1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. همه چیز درباره لکسوز rx

همه چیز درباره لکسوز rx

28 شهریور 1395
  • 4

کراس اوور لوکس میان سایز RX اکنون وارد چهارمین نسل خود شده است. خودرویی که در عین بلوغ، بسیار جوان و جسور به نظر می‌رسد. نگاه تیز و دهان منحصر به فرد آن نشان می‌دهد که با چه خودروی متفاوتی روبروییم. اما نگاهی به پیشینه RX حاکی از آن است که نیاکانش به اندازه آخرین فرزند، جسور نبوده‌اند و لااقل در ظاهر، قادر به خلق جذابیتی درخور اعتنا نبودند.

 همه چیز در باره لکسوز rx

سابقه RX به سال 1997 باز می‌گردد. لکسس به عنوان بازوی لوکس ساز تویوتا، به هد از سدان‌های جنجالی خود تصمیم گرفت تا حضور خود را در حوزه خودروهای شاسی بلند نیز بیازماید. در ابتدا آر ایکس یک کراس اوور کامپکت محسوب می‌شد. اما نسل‌های بعدی آن با افزایش ابعاد تبدیل به خودروهایی میان سایز شدند. نسل اول که در ژاپن با نام تویوتا هاریر شناخته می‌شد از موتور شش سیلندر 3.0 لیتری و گیربکس 4 سرعته خودکار سود می‌برد. نسخه‌های ژاپنی با موتور چهار سیلندر و انتقال نیرو به دیفرانسیل جلو هم در دسترس بودند.

 همه چیز در باره لکسوز rx

RX300 معروف‌ترین و محبوب‌ترین خودروی این خانواده بود. موتور 220 اسبی و 301 نیوتن متریان قادر بود خودرو را به خوبی به تحرک وادارد. لکسس دریافته بود که تنها حدود 7 درصد از مالکان شاسی بلندها، خودروهای خود را در آفرود و خارج از جاده می‌رانند بنابراین مبنای این خودرو را بر جاده و مسیرهای هموار نهاد. نسل اول برای اینکه یک لکسس را در قامت شاسی بلند ببینیم کافی بود و انتظارات از آن نظیر آرامش در رانندگی و سکوت کابین و کیفیت مواد و تجهیزات پیشرفته و ایمنی بالا به اندازه کافی در آن برآورده می‌شد.

 همه چیز در باره لکسوز rx

در سال 2000، این مدل پذیرای اولین و آخرین فیس لیفت خود بود. چراغ‌های جلو و عقب تغییر یافته و تجهیزات کابین نیز ارتقا یافته بودند. مجله موتور ترند این نسل را در سال 1999 به عنوان SUV سال انتخاب نمود. مدل RX 300 به تنهایی در طول 5 سال به فروش 370 هزار دستگاه دست یافت. نسل دوم RX در سال 2003 معرفی شد. تغییرات در این مدل نیز نسبتاً محافظه‌کارانه بود و همچنان انتقادها بر لکسس روی محور طراحی و زیبایی وارد بود. نسل دوم علاوه بر ژاپن در کانادا هم مونتاژ می‌شد. این مدل آئرودینامیک تر و باکیفیت‌تر با تجهیزات بیشتر بود. موتور بزرگ‌تر 3.3 لیتری RX 330 خروجی 230 اسب بخار و گشتاور 323 نیوتن متر داشت. مدل هیبریدی 400h نیز که سال 2004 معرفی شده بود می‌توانست ماکزیمم قدرت 268 اسب بخار را از مجموع موتور بنزینی و برقی خود استخراج نماید.

