1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. مقایسه اجمالی پرادو و اف جی کروزر

مقایسه اجمالی پرادو و اف جی کروزر

30 اردیبهشت 1395
  • 0

حقیقتش تویوتای پرادو هیچوقت در لیست ماشین های محبوب من نبوده یک علت آن اینستکه همیشه مرکز ثقل بالای آن مرا باین فکر می انداخت که می تواند زود چپ بشود و دیدن دو مورد ماشین چپ شده که می توانست کاملاً تقصیر راننده ها بوده باشد این فکر را در مغزم تقویت کرد.

پرادو و اف جی کروزر

حقیقت اینستکه این ماشین دیرتر از اف جی کروزر با شتاب جانبی 0.69 چپ می شود و از نظر ایرودینامیک هم اگرچه نسل سوم آن cd=0.37 داشت که باز از مال اف جی با عدد 0.40 بهتر بود ولی در نسل چهارم در سال 2010 این عدد به 0.35 رسیده. بنابراین مصرف بنزین آن نیز در حدود 11.5 لیتر در یکصد کیلومتر است و دو لیتری بهتر از اف جی می باشد.

می رسد به مسائل آفرود بودن. این ماشین برخلاف اف جی کروزر دارای سه دیفرانسیل می باشد که بمعنای 4x4 تمام وقت است که بسیار بهتر است. دیفرانسیل سوم که نام انگلیسی آن Transfer Case است. بین دو میل گاردان جلو و عقب سرعت را تنظیم می کند. شما هنگامیکه می خواهید با یک ماشین دو دیفرانسیل که هر دو دیفرانسیل درگیر است و ماشین بحالت 4x4 کار می کند اگر در جاده قدیم شمیران بالاتر از نان سحر بخواهید دور برگردان بزنید ممکنست یا مجبور بشوید که بداخل جوب طرف مقابل بروید و یا باید حداقل یکبار عقب و جلو کنید چرا؟ چون در یک دور تند مثل دور برگردان چهار چرخ ماشین باید تعداد دورهای مختلفی بزنند. ممکنست چرخ راست جلو 10 دور بزند ولی چرخ چپ عقب باید 3 دور بزند. نداشتن دیفرانسیل وسط باعث می شود که فرق بین بیشترین و کمترین محدود باشد در نتیجه بمحض اینکه فرمان را تا آخر می پیچانید با مقاومت فرمان مواجه می شوید و احساس می کنید که لاستیکی که باید کمترین دور را بزند هی دارد روی زمین می پرد.

البته در زمین خیس برفی، بارانی یا گلی متوجه این پریدن نمی شوید و ماشین ممکنست بخوبی بپیچد ولی در زمین خشک داستان فرق می کند و بهمین علت نباید ماشین های 4x4 نیمه وقت را بحالت 4x4 در زمین خشک راند زیرا هم مصرف شما را بالا می برد و هم لاستیک های عقب سائیده می شوند و بهرحال فقط با دیدن مشخصات ظاهری این ماشین باید 4x4 قابلتری از اف جی باشد ولی هنوز هم من به قیافه آن عادت نکرده ام. در مدل سه در رفتن به صندلی عقب از رفتن به صندلی عقب اف جی مشکل تر است.

این ماشین نیز دیفرنسیال هایش در وسط است پس از روی سنگ های بزرگ ممکن است نتواند به راحتی رد بشود و همان مشکل اف جی را دارد.

پرادو که محله ای در لاپاز پایتخت اداری بولیوی مرتفع ترین پایتخت جهان است در امریکا به نام لکسس GX فروخته می شود و در حال حاضر مدل عرضه شده هشت سیلندر بوده و مدل GX460 با موتور 4.6 لیتری عرضه می شود. در اروپا نام مدل ها با LC آغاز می شود.

پرادو با موتور خطی چهار سیلندر 160 اسبی که کاملاً برای مدل سه در کافی است ولی ممکنست برای پنج در کافی نباشد عرضه می شود و موتور V6 با حجم 4 لیتر و 271 اسب. مدل هشت سیلندر V8 با حجم 4.6 لیتر بنام لکسس در امریکا عرضه می شود که 301 اسب است. شتاب این مدل 8 سیلندر پنج در از صفر تا 60 مایل 8 ثانیه است.

اگرچه بنظر می رسد پرادو منهای فنرهایش ماشین قابل تری برای آفرود باشد تا مدل اف جی ولی شانس آفرود رفتن آن کمتر از اف جی است زیرا درصدی از خریداران اف جی آنرا برای آفرود می خرند در حالیکه کسی پرادو را برای قابلیت های آفرود آن نمی خرد. نسل چهارم که سال 2010 به بازار آمد 15 میلی متر ارتفاعش کم شده، عرضش 15 میلی متر اضافه شده و طولش 80 میلی متر بیشتر شده است که همه به ثبات بیشتر آن کمک میکند. من هیچوقت فکر نمیکردم که یک 4x4 نیمه وقت را از یک تمام وقت بیشتر دوست داشته باشم ولی امروز اگر باید هدیه غیر قابل فروش کمپانی تویوتا را قبول میکردم حتماً اف جی را به پرادو ترجیح می دادم.

منبع: وبسایت مهندس فرهاد کاشانی



نظرات