1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

29 مهر 1395
  • 0

اسمارت، خودروهایی بسیار کوچک و شهری با سبک خاص و نگاهی مدرن هستند که از 22 سال پیش وارد دنیا شده‌اند. این خودروسازی جوان البته پشتوانه‌ای چون دایملر المانی دارد. اسمارت در دو مدل اصلی فورتو و فورفور تولید می‌شود. در اواخر سال 1982، مدیرعامل شرکت سواچ، نیکلاس هایک شروع به توسعه ایده‌ای درباره تولید خودرویی بسیار کوچک برای استفاده شخصی با ویژگی‌هایی عامه‌پسند نمود. این ماشین کوچک باید کم‌هزینه و مخصوص ترافیک شهرهای بزرگ می‌بود. شرکت مهندسی Hayek شروع به طراحی این خودرو برای سواچ نمود که در ابتدا به‌عنوان سواچ موبیل شناخته می‌شد. این خودرو برای دو سرنشین و دارای پیشرانه هیبریدی بود. با این وجود، هایک از اینکه تولیدکنندگان خودرو از ورود این خودرو به بازار ترسیده و یا با آن رقابت کنند، هراس داشت و نهایتاً ترجیح داد که ایده خود را با مشارکت و همکاری شرکت بزرگ دیگری به واقعیت تبدیل نماید.

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

این شرکت نیز فولکس واگن بود. مشارکت با فولکس می‌توانست هزینه‌های زیادی از توسعه پروژه را کاهش دهد و همچنین با استفاده از شبکه توزیع گسترده فولکس نیز امکان فروش و عرضه راحت‌تر محصول فراهم می‌شد. با این وجود، فردیناند پیچ، مدیرعامل فولکس در سال 93 به دنبال رسیدن به این سمت، این پروژه را لغو نمود. زیرا قصد داشت فولکس مستقلاً روی پروژه خودروی کم مصرف با عنوان ماشین 3 لیتری که در هر صد کیلومتر تنها 3.0 لیتر سوخت مصرف می‌کرد، تمرکز نماید. این گزاره به فولکس لوپو می‌انجامید که خودروی معقول‌تری بود و گنجایش 4 سرنشین را داشت. بنابراین هایک به سراغ شرکت‌های دیگری رفت. BMW، جنرال موتورز، فورد، فیات و رنو درخواست او را رد نمودند اما نهایتاً او توانست با دایملر بنز AG آلمان به‌عنوان سازنده خودروهای مرسدس بنز به توافق برسد. اسمارت با سرمایه 51 درصدی دایملر و 49 درصدی سواچ شکل گرفت. البته بعدها دایملر سهام خود را تا 81 درصد افزایش داد. آرم و نشان این تازه وارد از یک C کوچک و یک مثلث تشکیل شده که اشاره به مفهوم کامپکت و همچنین روبه جلو بودن ایده‌های آن دارد. در سال 1998، کارخانه اسمارت در فرانسه افتتاح شد اما به علت نقص پایداری نسخه‌های اولیه، تولید اندکی تأخیر یافت. مهندس ارشد شرکت، تغییر نمود و مرکز ثقل خودرو پایین‌تر آمد و فاصله عرضی چرخ‌ها بیشتر شد و تعلیق نیز سفت‌تر گشت. فرمان نیز تغییر نمود و وزن بیشتری روی محور جلو اعمال گردید تا در مانورهای اضطراری اجتناب ناپذیر، پایداری خودرو افزایش یافته و منجر به واژگونی نشود.

