1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. خودروهای تندر‌ با شکل و شمایل متفاوت در بازار ایران

خودروهای تندر‌ با شکل و شمایل متفاوت در بازار ایران

19 اردیبهشت 1396
  • 0

تندر90 یکی از محبوب‌ترین خودروهای چند سال اخیر است که توسط خودروسازان داخلی تولید شده است. خودرویی که اگرچه ظاهر جذابی ندارد، اما هر که سوار بر آن شده است از کیفیتش راضی بوده و از انتخاب خود پشیمان نیست. البته این خودرو نیز همانند هر خودروی دیگر ایرادات و کاستی‌های فراوان دارد، اما به‌طور کلی می‌توان آن را خودرویی اقتصادی برای مردم دانست. از مؤلفه‌های این خودروی دورگه رومانیایی- فرانسوی می‌توان به مصرف سوخت پایین و البته قیمت ارزان اشاره کرد که در کشور ما نشانی از ارزانی دیده نمی‌شود و تندر 90 در رنج بالای قیمتی در میان خودروهای تولیدی است. به هر ترتیب در این گزارش سعی داریم تا مقایسه‌ای بین تندر 90 ، رنو ساندرو و ساندروی استپ وی داشته باشیم.

 خودروهای تندر‌ با شکل و شمایل متفاوت در بازار ایران

تندر 90 خودرویی با ظاهر نه چندان زیباست که البته کیفیت مواد به کار رفته درون کابین آن نیز چندان تعریفی ندارد، اما این خودرو برای بازار ایران طراحی شده است، برای همین هم کمتر راهی تعمیرگاه آن هم برای رفع ایرادات جلوبندی می‌شود. چراکه طراحی جلوبندی آن به‌ گونه‌ای است که ناهمواری‌های جاده‌های ایران را به خوبی دفع کرده و کمترین استهلاک را داشته باشد.

این خودرو کابینی جادار و صندوقی بزرگ دارد که کار را برای خانواده‌های ایرانی ساده می‌کند. از سویی شتاب بالایی داشته و مصرف سوخت پایینی دارد. موتور 6/1 لیتری آن با توجه به داشتن گیربکس مناسب به خوبی از پس هر آزمونی بر می‌آید. بعد از چند سال عرضه این خودرو به بازار ایران به صورت گیربکس دستی، ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا گیربکس اتوماتیک را جایگزین گیربکس دستی کند که اتفاقاً پروژه موفقی بود و توانست جان تازه‌ای به تندر ببخشد.

از سوی دیگر پارس‌خودرو نمونه هاچ‌بک این خودرو را با نام ساندرو روانه بازار کرد که با استقبال خوبی همراه بود و چندی بعد هم نمونه کراس اوور آن با نام استپ وی روانه بازار شد، اما این سه خودرو را در حقیقت باید یک خودرو دانست و حتی رنو داستر را نیز می‌توان به آن اضافه کرد. همه این خودرو‌ها بر روی پلتفرم تندر 90 ساخته می‌شوند. از این رو تنها در ظاهر با هم تفاوت‌هایی دارند ولی از نظر موتوری همانند داستر پرقدرت‌ هستند. از داستر فاکتور گرفته و سراغ این سه محصول تولیدی در بازار می‌پردازیم. تندر 90 به صورت سدان یا صندوقدار روانه بازار می‌شود، این در حالیست که ساندرو و استپ وی هاچ‌بک بوده و فاقد صندوقی به بزرگی تندر هستند. هر سه خودرو از موتور و گیربکسی مشترک بهره می‌برند و در این زمینه با هم تفاوتی ندارند.

روغن‌ریزی یکی از تفاوت‌های ال نودی‌ها

در ادامه به ابعاد و وزن هر سه خودرو با گیربکس‌های اتوماتیک می‌پردازیم. این نکته را باید یادآور شد که یکی از بزرگترین نقاط ضعف تندر 90 و ساندرو گیربکس آنها است که به دلیل مهندسی اشتباه دچار آسیب‌هایی با هزینه گزاف می‌شود. این همان ایرادی است که در رنو 21 دهه 70 نیز دیده می‌شد. روغن گیربکس این خودرو درون گردگیر پولوس قرار می‌گیرد و با آسیب دیدن گردگیر ممکن است سوراخ شده و روغن گیربکس از آن تخلیه شود، این در حالیست که راننده متوجه آن نشده و گیربکس می‌سوزد اگر هر روز زیر خودرو را چک کنید که روغن‌ریزی نداشته باشد می‌توانید از این مشکل پیشگیری کنید، اما این ایراد در ساندروهای استپ وی حل شده و طراحی گیربکس تغییر کرده است که یکی از تفاوت‌های بزرگ استپ وی با ساندرو نیز به شمار می‌رود.

تفاوت ابعادی سه خودرو

تندر 4250 میلیمتر طول دارد، 1740میلیمتر عرض و 1525میلیمتر ارتفاع. فاصله بین محور‌های عقب و جلو 2630 میلیمتر بوده و 1155 کیلوگرم وزن دارد. حجم صندوق بار تندر 510 لیتر است. این در حالیست که این ابعاد در ساندرو به 4020 میلیمتر طول، 1746میلیمتر عرض و 1534 میلیمتر ارتفاع می‌رسد. فاصله بین دو محور جلو و عقب 2588 میلیمتر بوده و 1146کیلوگرم وزن دارد همچنین حجم صندوق آن نیز 320 لیتر محاسبه شده است. استپ وی نیز 4024 میلیمتر طول دارد، 1753میلیمتر عرض و 1584میلیمتر ارتفاع دارد و 5 سانتیمتر بلند‌تر از ساندرو است. فاصله بین دو محور جلو و عقب 2588 میلیمتر بوده و 1193کیلوگرم وزن دارد. حجم صندوق این خودرو همانند ساندرو 320 لیتر است.

لازم به ذکر است که وزن‌های ذکر شده در این سه مدل مربوط به نمونه‌هایی است که دارای گیربکس اتوماتیک هستند در مدل‌های گیربکس دستی حدود 40 کیلوگرم وزن کمتری دارند.

قیمت مدل‌های اتوماتیک در بازار

تندر 90 در بازار حدود 48 ، ساندرو معمولی حدود 52 و ساندرو استپ وی حدود 60 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.

نتیجه گیری

به طور کلی این سه خودرو را می توان یک روح در سه شکل مختلف دانست خودروهایی که از نظر دینامیکی با هم مشترک بوده و از نظر ظاهری با هم تفاوت دارند .اگر به دنبال خودرویی هستید که فضای زیادی به خصوص برای بار داشته باشد تندر 90گزینه مناسبی است اما با پرداخت مبلغ بیشتری می توانید ساندرو را بخرید که چهره موجه تری داشته اما فضای صندوق بار آن به اندازه تندر90نیست.برخی از افراد هم به دنبال خودرویی قد بلند تر هستند که استپ وی با 5سانتی متر قد بلند تر و البته داشتن بار بند و زه های گلگیر و سپر قیمتی به مراتب الاتر از این دو خودرو را دارد.جوان‌ترها ترجیح می دهند تا ساندرو بخرند و خانواده های پر جمعیت نیز تندر اما افرادی که پر جمعیت نبوده و کراس اوور را به سواری ترجیح می دهند استپ وی می خرند.

 خودروهای تندر‌ با شکل و شمایل متفاوت در بازار ایران

منبع : ایران جیب



نظرات