1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. دوو سیلو بخریم یا پراید صفر کیلومتر؟

دوو سیلو بخریم یا پراید صفر کیلومتر؟

16 بهمن 1395
  • 28

درصد عمده‌ای از جامعه‌ ما به دنبال بازاری متنوع‌تر برای خودروهای ارزان‌قیمت هستند؛ جایی که تنها بانیانش خانواده مُسن «پراید» هستند و گزینه‌های متنوع‌تری حداقل تا 10 میلیون تومان اختلاف قیمت پیش روی شما قرار نمی‌گیرد!

 دوو سیلو کارکرده یا پراید صفر؟

پراید از اوایل دهه 70 شمسی‌ روی خط تولید سایپا قرار گرفت و هنوز هم از دور خارج نشده و این در حالی است که خودرویی مثل «دوو سی‌یلو» تقریبا همزمان با یار همیشگی سایپا، ‌روی خط تولید «کرمان خودرو» رفت و سال‌هاست که دوران تولیدش به پایان رسیده است. با این وجود، اگر به دنبال یک خودروی مناسب با حدود بودجه 20 میلیون تومان باشید، پراید صفر کیلومتر انتخاب بهتری است یا دوو سی‌یلوی کار‌کرده‌ تمیز؟

کوچک و کوچک‌تر

این روزها خانواده پراید کمی گسترده‌تر از قبل شده و از وانت 151 تا ‌هاچ‌بک 111 و البته برادران ارتقا‌یافته‌ای مثل تیبا و ساینا را پوشش می‌دهد. اما برای اینکه مقایسه کمی رنگ و بوی کلاسیک به خود بگیرد، 131 تیپ SE را انتخاب می‌کنیم که هنوز هم شباهت بسیاری به نسخه اولیه پراید دارد با این تفاوت که در نمونه جدید شیشه‌های لچکی ستون عقب (C) حذف شده‌اند، چراغ‌ها ظاهری بلوری به خود گرفته‌اند و به طور کلی شمایل این سدان کامپکت سی و اندی ساله کمی به‌روز‌تر شده است. «دوو سی‌یلو» که بیش از یک دهه پیش از خط تولید کرمان خودرو خارج شد، طراحی مدرن‌تر و زیباتری (از نظر بسیاری افراد!) نسبت به پراید دارد چرا که این محصول دوو تقریبا یک دهه دیرتر از پراید یعنی در سال 1994 به بازار جهانی معرفی شده است. سی‌یلو از رینگ‌های 13 اینچی همراه با قالپاق (مثل پراید)، مه‌شکن‌های جلو، چراغ‌های کاسه‌ای (شیشه کدر) و در نهایت طول کلی حدودا نیم متر بلندتر از پراید 131 بهره می‌برد که البته هرچند این اختلاف اندازه موجب بازتر بودن فضای داخلی سی‌یلو می‌شود اما در نهایت پراید گزینه بهتری برای تردد در شهرهای بزرگ به ویژه در موقعیت‌هایی که به جای پارک نیاز دارید، خواهد بود.

 دوو سیلو کارکرده یا پراید صفر؟

امکانات ساده

پس از پروژه ارتقای پراید (مشهور به پروژه X100) فضای داخلی این خودرو نیز دستخوش تغییرات شد. در نتیجه کنسول میانی، داشبورد، رودری‌ها، ارگونومی صندلی‌ها و... دستخوش تغییرات شد و به حالت کنونی تغییر پیدا کرد. پراید جدید برای افزایش ایمنی از سیستم ایموبلایزر سوئیچ با کد متغیر بهره می‌برد. همچنین قفل مرکزی، شیشه بالابرهای برقی در‌های جلو، آینه‌های تاشو به همراه تنظیم دستی از داخل، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل کابین، مه‌شکن عقب، کیسه‌های ایمنی هوا برای سرنشینان جلو، 2 جالیوانی برای سرنشینان جلو و یک عدد برای ردیف عقب، سیستم تهویه مطبوع (کولر و بخاری)، ساعت دیجیتال، گرمکن شیشه عقب و... از دیگر امکاناتی هستند که سایپا برای این خودرو در نظر گرفته است.

