1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

9 آبان 1395
  • 2

نیسان آلتیما به نسبت سایر برادرانش در کشورمان کمی ناشناخته‌تر است. بیشتر ما شنیدن نام نیسان به یاد پاترول، ماکسیما، مورانو و نهایتاً تیانا می‌افتیم. این در حالی است که در چند ساله اخیر، حضور آلتیما نیز در مناطق آزاد افزون شده است.

آلتیما پیشینه‌ای قوی دارد. این خودرو ادامه دهنده راه بلوبرد در سال 1957 است. این خودروی سدان اکنون مأموریتی دشوار بر عهده دارد و آن رقابت با خودروهای محبوب و پرفروشی چون تویوتا کمری و هوندا آکورد است.

آلتیما به لحاظ تاریخی، بزرگ‌تر، قوی‌تر و لوکس‌تر از نیسان سنترا بوده اما در یک پله پایین‌تر از ماکسیما قرار می‌گیرد. آلتیما اکنون منحصراً در ایالات متحده ساخته می‌شود. البته در سال 2013 یک نسخه از نسل پنجم آن با نام تیانا نیز معرفی شده بود. نام آلتیما در اصل به بالاترین تریم از خودروی نیسان لئوپارد در سال 1986 در بازار ژاپن تعلق گرفت. سپس به نیسان لورل که تا سال 1992 به عنوان یک سدان متوسط در بازارهای آمریکایی فروخته می‌شد، اطلاق می‌شد. نهایتاً در این سال نخستین خودروی مستقل آلتیما در ایالت تنسی ساخته شد.

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

نخستین مدل‌های آلتیما از یک نوع پیشرانه 4 سیلندر 150 اسبی بهره می‌بردند که با یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک جفت می‌شد و می‌توانست شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را در 9.4 ثانیه برای مدل اتوماتیک و 8.4 ثانیه برای مدل دنده دستی به ارمغان آورد. تعلیق اسپرت و چرخ‌های 15 اینچی خودرو نشان از توجه بیشتر به مقوله لذت رانندگی توسط نیسان داشت. با وجود ابعاد جمع و جور، این خودرو برای چهار بزرگسال فضای کافی و نسبتاً راحتی را فراهم می‌ساخت. تریم های بالای این خودرو با آنتن برقی، استراحتگاه آرنج صندلی عقب، ساعت دیجیتال، پنجره‌های الکتریکی، برف‌پاک‌کن متناوب، چراغ مه شکن، اسپویلر عقب، صندلی‌های اسپرت، سانروف، چهار چرخ با ترمزهای دیسکی و ضد قفل ABS و سیستم صوتی با 6 اسپیکر ارائه می‌شدند.

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

آلتیما همچنین به آرامی تا سال 1997 ارتقا یافته و به تجهیزاتی چون ایربگ راننده و سرنشین، تهویه مطبوع اتوماتیک، ورود بدون کلید، روکش چرم به صورت استاندارد، جلوپنجره جدید، چرخ‌های آلیاژی و موارد دیگر مجهز گردید.

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

نسل دوم آلتیما با طراحی مخصوص بازار امریکا در سال 1998 روانه بازار شد. این مدل در واقع یک ارتقای بزرگ برای نسل اول به شمار می‌رفت. قدرت موتور به 155 اسب بخار افزایش یافته بود. چرخ‌های 16 اینچی آلیاژی و ارتفاع پایین‌تر خودرو، سواری آن را اسپرت تر نموده بود. شتاب اندکی بهبود یافت. بعلاوه تجهیزات بیشتری نیز برای این خودرو منظور گردید. با این حال عمر این نسل کوتاه‌تر از چیزی بود که تصور می‌شد.

