1

در مقابلِ Q2، X1 قرار دارد که کاملاً ظاهر یک ب‌ام‌و را نشان می‌دهد. طراحی جلوی X1 بسیار شبیه به سری 1 به نظر می‌رسد درحالی‌که عقب آن رنگ و بوی سری 3 استیشن را دارد. بااین‌حال طراحی X1 کاملاً خوب و متناسب به نظر می‌رسد و طرفداران ب‌ام‌و را تا حد زیادی راضی خواهد کرد.

 آئودی q2 در برابر ب ام و x1

 آئودی q2 در برابر ب ام و x1

طراحی داخلی

اینکه ریشه و اصل Q2 به A3 برمی‌گردد در کابین خودرو بیشتر آشکار می‌شود. به جهت کاهش هزینه‌ها طراحی داشبورد این دو خودرو تقریباً یکسان است که قطعاً هیچ مورد ناخوشایندی در آن دیده نمی‌شود و این یعنی Q2 یکی از جذاب‌ترین کابین‌ها را در این رنج قیمتی دارد. همچنین بهترین حالت این کابین بی‌نقص هنگامی است که صفحه آمپر دیجیتالی مجازی را برای آن سفارش دهید که در این صورت یک صفحه‌نمایش 12.3 اینچی دیجیتال جایگزین صفحه آمپر سنتی می‌شود.

 آئودی q2 در برابر ب ام و x1

X1 اما شیوهٔ طراحی جذاب بیرونی را در داخل پی نگرفته است چراکه هرچند همهٔ کنترلرهای آن به‌صورت هوشمندانه‌ای طراحی‌شده و کیفیت کلی داشبورد بالا است اما طراحی داشبورد چندان هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد هرچند که ب‌ام‌و در کاربردی بودن بر آئودی برتری دارد. درحالی‌که حجم صندوق بار 405 لیتری Q2 بزرگ‌تر از یک هاچ‌بک خانوادگی معمولی است اما در برابر صندوق 505 لیتری X1 مغلوب می‌شود. قسمت عقبی هر دو خودرو نیز کاملاً جادار و راحت است و سرنشینان فضای پای مناسبی در اختیار دارند.

 آئودی q2 در برابر ب ام و x1

رانندگی

اشتراک پلت‌فرم Q2 با A3 یک‌چیز را کاملاً تضمین می‌کند و آن اینکه Q2 خودرویی ایمن، قابل پیش‌بینی و بسیار راحت برای رانندگی خواهد بود. این خودرو از سواری راحتی برخوردار بوده و هیچ احساس ناراحت‌کننده‌ای ندارد. کابین خوش‌ساخت آن نیز در بزرگراه‌ها هم سکوت خود را حفظ می‌کند. فرمان پیشروی آئودی نیز به رانندگی‌های طولانی‌مدت کمک فراوانی می‌کند. این سیستم فرمان که با مدل S3 مشترک است نسبت به ‌سرعت خودرو حساس بوده و با توجه به‌سرعت حرکت تنظیم می‌شود. این امر موجب افزایش پایداری در سرعت‌های بالا شده درحالی‌که به سریع‌تر شدن خودرو در شهر نیز کمک می‌کند.

 آئودی q2 در برابر ب ام و x1

ب‌ام‌و نیز بدون شک ماشین لذت بخشی است. فرمان تیز و شاسی عالی آن کنترل و پایداری بسیار خوبی را ارائه می‌کند. بعلاوه اگر کنترل دامپرهای پویا را برای X1 سفارش دهید می‌توانید با تغییر تنظیمات، هم یک سواری اسپرت را تجربه کنید و هم در حالت کامفورت، یک سواری نرم و راحت را. درحرکتی بسیار نادر و درحالی‌که ب‌ام‌و تا چندی قبل سیستم دیفرانسیل جلو را مورد تمسخر قرار می‌داد، نسل دوم X1 را به‌صورت دیفرانسیل جلو ساخته است. البته غیر از مدل پایه، بخش عمده‌ای از تیپ‌های X1 با سیستم چهارچرخ محرک ارائه می‌شوند.