در مقابل، سی‌یلو از بالابر برقی چهار شیشه، سیستم تهویه مطبوع (که سرمای کولر آن زبانزد است)، ساعت دیجیتال، گرمکن شیشه عقب، تنظیم دستی آینه‌های جانبی، روکش پارچه صندلی‌ها و بخشی از رودری‌ها و... بهره می‌برد که البته تقریبا با پراید در یک سطح است اما توجه داشته باشید که فاصله بین دو محور بلندتر باعث شده که این خودرو فضای بهتری به سرنشینان ارائه کند. با این وجود، این اختلاف اندازه بین سی‌یلو و پراید بیش از هرچیز روی فضای بار دو خودرو تاثیر گذاشته و به همین خاطر سی‌یلو از هر نظر خودروی مناسب‌تری برای مسافرت است. هرچند که نبود امکانات ایمنی همچون ایربگ در این خودرو ممکن است روی میزان اعتماد شما به سی‌یلو تاثیر بگذارد اما سیستم تعلیق بسیار نرم سی‌یلو و به طور کلی محصولات دوو و همچنین استخوان‌بندی مناسب این خودرو (نسبت به رقیب)، شما را دلسرد نخواهد کرد.

 دوو سیلو کارکرده یا پراید صفر؟

دوئل کم‌خوراک‌ها

هر دوی این خودروها از پیشرانه‌های 4 سیلندر خطی با حجم پایین و مصرف سوخت کم بهره می‌برند. دوو برای سی‌یلو از پیشرانه ارتقایافته ریسر استفاده کرده است که از سیستم چهار انژکتور با ریل سوخت (MPFI) بهره می‌برد. این پیشرانه خطی 1.5 لیتری با 8سوپاپ، قادر به تولید نهایت قدرت 80اسب بخار و بیشینه گشتاور 127 نیوتن متر است که قدرت تولیدی توسط پیشرانه به جعبه دنده 5 سرعته دستی و نهایتا محور فعال جلو منتقل می‌شود و هرچند که شتاب و کشش چندان زیادی برای این جثه یک تنی فراهم نمی‌شود اما در عوض مصرف سوخت پایینی خواهید داشت.

در واقع سی‌یلو یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای خانوادگی ارزان‌قیمت بازار کشور است که البته اگر داستان کمبود قطعات مرغوب یدکی را کنار بگذاریم، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. مشکلات سیم‌کشی، ایرادات سرسیلندر به ویژه در بخش میل سوپاپ و... از مرسوم‌ترین آزارهای سی‌یلو است اما مشخصا پراید با وجود تیراژ تولیدش در طی این همه سال، از نظر قطعات یدکی، بازار فروش، خدمات و مسائلی از این قبیل گزینه صد در صد بهتری نسبت به سی‌یلو محسوب می‌شود. 131 با وجود پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ 1.3 لیتری که اخیرا با استانداردهای یورو4 ارتقا یافته، قادر به تولید بیشینه توان 71 اسب بخار خواهد بود و با وجود وزن کمتر نسبت به سی‌یلو، کشش بیشتر و مصرف تقریبا مشابهی دارد. همچنین پراید در نسخه‌های جدیدش از سیستم ترمز ضدقفل ABS بهره می‌برد و این در حالی است که چنین امکانی در سی‌یلو وجود ندارد.

قیمت

دوو سی‌یلو از سال 1375 تا اواسط 1383 شمسی بر روی خط تولید کرمان خودرو قرار داشت و در حال حاضر نمونه‌های متفاوت این خودرو را با قیمتی 7 تا 25 میلیون تومان می‌توان خرید. این در حالی است که در حال حاضر یک دستگاه پراید131 SE صفر کیلومتر چیزی در حدود 20.7 میلیون تومان قیمت دارد که با این بودجه می‌توان یک سی‌یلو مدل بالای بسیار تمیز خریداری کرد.

 دوو سیلو کارکرده یا پراید صفر؟

منبع:عصرخودرو



نظرات

  • حسين حسين (7 مهر 1400 ساعت 09:42)

    سلام من يك سيلو 81 خريدم واقعا ادم حيرت ميكنه اين ماشين ده ها سال كار كرده ولي همچنان گرگ جاده است.

