1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

24 اسفند 1395
  • 0

در حالی که کراس‌اوورها به بازار خودروهای استیشن، سدان و مینی ون رحم نکرده‌اند، می‌توان نسخه‌های لوکس‌تر این خودروها را نیز در تمامی کلاس‌ها و ابعاد یافت. ورود خودروسازان لوکس به عرصه کراس‌اوورها، با استقبال خوبی همراه شده و خودروهای رده پایین‌تر آن‌ها نیز توانسته‌اند سهم بزرگی از فروش را به خود اختصاص دهند. این در حالی است که تا چندی پیش، ارائه خودروی جمع و جوری چون مرسدس GLA و لکسس NX کمی دور از ذهن بود.

در اینجا به معرفی کراس‌اوورهای لوکس کوچک و جمع و جور می‌پردازیم. خودروهایی که در میان کراس‌اوورها و SUV های تولیدی شرکت خود نیز، عموماً، ارزان‌ترین و پایین‌ترین مدل محسوب می‌شوند. بنابراین با چنین خودروهایی می‌توان در عین پرداخت مبلغی ناچیزتر، لذت سواری بر برندهای لوکس و رده بالا را نیز تجربه نمود.

ب‌ام‌و X1

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

قیمت پایه: 34095 دلار

یکی از شاخص‌ترین خودروهای کراس‌اوور لوکس را باید، ب‌ام‌و X1 دانست. X1 در سال 2009 و با چهره‌ای عبوس معرفی شد که چندان قابل مقایسه با برادران بزرگترش چون X3 و X5 نبود. با این وجود، فیس لیفت این مدل در سال 2014 همراه با تحولات زیادی بود که یک طراحی اسپرت و جذاب به‌روز شده از ویژگی‌های آن است. طراحی X1 بیشتر به خودروهای بزرگتر و SUV شباهت دارد. سواری آن سرگرم کننده و جذاب است. این خودرو جوایز زیادی ازجمله خودروی سال و قرارگیری در لیست برترین خودروهای سال 2017 را در کارنامه دارد.

پیشرانه X1 یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژر پاسخگو است که 228 اسب بخار نیرو را در اختیار یک گیربکس 8 سرعته خودکار قرار می‌دهد. مهم‌ترین نکته در مورد این خودرو، دیفرانسیل جلو بودن مدل‌های پایه است که چندان به مذاق طرفداران ب‌ام‌و خوش نیامده است. با این حال می‌توان آپشن انتقال نیروی چهار چرخ را نیز سفارش داد.

با این موتور می‌توان به شتاب صفر تا صد 6.4 ثانیه‌ای رسید. رقمی که برای یک کراس‌اوور لوکس ارزان، چندان بد هم نیست.

درون کابین، تجهیزاتی چون سیستم سرگرمی و ناوبری با نمایشگر 6.5 اینچی همراه با بلوتوث به صورت استاندارد قرار می‌گیرند. کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری خودکار و سیستم دستیار پارک خودرو هم به صورت آپشن ارائه می‌شوند.

مرسدس بنز GLA

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

قیمت پایه: 33775 دلار

مرسدس GLA بر پایه پلتفرم مشابه با هاچ‌بک کلاس A ساخته می‌شود و درنتیجه خودرویی مابین یک هاچ‌بک و یک شاسی بلند محسوب می‌شود. حتی ویژگی‌های فنی مدل پایه با CLA250 تفاوتی ندارد. در عوض سیستم تعلیق اندکی ارتقا یافته و قسمت‌های پایینی بدنه با محافظ‌ها و ضربه‌گیرهای پلاستیکی تقویت شده است. چهره خودرو نیز از نظر طراحی، خشن‌تر از هاچ‌بک‌های A کلاس است. فیس لیفت 2018 این مدل هم با تغییراتی جزئی اخیراً معرفی شده است.