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

در همان ابتدا اسمارت در 9 کشور اروپایی عرضه شد. پیشرانه بنزینی معمولی، جایگزین نسخه هیبریدی اولیه شده بود. موتور در عقب جای می‌گرفت و دیفرانسیل نیز عقب بود. نسخه چهار درب چهار سرنشینه با نام ForFour نیز ارائه شد و نسخه کوپه اصلی با نام ForTwo شناخته می‌شد. نسخه روباز رودستر نیز به این جمع افزوده شده بود. با این وجود و سرمایه گذاری هنگفت 4 میلیارد یورویی، این خودرو نتوانست انتظارات را در فروش برآورده سازد و زیان شرکت باعث تعطیلی تأسیسات تولیدی آن شد. برنامه تولید SUV اسمارت با نام Formore نیز متوقف شد. نسخه رودستر نیز در سال 2006 از خط تولید خارج گشت. پس از این خسارات و زیان‌های سنگین، شرکت منحل شد و تأسیسات آن نیز به مجموعه دایملر کرایسلر واگذار شد. از این پس اسمارت ها به طور مستقیم تحت نظر مرسدس بنز دایملر AG تولید شدند.

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

تولید اسمارت نسل اول در گونه‌های مختلف تا سال 2016 ادامه یافت و در این سال با نسل دوم جایگزین شد. نسل دوم در همکاری استراتژیک با رنو و در پلتفرمی مشترک با رنو توئینگو توسعه یافت. این نسل بزرگتر و مدرن‌تر از نسل پیشین بوده و قوای محرکه قدرتمندتری دارد اما همچنان به همان صورت موتور وسط و دیفرانسیل عقب می‌باشد. نمونه‌های دو درب هاچ‌بک و کانورتیبل و نسخه فورفور 4 درب همچنان اعضای اصلی این خانواده را شکل می‌دهند. موتور اصلی این خودرو، یک نمونه سه سیلندر آلومینیومی است که کمتر از 900 سی‌سی حجم دارد. قدرت خروجی این پیشرانه به 89 اسب بخار و گشتاور آن به 100 پوند فوت می‌رسد. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 6 سرعته خودکار دو کلاچه می‌توان استفاده نمود. این مشخصات برای خودرویی با وزنی کمتر از 1040 کیلوگرم چندان هم بد نیست. شتاب صفر تا 96 کیلومتر مدل‌های مختلف بین 10.4 تا 10.6 ثانیه اندازه‌گیری شده است. با این وجود بیشینه سرعت آن 152 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. نکته مهم‌تر میزان مصرف سوخت است که در شهر 7.1 و در بزرگراه 6.1 لیتر می‌باشد.

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

قیمت 15 هزار دلاری اسمارت آن را به نمونه‌ای مناسب مخصوصاً به‌عنوان خودروی دوم تبدیل نموده است. ابعاد بسیار کوچک خودرو که شامل طولی 2.69 سانتی‌متری برای نسخه کوپه و عرضی 166 سانتی‌متری می‌شود، بعث گردیده تا مانور و پارک آن بسیار آسان باشد. نسخه برابوس اسمارت هم یک گزینه قابل اعتنای دیگر است. متأسفانه برابوس در نسل جدید به پیشرانه دست نزده و تنها روی تزئینات و امکانات تمرکز نموده است. اسمارت همچنین یک گزینه تمام الکتریکی نیز پیش روی شما می‌گذارد. نسل جدید نسخه الکتریکی از موتوری 80 اسبی و 118 پوند فوتی به همراه باتری‌های 17.2 کیلووات ساعتی لیتیوم یون سود می‌برد. شتاب این مدل به 11.4 ثانیه می‌رسد. بعلاوه با برق 240 ولتی در 2.5 ساعت این باتری‌ها را می‌توان شارژ نمود و مسافتی حدود 160 کیلومتر را با آن‌ها طی نمود. قیمت نسخه‌های الکتریکی جدید هنوز مشخص نشده و باید منتظر عرضه آن‌ها در سال 2017 باشیم اما قیمتی در محدوده 20 هزار دلار برای آن‌ها پیش بینی شده است.

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

 نگاهی به اسمارت و پیشینه آن

منبع:
wikipedia,caranddriverو....



نظرات