  • مرتضی دانشی مرتضی دانشی (3 آذر 1399 ساعت 23:40)

    من العان چند وقتی هست دوو سیلو دارم و واقعا ازش راضی هستم ماشین مردی هست و خرابی تو کارش نیست عاشق صدای اگزوزش هستم در ضمن از نرمی هیچ ماشینی از ماشینهای داخلی به پاش نمیرسه این نامردیه با پراید مقایسه بشه من قبلا 206 داشتم و قبلش هم یه سمند داشتم سیلو از هر دوی اینا کم آزار تر و با کیفیت تر هست وقتی تو تابستون از شدت سرما تو ماشین آب از دماغت سرازیر میشه میفهمی کولر چیه و تو زمستون بخار پز میشی از بس داغه بخاری و تو جاده یه وقتایی یه دفه نگام میره رو کیلومتر میبینم سرعتم 150 تا هست در صورتی که اصلا حس نمیکنی داری باسرعت 150 تا میری

  • رضا رضا (14 تیر 1399 ساعت 13:30)

    از محکم بودن بدنه اینو بگم یه بار دخترم واسه مدرسه دیر بیدار شد مجبور شدم خودم ببرمش،خیابان خیس بود منم سرعت میروندم یه خانوم 206سواری کنار خیابون پارک بود یهویی پیچید سمت من،ترمز کردم چون فاصله کم بود ماشین سر خورد و از گلگیر جلو بهش زدم تا گلگیر عقب،ماشین منم سیلو بدون رنگ بود پیاده شده گفتم دیگه گلگیر و کاپوت و چراغم رو هواست،باور کنید فقط گوشه سپرم رفته بود تو،الان پراید بود باید راننده رو از صندلی عقب با خاک انداز جمع میکردن

  • علی علی (10 آبان 1398 ساعت 14:00)

    الان قطعات خودرو های تولید داخل پیدا نمیشه چه برسه به خانواده دوو خریدش اصلا معقول نیست

    ناشناس ناشناسیان ناشناس ناشناسیان (26 اسفند 1402 ساعت 02:34)

    دوو اسطهلاکش کمه و قطعات اصلی کره تو بازار فراوان هست
    از نظر سرعت و ایمنی خیلی بهتر از پارس و سمند و مخصوصا زانتیا هست
    به هیچ وجه با خودروهای داخلی قابل قیاس نیست

  • محسن محسن (30 مهر 1398 ساعت 16:09)

    زمون دوو دیگه گذشته هر کی بخره باید پول یه ماشین براش خرج کنه باز مدل بالاش بود یه چیزی دوستم داشت بیچاره بعد فروشش مهمونی داد شما دیگه بیخیال شید حیف نیست وقتتون رو میزارید براش نقد بررسی میکنید. البته با عرض معذرت از دوستای دوو سوار که خیلی متعصبن باید بهشون بگوم خودتون رو محدود نکنین. یاعلی

    Mojtabamomni Mojtabamomni (6 فروردین 1400 ساعت 09:19)

    نه برو با (پراید)۵کیلویی روغن رانندگی کن

  • رضا رضا (27 مهر 1398 ساعت 13:25)

    سلام دوستان بنده به مدت 5 سال دوو سیلو داشتم میخوام با اجازتون مطالبی رو خدمتتون عرض کنم شاید کسانی که میخوان بخرن مفید واقع شه اول نکات مثبت 1. راحتی ماشین 2. موتور عالی3 کولر عالی ولی بخاریش معمولیه 4 نرمی سیستم تعلیق وفرمان  در صورت داشتن کمک های اصلی5 بنظر بنده مواد بکار رفته داخل خودرو خیلی خوبه6 بدنه محکمی داره و اما نکات منفی 1. کم بود قطعات و گرون بودنشون شاید یکی از دلایل اصلی فرختن دوو کم بود قطعات و بی انصافی فروشندگان بود شاید بعضی ها بگن تهران پره از قطعات باید عرض کنم که تمام قطعات رو ندارن سفارش هم که میدی با قیمت فضایی بدستت میرسه که بازم قطعه اصل نیست 2 کوچکی فضا کابین3 ترمز ضعیف 3. سیستم سوخت رسانی قدیمی 4. آمپرا دقیق نشون نمیدن مثلا تو جاده بودم رادیاتور آب خالی کرده بود ولی متاسفانه اصلا آمپر آب از جاش تکون نخورده بود این تمام دوو ها صادقه تحقیق زیاد کردم 5 چراغ های ضعیف6 هندلینگ ضعیف به نرم بودن بیش از حد خودرو7 صندلی های ضعیف 8 بالا از نرمی خودرو گفتم باید بگم نرمی در صورتی کمکاش اصل باشن اگه تعویض بشه یکه خبری از راحتی و نرمیت نیس9 در آخر باید عرض کنم اونایی میخوان این خودرو رو بخرن باید از سیستمَ برقی و انژکتور خودرو سر در بیارن تا تو جاده نمون وگر نه واویلاس اونایی که دنبال ماشین بی دردسر میگردن دنبال دوو نرن 10 یه مورد مهم مصرف سوخت زیاد به دلیل اصل نبون انژکتوراس واین ماشین زود به زود انژکتور خراب میکنه بنده سه دست انژکتور عوض کردم خواهشن دوستان نگن ماشینت ایراد داشته که همه دوو سوارا همین رو میگن. امید وارم مفید واقع شده باشه