موتور 2.0 لیتری توربوی این مدل می‌تواند در مدل پایه، قدرتی 208 اسبی تولید کند. این موتور با یک گیربکس 7 سرعته خودکار جفت می‌شود. انتقال نیرو هم همانند رقیب باواریایی به محور جلو است اما در نسخه‌های فورماتیک، به صورت دو دیفرانسیل می‌باشد. شتاب این مدل به 6.1 ثانیه می‌رسد. خوشبختانه مدل‌های پر قدرت‌تر AMG نیز در این کلاس ارائه می‌شوند. مدل GLA45 AMG می‌تواند از موتوری مشابه قدرت 355 اسبی را استخراج نماید. شتاب این نسخه به 4.2 ثانیه رسیده است اما برای خرید آن باید چیزی حدود 50 هزار دلار پرداخت نمایید.

کابین GLA مدرن و امروزی‌تر از رقبا است. یک نمایشگر تبلت مانند 8 اینچی در قسمت مرکزی داشبورد جای گرفته و در زیر آن سه دریچه دایره‌ای خروجی هوای سیستم تهویه به شکلی جالب قرار گرفته‌اند.

لکسس NX

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

قیمت پایه: 36260 دلار

لکسس NX تلاش این شرکت برای ورود به بخشی ارزان‌تر از بازار خودروهای لوکس بوده است. با این وجود، شما ویژگی‌های برتر لکسس را در این مدل نیز مشاهده می‌کنید. NX از طراحی منحصر به فرد لکسس با چراغ‌هایی بومرنگی و جلوپنجره‌ای دوکی شکل سود می‌برد که آن را به خشن‌ترین عضو گروه تبدیل نموده است. مدل‌های F اسپرت، طراحی اندکی متفاوتی در جلوپنجره و شبکه‌های آن، رینگ‌ها و برخی اجزای دیگر دارند که چهره آن‌ها را دل‌پذیرتر نیز کرده است.

پیشرانه 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو با قدرت 235 اسب بخار به یک گیربکس شش سرعته خودکار متصل می‌شود. البته مدل‌های هیبریدی این خودرو نیز در دسترس‌اند. در مدل هیبریدی از ترکیب یک موتور 2.5 لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی در مجموع 194 اسب بخار حاصل می‌شود. همانند دیگر رقبا، انتقال نیرو تنها به چرخ‌های جلو صورت گرفته و برای دریافت مدل دو دیفرانسیل باید بهایی اضافه پرداخت نمود.

صندلی‌های راحت در جلو و عقب و کابین بی صدا از ویژگی‌های NX است. ابعاد و پلتفرم مشابه با تویوتا روفور باعث می‌شود تا بدانیم که چه اندازه کابینی در انتظار ماست. برای کسانی که می‌توانند پرداخت بالاتری داشته باشند، مدل‌های بزرگتر و محبوب‌تر RX نیز گزینه‌های در دسترسی هستند.

آئودی Q3

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

قیمت پایه: 32750 دلار

آئودی Q3 ضلع سوم تمام رقابت‌های آلمانی است. این خودرو، سریع‌تر و یا کارآمدترین خودروی این کلاس نیست اما سواری بهتر و ساکت‌تر آن مورد توجه قرار خواهد گرفت. طراحی Q3 در سال 2014 به‌روزرسانی شده است و کمی خشن‌تر و جدی‌تر از قبل شده است اما هنوز احساس می‌شود نیاز به تغییرات بیشتری دارد.

پیشرانه Q3 از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو با قدرت خروجی 200 اسب بخار تشکیل شده که توسط یک گیربکس شش سرعته به محور جلو انتقال می‌یابد. سیستم انتقال نیروی چهار چرخ کواترو هم اختیاری است.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت در 7.8 ثانیه اتفاق می‌افتد که آن را نسبت به رقبا در رتبه‌ای نه چندان قابل توجه قرار می‌دهد. معماری این خودرو از آلومینیوم و فولاد با مقاومت بالا است اما کمی قدیمی بوده و باید برای استفاده از پلتفرم MQB فولکس واگن، تا معرفی نسل دوم آئودی Q3 صبر نمود.

کابین Q3 مملو از تجهیزات و تزئینات بسیار با کیفیت و درجه یک است. روکش چرم صندلی‌ها در مدل پایه نیز دیده می‌شوند. با این حال طراحی کابین خیلی دلپذیر نیست و کمی قدیمی نشان می‌دهد مخصوصاً وقتی آن را با مدل‌های جدید خود آئودی مقایسه می‌کنیم..

