1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

17 تیر 1394
  • 0

موضوع این متن در مورد مدل جولیتا (GIULIETTA) می‌باشد. خودروی مذکور که جانشین مدل 147 محسوب می‌گردد، در سال 2010 میلادی روانه بازارهای جهانی شد. طراح آن شخصی ایتالیایی به نام لورنزو راماسیوتی (LORENZO RAMACIOTTI) می‌باشد که در مرکز طراحی آلفا مشغول به کار می‌باشد. این خودرو در سال 2011 میلادی نیز توانست مقام دوم را پس از خودروی سال آن وقت اروپا یعنی نیسان لیف (LEAF) کسب نماید. آلفارومئو جولیتا در حال حاضر تنها در ایتالیا و در شهر CASSINO آن کشور تولید می‌شود.

چندی پیش جدیدترین نسخه از این خودرو توسط سایت «AUTOMIDDLEEAST» امارات تست شده است که اینک چکیده‌ای از آن را تقدیمتان می‌کنم.

خلاصه بررسی

کل امتیاز:4.5 از 5

آلفارومئو جولیتا (GIULIETTA) نامی ست که از این پس بیشتر با آن آشنا خواهید شد. گرچه پیش از این هم و در سال‌های 1954 تا 1965 میلادی، جولیتا در قالب یک خودروی کوپه تولید شد. اما جدیدترین نسخه از این خودرو هیچ نقطه اشتراکی را از نیای خویش به ارث نبرده است.

نمای ظاهری

طراح این خودرو، تااندازه‌ای، نمای خارجی‌اش را از مدل میتو وام گرفته تنها با این تفاوت که منحنی‌ها و خمیدگی‌های موجود در آن را مشت‌ومال داده و پس از بسط و توسعه‌شان، آن‌ها را به پیکره جولیتا تزریق نموده است. چنانچه پوزه مثلثی شکل جلو و خط شانه‌های برجسته و نیز لامپ‌های LED به کار رفته در عقب این خودرو را از سر بگذرانیم به این امر پی می‌بریم که جولیتا یک خودروی هیجان‌انگیز است. قوس‌ها و انحناهای ظریفی که در بدنه آن به کار رفته بسیار زیباتر از همتای آلمانی‌اش، مرسدس بنز کلاس A می‌باشد.

کابین

اگر تنها نمای خارجی این خودرو شما را به شگفتی وا می‌دارد، نمای داخلی آن به‌مانند سیاحت در سالن یک نمایشگاه و نیز توقف در غرفه‌های آن است. برخلاف ترکیب یکنواختی که در کابین مرسدس بنز کلاس A مشاهده می‌شود، جولیتا یک تریم دورنگ را ارائه می‌دهد. در ضمن، یک خصیصه بارز ایتالیایی که توضیح آن دشوار است در این خودرو هم مشاهده می‌شود و آن نیز استفاده از چرم‌های (سوراخ‌دار) بر روی فرمان و همچنین بهره‌گیری از دوخت قرمز رنگ در اطراف دسته‌دنده این خودرو است. با هیچ استاندارد و معیاری نمی‌توان جولیتا را با یک هاچ‌بک داغ اشتباه گرفت.

مهندسی

آلفارومئو جولیتا یک هاچ‌بک کوچک ایمن است و تنها ذکر جملات برای توصیف این مطلب کافی نیستند، زیرا برای حصول به این هدف، تنها 15/000 ساعت پر از رنج و مشقت صرف آنالیز مجازی تک‌تک اجزای بدنه آن گردیده است. در مجموع، در حدود 100 تست تصادف و نیز بیش از 150 تست شبیه‌سازی شده (HYGE) بر روی (بدنه) این خودرو انجام گرفته و علاوه بر این، بیش از 100 تست هم بر روی بخش‌ها و زیر سیستم‌های (SUBSYSTEMS) به کار رفته در آن صورت پذیرفته است. همه این موارد منجر به ارائه نمایش چشمگیری از سوی جولیتا در موسسه EURO NCAP گردید، جایی که در آن توانست 5 ستاره ایمنی را از آن خود نماید.

آنچه در این خودرو ارائه می‌شود

زیر کاپوت جولیتای زیبا، یک پیشرانه 4 سیلندر و 1.4 لیتری توربو جای گرفته که توان خروجی آن معادل 170 اسب‌بخار و گشتاورش نیز برابر با 230 نیوتن‌متر در حالت نرمال (NORMAL MODE) و 250 نیوتن‌متر در حالت داینامیک (DYNAMIC MODE) می‌باشد. این نیرو از طریق یک جعبه‌دنده خودکار 6 سرعته (با کلاچ دوبل) به چرخ‌های جلوی این هاچ‌بک ایتالیایی منتقل می‌شود. همچنین، این خودرو مصرف سوختی معادل 4.6 لیتر در هر 100 کیلومتر را، مزه مزه می‌کند. آلفا رومئو جولیتا در مدت 7.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر دست می‌یابد و بیشینه سرعت آن نیز برابر با 218 کیلومتر بر ساعت است. علاوه بر پیشرانه 1.4 لیتری، نمونه متفاوت دیگری موجود است که QUADRIFOGLIO نام دارد و خروجی توان هم آن نیز کمی بیشتر و معادل 240 اسب‌بخار است، بهای مدل‌هایی هم که به این پیشرانه مجهزند از 122/000 درهم فراتر می‌رود.

