1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. یکی از جذاب ترین رقابتها میان هاچبکها، مینی کوپر S کلابمن در برابر فولکس گلف GTI

یکی از جذاب ترین رقابتها میان هاچبکها، مینی کوپر S کلابمن در برابر فولکس گلف GTI

19 خرداد 1395
  • 1

خودروهای زیادی هستند که با 35 هزار دلار قابل خریداری‌اند. می‌توانید با این پول یک سدان خانوادگی بخرید یا یک خودروی اسپورت و یا یک خودروی لوکس مدل پایه؛ اما درباره‌ی کسانی که همه‌ی این‌ها را تقریباً یکجا می‌خواهند چه؟

وارد بازار هاچبک های ممتاز با عملکرد بالا شوید. در این رده مدل‌هایی چون فولکس‌واگن گلف GTI 2016 و مینی کوپر S کلابمن 2016 حضور دارند. این خودروها عملکرد بالا را با کاربردی بودن ترکیب کرده و در پکیج ممتاز به شما ارائه می‌دهند. این دو به‌طور شگفت‌انگیزی در برخی جنبه‌ها مشابه هستند اما در مواردی نیز به‌طور کامل جدا از هم عمل کرده و از روش‌های متفاوت برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند.

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

پدربزرگ هاچبک ها

سن GTI از اکثر عزیزانی که این مقاله را می‌خوانند بیشتر است. بسیاری از افراد خاطرنشان می‌کنند که GTI پدربزرگ هاچبک های داغ است و با گذشت زمان در سطح بالایی قرار گرفته و لذت رانندگی بالایی دارد.

فاکتور اصلی دخیل در هیجان رانندگی در زیر کاپوت نهفته است. نیروبخش GTI 2016 یک پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ دار است که 210 اسب بخار قدرت (220 اسب بخار قدرت با پکیج پرفورمنس) را تولید می‌کند. مهم‌تر از قدرت تولیدی این خودرو گشتاور 350 نیوتون متری است که به آسفالت انتقال می‌یابد.

ممکن است که این مقدار گشتاور برای یک هاچبک دیفرانسیل جلو زیاد باشد اما فولکس تجربه‌ای چندین ساله در این صنعت برای خود اندوخته و این خودرو کاملاً منظم و دقیق است. صرف‌نظر از نوع گیربکس استفاده شده، بدفرمانی ناشی از گشتاور تقریباً وجود ندارد (دو نوع گیربکس 6 سرعته ی دستی و 6 سرعته ی اتوماتیک دوکلاچه قابل سفارش است).

جعبه‌ی هیجان‌انگیز آلمانی

با قدرت بیشتر و وزن کم، GTI به‌طور قابل‌توجهی یک خودروی سریع است و پیشرانه اشتیاق زیادی برای افزایش دور را نشان می‌دهد. به لطف صدای راه یافته از دیواره‌ی آتش خودرو و سیستم اگزوز اسپورت، صدای غرغر کردن پیشرانه به گوش می‌رسد و هیجان رانندگی را افزایش می‌دهد.

همچنین گیربکس نیز به خوبی با خودرو چفت شده و نسخه‌ی 6 سرعته ی دستی به نرمی کار می‌کند و از طرف دیگر گیربکس دوکلاچه نیز یکی از بهترین‌های بازار است. این گیربکس فاقد برخی ناهنجاری‌هایی است که در این نوع گیربکس‌ها دیده می‌شود و تعویض دنده‌ها نیز سریع صورت می‌گیرد.

اما GTI چیزی بیش از یک پیشرانه است! این خودرو یک پکیج کامل است. هندلینگ خودرو نیز به اندازه‌ی سیستم انتقال قدرت احساس‌برانگیز است. دستورات سیستم فرمان سریعاً به چرخ‌ها انتقال می‌یابد و شاسی نیز به‌طور شگفت‌آوری تخت باقی مانده و خودرو تمایل دارد تا بهتر از یک هاچبک کامپکت پیچ‌ها را طی کند. با این تفاسیر دانستن اینکه چرا GTI در سراسر جهان میلیون‌ها طرفدار دارد بسیار آسان است.

