1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نسل به نسل با تویوتا هایلوکس

نسل به نسل با تویوتا هایلوکس

10 آبان 1395
  • 2

در میان خودروهای پیک‌آپ سبک و وانت یکی از معروف‌ترین نام‌ها، تویوتا هایلوکس است. هایلوکس خودروی پیشینه‌دار و محبوبی است. با این حال این مدل نتوانسته در بازار آمریکای شمالی در برابر رقبای سنتی مقابله کند بنابراین رقابت را به برادر بزرگتر خود تاکوما سپرده است. هایلوکس اکنون در سراسر جهان به جز ژاپن، ایالات متحده، کانادا، کره و هند در دسترس است.

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

نخستین مدل تویوتا هایلوکس در سال 1968 معرفی شد. این خودرو، وانتی کوچک با موتورهای 1.5 تا 2.0 لیتری بود. طراحی این مدل، ساده شده پیک‌آپ های آن روزهای امریکا در ابعادی کوچک‌تر بود. بعدها نسخه‌ای از آن با فاصله بین دو محور کشیده‌تر نیز معرفی شد. فنرهای تخت در عقب، گیربکس چهار سرعته دستی و دیفرانسیل عقب بودن، این مدل را برای امور باربری متداول مناسب می‌نمود.

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

در سال 1972، نسل دوم با طراحی جدید و کابین راحت‌تر معرفی شد. برای این مدل، گیربکس سه سرعته خودکار نیز قابل انتخاب بود. در بازارهای جهانی، این نسل با موتورهای 1.6 لیتری 83 اسبی و 2.0 لیتری 105 اسبی عرضه می‌شد.

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

نسل سوم هایلوکس در سال 1978 رونمایی شد. در این نسل برای اولین بار از انتقال نیرو به هر چهار چرخ یا 4WD نیز استفاده شده بود. موتورهای جدیدتر و استفاده از ترمزهای دیسکی در چهار چرخ و افزایش ظرفیت حمل بار از ویژگی‌های این نسل بود. چراغ‌های دایره‌ای چهار تایی در جلو در این نسل جای خود را به چراغ‌های بزرگ‌تر منفرد دادند. طراحی این مدل آئرودینامیک تر و ابعاد بدنه بزرگتر شده بود.

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

نسل چهارم در سال 1983 روانه بازار شد. طراحی مجدد این خودرو شامل چراغ‌های مربعی شکل و افزایش فضای کابین و همچنین ابعاد قسمت بار بود. موتورهای با سیستم تزریق مستقیم سوخت دیزلی هم به این خانواده وارد شده بودند. در این هنگام رقابت با نیسان نیز بیشتر شده بود. سوخت ارزان قیمت، انتظارات مشتریان را برای خودروهایی با قدرت بیشتر توجیه می‌نمود. بنابراین از سال 1988 یک موتور 6 سیلندر برگرفته از شاسی بلند فور رانر روی این خودرو نیز نصب می‌شد. این موتور با حجم 3.0 لیتر، 150 اسب بخار قدرت و 244 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. مدل‌های 4x4 همچنین با یک سیستم قفل اتوماتیک دیفرانسیل جلو ارائه می‌شدند.

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

به روزرسانی بعدی در نسل پنجم و سال 1988 معرفی شد. فاصله بین دو محور خودرو به 3099 میلی‌متر رسیده بود. قسمت عرشه بار نیز بدون درز ساخته می‌شد. نسخه V6 هایلوکس توانست در این سال جایزه تراک سال موتور ترند را به دست آورد. کیفیت کابین در این نسل به شدت بهبود یافته بود. فضای زیادی نیز پشت صندلی‌های جلو قرار داشت که مدل‌های دو کابین و 11.5 کابین را در برابر رقبای آن برجسته می‌نمود. تویوتا در سال 1991 یک فیس لیفت برای این نسل معرفی کرد. جلوپنجره مشبک و ارم جدید تویوتا از ویژگی‌های بصری این مدل بودند. با این حال در سال 1995، تولید و عرضه هایلوکس در بازار امریکا متوقف شد و جای خود را به تاکوما داد.

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

نسل ششم که رد سال 1997 رونمایی شد در واقع یک مدل ارتقا یافته از نسل قبلی بود و طراحی آن نیز در همان سو قرار داشت. این مدل تکامل یافته با موتورهایی از 97 تا 190 اسب بخار به فروش می‌رسید. در سال 2005 تولید این خودرو در ژاپن نیز متوقف شد.

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

از سال 2004، تولید نسل هفتم تویوتا هایلوکس آغاز شد. انواع تک و دو کابین و تک و دو دیفرانسیل هایلوکس با کیفیت بسیار بالای کابین کاملاً جای خود را در بازار باز کرده بودند. مدل‌های فروخته شده در آسیا، اروپا، خاورمیانه و اقیانوسیه همگی مونتاژ تایلند بودند. بازار آمریکای جنوبی نیز توسط کارخانه تویوتا در آرژانتین تأمین می‌شد.

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

در سال 2008 فیس لیفت نخست این نسل رونمایی شد. در سال 2011 نیز شاهد فیس لیفت دوم آن بودیم. علاوه بر طراحی مجدد قسمت جلو و عقب خودرو، کابین نیز ارتقا یافته بود. موتورهای این نسل قدرتمندتر و کم مصرف‌تر شده بودند.

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

در سال 2015 نسل فعلی و هشتم هایلوکس روانه بازار شد. طراحی این خودرو برگرفته از طراحی کرولای جدید و شامل چراغ‌های پروژکتوری و LED باریک و جلوپنجره میله‌ای می‌شود. این طراحی به وضوح نشان از رویکرد شهری هایلوکس جدید دارد. فضای داخل کابین نیز کاملاً تغییر کرده است. این مدل هم با موتورهای 2.0 لیتری چهار سیلندر تا 4.0 لیتری 6 سیلندر ارائه می‌شود. قدرت این پیشرانه‌ها از 102 اسب بخار شروع و تا 278 اسب بخار بالا می‌رود. مدل‌های وارداتی به ایران دارای موتور 4 سیلندر 2.7 لیتری با قدرت 164 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتن متر می‌باشند.

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

هایلوکس همچنان ویژگی‌های ممتاز خود به عنوان یک خودروی قابل اطمینان برای کار را حفظ نموده است. موتور پر قدرت و کابین مناسب و راحت و استحکام مناسب آن ستودنی هستند. هایلوکس در بازارهای جهانی رقبایی چون فورد رنجر، فولکس آماروک، میتسوبیشی تریتون، نیسان ناوارا، ایسوزو دی مکس و شورولت کلرادو دارد.

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس

 پرونده‌ای برای تویوتا هایلوکس



نظرات

  • محسن محسن (11 آبان 1395 ساعت 00:17)

    دکتر عکس اولت تویوتا تاکوماس نه هایلوکس

    امیر امیر (11 آبان 1395 ساعت 09:19)

    خب بالاش اسم تاکوما اومده تو متن....
    احتمالا عکس برای همونه مهندس