جمع‌بندی نهایی

ممکن است آلفارومئو جولیتا به لحاظ عملکرد در همان سطح و اندازه‌های مرسدس کلاس A نباشد اما قطعاً این خودرو از استایلی بزرگ‌تر، اندازه و نیز شور و حرارت بیشتری بهره می‌برد. علاوه بر این‌ها، این خودرو از برچسب قیمت پایین‌تری هم نسبت به مرسدس بنز برخوردار است و درعین‌حال هم نمی‌توان آن را همچون یک خودروی اقتصادی شهری به شمار آورد. تنها می‌توان اسیر و شیفته این آگهی تبلیغاتی جولیتا شد، آنجا که می‌گوید "بدون قلب و احساس، تنها تجهیزات مکانیکی صرف خواهیم بود" آیا نیاز است که بیش از این چیزی بگویم؟

نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

وقتی که از خارج از این خودرو زبان به تحسین آن می‌گشایید و یا هنگامی که در داخل آن جای می‌گیرید، تمامی شور و احساسات طراحش را که در تک‌تک اجزای آن تجلی یافته است را درمی‌یابید.

نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

بهای آن برای یک خودروی هاچ‌بک، کمی گران است.

مشخصات فنی

پیشرانه 1.4 لیتری (نمونه موجود در ایران یا TURBO MULTI AIR)

حجم موتور: 1368 سی‌سی

توان: 170 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه

گشتاور: 250 نیوتن‌متر در 2250 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 7.8 ثانیه

حداکثر سرعت: 218 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت در خارج از شهر:4.3 الی 4.6 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی: 5.1 الی 5.7 لیتر در هر صد کیلومتر

پیشرانه 1.8 لیتری (نمونه QUADRIFOGLIO)

حجم موتور: 1742 سی‌سی

توان: 240 اسب‌بخار در 5750 دور در دقیقه

گشتاور: 340 نیوتن‌متر در 2000 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 6.6 ثانیه

حداکثر سرعت: 245 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت در خارج از شهر: 5.8 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی: 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر

نوع جعبه‌دنده: 6 سرعته دستی با کلاچ دوبل (DCT)

سیستم فنربندی جلو: جناغی دوبل، کمک‌فنرهای گازی

سیستم فنربندی عقب: اتصال چندگانه (MULTI LINK)، کمک‌فنرهای گازی

سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده با هوا

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4351/1798/1465 میلی‌متر

فاصله بین دو محور جلو و عقب: 2634 میلی‌متر

گنجایش صندوق عقب: 350 لیتر

وزن: 1310 – 1355 کیلوگرم

اندازه تایرهای جلو و عقب: 205/55 R 16

حجم باک بنزین: 60 لیتر

ایمنی

کسب 5 ستاره از موسسه ایمنی EURO NCAP اروپا

6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای)

سیستم ضدبلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم کمکی ترمز BA

سیستم کنترل پایداری ESC

سیستم کنترل کشش ASR

سیستم کمکی حرکت در سر پیچ‌ها CBC

سیستم دیفرانسیل الکتریکی Q2E: این سیستم در چرخ‌های جلوی خودرو نصب شده و باعث می‌شود که خودرو سریع‌تر و تیزتر عمل کند بدون آنکه کنترل آن از دست راننده خارج گردد.

سیستم نگه‌دارنده خودروها در تپه‌ها HILL HOLDER

سیستم هوشمند پشت‌سری برای جلوگیری از صدمات تصادف

تجهیزات رفاهی (نمونه 1.4 لیتری)

سیستم DNA آلفا که امکان رانندگی در سه حالت NORMAL،DYNAMIC و ALL WEATHER را برای راننده فراهم می‌کند – آینه الکتروکرومیک برای سهولت رانندگی در شب – پوشش چرمی صندلی‌ها – سیستم START/STOP – سیستم تهویه مطبوع تمام خودکار آلفا – کروز کنترل – چراغ نقشه‌خوانی – فرمان برقی – پوشش چرمی فرمان – پوشش چرمی دسته‌دنده– استراحتگاه میانی دست در جلو – جعبه‌ابزار چرمی – آینه کناری تاشو برقی به همراه گرم‌کن – سنسور باران – صفحه نمایش لمسی چند کاره (MULTI MEDIA) – سیستم نمایشگر کنترل باد لاستیک (TPMS) – سیستم روشنایی در روز (DAY LIGHT) – تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو به صورت دستی – چراغ‌های اتوماتیک جلو به همراه LED – شیشه عقب ضد بخار- سوکت برقی 12V در بخش جلو – سیستم ورود بدون کلید – کامپیوتر سفر- سقف پانوراما – SPOILER عقب – چراغ‌های عقب LED – صندلی‌های برقی ردیف جلو – کنترل سیستم صوتی و تلفن بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB و AUX و IPOD – سیستم BLUE&ME که امکان استفاده از تلفن همراه و نیز گوش دادن به موزیک را از طریق بلوتوث را برای شخص فراهم می‌کند – سیستم صوتی BOSE با توان 500 وات و…….

قیمت

در ایران: 170 میلیون تومان (مدل 2015، ثبت‌نام در نمایندگی)

در امارات: 124,995 درهم (نمونه 1.4 لیتری و مدل 2015) – 140,000 درهم (نمونه 1.8 لیتری و مدل 2015)

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

 بررسی آلفارومئو جولیتا مدل 2015

منبع پدال


نظرات