1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. این یا اون؟ مقایسه خودرو های چند رنج قیمت پر مخاطب بازار

این یا اون؟ مقایسه خودرو های چند رنج قیمت پر مخاطب بازار

8 شهریور 1395
  • 3

انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست.

در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌ به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درخصوص خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند. در همین راستا سعی شده تا در هر شماره تنوع کلاس‌های قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حق‌انتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.

برلیانس H330 یا رنو تندر اتوماتیک

برلیانس H330 این روزها در خیابان زیاد دیده می‌شود. خودرویی چینی که به دلیل طراحی خوب توانسته در بازار موفق باشد در سوی دیگر خودرویی که سال‌ها است امتحان خود را پس داده و از نظر مردم نیز خودرویی با کیفیت است حضور دارد. تندر 90 که نمونه اتوماتیک آن تنها در شرکت ایران‌خودرو تولید می‌شود که البته خودرویی با کیفیت هم هست. گیربکس خوبی دارد و از شتاب و سرعت مناسبی برخوردار است. هر دو خودرو از موتور 1.6 لیتری برخوردارند اما این تندر 90 است که شتاب بهتری دارد چرا که قدرت موتورش بیشتر است. همچنین مصرف سوخت تندر نیز در سیکل ترکیبی کمتر است.

انتتخاب هفته

اما چهره زیبا را باید در برلیانس یافت و همچنین طراحی داخلی و کیفیت مواد به کار رفته درون کابین برلیانس بهتر از تندر است. چرا که برلیانس روی پلت‌فرم بی‌ام‌و سری یک ساخته شده است. فضای کابین هر دو خودرو مناسب است اما صندلی‌های برلیانس راحت‌ترند به‌خصوص صندلی‌های عقب. از نظر امکانات نیز برلیانس در سطحی بالاتر قرار دارد. این در حالی است که لوازم یدکی به خصوص قطعات بدنه برلیانس گران‌تر از تندر بوده و کمیاب‌تر نیز هست. از این‌رو اگر به دنبال خودرویی کم‌مصرف و با شتاب بهتر هستید تندر 90 را انتخاب کنید اما اگر زیبایی و امکانات زیاد مد‌نظر شماست برلیانس انتخاب بهتری است.

جک S5 یا تیگو5

شاسی‌بلند‌های ارزان قیمت، همان‌هایی که فقط و فقط جثه بزرگ دارند اما در شرایط سخت همچون سواری بوده و حتی از پس جاده‌های لغزنده هم بر‌نمی‌آیند چه رسد به جاده‌های آفرود. دو خودرو از سرزمین اژدهای زرد به بازار ایران فراخوانده شده‌اند چراکه در این بازار می‌توانستند موفق باشند و البته هم شدند. تیگو 5 را می‌شود نسخه ارتقا یافته X33 به حساب آورد. این خودرو از موتور هم حجم با جک S5 برخوردار است اما موتور جک بسیار پر‌قدرت‌تر از تیگو است چراکه از سیستم توربوشارژ بهره می‌برد. از این‌رو در شتاب و سرعت جک توانسته به خوبی از پس تیگو برآید.

انتخاب هفته

هر دو خودرو زیبا بوده و در ایران با اقبال زیادی همراهند. از نظر امکانات تیگو بهتر عمل کرده و در زمینه مصرف سوخت نیز همین‌طور اما جک از هندلینگ بالاتری نسبت به تیگو برخوردار است. همچنین درون کابین نیز فضا‌ها تقریبا یکسان بوده و صندلی‌ها نیز راحت هستند. با توجه به وارداتی بودن تیگو قیمت جک از تیگو پایین‌تر است و می‌تواند انتخاب ارزان‌تری باشد. به خصوص اینکه خدمات پس از فروش گسترده‌ای دارد. به‌طور کلی می‌توان این دو خودرو چینی را در زمینه کیفیت، خودروهایی مناسب دانست. اگر شتاب و سرعت برای شما اهمیت بیشتری دارد جک S5 اتوماتیک انتخاب بهتری خواهد بود و رانندگی نرم‌تر و آپشن هم در تیگو 5 پیدا می‌شود.