    نشناسی نشناسی (26 اسفند 1402 ساعت 02:59)

    سلام
    داداش یعنی کلا دوو ۴ تا خوبی داره
    ۴ خوبی گفتی ۱۰تا ایراد بی مورد گرفتی البته بعضی هاش درسته ولی قابل رفع فضای دوو سیلو خیلی بهتر از پژو پارس و ۴۰۵ هست بازتره
    ترمز هاشم قابل تقویت هست ماتیزی بزار راحت راحت
    و اما در مورد استهلاک ۰ بسیار کمه قطعاتش هم فراوان هست بهرحال ماشین کره ای سوار شدن هزینه هم میخواد

  • ناصر ناصر (31 تیر 1398 ساعت 13:00)

    پرایدو واقعا نمیشه با سیلو مقایسه کرد، ما پراید داشتیم سیلو هم الان دارم، واقعااا اگه قیمتا و خرید فروشو بزاریم کنار من سیلومو با هیچ ماشینی زیر ماکسیما عوض نمیکنم، کم مصرف، محکم، نرممممم، تا الان هم خرابیه خاصی نداشته با این که 17 18 ساله داره کار میکنه، چی میخواید دیگه از یه ماشین

  • نبي نبي (31 اردیبهشت 1398 ساعت 00:53)

    من یه سیلو 81 دارم خیلی هم ازش راضیم، خیلی کم مصرف، سواری نرم وراحت و در کل اصلا قابل مقایسه با پراید نیست، یه پراید 96 هم داریم که دست خانمم هستش، شاسی جلو ضربه محکمی خورد، اکسل عقب کج شده بود و ماشین توی سرعت بالای 50 تا گیج میزد اینم از عجایب این‌ پراید وطنی،!!!

  • عارف-آذربایجان، ملکان عارف-آذربایجان، ملکان (30 آذر 1397 ساعت 20:03)

    سلام دوستان من چند مدت هست قصد خرید سیلوو دارم ولی ماشین فروشی نتونستم پیدا کنم، میگن توی ارومیه دوو سیلو زیاده، اگر کسی از شما سراغ داره لطفا اطلاع بده خیلی ممنون میشم.

    ناشناس ناشناس (26 اسفند 1402 ساعت 03:01)

    دیوار پره

  • امیر امیر (4 آذر 1397 ساعت 08:35)

    بنده دو هفتست سیلو 83 در حد صفر خریدم . با کمال رضایت 30 تومن هم بهش پول دادم . و اگه میدونستم دوو همچین ماشین دوست داشتنی هست خیلی سال پیش میخریدمش .
    ماشینیه که تا نداشته باشیش متوجه نمیشی دوو سوار چی میگن . تامام

  • مهدی رفیع قصر مهدی رفیع قصر (5 مهر 1397 ساعت 16:02)

    پراید اصلا در حد قیاس با دوو سیلو نیس
    لامصب استخون فیله

  • yaser yaser (28 تیر 1397 ساعت 21:51)

    با سلام واقعا مقایسه ی بی معنی و دوری کردین من خودم دووی سال 80 دارم و قبلا دوتا پراید هم داشتم واقعا هیچی این دو خودرو قابل قیاس نیست نه کیفیت نه شتاب نه طراحی نه ایمنی و نه هیچ چیز دیگر....واقعا و صراحتا اگر این خودرو تولید میشد تا الان و ای کاش تولید میشد دیگه واقعا هیچ کس سراغ پراید نمیرفت...

