1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نسل به نسل با اپل آسترا

نسل به نسل با اپل آسترا

11 دی 1395
  • 2

وقتی صحبت از یک خودروی خانوادگی آلمانی می‌شود، در مرحله نخست نام فولکس واگن و اقمار آن به ذهن متبادر می‌شود. حتی ممکن است افکار ما به سمت خودروهای لوکسی چون آئودی، مرسدس و BMW نیز پرواز کنند اما چرا نام اوپل در این میان این‌قدر مهجور مانده است؟ شاید این موضوع به مدیریت آمریکایی جنرال موتورز بر این شرکت برگردد. اکنون بسیاری از محصولات اوپل المان، پسرعموهایی متناظر با برندهای واکسهال انگلستان، هولدن استرالیا و بیوک آمریکا دارند بنابراین تشخیص و تمایز این خودروها تنها از روی نشان و لوگوی شرکت‌ها امکان‌پذیر است.

 نگاهی به اوپل آسترا

اوپل آسترا نیز با وجود پیشینه‌ای خوب، اکنون یک خودروی معمولی در بازاری پر رقابت است. شاید اولویت کمتر خریداری با توجه به این همه خودروی مشابه و رقیب، به سمت خودرویی دیگر متمایل شود. اما آسترا به واسطه نام و پیشینه خود هنوز هم پتانسیل‌های جلب توجه را دارد و مخصوصاً در اروپا با توجه به سوابق آن خودروی پرفروشی محسوب می‌شود. آسترا با همین نام توسط واکسهال و هولدن هم تولید می‌شود اما بیوک، آن را با نام Excelle به فروش می‌رساند. هولدن آسترا نیز در سال 2009 بازنشسته شده و با هولدن کروز (مدلی مشابه شورولت کروز) جانشین شده بود اما مجدداً در سال 2012 به عرصه تولید بازگشت.

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

نام آسترا اولین بار در دهه 70 توسط واکسهال استفاده می‌شد و خودروی مشابه آن در اوپل، کادت نام داشت. در دهه 90 نام آسترا جایگزین کادت شد. طراحی نسل اول آسترا توسط برتونه ایتالیایی صورت گرفته بود. این نسل هنوز هم در کشورمان مشاهده می‌شود. آسترا از همان ابتدا در سبک‌های بدنه سدان، هاچ‌بک، استیشن، کاروان و کابریولت تولید می‌شد. ضعیف‌ترین موتور این نسل، یک موتور 1.4 لیتری 60 اسبی و قوی‌ترین مدل هم یک پیشرانه 2.0 لیتری 151 اسبی بودند. البته یک مدل توربوشارژر 204 اسبی از موتور 2.0 لیتری در آفریقای جنوبی هم تولید می‌شد.

 نگاهی به اوپل آسترا

در سال 1998، آسترا تغییر نسل داد و مدل جدید با عنوان آسترا G در انواع لیفت بک سه و پنج درب، سدان، استیشن و هاچ‌بک، کوپه و کابریولت با طراحی برتونه روانه بازار شد. شاسی این مدل توسط لوتوس بهینه شده بود و بعدها زیربنای MPV زافیرا هم قرار داده شد. این نسل هم در کشورهای مختلفی چون برزیل، ترکیه، لهستان، مصر، روسیه، آفریقای جنوبی، بلژیک، اوکراین و انگلستان تولید می‌شد.

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

مدل‌های کوپه این خودرو مجهز به موتور هشت سیلندر 4.0 لیتری با قدرت خروجی 500 اسب بخار در مسابقات DTM شرکت می‌کردند. نتیجه مسابقات متعدد برای این خودرو، یک مقام دومی در DTM سال 2000 برای آسترا و قهرمانی مسابقات 24 ساعته نوربرگ رینگ در سال 2003 بود.

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

از سال 2004، مدل جدید آسترا با عنوان آسترا H معرفی شد. طراحی این خودرو تغییر کرده و چراغهای آن بزرگ و اسپرت شده بودند. در سال 2005، اوپل نسخه OPC از آسترا را معرفی کرد. این مدل مجهز به موتور 2.0 لیتری توربو با قدرت 237 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر بود. علاوه بر موتور پرقدرت‌تر، کیت اسپرت و آئرودینامیکی بدنه، صندلی‌های ریکارو، گیربکس شش سرعته دستی، چراغ‌های جلوی زنون و چرخ‌های آلیاژی 18 اینچی از دیگر ویژگی‌های این مدل بود.