تویوتا کمری یا کیا اپتیما

کمری و اپتیما دو خودرو در کلاس سدان‌های متوسط بازار ایران به حساب می‌آیند. این دو خودرو جزو پر‌فروش‌ترین‌های بازار در این کلاس هستند. کمری که یکی از کم‌استهلاک‌ترین‌ها بوده و طرفداران زیادی دارد و اپتیما که یکی از زیباترین‌ها بوده و البته آپشن‌های فراوانی دارد. هر دو خودرو از موتورهایی هم حجم بهره می‌برند با این تفاوت که اپتیما موتوری پر‌قدرت‌تر در سینه دارد و در شتاب‌گیری نیز عملکرد بهتری دارد.

انتتخاب هفته

این دو خودرو تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند؛ اپتیما سواری خشک‌تر و اسپرت‌تری نسبت به کمری داشته و از امکانات بیشتری نسبت به کمری برخوردار است. این در حالی است که کمری سواری نرم‌تر و البته خانوادگی‌تری را نسبت به اپتیما ارائه می‌دهد. هر دو خودرو کم‌مصرف هستند اما کمری مصرف سوخت پایین‌تری دارد. خدمات پس از فروش هر دو خودرو در سطح خوبی قرار دارد، اما قطعات کمری در دسترس‌تر از اپتیماست. در بازار هر دو خودرو با اقبال زیادی همراه هستند و مشکلی از نظر افت زیاد قیمت در هنگام فروش نداشته و نسبتا سریع هم فروش می‌روند. به این ترتیب اگر خودرویی با شتاب بالا و البته آپشن‌های زیاد می‌خواهید کیا اپتیما و اگر سواری نرم با استهلاک بسیار کم می‌خواهید می‌توانید کمری بخرید.

رنو کولئوس یا هیوندای توسان

یکی پر اقبال و دیگری منزوی در بازار. هر دو خودرو در یک کلاس قرار دارند اما این هیوندای توسان است که این روزها خوب می‌فروشد. کولئوس از همان ابتدا هم با توجه به قیمت بالا و ظاهر نه چندان جذابی که داشت انتظار می‌رفت که نتواند در بازار ایران موفق باشد. در بازار ایران طراحی ظاهری برگ برنده خودروهای رقیب به حساب می‌آید. کولئوس موتوری پر حجم تر دارد اما قدرت موتور توسان بیشتر است. در شتاب‌گیری به‌رغم اینکه در کاتالوگ کولئوس برتر است، اما در واقعیت برتری با توسان است که این بیشتر به شرایط آب و هوا و ارتفاع از سطح دریا باز‌می‌گردد. طراحی کولئوس متفاوت‌تر است اما توسان ظاهری عام‌پسند دارد.

انتتخاب هفته

هر دو خودرو امکانات خوبی دارند اما توسان در سطح بالاتری قرار دارد کابین هر دو خودرو طراحی خوبی دارد اما کیفیت مواد به کار رفته درون کولئوس به مراتب بهتر از توسان بوده و البته رانندگی جذاب‌تری را نیز ارائه می‌کند. اما یکی از دلایل پر‌فروش بودن توسان بازار دست دوم آن است که همانند پول نقد جابه‌جا می‌شود این در حالی است که کولئوس با افت قیمت زیاد و البته در مدت زمان طولانی به فروش می‌رسد. از نظر خدمات پس از فروش نیز باید گفت که وضعیت توسان بهتر است به‌خصوص اینکه قطعات یدکی آن نیز در بازار فراوان‌تر و البته ارزان‌تر از کولئوس است. به‌طور کلی می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که کولئوس یک انتخاب خاص برای افرادی است که می‌خواهند متفاوت دیده شوند.

رنو سیمبل LE یا جیلی امگرند7

این دو خودرو از نظر فنی در یکی کلاس نیستند اما از نظر قیمتی در یک سطح قرار دارند. در یکسو رنو سیمبل که زمان زیادی از حضورش در بازار ایران نمی‌گذرد اما تبدیل به خودرویی موفق شده است. در سوی دیگر جیلی امگرند قرار دارد که در اوایل حضور در بازار موفق بود اما این روزها از تب آن کاسته شده است. جیلی از موتوری پر‌حجم‌تر و البته قوی‌تر از سیمبل بهره می‌برد. گیربکس اتوماتیک هر دو خودرو معمولی است، از این‌رو در شتاب اولیه کمی تنبل به نظر می‌رسند. جیلی از امکاناتی بیشتر نسبت به سیمبل برخوردار بوده و البته به دلیل بزرگ‌تر بودن ابعاد بدنه فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

