1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی نسل جدید ولوو XC60

بررسی نسل جدید ولوو XC60

23 اسفند 1395
  • 0

ولوو اکنون در مسیری قرار دارد که توسط XC90 آغاز شده و توسط سدان لوکس S90 ادامه پیدا کرد. اکنون نوبت به کراس اوور متوسط این خودروساز رسیده که دستخوش تغییرات شود. XC60 را می‌گوییم که در نمایشگاه اتومبیل ژنو در معرض دید همگان قرار گرفت.

زمانی که در سال ۲۰۰۸ شرکت بزرگ فورد سهام ولوو را واگذار کرد، سوئدی ها متوجه شدند که دیگر نمی‌توانند از پلتفرم های خودروساز آمریکایی استفاده کنند و به سراغ طراحی یک پلتفرم انعطاف پذیر برای محصولات آینده خود رفتند. پلتفرم SPA نتیجه این تلاش بود که پس از XC90، S90، V90 و V90 کراس کانتری اکنون نوبت به XC60 رسیده که بر روی این پلتفرم جدید سوار شود.

بررسی نسل جدید ولوو XC60

XC60 جدید که در پاییز سال آینده به عنوان مدل ۲۰۱۸ وارد بازار آمریکا خواهد شد به هیچ وجه نمونه کوچک شده XC90 نیست. این اس یو وی که پرفروش ترین محصول ولوو در بازار آمریکا طی چند ماه گذشته از سال جدید میلادی می‌باشد ویژگی های خاص خود را دارد.

بررسی نسل جدید ولوو XC60

توماس اینگنلاث، مدیر بخش طراحی ولوو در این باره می‌گوید: « ما کاملا به دنبال یک طرح جدید بودیم و نمی‌خواستیم مانند عروسک های روسی چند مدل مشابه در ابعاد مختلف داشته باشیم».

بررسی نسل جدید ولوو XC60

طراحی داخلی XC60 از بین ۸ طرح مختلف انتخاب شد. در این طراحی از خطوطی نرم استفاده شده و تلاش گردیده تا فضای کاربردی تر و تا حد امکان بزرگ تری فراهم آید. البته مانند سایر بخش ها در کابین نیز بر هیجان انگیز بودن بیش از جادار بودن تاکید شده است. به قول اینگلاث XC60 طراحی شده تا توجه اطرافیان را جلب نماید !

بررسی نسل جدید ولوو XC60

اگرچه XC90 به عنوان مدل بزرگ دارای روح اشرافی تری است اما در عوض XC60 از حال و هوای اسپرت تری برخوردار است. این را می‌توان از دماغه خودرو متوجه شد که به سمت پایین متمایل شده تا شکل و شمایل اسپرت تر و تهاجمی تری به آن بدهد.

بررسی نسل جدید ولوو XC60

خطوط نرم از همین بخش شروع شده و تا انتهای خودرو ادامه پیدا کرده تا جذابیت های ولوو XC60 بیشتر شود. تقریبا تمام ابعاد اس یو وی جدید ولوو نسبتا به نسل قبلی خود اندکی افزایش پیدا کرده اما به لطف استفاده از فولاد سبک، وزن کلی خودرو کاهش یافته است.

بررسی نسل جدید ولوو XC60

در نمای جلو یک قاب کرومی به جلوپنجره اضافه شده و LED های چکشی شکل چراغ مستقیم به این قاب ختم می‌شوند. در نمای کناری خطوطی با لبه های بسیار نرم را شاهد هستیم که با عبور از روی چرخ های عقب تیز تر شده و به چراغ های ختم می‌شود.

بررسی نسل جدید ولوو XC60

فاصله چرخ جلو تا انتهای جلویی XC60 بسیار کم بوده و در اصطلاح فنی از اورهنگ کمی برخوردار است. دماغه خودرو علی رغم اینکه به موتور ۴ سیلندر مجهز است اما بسیار کشیده می‌باشد.

بررسی نسل جدید ولوو XC60

پنجره عقب با شیب نسبتا ملایمی به سمت پایین امتداد پیدا کرده و در انتها به سطحی کاملا عمودی می‌رسد. یکی از تفاوت های اصلی بین نمای عقب در نسل جدید و نسل فعلی امتداد یافتن چراغ های عقب با یک زاویه ۹۰ درجه بر روی درب صندوق می‌باشد.

بررسی نسل جدید ولوو XC60

به پلتفرم SPA برگردیم که با انعطاف پذیری بالای خود فضای لازم برای قرار گرفتن باتری و موتور الکتریکی را فراهم کرده است تا نسخه T8 هیبریدی XC60 اندکی پس از نمونه بنزینی وارد بازار شود. خودرو با اتکا به موتور الکتریکی قادر به طی مسافت ۳۰ مایل خواهد بود که نسبت به XC90 مسافت بیشتری است.

بررسی نسل جدید ولوو XC60

علاوه بر تیپ T8، اس یو وی متوسط ولوو در سه تیپ T4، T5 و T6 نیز عرضه خواهد شد. T4 نسخه پایه دیفرانسیل جلو با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی می‌باشد که بیشتر برای بازار چین طراحی شده و احتمالا در آمریکای شمالی عرضه نخواهد شد.

بررسی نسل جدید ولوو XC60

T5 که احتمالا متداول ترین تیپ XC60 خواهد بود از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو برخوردار بوده و در T6 علاوه بر توربوشارژر، سوپرشارژر نیز به این موتور افزوده خواهد شد. به جز T4، سه تیپ دیگر از آرایش چهار چرخ متحرک و گیربکس ۸ دنده اتوماتیک بهره‌مند هستند، اما گفته می‌شود در آینده برنامه تولید نسخه دیفرانسیل جلوی T5 نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بررسی نسل جدید ولوو XC60

از آنجا که کارخانجات ولوو در کارولینای جنوبی هنوز در دست ساخت می‌باشد، تولید XC60 های سفارشی آمریکای شمالی در تاسیسات تورسلاندا در سوئد انجام خواهد شد. اما سایر اعضای خانواده سری ۶۰ مانند V60 و S60 در آمریکا تولید خواهند شد.

بررسی نسل جدید ولوو XC60

ارتفاع شاسی XC60 2018 1.6 افزایش پیدا کرده تا به قابلیت های آفرود آن اضافه کند. این موضوع در ظاهر خودرو نیز مشهود است و باید گفت XC60 یک اس یو وی فانتزی برای مصارف شهری نبوده و با وجود سیستم تعلیق تقویت شده می‌توان روی کوهنوردی آن نیز حساب کرد.

بررسی نسل جدید ولوو XC60

در داخل خودرو هماهنگی بسیار خوبی بین اجرای مختلف و جنس مواد بکار رفته در کابین وجود دارد. بخش هایی مانند پنل کنسول جلویی، دریچه های تهویه مطبوع و پنل کنسول میانی از چوب ساخته شده است.

بررسی نسل جدید ولوو XC60

صندلی ها و فرمان چرمی بوده و قطعات کرومی در روی فرمان و سایر بخش ها کنتراست مطلوبی با رنگ سفید داخل XC60 ایجاد کرده است. دسترسی به سیستم ارتباطی و سرگرمی از طریق یک نمایشگر لمسی ۹٫۳ اینچی در کنسول جلویی امکان پذیر است و در پشت فرمان نیز بطور کامل یک نمایشگر TFT قرار دارد.

منبع:دنیای خودرو



نظرات