1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. مقایسه اشکودا اکتاویا و سئات لئون

مقایسه اشکودا اکتاویا و سئات لئون

10 مرداد 1396
  • 0

اشکودا اکتاویا و سئات لئون آماده حرکت می شوند تا ببینیم کدام یک بهتر است.

مقایسه اشکودا اکتاویا و سئات لئون

آب و هوای بریتانیا غیر قابل پیش بینی است. بارش باران در تابستان عجیب نیست، در حالی که در زمستان نیز ممکن است آب و هوا شما را فریب بدهد. به همین دلیل است که اشکودا اکتاویا Scout و سئات لئون X-Perience مورد توجه قرار گرفته اند.
این استیشن های چهارچرخ متحرک، کاملاً کارآمد هستند و چسبندگی خوب و عملکردی مناسب در شرایط آب و هوایی مختلف با قیمتی کمتر از یک SUV را در اختیار شما قرار می دهند.

این دو اتومبیل از خانواده فولکس واگن هستند، بنابراین از پلتفرم مشابهی بهره می برند و تفاوت آن ها در تجهیزات و اقتصادی بودن است. همچنین باید قیمت را نیز در نظر گرفت. ما این دو را در مسیرهای جاده ای و خارج جاده ای آزمایش کردیم تا ببینیم کدام یک عملکرد بهتری دارد.

مقایسه اشکودا اکتاویا و سئات لئون

مدل: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 150 4×4

قیمت: 26.685 پوند (حدود 130 میلیون تومان)
موتور: 2 لیتر 4 سیلندر توربو دیزل
قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/340 نیوتن متر
سیستم تعویض دنده: 6 سرعته دستی، چهارچرخ متحرک
صفر تا 100: 8 ثانیه
حداکثر سرعت: 210 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 6 لیتر در 100 کیلومتر
خروجی دی اکسید کربن: 130 گرم
نقاط قوت: کارایی و قیمت، راحتی، توانایی خوب در خارج جاده.
نقاط ضعف: توربودیزل عملکرد مورد انتظار را ندارد، مدل استاندارد ارزان تر و اقتصادی تر است.
اکتاویا با ارائه کارایی بیشتر در هر شرایطی، در میان خانواده اتومبیل های استیشن اشکودا به عنوان یک گزینه جذاب قرار می گیرد. مانند لئون، فقط 2 مدل موتور موجود است ( 2 لیتری TDI 148 و 181 اسب بخاری). مدلی که ما آزمایش کردیم، اقتصادی تر و ضعیف تر است و دارای سیستم چهارچرخ متحرک و سیستم تعویض دنده دستی 6 سرعته می باشد.

توصیه نمی کنیم که 2700 پوند اضافه برای موتور قوی تر بپردازید (که با گیربکس اتوماتیک دو کلاچه عرضه می شود)، چرا که عملکرد این مدل 148 اسب بخاری در شرایط مختلف بیش از حد انتظار است.
در حقیقت، صفر تا 100 کیلومتر را سریع تر از زمان اعلام شده طی کرد. البته سیستم چهارچرخ متحرک و موتور قدرتمند با 340 نیوتن متر گشتاور به این امر کمک می کنند.

مقایسه اشکودا اکتاویا و سئات لئون

10.2 ثانیه طول می کشد تا از 80 تا 110 کیلومتر شتاب گیری کند که نشان از کشش خوب این اتومبیل دارد. بهتر است که از گشتاور استفاده شود و کشش موتور اعمال شود، چرا که در دور موتورهای بالا بهترین عملکرد را در اختیار نداریم. با این حال، این قضیه در سئات هم – با موتور مشابه – مشاهده می شود.
تفاوت این دو اتومبیل در شاسی آن ها مشخص می شود. با رینگ های 17 اینچی و تایرهای بلندتر که سواری نرم تری نسبت به رینگ های 18 اینچی آلیاژی لئون ارائه می کند، می توان گفت که اشکودا نرم تر و سازگارتر است.
تفاوت اندکی در هندلینگ وجود دارد. اکتاویا کمی بیشتر می چرخد، در حالی که فرمان کاملاً دقیق نیست. با این حال در سرعت های معمول جاده های بریتانیا ملموس نیست و اکتاویا پایدار و امن به نظر می آید. در مسیرهای طولانی، سرنشینان سفر کاملاً راحتی را تجربه می کنند.