 همه چیز در باره لکسوز rx

در سال 2006 یک فیس لیفت برای دوره پایانی نسل دوم معرفی شد. تغییرات این مدل به جلوپنجره، دستگیره‌های کرومی و چرخ‌های آلیاژی 7 پره 18 اینچی محدود می‌شدند. لکسس برای گذر از نسل دم، زیاد صبر نکرد و سال 2008، نسل سوم آن را رونمایی کرد. این مدل‌ها از طراحی لوکس و معتدلی برخوردار بودند. موتورهای 4 سیلندر 2.7 لیتری و شش سیلندر 3.5 لیتری روی این مدل‌ها نصب می‌شد. گیربکس شش سرعته خودکار نیز برای آنها در نظر گرفته شده بود. نسخه‌های هیبریدی RX 450h با قدرت خروجی مجموع 297 اسب بخار، با وجود بزرگتر شدن، اندکی کاهش وزن داشتند. مدل‌های F اسپورت نیز جای خود را در این کلاس باز کردند. برای این مدل‌ها از یک گیربکس هشت سرعته خودکار استفاده می‌شد. ابعاد این نسل نیز افزایش یافته بود و در عین حال ضریب آئرودینامیک آن به 0.33 رسیده بود.

 همه چیز در باره لکسوز rx

در سال 2012، فیس لیفت نسل دوم وارد بازار شده بود. چراغ‌های جلو و عقب و LED های روزتاب، جلوپنجره مشبک، رنگ‌های جدید برای داخل کابین و معرفی نسخه f اسپرت، این خودرو را همچنان در بورس نگاه داشتند. این مدل نیز در تست‌های تصادف، توانست امتیاز ایمنی کامل و پنج ستاره را کسب نماید. با این وجود، سیمای خودرو در سال 2015 پیر به نظر می‌رسید و رقبایی که نونوار شده بودند، فشار مضاعفی بدان وارد می‌کردند. بنابراین لکسس این بار تمامی اِلمان‌های جدید طراحی خود نظیر جلوپنجره دوکی‌شکل، چراغ‌های بومرنگی Led، خطوط تیز بدنه و سقف کوتاه شناور را در کنار هم قرار داد تا محصولی اسپرت، چشمگیر و خاص را روانه بازار کند.

 همه چیز در باره لکسوز rx

موتور شش سیلندر 3.5 لیتری به عنوان پرطرفدارترین انتخاب مشتریان، قادر است 295 اسب بخار نیرو را در اختیار یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک قرار دهد. قدرت خروجی مدل‌های هیبریدی 450h به 308 اسب بخار رسیده و از همه جالب‌تر، موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری توربو نیز با قدرت خروجی اسب بخار به این خانواده افزوده شد. فروش RX در نوامبر سال 2015 از مرز 2.1 میلیون دستگاه گذشت. مدل‌های هیبریدی هم تا اواسط سال 2016 بیش از 330 هزار دستگاه فروش داشتند.

 همه چیز در باره لکسوز rx

اکنون مدل‌های 2016 لکسس RX را می‌توان با قیمت پایه 42 هزار دلار خریداری نمود. قیمت مدل‌های هیبریدی هم از 58 هزار دلار شروع می‌شود. لکسس همچنین یک کراس اوور کوچک‌تر با عنوان NX نیز در مجموعه خود دارد. عمده ترین رقبای لکسس RX را می توان BMW X3، مرسدس بنز GLC، جگوار F پیس و پورشه ماکان دانست.

 همه چیز در باره لکسوز rx

 همه چیز در باره لکسوز rx

 همه چیز در باره لکسوز rx

منابع:wikipedia-caraanddriver



نظرات

  • ارمین ارمین (29 شهریور 1395 ساعت 21:12)

    سالار

  • اروین اروین (29 شهریور 1395 ساعت 13:31)

    مثل دنا که نمیشه ولی خوب بدک هم نیست

  • یاسر محمدی نیا یاسر محمدی نیا (28 شهریور 1395 ساعت 14:20)

    یکی از بهترین ماشین هاییه که دیدم
    بزودی یکیشو میخوام بخرم

  • مهدی مهدی (28 شهریور 1395 ساعت 09:45)

    سلام فقط لکسوس ماشین کامل مطمین ایمن راحت با ابهت کم صدا کم استهلاک