1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. خودمونی هفته (2): مرسدس بنز SL، زیبای خشمگین

خودمونی هفته (2): مرسدس بنز SL، زیبای خشمگین

26 اردیبهشت 1396
  • 0

خودمونی هفته(2):

۶۵ سال با کلاس  SL مرسدس بنز

یکی از ماشینایی که وقتی تو خیابون می‌بینیمش و نظرمون رو خیلی جلب می‌کنه مرسدس کلاس SL هستش.رودستری که طراحی خیره‌ کنندش در کنار عملکرد فنی خیره کننده‌ترش واقعا با چشم و روح و روان هر بیننده‌ای بازی می‌کنه.

۶۵ ساله که کمپانی مرسدس بنز این کلاس رو برای عاشقان خودروهای اسپرت که معمولا جوان و از قشر بسیار مرفه هستند طراحی کرده و تو این سال ها مشتریان SL تونستن نهایت لذت رو از سواری با این خودروها داشته باشن؛البته بقیه‌ی علاقه مندان هم میتونن با دیدن این خودرو و شنیدن صدای دلنشین اگزوزهاش از اون لذت ببرن! این خودرو انقدر خوبه که تقریبا رقیب نداره و در مقایسه‌ها بیشتر اونو با بی‌ام‌و M6 مقایسه می‌کنن که البته از نظر کلاس‌بندی یه خرده باهم فرق دارن؛یعنی SL تو کلاس رودستر(خودروی دودر کروک دو نفره) قرار می‌گیره و اصلا صندلی عقب نداره ولی M6 تو کلاس کانورتیبل (همون دو در کروک) قرار می‌گیره که فرقش با رودستر ۴ نفره بودن اونه؛ یعنی برعکس SL صندلی عقب داره....

البته شاید بشه اون رو با خودرویی مثل جگوار F-Type SVR مقایسه کرد که با توجه به کلاس و محدوده‌ی قیمتیشون مقایسه‌ی خوبی به نظر میاد....

۶۵ سال با کلاس  SL مرسدس بنز

تاریخچه‌ ‌ی SL

در سال ۱۹۵۴ بود که پدر تمام اس‌ال‌ها با کد شناسنامه‌ی W198 و اسمSL 300 متولد شد تا مرسدس شگفت ‌انگیز‌تر به نظر برسه و وارد رقابت در این گروه خوردوها بشه.... بعد از اولین SL ۵ نسل دیگه هم از این خانواده به دنیا اومدن تا امروز بتونیم شاهد آخرین اتاق این گروه با کد R231 تو خیابون‌ها باشیم.این اتاق در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شد و در سال ۲۰۱۷ هم فیس‌لیفت اون چشم دوستداران این خودرو رو نوازش داد.

۶۵ سال با کلاس  SL مرسدس بنز

در ایران هم بیشترین استقبال از مدل ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ این خودرو صورت گرفت که در دو مدل SL350 و SL500 تو بازار عرضه می‌شد.البته بعضی اوقاتم با صحنه‌های جالبی تو خیابون‌ها مواجه‌ میشیم که طرف پشت SL خودش زده SL65 !! که باید بگیم تقریبا در تمام موارد این‌ها همون SL350 و SL500 هستن که نهایتا یه خرده روشون دستکاری شده؛مثل دستکاری تو اگزوزها....

نسل بعدی این خودرو هم که واقعا طراحی بی‌نظیری داره تو کشور موجوده ولی به صورت بسیار بسیار محدود؛به طوری که قطعا از دیدن اون شگفت‌زده می‌شین.(البته قبل از دیدن اون بیشتر از شنیدن صداش شگفت‌زده می‌شید)

اما در ادامه‌ به بررسی مدل SL65 2017 می‌پردازیم که قدرتمندترین مدل این کلاس هم محسوب می‌شه.

۶۵ سال با کلاس  SL مرسدس بنز

نگاه اول به SL

مسلما اولین اولویت برای خریداران مرسدس اس‌ال ظاهر این خودرو هستش که شرکت مرسدس هم همیشه تو در نظر گرفتن این اولویت سنگ تموم گذاشته تا بهترین طراحی خودش رو برای این کلاس انجام بده.

چهره‌ی خشمگین، پوزه‌ی بلند، و حالت تهاجمی و عضلانی ظاهر این خودرو خبر از پرفورمنس خوب اون و البته لوکس بودش می‌دن.در نگاه از جلو به این خودرو متوجه تغییرات اساسی در چراغ‌های جلو، سپرهای جلو، ورودی‌های هوای بزرگتر و تغییرات در خطوط در موتور می‌شیم که نسبت به مدل قبلی ظاهر جذاب‌تر و به روزتری رو به این زیبای خشمگین می‌دن.....