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

نسل سوم آلتیما در سال 2002 روانه بازار شد. این خودرو بر روی پلتفرمی جدید و منحصر به فرد قرار گرفته بود. هرچند نسخه‌های آسیایی تیانا با آن مشابه بودند اما کاملاً یکسان نبودند. ابعاد کابین کاملاً رشد کرده بودند به گونه‌ای که حتی از ماکسیمای 2000 تا 2003 نیز بزرگتر شده بودند. البته در سال 2004 ماکسیما کاملاً به خودرویی جدید و مجلل ارتقا یافت. برای نخستین بار روی این خودرو، موتور شش سیلندر قرار گرفت. این موتور 3.5 لیتری 240 اسب بخار قدرت و 334 نیوتن متر گشتاور داشت.

اما در سال 2004 ارتقا یافته و قدرت آن 5 اسب بخار بیشتر شد. داشبورد دو رنگ نیز دیگر ویژگی این خودرو بود.

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

در سال 2005، نسل سوم پذیرای فیس لیفتی شامل جلوپنجره مشبک جدید و چراغ‌های قرمز رنگ عقب شد. طراحی داخلی این خودرو نیز به روز شد و سیستم ناوبری نیز به صورت اختیاری برای آن مهیا شد. قدرت موتور V6 در این سال به 250 اسب بخار رسیده بود. این پیشرانه با کمک گیربکس دستی، شتابی 6.2 ثانیه‌ای را به همراه می‌آورد. مدل SE-R نیز موتوری 260 اسبی داشت. گیربکس شش سرعته خودکار و ترمزهای ارتقا یافته و چرخ‌های 18 اینچی آلیاژی دیگر موارد قابل سفارش بودند. شتاب این نسخه به 6.1 ثانیه می‌رسید. البته در آزمایش‌هایی، حتی شتاب 5.8 ثانیه‌ای نیز به دست آمد.

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

نسل سوم آلتیما، بازخوردهای مثبت زیادی از رسانه‌ها دریافت نمود و فضای اضافی و سواری و قدرت آن به عنوان یک خودروی خانوادگی مطلوب مورد ستایش قرار گرفت. آلتیما همچنین به عنوان خودروی سال امریکای شمالی در سال 2002 انتخاب شد. این در حالی بود که ماکسیما همچنان با قیمت بالاتر، سطح بالاتر بازار را در اختیار داشت. در این میان مشکلات خاصی نیز برای مدل‌های 2002 تا 2004 رخ داد. استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک و شکننده در کابین، دایره گردش بسیار زیاد به علت فاصله بین دو محور کشیده، مصرف زیاد روغن موتور و مشکلات مربوط به اگزوز کاتالیزوری و زنگ زدگی گسترده و زودرس، از جمله شکایت‌ها از نیسان بودند.

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

نسل چهارم آلتیما در سال 2006 در نمایشگاه خودروی نیویورک رونمایی شد. این خودرو روی پلتفرم کوچکتر و سبک‌تری D نیسان قرار گرفته بود و فاصله بین دو محور آن نیز 25 میلی متر کاهش یافته بود. اما با این حال فضای داخل کابین تغییری نکرده بود. سیستم تعلیق عقب نیز به روز رسانی شده بود. ماکسیما و مورانو در سال 2009 نیز روی این پلتفرم ساخته شدند. نسل چهارم با موتورهای تجدیدنظر شده از نسل قبلی عرضه می‌شد. موتور 6 سیلندر آن 270 اسب بخار قدرت داشت و موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری هم 175 اسبی بود. گیربکس شش سرعته دستی به صورت استاندارد ارائه می‌شد و یک گیربکس اتوماتیک با انتقال پیوسته نیرو CVT نیز به صورت اختیاری قابل سفارش بود. در سال 2010، فیس لیفتی برای این نسل ارائه شد که شامل جلوپنجره، درب کاپوت، سپرها، چراغ‌ها و چرخ‌های جدید می‌شد. سیستم کنترل پایداری که قبلاً تنها به صورت سفارشی برای مدل‌های شش سیلندر عرضه می‌شد روی همه مدل‌ها قرار گرفت.

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

تولید مدل‌های گیربکس دستی نیز به تدریج کاهش یافت. یک نسخه کوپه نیز از آلتیما با طول کوتاه‌تر و ارتفاع پایین‌تر در سال 2007 معرفی شد. این مدل هم در سال 2010، فیس لیفتی نظیر مدل سدان را دریافت نمود.

