1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. خودروهای ارزشمند در بازار دست دوم ها

خودروهای ارزشمند در بازار دست دوم ها

17 خرداد 1396
  • 0

مـــزدا 323

۳۲۳ خودرویی بود که اکثر‌ایرانیان مزدا را با آن شناختند. مدل FL که در حقیقت نمونه فیس لیفت شده مدل F است، در سال ۸۲ و در سه تیپ ۱ و ۳ و ۵ روانه بازار شد. طراحی ظاهری ۳۲۳ حتی پس از گذشت سال‌ها، هنوز هم زیبا و هماهنگ است و امکان ندارد از دیدنش خسته شوید. نمونه فول آپشن‌این خودرو از سانروف نیز برخوردار است، که به زیبایی نمای ظاهری و کابین آن کمک شایانی کرده است. تنها نکته منفی در ظاهر مزدا۳۲۳ را می‌توان چرخ‌های کوچک سایز ۱۴ و فاقد رینگ آلومینیومی‌ عنوان کرد.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

طرح کلی کابین سبک و سیاق خودروهای دهه پیش را دنبال می‌کند. اما همچون طراحی بدنه، ساده و هماهنگ است و حس آرامش خوبی را منتقل می‌کند. مزدا۳۲۳ تیپ ۵، نسبت به دورانی که تولید می‌شده، از امکانات مناسبی همچون شیشه‌های برقی،‌اینه‌های برقی با قابلیت جمع شدن برقی از داخل، ترمز ABS،‌ایربگ راننده و چنجر ۱۰تایی به همراه ۶بلندگو بهره می‌برد. فضای کابین بسیار جادار و راحت است و در مسافرت‌های طولانی به هیچ عنوان خسته کننده نیست. تنها چند نکته منفی در کابین مزدا۳۲۳ به چشم می‌خورد، که عبارتند از دکمه‌های شیشه بالابر فاقد چراغ، نبودن چراغ روشنایی در جعبه داشبورد و نبود نشان دهنده وضعیت دنده روی صفحه کیلومتر شمار در نمونه اتوماتیک.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

کیفیت متریال کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و با‌اینکه نمونه‌های دست دوم موجود در بازار حداقل 10 سالی از عمرشان می‌گذرد، قطعات کابین اما همچنان سالم هستند و خبری از سرو صداهای اضافی در کابین نیست. فضای صندوق بار ۳۲۳ بسیار بزرگ است و تمام نیازهای یک خانواده را پاسخ می‌دهد. از نکات جالب در‌این بخش می‌توان به صندلی تاشو عقب اشاره کرد که هنگام جا به جا کردن بارهای حجیم بسیار مفید است.

323 از موتور 1.6 لیتری با قدرت ۱۱۰ اسب بخار بهره می‌برد که سواری و کشش خوبی را برای‌این خودرو به ارمغان اورده است. سیستم تعلیق در مجموع راحت و دقیق عمل می‌کند، اما در برخی از ناهمواری‌ها و دست‌اندازها خشکی خود را نشان می‌دهد. همچنین در برخی موارد صدای سیستم تعلیق به کابین منتقل می‌شود. فرمان ۳۲۳ بسیار نرم است. فرمان در نمونه‌های فاقد‌ ایربگ ۳شاخه و در نمونه‌های‌ایربگ دار ۴ شاخه است.

شش حالت S,D,N,R,P,L برای جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک ۳۲۳ تعریف شده است. با فشار دادن دکمه HOLD تعویض دنده‌ها به صورت دستی انجام می‌شود و هیجان بیشتری را منتقل می‌کند. نکته منفی در جعبه دنده نمونه اتوماتیک، تاخیر در معکوس دادن‌ها و منطبق شدن با وضعیت پیشرانه است. به طوری که در سربالایی‌ها با برداشتن پا از روی گاز نفس خودرو کم شده و خبری از معکوس دادن جعبه دنده نیست. اما در مجموع رانندگی با ۳۲۳ بسیار نرم و راحت است و شیشه‌های بزرگ و طراحی منطقی آن، دید خوبی را در اختیار راننده قرار می‌دهند. تمیزترین نمونه‌های ۳۲۳ در بازار خودروهای دست دوم، مربوط به سالهای ۸۶، ۸۵ هستند که به طور میانگین کارکردی حدود 200 هزار کیلومتر دارند.‌ این مدل‌ها بسته به تمیزی بدنه، قیمتی حدود 30 تا 45 تومان دارند که با‌این قیمت گزینه‌ای مثل تندر90 اتوماتیک نزدیک به صفر قابل خریداری است.