مقایسه اشکودا اکتاویا و سئات لئون

نکته دیگری که نسبت به سئات برتری دارد کارایی اشکودا است. فضای بار 610 لیتری آن بیشتر از 587 لیتر سئات است. این تفاوت به خاطر طول بیشتر بدنه و محور چرخ هاست که به معنی فضای داخلی بیشتر نیز می باشد.
با توجه به این که مدل Scout بالاترین مدل اکتاویا می باشد، سرنشینان تجهیزات خوبی در اختیار دارند. چراغ های تمام LED، سیستم اطلاعات-سرگرمی به همراه نویگیشن ماهواره ای، صندلی های چرمی و Alcantara دارای گرمکن، کنترلر دما و کروز، بلوتوث و سنسورهای پارک همگی به عنوان استاندارد موجود هستند. آپشن خاصی در دسترس نیست، مگر این که بخواهید رنگ دیگری را انتخاب کنید.

دیگر نکات:

اطلاعات-سرگرمی: اشکودا یک صفحه نمایش 8 اینچی به عنوان استاندارد بر روی Scout کار گذاشته است. کیفیت گرافیکی آن بهتر از صفحه نمایش X-Perience است. کنترلرها: دکمه های روی فرمان به راننده امکان کنترل صدا، تلفن و کامپیوتر را می دهد.

مواد به کار رفته: به عنوان یک استیشن خارج جاده، پنل هایی که ممکن است خراشیده یا کنده شوند همچنان محکم باقی مانده اند. روکش های چرم و Alcantara بر روی صندلی ها به کار رفته اند.

سئات لئون X-Perience

مقایسه اشکودا اکتاویا و سئات لئون

مدل: SEAT Leon X-Perience 2.0 TDI 150 4Drive SE Tech
قیمت: 28.210 پوند (حدود 138 میلیون تومان)
موتور: 2 لیتر 4 سیلندر توربو دیزل
قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/340 نیوتن متر
سیستم تعویض دنده: 6 سرعته دستی، چهارچرخ متحرک
صفر تا 100: 8.9 ثانیه
حداکثر سرعت: 210 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 6.7 لیتر در 100 کیلومتر
خروجی دی اکسید کربن: 125 گرم

آپشن ها: رنگ متالیک (555 پوند)، Full Link (سیستم اتصال کامل-150 پوند)، پکیج ایمنی پلاس (125 پوند)، ورود بدون کلید (460 پوند)، پکیج بار (205 پوند) نقطه قوت: طراحی جذاب تر از اشکودا، هندلینگ خوب و دقیق، عملکرد قوی.
نقطه ضعف: مانند Scout چندکاره نیست، در مقایسه با اشکودا از نظر کارایی ضعیف تر است.

برای ورود به بازار مشابه اشکودا، سئات مدل استیشن لئون X-Perience خارج جاده را به همراه دیگر اتومبیل های خانوادگی خود به روز کرده است. در این مدل به روز رسانی های مختصر مانند تغییرات ظاهری و سیستم اطلاعات-سرگرمی جدید به چشم می خورند.
پس از طی چند کیلومتر متوجه می شوید که سئات فرمان پذیری بهتری دارد. به ورودی های فرمان سریع تر پاسخ می دهد و با چابکی بیشتری مسیر را عوض می کند. به این دلیل که لئون کوتاه تر است و با رینگ های 18 اینچی آلیاژی و تایرهای کوتاه تر کمتر لیز می خورد و بهتر به جاده می چسبد.