۶۵ سال با کلاس  SL مرسدس بنز

وقتی از کنار به این خودرو نگاه می‌کنیم اولین چیزی که نظر ما رو جلب می‌کنه دیدن نوشته‌ی V12 BITURBO کمی عقب‌تر از گلگیر جلو و درست روی دریچه‌ی هوای بغل است که نشان‌دهنده‌ی غول آسا بودن موتور این خودرو هستش؛یعنی موتور ۱۲ سیلندر با ۲ توربوشارژر! شبیه این نوشته رو میشه رو بدنه‌ی مدل‌هایی مثل SLS، GTs و S65 دید که همگی مثل SL موتورهای بسیار قدرتمندی دارن....

در نگاه به عقب هم میشه به تغییرات جزئی چراغ‌ها، و سپر اشاره کرد.یک نوار فیبر کربنی بسیار زیبا و لوکس هم پایین سپر بین اگزوزها کشیده شده که جز‌‌‌‌‌ء اون ربزه کاری‌های گرون قیمت این ماشین محسوب می‌شه.

صندوق عقب SL هم مثل تمام ماشین‌های کروکی دیگه وقتی که سقف بازه فضای کمی داره و تقریبا نمی‌شه به جز یک چمدون کوچیک چیز دیگه‌ای رو توش جا داد.

۶۵ سال با کلاس  SL مرسدس بنز

نگاهی به داخل کابین SL

اینکه این ماشین فقط ۲ عدد صندلی داره شاید به نظر خیلیا یکی از نقاط ضعفش محسوب بشه و شاید هم این گروه مدل چهار نفره‌ی S65 Cabriolet رو به SL ترجیح بدن ولی به نظر خیلیای دیگه هم این یکی از ویژگی‌های خاص این ماشینه که اون رو از بقیه مدل‌ها متمایز می‌کنه.

داخل کابین مدل جدید این ماشین تقریبا تغییری نسبت به مدل قبلی خودش نکرده و میشه گفت که فقط کمی شکل فرمان عوض شده و شبیه بقیه‌ی مدل‌های جدید مرسدس شده.

طراحی داخلی اس‌ال‌ها تقریبا همیشه ترکیبی از مدرنیته، سادگی و لوکس بودن رو داشتن.از ویژگی‌های جذاب این ماشین میشه به صندلی‌های کاملا اسپرت و ارگونومیکش اشاره کرد که در پیچ‌های تند یا تغییر جهت‌های سریع به خوبی سرنشینان خودس رو در بر می‌گیره.علاوه بر این پشت‌سری‌های اس‌ال مجهز به گرم‌کن هستن که مرسدس این تکنولوژی روVirtual Scarf نام‌گذاری کرده که به معنای شال‌گردن مجازی هستش و وظیفش گرم‌کردن سر و گردن سرنشینان در مواقعی که سقف خودرو بازه هستش تا در هوای سرد هم سرنشینان بتونن با ماشین بدون سقف نهایت لذت رانندگی رو ببرن.....

۶۵ سال با کلاس  SL مرسدس بنز

استفاده از چرم مرغوب ناپا، گرم‌کن صندلی و قابلیت تنظیم اون در ۱۲ جهت از قابلیت‌های دیگر صندلی‌های این ماشینه.تکنولوژی بعدی استفاده شده در این ماشین Magic Sky Control نام داره که جز‌ء برگ برنده‌های ماشین‌های مرسدس نسبت به سایر رقبا محسوب مبشه.این تکنولوژی بسیار جالب این امکان رو به سرنشینان میده که در هنگام بسته بودن سقف بتونن شفافیت سقف پانارومیک این ماشین رو تغییر بدن و اپن رو به حالت کدر با شفاف در بیارن.حالت کدر تو مواقعی کاربرد داره که تابش نور آفتاب شدیده و شما با کدر کردن سقف شیشه‌ای می‌تونین از این تابش شدید و البته گرم شدن داخل کابین جلوگیری کنید.حالت شفاف هم برای مواقعی خستش که شما قصد دارید از دیدن آسمان آبی بالای سرتون لذت کامل رو ببرید.فرمان ماشین بسیار خوش‌دست و نرم و راحت به نظر میاد و شیفتر‌های آلومینیومی پشتش هم جذابیت ظاهری فرمان این خودرو را بسیار بالا بردن.صفحه نمایشگر سرعت و دور موتور این خودرو بر خلاف مدل‌های جدید مثل S Class یا E Class هنوز کاملا دیجیتال نشده و عقریه‌های مکانیکی این ماشین حد اکثر عدد ۲۲۰ مایل بر ساعت ( ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت) رو نشون میدن.از دیگر ویژگی‌های این خودرو میشه به سیستم صوتی قدرتمند Bang&Olufsen، ساعت وسط بسیار شیک و زیبا، دو دریچه تهویه لوکس در کناره‌ها و البته کنسول وسط مخصوص SL اشاره کرد.