رقبای داخلی و خارجی

Hyundai Verna - Pars - Kia Cerato 2008

پیشنهاد نهایی

اگر آنقدر شیفته ماشین‌های ژاپنی هستید که می‌توانید چشم روی ال90 اتوماتیک ببندید، مزدا۳۲۳ را انتخاب کنید. ولی با خرید مزدا 323 تا حدودی به ویژگی‌های جذاب یک خودروی ژاپنی دست پیدا خواهید کرد. البته اگر از برخی بی دقتی‌های جعبه دنده اتوماتیک فاکتور بگیرید.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

زانـتیا

ایران آخرین جایی است که زانتیا در آن تولید و به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای بازار‌ تبدیل شد. خودرویی که با ۳ چرخ هم حرکت می‌کند و تنها به کمک یک اهرم ارتفاع آن تا ۳۰ سانتی‌متر نیز تغییر می‌کند. بالاترین ارتفاع مخصوص عبور از مناطق نیمه سنگلاخی و پایین ترین ارتفاع آن بیشتر برای حالت پارک است. سواری در حالت ارتفاع پایین و بالا تقریبا ناممکن است، زیرا در‌این شرایط ترمزها بدرستی کار نمی‌کنند و خودرو مثل چوب بسیار خشک می‌شود و نرمی خود را از دست میدهد.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

طراحی زانتیا متعلق به حدود 20 سال قبل است ولی همچنان خودرویی نسبتا زیبا به نظر می‌رسد ولی در حین حال کسل‌کننده است.‌ این طراحی قدیمی‌ و کسل کننده در داخل کابین پررنگ تر است و چیدمان ساده و طراحی قدیمی ‌کنسول جلو بیننده را آزار می‌دهد. تهویه مطبوع نیمه خودکار است و دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان قرار دارند. زانتیا آپشن بخصوصی ندارد و از‌این نظر پایین تر از رقبایش قرار می‌گیرد. اما فضای سرنشینان کاملا مناسب است و به جز یک مورد که آن هم محدودیت فضای سر سرنشینان عقب است، کابین زانتیا از نظر راحتی مشکلی ندارد. دید جلو و تسلط روی ‌این قسمت‌اندکی ضعیف است که‌این مساله بیشتر به خاطر پهن بودن جلو خودرو و موقعیت گود افتاده راننده است.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

زانتیا شتابگیری بسیار خوبی دارد. به طوری که با گاز دادن در دورهای میانی و بالایی، مکث قابل توجهی حس نمی‌شود. همین چالاکی و مانورپذیری مطلوب آن باعث شده که زانتیا در سال‌های گذشته خودروی پلیس بزرگراه شود.

موتور 4 سیلندر زانتیا 2 لیتر حجم دارد و 135 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. جعبه دنده زانتیا مقداری مشکل دارد، علاوه بر ضریب دنده نامناسب، تعویض دنده از یک به دو هم با تاخیر همراه است. کیفیت سواری زانتیا بسیار عالی است و حتی در خودروهای بزرگتر و گران‌تر نیز دیده نمی‌شود. زانتیا ‌این قابلیت را مدیون سیستم تعلیق پیشرفته‌اش است. تعادل و چسبندگی فوق العاده‌ای را در سرعت‌های بالا به همراه دارد. زانتیا در تصادفات بسیار ناامن است و از این حیث فقط 1 ستاره ایمنی دارد. استهلاک نسبتا بالا و گران بودن قیمت لوازم یدکی و هزینه‌های تعمیر تخصصی ، از معایب زانتیاست. جک های بالا و پایین برنده خودرو یکی از قطعاتی است که در همان سالهای اول معیوب و از کار می‌افتاد.