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

در این زمان، ضعیف‌ترین مدل آسترا با موتور 1.4 لیتری، قدرت 89 اسبی داشت و قوی‌ترین مدل هم همان نسخه OPC بود.

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

سال 2009، نسل بعدی آسترا با نام آسترا J رونمایی شد. این خودرو روی پلتفرم جدید دلتای جنرال موتورز ساخته شده بود. سیستم تعلیق این خودرو نیز تغییر یافته و همچنین سیستم سرگرمی و ناوبری نیز بدان راه یافته بود. با وجود تجهیزات بهتر و طراحی به روزتر، قیمت آسترا تا حدودی کاهش یافته بود. مدل‌های بیوک اکسل که از روی همین خودرو ساخته می‌شد، در بازار چین با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند.

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

طراحی این نسل کاملاً نرم و روان و در عین حال جذاب بود. مقایسه طراحی این نسل با مدل‌های پیشین نشان از روند رشد آسترا داشت. مدل‌های سه درب GTC با چهره‌ای اسپرت و تهاجمی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفتند. این خودرو در آزمون‌های ایمنی یورو انکاپ، 5 ستاره ایمنی را کسب نمود. در سال 2013، یک موتور 1.6 لیتری توربو از سری اکوتک با خروجی 200 اسب بخار جایگزین موتور 180 اسبی قبلی شد. مدل OPC هم از موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر توربو، قدرت 276 اسب بخاری و گشتاور 400 نیوتن متری را استخراج می‌کرد. این مدل به دیفرانسیل با لغزش محدود شونده و تعلیق با کنترل الکترونیکی، کیت بدنه و رینگ‌های 19 اینچی استاندارد و 20 اینچی سفارشی مجهز بود. شتاب صفر تا صد این مدل به 6 ثانیه می‌رسید و نهایتاً سرعت آن به 250 کیلومتر بر ساعت محدود می‌شد.

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

در سال 2015، آسترا K معرفی شد. در ابتدا به نظر می‌رسد که خودرو تغییری نکرده و همان خودروی قبلی است زیرا تفاوت طراحی این دو نسل بسیار ناچیز است. در عوض این نسل، اندکی کوچکتر و 200 کیلوگرم سبک‌تر شده و داخل کابین آن نیز جادارتر از نسل قبلی است. شاسی جدید این خودرو با وجود کاهش وزن، مستحکم‌تر نیز شده است. یک موتور سه سیلندر 1.0 لیتری جدید نیز به مجموعه پیشرانه‌های قابل انتخاب آسترا افزوده شده است. علاوه بر گیربکس‌های 5 و 6 سرعته دستی نیز، یک گیربکس نیمه خودکار 5 سرعته برای موتور سه سیلندر قابل سفارش است. در مدل‌های بالاتر نیز گیربکس شش سرعته خودکار ارائه می‌شود. اوپل در این نسل با کمک سیستم استارت استاپ، لاستیک‌های با مقاومت چرخشی پایین و آئرودینامیک بهتر، سعی در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی این خودروها داشته است.

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

نسل جدید اسپرت تر، مجلل‌تر و با کیفیت‌تر و البته مقرون به صرفه است. موتورهای جدید آن کارآمدتر بوده و البته سیستم‌های به روزی نظیر پشتیبانی از گوشی‌های هوشمند و سیستم‌های ایمنی گسترده و سیستم‌های کمک راننده نیز برای آن منظور شده‌اند.

آسترا یک خودروی جمع و جور خانوادگی با قیمتی مطلوب و پایین‌تر از گلف است که به خوبی می‌تواند دوشادوش آن رقابت کند. این خودرو سابقه‌ای خوش و درخشان در کشور ما نیز دارد و شاید عرضه مناسب آن با قیمت معقول بتواند تنوعی بهتر به بازار خودروی شرقی ما بدهد.

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

 نگاهی به اوپل آسترا

منابع:
wikipedia-cars.co.za



نظرات

  • فرزاد فرزاد (14 دی 1395 ساعت 19:04)

    با احترام به دوستمون
    لطفا نسل به نسل خودروهای وطنی رو نگذارید چون تنوع بسیار زیاد است و باعث بی اندازه طولانی شدن مقاله خواهد شد و احتمالا حق مطلب نیز ادا نخواهد شد!
    گفتن خودروساز به برخی غولهای مونتاژکاری عینا تهمت است

  • محمد محمد (12 دی 1395 ساعت 08:35)

    نسل به نسل سمند lx یا پرایدم بذار بی زحمت!!!