1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. همه چیز درباره خانواده آئودی A5

همه چیز درباره خانواده آئودی A5

18 آبان 1395
  • 0

آئودی نیز همانند رقیب باواریایی خود، BMW مدل‌های کوپه اسپرت خود را در کلاس‌بندی جداگانه‌ای وارد نموده است. بدین ترتیب، شما شاهد خودرویی به نام A4 کوپه یا کانورتیبل نیستید و به جای آنها A5 کوپه و کروکی تولید می‌شوند. شروع این اقدام از سال 2007 بود. در این حالت A4 به مدل‌های سدان و استیشن محدود گردیده و A5 نیز در نسخه‌های کوپه، کانورتیبل و اسپرت‌بک که یک کوچه چهار درب است تولید می‌شود.

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

پلتفرم A5 همچنان با A4 یکسان است و در بسیاری از قطعات، طراحی و کابین نیز شباهت‌ها و اشتراکات بسیاری را خواهید یافت. نسل دوم A5 اکنون از معماری و پلتفرم MLB ک یک پلتفرم مدولار مربوط به مجموعه فولکس واگن است بهره می‌گیرد.

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

A5 به عنوان یک کوپه لوکس با ظرفیت 5 سرنشین مطرح گردیده است. طبیعی است که کسانی که دنبال خودروهای با ذات اسپرتی هستند، مدل‌های TT و حتی R8 آئودی را ترجیح می‌دهند. اما در اینجا نیز آئودی با معرفی نسخه‌های S5 و RS5 عطش خریداران این کلاس را برای قدرت و پرفورمنس بالاتر سیراب می‌کند. A5 سومین عضو کوپه در خانواده آئودی محسوب می‌شود. نسخه کانسپت اولیه آن با موتوری V6 با حجم 3.2 لیتر و قدرت 261 اسب بخار ارائه می‌شدند. اما زمانی که در سال 2007 تولید این خودرو آغاز شد، موتورهای متنوعی ازجمله 3.0 لیتری توربو دیزل یا 1.8 لیتری توربو نیز برای آن عرضه شدند. این مدل‌ها با گیربکس‌های شش سرعته دستی یا تیپ ترونیک قابل انتخاب بودند.

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

مدل A5 و S5 کروکی نیز در سال 2009 وارد بازار شدند. سقف نرم و پارچ ای این مدل‌ها به صورت برقی جمع می‌شدند. این در حالی بود که رقبا در حال حرکت به سمت سقف‌های فلزی و مستحکم تاشو بودند. مدل S5 مجهز به موتوری شش سیلندر و 3.0 لیتری سوپرشارژر بود که قدرتان به 329 اسب بخار و گشتاورش به 440 نیوتن متر می‌رسید.

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

کمی بعدتر نیز موتور 8 سیلندر 4.2 لیتری نیز برای این خودرو معرفی شد که در مدل S5 قادر به تولید نیروی 349 اسبی و 440 نیوتن متری و در مدل ممتاز و پرچم‌دار RS قادر به ارائه توان 444 اسب بخاری و گشتاور 430 نیوتن متری بود. گیربکس هفت سرعته S ترونیک نیز در سال 2010 به گیربکس‌های این خانواده افزوده شد.

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

آئودی A5 اسپرت‌بک نیز یک خودروی شبه سدان محسوب می‌شد که البته به واسطه سقف شیب‌دار و چهره اسپرت تران، در این خانواده کوپه جای گرفته بود. این خودرو نسبت به دیگر اعضای A5 شباهت بیشتری با مدل‌های A4 دارد. آئودی S5 نیز از نظر ظاهری با A5 تقریباً یکسان است و البته تفاوت‌هایی جزئی در سپر و جلوپنجره و چراغ‌های روزتاب و افزودنی‌های آئرودینامیکی بدنه دارد. S5 به صورت استاندارد با رینگ‌های 19 اینچی، ترمزهای بزرگ‌تر و صندلی‌های مسابقه‌ای با روکش چرم و دیگر ویژگی‌های اسپرتی روانه بازار شد.

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

مدل RS5 نیز با موتور قدرتمند 444 اسبی و انتقال نیروی کواترو به هر چهار چرخ، رینگ‌های 19 اینچی و ترمزهایی با کالیپرهای 8 پیستونه در جلو، در سال 2010 غوغا نمود. سپر این نسخه تغییر کرده و شکاف‌ها بزرگ‌تر و پایین‌تر قرار گرفته بودند. یک اسپویلر فعال در عقب نیز که در سرعت بالای 120 از جای خود خارج می‌شد، از دیگر تفاوت‌های این مدل با دیگر برادران خود بود. RS5 وزنی 1800 کیلوگرمی داشته که 56 درصد آن روی محور جلو و 44 درصد آن روی محور عقب قرار می‌گیرد. این موضوع به همراه سیستم کواترو باعث دینامیک بسیار عالی و توازن خودرو در سر پیچ‌ها می‌شود.