مینی کاربردی

در نگاه اول، کلابمن شاید به عنوان رقیب GTI به نظر نرسد اما یک نگاه به اعداد نشان می‌دهد که این دو خیلی شبیه هم هستند. ارتفاع، پهنا و طول هر دو خودرو کاملاً یکسان است. شاید باور کردنش سخت باشد چرا که ظاهر دو خودرو بسیار متفاوت است اما شیشه‌ی جلوی به شدت شیب‌دار مینی و درهای نازک‌تر آن این خیال را ایجاد می‌کنند که بدنه واقعاً طویل‌تر است.

همانند GTI زیر کاپوت مینی کوپر S کلابمن نیز پیشرانه‌ی 2 لیتری توربو وجود دارد. این پیشرانه توانایی تولید 189 اسب بخار قدرت و 280 نیوتون متر گشتاور را دارد که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از GTI است. نیروی پیشرانه کاملاً خوب است اما با وزن 1467 کیلویی، مینی حرف چندانی برای گفتن ندارد و کندتر از GTI عمل می‌کند. در شتاب گیری‌های سنگین مینی صدای جذابی را تولید می‌کند.

مینی می‌تواند گیربکس 6 سرعته ی دستی یا 8 سرعته ی اتوماتیک داشته باشد. گیربکس دستی یک نسخه‌ی متوسط است که شما را درگیر می‌کند اما باارزش نیست. معکوس‌های این گیربکس خوب و هیجان‌انگیز است اما درباره‌ی معکوس کشیدن از دنده 2 به 3 مقداری تأخیر وجود دارد.

احساس فرمان و توانایی‌های هندلینگ کوپر S کلابمن اساساً در تراز GTI است و باعث برانگیخته شدن احساسات می‌شود. انتخاب بین این دو خودرو به علایق شخصی بازمی‌گردد اما اگر مجبور به انتخاب باشیم، ما به سمت GTI متمایل خواهیم شد.

راحتی سواری نیز بین دو خودرو مشابه است و هر دو رقیب حالت‌های رانندگی قابل تنظیم را ارائه می‌کنند. برای کسانی که در نواحی برف و بارانی زندگی می‌کنند سیستم چهارچرخ محرک مینی می‌تواند یک مزیت باشد درحالی‌که GTI از داشتن آن بی‌بهره است.

کاربردی بودن در برابر شیک بودن

داخل و خارج خودرو، مینی کلابمن استعداد زیبایی بیشتری از GTI دارد. کابین مینی نیز حس ممتاز بودن بیشتری دارد. هرچند که GTI فضای سر و پای بیشتری را برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند. فولکس همچنین صندلی‌های راحت‌تر و استراحتگاه‌های دست بهتری دارد.

علیرغم اندازه‌های یکسان دو خودرو،GTI فضای بار بیشتری دارد. هرچند که مینی از درهای دوبل عقبی بهره می‌برد که ما کاملاً دوستش داریم. البته نقطه‌ضعف درها این است که شیشه‌های کوچک عقبی به طرف وسط بسته می‌شوند و دید پشتی را مختل می‌سازند، مخصوصاً در مقایسه با GTI که شیشه‌ی عقبی بزرگی دارد.

قضاوت نهایی

در مورد قیمت نیز این دو خودرو شبیه هم هستند. GTI پرفورمنس قیمت 35330 دلاری دارد درحالی‌که کوپر S کلابمن اندکی گران‌تر بوده و 37580 دلار قیمت می‌خورد. با تیک زدن همه‌ی آپشن های GTI قیمت خودرو اندکی افزایش یافته و به بالای 36 هزار دلار می‌رسد اما اوضاع درباره‌ی مینی متفاوت بوده و با سفارش آپشن ها، قیمت این خودرو به رقم عجیب 46 هزار دلار افزایش می‌یابد.

خب کدام را بخریم؟ GTI یک هاچبک عملکردی است که حس اشرافیت و کاربردی بودن را دارد درحالی‌که کوپر S کلابمن یک خودروی ممتاز است که اسپورت بودن و کاربردی بودن را در چنته دارد. اینجا بحث اولویت‌های شخصی پیش می‌آید اما برای ما که همیشه رانندگی در اولویت است، GTI حق تقدم دارد.

مشخصات فنی

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

تصاویر

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

مینی کوپر S   فولکس گلف GTI

منبع: پدال



نظرات

  • BenignitY BenignitY (19 خرداد 1395 ساعت 10:36)

    خب چرا به جای آشغالای چینی و ماشینای لوکس گرون قیمت، چنتا از این مدل هارو وارد نمیکنید؟!
    دو زار به فکر آخرتتون باشید اگه بهش اعتقاد دارید!!