مقایسه اشکودا اکتاویا و سئات لئون

اما کمک فنرها سخت تر هستند. به خاطر رینگ ها و تایرهای بزرگتر، در دست اندازها بیشتر تکان می خورد و سیستم تعلیق آن، انعطاف اشکودا را ندارد. مانند Scout، آپشن کمک فنرهای انطباق پذیر وجود ندارد. این آپشن توانایی های لئون را بیشتر می کرد، اما فقط در برخی مدل های معمولی سئات مشاده می شود.
رویکرد اسپرت تر سئات در سرعت صفر تا 100 مشاهده نمی شود، چرا که با زمان 8.9 ثانیه نسبت به اشکودا کندتر است. با این حال، لئون X-Perience انعطاف پذیرتر از Scout است.
در کشش دنده ها، در دنده 3 و 4 و سرعت 50 تا 80، لئون شتاب بیشتری از رقیب خود نشان داد و برتری خود را در دنده های بالا بین سرعت 80 تا 110 با زمان 9.5 ثانیه (10.2 ثانیه برای اشکودا) ثابت کرد.

مقایسه اشکودا اکتاویا و سئات لئون

عملکرد گیربکس 6 سرعته دستی دقیق است و ارتباط خوبی با اتومبیل برقرار می کند. به لطف امکانات اسپرت تر، می توانید فشار بیشتری به اتومبیل وارد کنید. این نکته در لئون های معمولی هم دیده می شود، بنابراین تفاوت بین سئات استاندارد ST و X-Perience (در مقایسه با Scout و مدل های معمولی اشکودا) کمتر مشهود است. بخشی از آن به خاطر عملکرد خارج جاده X-Perience (یا کمبود آن) در برابر اشکودا می باشد. این دو بازار یکسانی را هدف گرفته اند، اما این یک بازار در حال رشد است و قابلیت های خارج جاده ای لئون به اندازه Scout نیست، بنابراین از جذابیت آن می کاهد.

حالت خارج جاده یا کنترل پایین آمدن از شیب وجود ندارد، با این حال کشش در مسیرهای لغزنده قابل قبول است. یک حالت مخصوص برای کنترل کشش و تایرهای مناسب خارج جاده به عملکرد آن کمک می کنند.

از طرف دیگر، X-Perience در جاده خوب است، اما مدل معمولی و ارزان تر لئون نیز همین گونه است که از اعتبار این اتومبیل می کاهد. با این حال سیستم چهارچرخ متحرک در وضعیت های نامتعادل به کمک راننده می آید.
دیگرنکات: نویگیشن ماهواره ای به عنوان استاندارد موجود است، اما خریداران برای اپل کارپلی و اندروید اتو باید 150 پوند اضافه بپردازند. اطلاعات-سرگرمی: موارد پر کاربرد مثل صدا، تلفن و کامپیوتر از روی فرمان قابل دسترسی هستند.
کنترلرها: مواد به کار رفته: Alcantara به همراه تکنولوژی SE موجود است. SE Lux دارای روکش چرم می باشد.

نظر نهایی

مقام اول: اشکودا اکتاویا Scout

مقایسه اشکودا اکتاویا و سئات لئون

اشکودا ارزان تر، کارآمدتر و راحت تر است. همچنین در زمینه خارج جاده بهتر از سئات است. هزینه های تعمیر و نگهداری آن نیز برای خریداران معقول تر است.

مقام دوم: سئات لئون X-Perience

مقایسه اشکودا اکتاویا و سئات لئون

سئات به انعطاف پذیری اشکودا نیست. از نظر فضا و قابلیت های خارج جاده ای نسبت به اشکودا ضعیف تر است. قیمت بالاتری دارد و به عنوان یک اتومبیل خانوادگی، امکانات چندگانه در آن مشاهده نمی شود.



نظرات