۶۵ سال با کلاس  SL مرسدس بنز

نگاهی به زیر کاپوت SL

در ابتدای بحث به این موضوع اشاره کردیم که یکی از دو دلیل اصلی خرید این ماشین برای خریداران ظاهر بسیار جذاب و خاصش هستش ولی دومین دلیل هم عملکرد فنی خارق العاده‌ی این خودرو هستش.واقعا صحبت کردن در مورد مشخصات فنی این ماشین خیلی خیلی هیجان‌انگیزه،چون اعداد و ارقام اعلام شده در خصوص این ماشین واقعا با عموم خودروها تفاوت زیادی داره.....

۶۵ سال با کلاس  SL مرسدس بنز

در زیر کاپوت مرسدس SL65یک کارخانه‌ی ۱۲ سیلندر ۶ لیتری که به ۲ توربوشارژر مجهز هست قرار داره که قادره ۶۳۰ اسب بخار توان تولید کنه!
یعنی تقریبا قدرتمندتر از بیشتر کامیون‌هایی که شما در جاده‌ها می‌بینید.این موتور دست‌ساز که اسم سازندشم روش حک شده علاوه بر این قدرت ، گشتاور باورنکردنی ۱۰۰۰ نیوتون‌متری رو در اختیار راننده قرار میده تا ترکیب قدرت و گشتاور امکان هر حرکتی رو به راننده بده.جالبه که بدونید هر سیلندر این خودرو ۳ سوپاپ داره که با خودروهای دیگه که ۲ یا ۴ سوپاپ دارن متفاوته.اما وظیفه‌ی انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها هم بر عهده‌ی یک جعبه‌ دنده‌ی ۷ سرعته‌ی G Tronic هستش که مسلما عملکرد خوبی رو داره زیرا با وجود وزن بسیار زیاد ۱۹۵۰ کیلوگرمی این خوردو صفر تا صد این ماشین فقط در ۳.۹ ثانیه صورت می‌گیره!

اما در مصرف سوخت این موتور باید بگیم که با وجود اینکه SL65 یکی از حجیم‌ترین موتورهای دنیا رو به خدمت گرفته ولی فقط در مصرف شهری پر مصرفه و ۱۷.۴ لیتر سوخت رو در هر ۱۰۰ کیلومتر میبلعه ولی مصرف سوخت جاده‌ای و ترکیبی بسیار خوبی رو به نسبت حجم موتورش داره که به ترتیب ۸.۸ لیتر و ۱۱.۹ لیتر هستن که که تقریبا متناسب با باک ۷۵ لیتری این خودرو است.

۶۵ سال با کلاس  SL مرسدس بنز

نگاهی به SL و نگاهی به جیبمان!

تا به اینجای کار حدود ۱۳۰۰ کلمه رو صرف تعریف و توصیف این ابر خودرو کردیم ولی در اینجا باید ببینیم که این همه جذابیت چه قدر برامون آب می‌خوره! جالبه بدونید که Mercedes-Benz SL65 دومین خودروی گران‌قیمت این کمپانی بعد از مرسدس S65 Cabriolet هستش! البته این رو هم بدونید که مدل G65 هم قیمتی برابر با SL65 داره.

قیمت پایه‌ی SL65 2017 ۲۲۰،۰۰۰ دلار نا قابل است؛ یعنی بیش از ۲ برابر قصر متحرک بنز S550 2017 !!! قیمت نمونه‌ی حدودا ۱۴۰،۰۰۰ دلاری مرسدس S500 2014 در ایران بین تقریبا ۳ میلیارد تومان ارزش گذاری میشه که در مقابل نمونه‌ی فول ۲۴۰،۰۰۰ دلاری SL65 بسیار ارزون‌تره !!!

البته با توجه به اینکه حجم موتور SL65 ۳.۵ لیتر بالاتر از حد مجاز یعنی ۲.۵ لیتره متاسفانه نمی‌تونیم شاهد حضور این سوپر اسپرت آلمانی با پلاک ملی باشیم.

۶۵ سال با کلاس  SL مرسدس بنز

۶۵ سال با کلاس  SL مرسدس بنز



نظرات