رقبای داخلی و خارجی

Hyundai Avante- Pars ELX- Lifan 620 1800 CC

پیشنهاد نهایی

زانتیا هنوز هم انتخاب اول افرادی است که به دنبال لذت بردن از سواری نرم و راحت خودرو هستند. کشش و شتاب زانتیا مناسب است اما با پولی که برای خرید نمونه دست دومش می‌دهید، طراحی قدیمی‌کابین آن و فقدان برخی امکانات رایج شما را آزار می‌دهد. همچنین زانتیا در تصادفات خودرویی نا امن به​ شمار می​رود. این خودرو در مدل‌های 89 بین 48 تا 52 میلیون تومان قیمت دارد.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

پروتون جنـتو

پروتون Gen2محصول کشور مالزی است که در سال 2004 روی شاسی میتسوبیشی و با همکاری شرکت لوتوس انگلستان ساخته و به بازار جهانی معرفی شد. ظاهر جنتو اسپرت و مدرن است و با سایر خودروهای موجود در خیابان تفاوت دارد ، از این رو اکثرا افرادی که به دنبال خودرویی خاص هستند را به سمت خود جذب می‌کند. همچنین طراحی زنانه و جمع و جور آن نظر خانم‌های راننده را هم به سوی خود جلب کرده است.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

ردپای لوتوس در طراحی اسپرت کابین جنتو کاملا مشخص است. کنسول جلو و سایر قسمت‌های کابین اسپرت طراحی شده‌اند و همین فرم خاص باعث شده تا در نگاه اول نتوان با آن به راحتی ارتباط برقرار کرد. همچنین کیفیت پایین قطعات در کابین جنتو هم آزار دهنده است و ظاهری ارزان از کابین به نمایش می‌گذارد. کنسول جلو فاقد جعبه داشبورد است و ظاهرا طراح این خودرو شعارش سلامت جوانان بوده ، چون چیزی به اسم فندک و جاسیگاری برای جنتو در نظر نگرفته است! یکی از نکات مثبت کابین جنتو دورنگ بودن کنسول جلو و پنل‌های درب هاست. که باعث شده تا کابین زیباتر به نظر برسد. درب‌های کوچک عقب ورود و خروج به کابین را مشکل می‌سازند، اما علی‌رغم انحنای سقف، فضای سر سرنشینان عقب مناسب است. باید به مکان برخی ادوات نظیر کلید شیشه بالابرها و اهرم بازکننده درب موتور و ترمز دستی عادت کنید.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

امکانات جنتو در سطح خودش مناسب است و در حد یک ۲۰۶ تیپ ۵ قرار دارد و سنسور فاصله سنج در عقب به پارک خودرو کمک می‌کند. سواری جنتو بسیار خشک و پرتکان است. که مهمترین دلیل این امر را می‌توان در ماهیت اسپرت آن جست و جو کرد. جنتو هنگام مواجه با دست‌اندازها و ناهمواری‌های مسیر، آنها را به خوبی دفع نمی‌کند، ضمن آن​که علاوه بر تکان‌های وارد شده، صدای ضربات نیز به داخل کابین منتقل می‌شود.

در بحث فنی اما، جنتو خودروی مناسبی به نظر می‌رسد. رد پای لوتوس در بخش هندلینگ و فرمان پذیری جنتو کاملا مشخص است و از این نظر، جنتو خودرویی با چسبندگی بالا است که به راننده جسارت مانورهای سنگین را نیز می‌دهد. بازدهی موتور 1.6 لیتری 110 اسب بخاری جنتو مناسب است، اما برای استفاده از حداکثر گشتاور، باید آن را به دورهای بالا ببرید. همچنین دنده‌های سفت جنتو دست راننده را برای تعویض سریع دنده‌ها و شتاب گیری می‌بندند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که زیاد به خرید و فروش خودرو اقدام می‌کنید، جنتو گزینه مناسبی برای شما نیست، چون فروش نمونه‌های دست دوم آن سخت و زمان بر است.

