1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی نیسان پاترول 2017 با کیت بدنه نیسمو در جزیره کیش

تست و بررسی نیسان پاترول 2017 با کیت بدنه نیسمو در جزیره کیش

19 اردیبهشت 1396
  • 1

پاترول یکی از مدل‌های کمپانی نیسان است که در کشور ما حدود ۱۶ سال توسط کارخانه پارس‌خودرو مونتاژ و تولید شد. پاترول خودرویی بود که علاقه‌مندان به آفرود و البته بیشتر جوانان، در نخستین گزینه خرید خودرو آن‌را انتخاب می‌کردند اما با توجه به شرایط واردات و قوانینی که در این حیطه وضع شد، مدل‌های جدید و به‌روزشده آن فقط توانستند به مناطق آزاد کشور راه پیدا کنند. البته استقبال چندانی از نسل جدید آن در مناطق آزاد کشور نشد.

 تست و بررسی نیسان پاترول 2017 با کیت بدنه نیسمو در جزیره کیش

نیسان پاترول خودرویی نوستالژیک برای ایرانی‌هاست که در زمان نبود برندهای معتبر خارجی، به‌خوبی نقش یک شاسی‌بلند نسبتا لوکس با امکانات مناسب را در بازار ایران بازی کرد. تولید نیسان پاترول از سال ۱۹۵۱ در کشور ژاپن آغاز شد و باتوجه به تولید شش نسل از آن، هنوز در میان خودروهای SUV جایگاه مناسبی دارد. پاترول یکی از مدل‌های کمپانی نیسان است که در کشور ما حدود ۱۶ سال توسط کارخانه پارس‌خودرو مونتاژ و تولید شد. پاترول خودرویی بود که علاقه‌مندان به آفرود و البته بیشتر جوانان، در نخستین گزینه خرید خودرو آن‌را انتخاب می‌کردند اما با توجه به شرایط واردات و قوانینی که در این حیطه وضع شد، مدل‌های جدید و به‌روزشده آن فقط توانستند به مناطق آزاد کشور راه پیدا کنند. البته استقبال چندانی از نسل جدید آن در مناطق آزاد کشور نشد. چندی پیش پاترول در مراسمی در دوبی به خانواده پرفورمنس نیسان، یعنی نیزمو اضافه شد.

این رونمایی هم‌زمان با معرفی بخش عملکردی نیزمو در خاورمیانه بود و پاترول الهام‌گرفته از ماشین‌های مسابقه به همراه GT-R نیزمو و ۳۷۰Z نیزمو در این منطقه به‌فروش خواهند رفت. کمپانی نیسان بر این باور است که این شاسی‌بلند فول سایز ۸/۲ تنی می‌تواند با این بسته ارتقایی فروش خوبی را در منطقه شاهد باشد. در همین راستا تعدادی نیسان پاترول مجهز به کیت بدنه نیزمو به جزیره کیش راه پیدا کردند. در ابتدا و پیش از ورود آن‌ها شنیده می‌شد پیشرانه ۶/۵ لیتری هشت سیلندر تیونینگ‌شده توسط نیزمو روی خودروهای وارد‌شده به کیش نصب شده است که پس از ورود آن‌ها مشاهده شد که تمام پاترول‌های واردشده، مجهز به کیت بدنه و تودوزی نیزمو هستند. ما نیز برای بررسی بیشتر این تازه‌واردهای ژاپنی رهسپار جزیره کیش شدیم تا از نزدیک با جزئیات این پاترول‌ها بیشتر آشنا شویم.

البته تمام پاترول‌های نیزمو واردشده به کیش از نوع Basic هستند که در فرآیندی در دوبی کیت بدنه روی آن‌ها نصب شده است. همچنین تودوزی خاص و چشم‌نوازی که داخل کابین پاترول نیزمو را متحول کرده، فابریک کارخانه نیست و مانند کیت بدنه در دوبی به پاترول‌های بیسیک اضافه شده است. هزینه افزودن کیت بدنه و تودوزی نیزمو به پاترول در دوبی حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است و همین موضوع سبب شده است قیمت تمام‌شده پاترول مجهز به کیت بدنه نیزمو در جزیره کیش مبلغی حدود ۲۱۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان باشد.