  • ایمان ایمان (14 خرداد 1397 ساعت 15:12)

    اصالت بزرگترین چیزی هست که مردم ایران بخاطر فراموش کردن و نادیده گرفتنش سالهاس از هر لحاظ ضربه میخورن
    اصیل ترین و اصولی ترین خوردوی که بعد از برندهای تاپ جهان همچون بنز و تویوتا در ایران میبینم فقط دوو هست
    بی نظیر
    شاهکار
    محکم
    کم مصرف
    هندلینگ عالی
    تعلیق عالی
    مانور عالی
    خستگی صفر
    به گرد پاش هیچ ماشینی نمیرسه مگر خانواده ژاپنی

  • هادی هادی (26 آذر 1396 ساعت 09:40)

    چه مقایسه مسخره ایی اگه سیلو هنوزم تولید میشد دیگه کی پراید و پژو و سمند میخرید مگر با نصف قیمت

  • mohammad mohammad (28 شهریور 1396 ساعت 00:38)

    لامصب حتی جا لیوانی پرایدم جز امکاناتش حساب کردی بعد به عنوان مثال تنظیم صندلی راننده که چند حالتس و ارتفاع هم تنظیم میکنه و نگفتی و خیلی از امکانات دیگه دوو رو نگفتی در ضمن دوو سرسیلندرش مثل زانتیا اسپندلی هست و نیاز به فیلر گیری نداره واسه همین همیشه نرم و بی صداس ، اب رادیاتش هوا گیریش اتوماته ترکیب این دوتا باعث شده خیلی سخت واشر سرسیلندر بسوزوه من خودم به شخصه یه بار چند روز بدون اب با ماشینم دور میخوردم تازه تو گرما خوزستان جرات داری با پژو اینطور بیا بیرون روشن نکردی سوزونده ههههه

  • امیر امیر (16 مرداد 1396 ساعت 10:17)

    سلام
    بی نظیر ترین ماشینی که من تجربه کردم دوو سی یلو هستش من با وجود اینکه چند مدتی مزدا 3 داشتم ولی حتی ثانیه ای با دوو عوضش نمی کنم تا به حال 4 تا سی یلو داشتم عالیه فقط همین و تا ماکسیما قابل مقایسه با ماشین دیگه ای نیست.

  • علی علی (23 خرداد 1396 ساعت 12:19)

    پراید این جنایتکاررو با دوو سی یلو یه جا میزاری دوو برند جهانی استاندارده پراید چی مقایسه ی مسخره ایی بود مخصوصا سرعت و پراید مردحسابی پراید ۱۷۰تا میره اخهههه

  • مرتضی مرتضی (17 بهمن 1395 ساعت 12:45)

    پراید رو فقط باید با موتور مقایسه کرد
    پراید این مزیت رو داره که زمان بارندگی خیس نمیشی

  • سلام سلام (17 بهمن 1395 ساعت 10:50)

    ماشین ایرانی رو با کره ای مقایسه میکنین؟
    چزهایی که داره ماشین سیلو به مراتب بهتر از پراید هست:
    سوخت کمتر
    صدای موتور داخل اطاق کمتر
    شتاب بیشتر
    نرمی فرمان و اطاق
    اصطحلاک کمتر( نسبت به عمر و قیمت قطعات حساب کنیم )
    فضای بیشتر و کولر و بخاری بسیار عالی.
    خیلی جالب هست.ماشین های ایرانی در سطحی نیستند که بخوان مقایسه بشن.حتی با ماشین چینی.

  • پرویز پرویز (16 بهمن 1395 ساعت 22:45)

    بنده دوو سییلو مدل 81 دارم که از اول دست خودم بوده و خودرو بهتر از این وجود ندارد . سانتافه هم دارم ولی برای شهر حتما از دوو استفاده میکنم . مشتری خیلی دارد ولی تحت هیچ عنوان نمیفروشم