رقبای داخلی و خارجی

Xantia- Hyundai Verna- Mazda 3

پیشنهاد نهایی

ظاهر مدرن و اسپرت ، ابعاد جمع و جور ، استهلاک زیاد، مصرف سوخت بالا ، کمبود موجودی قطعات یدکی ، خدمات پس از فروش ضعیف، سختی فروش نمونه‌های کارکرده ، از ویژگی‌های جنتو هستند که باید قبل از خرید، آنها را در نظر گرفت. این خودرو در بهترین حالت و مدل حدود 40 میلیون تومان قیمت دارد.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

تویوتا آریون

آریون را می‌توان یک موفقیت بزرگ میان محصولات متنوع تویوتا به حساب آورد، که روی پلت فرم کمری و برای بازار استرالیا و خاورمیانه ساخته شده است. واردات آریون به ایران نسبت به سایر محصولات تویوتا همچون کمری، کرولا و لندکروزر محدودتر بود، اما علی‌رغم قیمت بالا در مقابل رقیبی همچون آزرا، به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد. ظاهر آریون نقاط مشترک زیادی با کمری دارد، اما به مراتب لوکس تر و پویاتر از کمری است و ردپای لکسوس در ظاهر آن به وضوح مشخص است. در کل ظاهر جا افتاده آریون نسبت به رقبای پر زرق و برق کره‌ای باعث شده تا دیرتر از آن خسته شوید.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

طراحی کابین آریون نسبتا ساده است. اما همین سادگی و فاصله گرفتن از شلوغی و زرق و برق، باعث شده تا در کابین آن احساس آرامش کنید. کیفیت متریال کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و به مراتب از کمری بالاتر است. قطعات چوبی استفاده شده در کابین به ‌اندازه است و با پوشش‌های فلزی و چرمی‌ترکیب خوبی را ایجاد کرده است. فضای جادار کابین جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد و صندلی‌های نرم و راحت آریون، آسایش سرنشینان را دو چندان می‌کنند. محصولات برند تویوتا، علی‌رغم اعتبار و سابقه خوبی که میان مشتریان دارند، همیشه از فهرست محدود امکانات رفاهی رنج می‌برند. که آریون هم از این قاعده مستثنی نیست و از این نظر یک سرو گردن پایین تر از رقبای کره ایش قرار می‌گیرد. اما تجهیزات آن به مراتب از کمری کامل تر است. امکانات کابین در حدی هست که سرنشینان را راضی کند، اما اگر از افراد مشکل پسند باشید، در این زمینه با آریون به مشکل می‌خورید.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

مهمترین نقطه قوت آریون را می‌توان در بحث فنی و پیشرانه جست و جو کرد، که از این نظر تمام رقبایش را کنار می‌زند و باعث می‌شود تمام کم و کاستی‌های آن را فراموش کنید. برگ برنده آریون در استفاده از پیشرانه و گیربکس فوق العاده لکسوس است، که همین پیشرانه در نسل جدید هم بدون تغییر باقی مانده است. قلب تپنده 6 سیلندر 3.5 لیتری آریون، 268 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که در کنار جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد. هنگامی‌ که پدال گاز را تا انتها فشار می‌دهد و جهش فوق العاده آن را می‌بینید، بیشتر می‌توانید قدرت بالایش را لمس کنید.

قدرتی که حتی در شتاب گیری‌های ثانویه هم خود را به خوبی نشان می‌دهد. سواری آریون مانند سایر محصولا تویوتا بسیار نرم و آرام است، که این نرمی‌زیاد گاهی اوقات حوصله راننده را سر می‌برد. اما صدای زوزه موتور 6 سیلندر در دورهای بالا، می‌تواند چاشنی هیجان در کابین آرام آریون باشد. محصولات تویوتا همواره به دوام بالا مشهور هستند، که آریون هم از این قاعده مستثنی نیست. مدل‌های کارکرده آن هنوز هم هزینه آنچنانی ندارند و کمتر پای مالک را به تعمیرگاه باز می‌کنند. اما در صورت بروز نقص و خرابی، قیمت بالای قطعات و لوازم جانبی آن خود را نشان می‌دهد. که البته مصرف سوخت نسبتا بالای آن هم مزید بر علت است.