 تست و بررسی نیسان پاترول 2017 با کیت بدنه نیسمو در جزیره کیش

طراحی خارجی نیسان پاترول

در بخش طراحی بدنه نیسان پاترول، سادگی اصلی‌ترین رکنی است که در نگاه اول به چشم می‌خورد. جثه تنومند و بزرگ این خودرو سبب شده است چهره‌ای با ابهت و خشن از آن به عرصه نمایش گذاشته شود. نیسان پاترول یکی از شاسی‌بلندهای فول‌سایزی است که در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، جز پرفروش‌ترین‌ها به حساب می‌آید. از همین روی می‌توان این غول ژاپنی را حریف سرسختی برای تویوتا لندکروزر، لکسوس LX570 و اینفینیتی QX80 دانست و اتفاقا تمام این خودروها، هم‌وطن نیسان پاترول هستند. شاید همین موضوع، بررسی را برایمان آسان‌تر کند، زیرا نیسان در مقایسه با تویوتا لندکروز که شاید اصلی‌ترین رقیبش هم باشد، از طراحی ساده‌تر و خشن‌تری برخوردار است. اما از آن‌جایی که خودروی موردنظر از کیت بدنه نیسمو بهره می‌گیرد، روح اسپرت بودن را می‌توان در سراسر قسمت‌های بدنه‌اش مشاهده کرد. در نمای جلو شاهد یک سپر بلند و عضلانی هستیم که به‌کمک لیپ زیرسپر چهره‌ای تهاجمی را برای پاترول به ارمغان آورده است. رنگ قرمزی که در بخش‌هایی از کیت بدنه خودنمایی می‌کند، تمایز چشم‌نوازی را با رنگ سفید اصلی بدنه ایجاد کرده که علاوه‌بر آن، بخش‌های مشکی‌ سپرها نیز ظاهر اسپرت پایرول نیسمو را زیباتر کرده است.

جلوپنجره سه تکه بزرگ نیسان پاترول یکی از بخش‌هایی است که تاثیر بسزایی در ظاهر آن داشته است. شاید بتوان جذاب‌ترین قسمت در نمای جلوی پاترول نیسمو را نوشته NISMO روی جلوپنجره دانست. در نمای جانبی بیشترین قسمتی که توجه را به خود جلب می‌کند، رینگ‌های ۲۲ اینچی آلیاژی Rays است که ظاهر اسپرت پاترول نیسمو را دوچندان می‌کند. رکاب هم‌رنگ بدنه بخش دیگری است که در نیسان پاترول بیسیک دیده نمی‌شود و می‌توان آن ‌را مختص کیت بدنه نیسمو دانست. اما بخش عقب جایی است که کمترین تغییر را به خود دیده است. تغییرات کیت بدنه نیسمو در بخش عقب را می‌توان در دیفیوزر نصب‌شده در سپر و دریچه‌های خروجی هوا در طرفین آن دانست. دو عدد خروجی اگزوز که در گوشه دیفیوزر تعبیه شده‌اند، چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. شاید اگر اگزوز به صورت جداگانه در دو سوی سپر جای داده می‌شدند، شاهد نمای زیباتری از پاترول نیسمو بودیم.

 تست و بررسی نیسان پاترول 2017 با کیت بدنه نیسمو در جزیره کیش

طراحی داخل کابین و امکانات رفاهی

در فضای داخلی کابین پاترول ۲۰۱۷ شاهد فضایی کاملا لوکس، برعکس طراحی نسبتا ساده خارجی خودرو هستیم که در آن از قطعات چوبی و فلزی برای تزیین استفاده شده است. نکته قابل‌توجه در تمام نیسان‌ پاترول‌های نیسمو واردشده به جزیره کیش، Basic بودن آن‌هاست. این بدان معناست که خودروهای مذکور از کمترین امکانات رفاهی بهره می‌برند. برای استفاده بهینه سرنشینان از این خودرو، صندلی‌های جلو دارای گرم‌کن، ۱۳ بلندگوی سیستم صوتی Bose و به یک سیستم سرگرمی با صفحه نمایشگری ۸ اینچی مجهز شده است. به‌طور کلی سه تیپ مختلف از این خودرو در دسترس خواهد بود که نسخه فول‌آپشن آن یعنی پلاتین، با صندلی‌های مجهز به گرم‌کن و سردکن، صندلی‌های ردیف دوم مجهز به گرم‌کن، غربیلک فرمان مجهز به گرم‌کن، روکش‌های چرمی و دو صفحه نمایشگر ۷ اینچی نصب‌شده در پشت صندلی‌های جلویی عرضه خواهد شد.