اینفینیتی QX30

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

قیمت پایه: 30945 دلار

این خودرو در ابتدا قرار بود در دو سبک بدنه هاچ‌بک و کراس‌اوور ارائه شود اما بعدها نسخه هاچ‌بکان حذف گردید. QX30 از پلتفرم مرسدس GLA استفاده می‌کند و مشابهت فراوانی به آن دارد اما لااقل در طراحی کاملاً با آن متفاوت است. چهره این خودرو بیشتر همانند یک هاچ‌بک اسپرت شهری است تا یک SUV.

در زیر کاپوت، یک موتور 2.0 لیتری توربوی 208 اسبی جای گرفته که در مجاورت یک گیربکس هفت سرعته خودکار، شتابی 6.2 ثانیه‌ای را برای آن به ارمغان می‌آورد. این موتور و سیستم انتقال قدرت نیز از مرسدس به عاریه گرفته شده اما اینفینیتی کالیبراسیون خاص خود را در آن اعمال کرده است.

همزاد مرسدس GLA را با حدود 3 هزار دلار ارزان‌تر می‌توان خریداری نمود. کابین آن نیز متفاوت بوده و یک نمایشگر 8 اینچی و تجهیزاتی چون صندلی‌های اسپرتی و روکش جیر مصنوعی در آن یافت می‌شود. متأسفانه کیفیت برخی قسمت‌های پلاستیکی پایین است و کابین نیز بسیار جمع و جور بوده و نسخه پایه فاقد تجهیزاتی چون سانروف و ناوبری می‌باشد.

لندروور رنجروور اووک

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

قیمت پایه: 42795 دلار

رنجروور اِووک خودرویی دراماتیک است. این خودرو یکی از مهم‌ترین بازوهای لندروور برای احیا بوده و در دو تیپ سه درب و پنج درب ارائه می‌شود. در میان رقبا این خودرو گران‌تر از همه است. اما در برخی ویژگی‌ها چون فضای کابین و بار و ویژگی‌های لوکس و استفاده از مواد با کیفیت بالا در میان رقبا، در یک رده بالاتر جای می‌گیرد.

اووک مجهز به موتوری 2.0 لیتری و چهار سیلندر است که 240 اسب بخار را در اختیار یک گیربکس 9 سرعته خودکار قرار می‌دهد. با این حال شتاب صفر تا 96 در 8.1 ثانیه به‌هیچ‌عنوان مطلوب نیست. سواری خودرو نیز خشک و سخت است و بیشتر برای مسیرهای خارج از جاده مناسب است.

لینکلن MKC

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

برترین کراس‌اوور و SUV های لوکس کوچک

قیمت پایه: 33805 دلار

تنها گزینه آمریکایی این گروه، لینکلن MKC است که در پلتفرم با فورد اسکیپ ارزان قیمت مشابه است اما استایل بسیار لوکس‌تر آن باعث می‌شود تا بهای بالاتر آن را توجیه نماییم. لینکلن اخیراً زبان طراحی خود را تغییر داده و باید به زودی منتظر یک MKC با طراحی جدید نیز باشیم.

پیشرانه این مدل، یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو با قدرت 240 اسب بخار است اما می‌توان نسخه 2.3 لیتری توربوی 285 اسبی را نیز سفارش داد. هر دوی این موتورهای با یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک جفت می‌شوند. شتاب نسخه قوی‌تر به 6.6 ثانیه می‌رسد.

لینکلن، کابینی لوکس و بزرگ و امکاناتی مناسب دارد. رانندگی با آن بسیار راحت و نرم است. کمک فنرهای آن در سه حالت قابل تنظیم هستند. این مدل لینکلن نه دینامیک شگفت‌انگیزی دارد و نه ویژگی‌های بسیار ممتازی اما به عنوان یک کراس‌اوور مجلل زیر 40 هزار دلار از ارزش بالایی برخوردار است.

منبع:caranddriver



نظرات