رقبای داخلی و خارجی

kia opirus - Hyundai azera - kia cedenza

پیشنهاد نهایی

اگر قابلیت‌های فنی عالی نسبت به طراحی پر زرق و برق و فهرست بلند بالای امکانات کره ای‌ها برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است و حاضرید قیمت بیشتر نسبت به سایر رقبا را به جان بخرید تا لذت بیشتری در رانندگی تجربه کنید، تویوتا آریون حتما بهترین گزینه پیش رویتان خواهد بود. آخرین مدل ذکر شده در این گزارش مربوط به سال 2011 بوده و در بهترین حالت حدود 165 میلیون تومان قیمت دارد.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

کیا اپتیما 2010

این مدل از اپتیما در واقع گونه فیس لیفت نسل دوم این سدان متوسط کره‌ای است که در سال 2009 دستخوش تغییراتی شده است. اپتیما در حقیقت همزاد هیوندای سوناتا محسوب می‌شود که البته موتور 6 سیلندر 2.7 لیتری اش که 191 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، تعدادی از خریداران را در دو راهی سوناتا و اپتیما، به سمت اپتیما می‌کشاند. طراحی ظاهری اپتیما مردانه و ساده است. البته در عین سادگی از هماهنگی خوبی هم بهره می‌برد که خروجی‌های اگزوز در عقب و رینگ‌های اسپرت آن، بر جذابیت ظاهری اش افزوده‌اند.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

فضای داخل کابین هم مانند بدنه هماهنگ و چشم نواز است. البته در نگاه اول، کنسول جلو با انبوهی از دکمه‌ها و ابزارک ها، کمی‌شلوغ به نظر می‌رسد. همچنین استفاده از قطعات براق با رنگ تیره، روی فرمان و کنسول جلو و قطعات آلومینیومی‌نقره ای، بر زیبایی کابین افزوده است. صفحه کیلومتر شمار هم بسیار جذاب و همانند خودروهای اسپرت طراحی شده و در کنار نورپردازی قرمز رنگ کابین، نمای زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

فضای کابین اپتیما هم مانند سوناتا جادار و راحت است. همچنین امکانات موجود در کابین سرنشینان را راضی می‌کند. صندلی‌ها در این مدل برقی و مجهز به گرمکن هستند. سانروف برقی، تهویه اتوماتیک و پوشش چرمی‌ صندلی‌ها هم از دیگر امکانات اپتیما به شمار می‌آیند. سواری اپتیما از سوناتا نرم تر است، اما باز هم سیستم تعلیق برخی تکان‌ها را به کابین منتقل می‌کند. هندلینگ اپتیما در حد متوسطی قرار دارد و زیاد نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. اما پیشرانه ۱۹۱ اسبی با جعبه دنده ۵ سرعته تیپ ترونیک اصلاح شده هماهنگی مناسبی دارد و از این نظر یک سرو گردن بالاتر از سوناتا قرار می‌گیرد. البته این پیشرانه پرقدرت خوش اشتها هم بوده و مصرف سوخت اپتیما را بالا برده است. اما می‌تواند اپتیما را پا به پای ماکسیمای ۳ لیتری پیش براند.

رقبای داخلی و خارجی

Toyota Camry - Nissan Maxima- Hyundai Sonata

پیشنهاد نهایی

افرادی که میان اپتیما و سوناتا شک می‌کنند، کسانی هستند که ظاهر مدرن برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است. اما اگر فاکتور جذابیت را کنار بگذارید و فقط پیشرانه قوی تر را هدف قرار دهید، قطعا اپتیما میان این دو خودرو انتخاب می‌شود.

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران

 خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران



نظرات