خودوری موردنظر دارای تودوزی قهوه‌ای رنگ و در مراکز خدماتی دوبی به‌صورت سفارشی روی خودرو نصب شده است. تودوزی اصلی نیمو به رنگ قرمز و با توجه به سلیقه شخصی مالک، رنگ قهوه‌ای برای آن درنظر گرفته شده است. راحتی صندلی‌ها و سواری نرم از اصلی‌ترین نکات پاترول ۲۰۱۷ است که در کنار فضای بزرگ کابین، سفری لذت‌بخش را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

 تست و بررسی نیسان پاترول 2017 با کیت بدنه نیسمو در جزیره کیش

تجربه رانندگی و مشخصات فنی

در همین ابتدا باید گفت پیشرانه شش سیلندر چهار لیتری در نظر گرفته‌شده برای این خودرو با کیت بدنه اپرت و روحیه تهاجمی که دارد، جوابگو نیست تا جایی که کمبود قدرت را می‌توانید زمان استارت زدن پیشرانه و شروع حرکت با پاترول به خوبی احساس کنید. این موتور چهار لیتری توانایی تولید ۲۷۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۹۵ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. نیسان پاترول نیسمو درواقع به یک پیشرانه هشت سیلندر ۶٫۵ لیتری مجهز است که می‌تواند ۴۲۸ اسب‌بخار قدرت را در اختیار راننده قرار دهد. البته نسخه نیسمو ۲۸ اسب‌بخار قوی‌تر از نمونه هشت سیلندر پاترول است.

زمانی که پیشرانه پاترول شش سیلندر را استارت می‌زنیم، صدای چندان زیبایی از آن به گوش نمی‌رسد و همین موضوع ممکن است چندان خوشایند به نظر نرسد، زیرا ظاهر اسپرت نیسمو توقع راننده و سرنشینان را ناخودآگاه بالا می‌برد. با این وجود می‌توان گفت شتاب اولیه پاترول ۸٫۲ تنی قابل‌قبول و هندلینگ مناسب و سواری نرم از مواردی است که شما را تهییج می‌کند رانندگی طولانی‌مدتی با این شاسی‌بلند ژاپنی داشته باشید. اما نکته‌ای که شاید کمی دور از انتظار باشد، کمبود میدان دید در قسمت‌های عقب و به‌خصوص گوشه خودرو است که شاید همین موضوع کار را برای راننده کمی سخت کند. ارتفاع بالای خودرو در کنار ارتفاع کم شیشه‌ها سبب شده است این کمبود فضای‌دید برای راننده و سرنشینان ایجاد شود. جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک وظیفه خود را به خوبی انجام و با کمتریک ضربه و کوبش عمل تعویض دنده‌ها را انجام می‌دهد. در پایان باید گفت نیسان‌پاترول به‌خودی‌خود یک شاسی‌بلند مقرون به‌صرفه است که با استهلاک کم می‌تواند سال‌ها برای مالکش خدمت کند اما پاترول‌های موردنظر که به جزیره کیش راه پیدا کرده‌اند، به‌دلیل اضافه شدن کیت بدنه و رینگ‌های اسپرت ۲۲ اینچی با افزایش وزن مواجه هستند و همین موضوع در کنار پیشرانه ضعیف شش سیلندر، ممکن است در درازمدت افت و استهلاک بیشتری را برای آن در پی داشته باشد.

 تست و بررسی نیسان پاترول 2017 با کیت بدنه نیسمو در جزیره کیش

منبع : دنیای خودرو



نظرات

  • AYDIN AYDIN (20 اردیبهشت 1396 ساعت 02:06)

    بجاش الان براتون چری ولیفان شاسی بلند تولید میکنیم