انتتخاب هفته

هر دو خودرو طراحی کاملا معمولی دارند و در این میان شاید بتوان جیلی را کمی زیباتر و لوکس‌تر از سیمبل دانست. چرا که سیمبل امکانات زیادی ندارد و همچنین بسیار ساده تولید شده است. سواری هر دو خودرو نرم بوده و چندان جذابیتی ندارد این در حالی است که عملکرد گیربکس سیمبل را می‌توان بهتر از جیلی دانست. در زمینه خدمات پس از فروش نیز سیمبل وضعیت بهتری نسبت به جیلی دارد. سیمبل به‌رغم اینکه خودرویی تازه‌وارد است توانسته در بازار تا حد زیادی موفق باشد از این‌رو در بازار خرید و فروش بی‌اقبال نیست اما جیلی این روزها با افت قیمت زیاد و البته به سختی خرید و فروش می‌شود. به طور کلی اگر خودرویی با کیفیت بالاتر می‌خواهید و امکانات، چندان هم برای شما مهم نیست رنو سیمبل را انتخاب کنید. اما اگر موتور قوی و البته امکانات بیشتر می‌خواهید جیلی بخرید.

بی‌ام‌و یا لکسوس NX200T

بی‌ام‌و به تازگی X1 جدید را روانه بازار کرده است. خودرویی که برخلاف نمونه قبلی‌اش بسیار جذاب‌تر و البته زیبا‌تر است در سوی دیگر لکسوس نیز با مدل NX توانست در این کلاس در بازار ایران حرف‌های زیادی بزند. دو خودرویی که هر دو از موتورهایی هم حجم بهره می‌برند و هر دو خودرو نیز از سیستم پرخوران (توربو) استفاده می‌کنند. اما این موتور بی‌ام‌و است که قدرت بیشتری تولید می‌کند. در شتاب‌گیری نیز X1 به راحتی NX را پشت سر می‌گذارد.

انتتخاب هفته

هر دو خودرو از امکانات زیادی برخوردارند اما می‌توان در این بخش NX را برنده مطلق دانست چرا که لکسوس همیشه در زمینه امکانات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. هر دو خودرو چهره‌ای زیبا دارند که در این بخش NX را باید خودرویی با طراحی خاص دانست. خطوط شکسته و طراحی متفاوت این خودرو، آن را در بازار محبوب ساخته است. هر دو خودرو درون کابین طراحی زیبایی دارند که بی‌ام‌و ساده بوده و لکسوس کمی پیچیده‌تر نشان می‌دهد. کیفیت مواد به کار رفته درون کابین هر دو خودرو بالاست و برتری خاصی بر هم ندارند. در دراز‌مدت ژاپنی‌ها نشان داده‌اند که از استهلاک کمتری نسبت به آلمانی‌هایی چون بنز و بی‌ام‌و برخوردارند از این‌رو می‌توان NX را بی‌دردسرتر دانست. خدمات پس از فروش هر دو خودرو مناسب است اما خدمات لکسوس در سطح کشور پراکندگی بیشتری دارد.

منبع: ایران جیب



نظرات

  • علیرضا نصیری m.i.r علیرضا نصیری m.i.r (9 شهریور 1395 ساعت 15:00)

    دست محقق و کسی که زحمت تهیه اطلاعات و مقایسه ها رو کشیده درد نکنه مطلب جالبی بود ولی وقتی بالای 80 درصد ماشینهای موجود در کشور پژو و پراید با تنوع بسیار!!! بوده مردم بیچاره فقط مجبورن این مطالب رو بخونن و تاسف بخورن.چیزی که در حال حاضر عموم مردم جامعه باهاش سر در گریبان شده ان خودروهای چینی و تولیدات چینی بی کیفیت ایران خودرو و سایپاست پس بهتر بود مقایسه ها هم بیشتر توی این موارد باشه نه خوردروهایی که فقط یه قشر اندک و خاص میتونن سراغشون برن.

  • شهریار شهریار (9 شهریور 1395 ساعت 12:17)

    خداییش هم عقیده ایم خواستم بیام پایین بنویسم تیبا و پراید با 405 و سمند دیدم زحمتشو شما کشیدین!!!!
    آخه بگو مرد حسابی ما که فوقش میتونیم همون مورد اولشو حالا گیرم اگه هست اگه باشه اگه داشته باشیم میتونیم خیال کنیم دیگه بقیشو حرفشم نزن
    پراید تیبا روا .........

  • علی علی (9 شهریور 1395 ساعت 00:53)

    بگو پراید یا تیبا ؟