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

در سال 2013 نیسان تصمیم به حذف مدل کوپه گرفت و تنها روی مدل سدان تمرکز کرد. نیسان آلتیما همچنین نخستین خودروی هیبریدی نیسان نیز به شمار می‌رود که در سال 2007 و با فناوری هیبریدی تویوتا رونمایی شد. نسخه هیبریدی شامل یک موتور 2.5 لیتری 158 اسبی و 220 نیوتن متری و یک موتور/ژنراتور الکتریکی 40 اسبی است. مصرف سوخت این نسخه تنها 6.7 لیتر می‌باشد. این نسخه به عنوان خودروی تاکسی و خودروی پلیس در نیویورک نیز استفاده شده است. با این حال فروش ضعیف آن باعث شد تا در سال 2011 شاهد خروج آن از خط تولید باشیم.

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

در سال 2013 پنجمین نسل از آلتیما معرفی شد. این خودرو بر اساس نسخه مفهومی و کانسپت Ellure طراحی شده بود. موتور 2.5 لیتری این مدل 182 اسب بخار قدرت داشت و موتور 3.5 لیتری آن نیز با همان قدرت 270 اسب سابق ارائه می‌شد. بسیاری از اجزای مکانیکی این مدل با نسل قبلی یکسان است. در حالی که طراحی آن کاملاً با زبان طراحی محصولات جدید نیسان از جمله ماکسیما هماهنگ است.

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

با وجود ابعاد بزرگتر، وزن خودرو کاهش یافته و همچنان این خودرو به عنوان سبک وزن‌ترین خودروی سدان متوسط در کلاس خود مطرح است. گیربکس شش سرعته دستی دیگر برای این خودرو در دسترس نیست و تنها گزینه، گیربکس خودکار CVT است.

رانندگی خوب و سرگرم کننده، صندلی‌های راحت و آرامش در بزرگراه همراه با مصرف سوخت مقبول باعث شده تا در یک آزمون مقایسه‌ای توسط ادموندز آمریکا، این خودرو بالاتر از هوندا آکورد و مزدا 6 قرار گیرد. با وجود قیمت پایه 26 هزار دلاری، آلتیما به عنوان یک سدان نیمه لوکس خانوادگی مطرح باید با خودروهایی چون فولکس واگن پاسات، هوندا آکورد، تویوتا کمری، فورد فیوژن، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما رقابت نماید.

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

نیسان در سال 2016 آلتیمارا با چهره ای جددید و امکاناتی کامل تر به بازار معرفی کرد در این نسل در آلتیما هم به دنبال ماکسیما و مورانو ،شاهد زبان طراحی جدید و جسورانه نیسان هستیم این زبان طراحی هم در داخل و هم در بدنه بیرونی نیسان آلتیمای جدید دیده میشود و باعث زیبایی هرچه بیشتر این سدان نیسان شده است....

آلتیمای جدید علاوه بر بهبود های ظاهری، بهبود فوقالعاده 10 درصدی در ضریب درگ را نیز ارائه کرده است و ضریب درگ به عدد چشمگیر 0.26 رسیده است ....

در بخش فنی، آلتیما با دو موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری و همینطور 6 سیلندر 3.5 لیتری عرضه میشود...
نمونه 4 سیلندر ، دارای 182 و نمونه 6 سیلندر 270 اسب بخار تولید میکنند که نیروی تولیدی هردو پیشرانه ، بوسیله یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ ها منتقل میگردد....

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

 نگاهی عمیق‌تر به نیسان آلتیما

منبع:wikipedia
caranddriver



نظرات

  • eng. naser eng. naser (10 آبان 1395 ساعت 12:10)

    واقعا عالیه از همه نظر . ما الان یه ساله که داریم آخرین مدلشو . فوق العادس...
    مخصوصا گیربکس CVT

    پدرام پدرام (2 مرداد 1398 ساعت 19:28)

    سلام . هنوزم دارید ؟؟؟