 آئودی q2 در برابر ب ام و x1

قوای محرکه

لیست موتورهای بنزینی Q2 با یک واحد 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ با 113 اسب بخار قدرت آغاز می‌شود. هرچند این پیشرانهٔ سه سیلندر کاملاً روان و سرحال است اما بسیاری از خریداران ممکن است موتور 1.4 لیتری چهار سیلندر را ترجیح دهند که با 35 اسب بخار قدرت بیشتر تا حد قابل‌توجهی موجب بهبود عملکرد خودرو می‌شود. مقرون‌به‌صرفه‌ترین موتور در رنج پیشرانه‌های Q2، یک نمونهٔ 1.6 لیتری دیزل با 114 اسب بخار قدرت است که در آزمون‌های رسمی توانسته است به مصرف سوخت فوق‌العادهٔ 4 لیتر در صد کیلومتر دست پیدا کند. فعلاً تنها مدلی که با سیستم چهارچرخ محرک کواترو عرضه می‌شود، مدل مجهز به موتور 2 لیتری دیزل با 150 اسب بخار قدرت است. هرچند که در آینده موتور بنزینی 1.4 لیتری و موتور آیندهٔ بنزینی 2 لیتری نیز با سیستم چهارچرخ محرک ارائه خواهند شد. گیربکس‌ها نیز شامل یک نمونهٔ 6 سرعتهٔ دستی و یا 7 سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه می‌شود.

 آئودی q2 در برابر ب ام و x1

در X1 می‌توان سه موتور بنزینی و دیزل را انتخاب نمود. حتی نسخهٔ پایهٔ X1 یعنی مدل 18d از تمامی نسخه‌های فعلی Q2 قوی‌تر است درعین‌حالی که مصرف سوخت قابل‌ملاحظهٔ 4.1 را نیز ادعا کرده است. قدرتمندترین مدل این ب‌ام‌و، مدل 25d XDrive است که با 230 اسب بخار قدرت شتاب صفرتا صد را فقط در 6.6 ثانیه ثبت می‌کند. برای X1 به‌صورت استاندارد یک گیربکس 6 سرعتهٔ دستی ارائه‌شده اما گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک گزینهٔ بسیار بهتری خواهد بود.

ارزش در برابر قیمت

قیمت آئودی Q2 هنوز اعلام‌نشده است اما انتظار می‌رود نسخهٔ پایهٔ این خودرو به‌راحتی قیمتی کمتر از قیمت 26,930 پوندی تیپ پایهٔ ب‌ام‌و X1 داشته باشد. قیمت تیپ‌های مختلف Q2 بین 20 تا 32 هزار پوند پیش‍بینی می‌شود درحال‌که ب‌ام‌و X1 رنج قیمتی از 26,930 تا 36,720 پوند دارد.

 آئودی q2 در برابر ب ام و x1

نتیجه

آئودی Q2 پس از ورود به بازار خریداران فراوانی را به سمت خود جلب خواهد کرد. این خودرو با برند پریمیوم و موتورهای کم‌مصرف به‌احتمال‌زیاد به یکی از رهبران کلاس کراس‌اوورها تبدیل خواهد شد. هرچند Q2 اسپرت‌ترین ماشین بازار نیست اما راحتی و سهولت استفاده برای اکثر خریداران اهمیت بیشتری دارد؛ اما ب‌ام‌و X1 برای رانندگی سرگرم‌کننده‌تر است و با هندلینگ دقیق و عملکرد قوی، مسلماً یکی از اولین انتخاب‌های خریداران در این کلاس است. همچنین X1 خودرویی بزرگ‌تر اما گران‌تر نیز هست. هرچند هر دو ماشین در بیشتر موارد یکسان عمل کردند اما هریک از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی را ارائه می‌کنند؛ بااین‌وجود پس از بررسی تمامی موارد می‌توان نتیجه گرفت که ب‌ام‌و X1 با اختلاف بسیار کمی پیروز این رقابت است.

منبع:پدال



نظرات

  • کیارش کیارش (28 مرداد 1395 ساعت 11:48)

    پرچم بی ام دابلیو همیشه بالاس من یک 520 i دارم مدل 2010 تا حالا به غیر پول بنزین و لاستیک و روغن و بیمه پول دیگه ای ندادم