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

در سال 2011 فیس لیفت این مدل با تغییراتی در چراغ‌ها و سپرها و ورودی‌های هوا انجام گرفت. در سال 2013 نیز به‌روزرسانی دیگری شامل سیستم تزریق مستقیم سوخت برای همه پیشرانه‌ها، نصب سیستم استارت/استاپ به صورت پایه و دیفرانسیل اسپرت اختیاری همراه با سیستم ناوبری جدید معرفی گردید. تغییرات مدل کروکی هم شامل تجهیزات اختیاری گرم کننده سر و گردن و پوشش خاص برای روکش صندلی‌ها بود. مدل RS5 کروکی نیز در این سال رونمایی شد.

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

اما نسل دوم A5 در سال 2016 معرفی شد. برای این مدل یک موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر با توربوشارژر که به یک گیربکس 7 سرعته با کلاچ دوگانه متصل بود درنظر گرفته شده و این در حالی است که S5 مجهز به موتوری شش سیلندر 3.0 لیتری توربو و گیربکس 8 سرعته خودکار است. در این نسل شاهد تغییر تدریجی طراحی به سمت اسپرت شدن هستیم و گوشه‌های گرد و ملایم نسل اول جای خود را به خطوطی تند و تیز داده‌اند. طراحی چراغ‌ها کلاسیک و ساده‌تر شده است اما در عوض از نوارهای LED خوش‌فرمی درون آنها استفاده شده است. قسمت جلو و گلگیرها نیز متورم و عضلانی‌تر شده‌اند و در مجموع، A5 جدید نسبت به قبل، جسورتر و خشن‌تر شده است. با وجود پلتفرم جدید و ارتقاهای تکنولوژی و مکانیکی، این خودرو به یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای این کلاس مبدل شده است.

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

قدرت خروجی موتور چهار سیلندر به 252 اسب بخار می‌رسد. این ارقام نشان از افزایشی 32 اسبی نسبت به همین موتور در نسل قبلی دارد. این موتور با کمک گیربکس 7 سرعته DCT شتاب صفر تا صد 5.8 ثانیه‌ای و بیشینه سرعت 250 کیلومتر بر ساعتی را برای آن به ارمغان می‌آورد. به گفته آئودی، نسل جدید پیشرانه‌های این شرکت تا 17 درصد قدرت بیشتر و تا 22 درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به قبل دارند.

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

با وجود جثه کوپه، فضای داخلی نسبتاً بزرگ و کافی به نظر می‌رسد. کابین به طرز حیرت‌انگیزی آرام است. هرچند می‌توان حالت‌های درایو اسپرت را نیز انتخاب نمود که با تغییراتی در نسبت فرمان و تعویض دنده‌ها و پاسخ به گاز، خوی اسپرتی‌تری را به نمایش می‌گذارد. کابین شباهت زیادی به A4 دارد و غنی از تکنولوژی‌های جدید و البته بسیار ساده و بی پیرایش و مدرن است. حتی مدل‌های پایه نیز به صورت استاندارد مجهز به سقف مونوروف و روکش چرمی صندلی‌ها هستند. سیستم کاکپیت مجازی آئودی با نمایشگری 12.3 اینچی نیز یکی از نقاط قوت آن است. در این نمایشگر هرآنچه راننده نیاز دارد به خوبی و با کیفیت گرافیکی بالا نمایش داده می‌شود. یک نمایشگر مجزا برای سیستم سرگرمی نیز درنظر گرفته شده که در معرض دید همه سرنشینان است. پشتیبانی از سیستم کارپلی اپل و شارژ به یسیم گوشی‌های همراه از دیگر ویژگی‌هایی است که آن را در A5 جدید خواهید یافت.

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

اخیراً نسخه کانورتیبل A5 نسل دوم نیز رونمایی شده سقف آن به صورت الکتریکی ظرف 15 ثانیه باز یا در 18 ثانیه بسته می‌شود. این نسخه نیز نسبت به قبل، 40 کیلوگرم سبک‌تر شده است. پیشرانه‌های نسخه کانورتیبل با نسخه کوپه یکسان است.

اکنون آئودی رقابت تنگاتنگی با مرسدس کلاس سی کوپه و BMW سری 4 دارد. هرچند آئودی تازه‌نفس‌تر است اما مرسدس زرق و برق بیشتری داشته و BMW نیز دینامیکی ممتاز را به نمایش می‌گذارد. قیمت پایه آئودی A5 از 41 هزار دلار شروع می‌شود و بسته با پیشرانه و مدل و تجهیزات افزایش می‌یابد.

 نگاهی به آئودی A5 و خانواده آن

منبع: wikipedia
carscoops
autoblog و....



نظرات