1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تجربه رانندگی به همراه تست و بررسی نیوکوراندو ۲۰۱۶ در تهران

تجربه رانندگی به همراه تست و بررسی نیوکوراندو ۲۰۱۶ در تهران

18 مرداد 1396
  • 2

کمپانی سانگ‌یانگ که از سال ۱۹۵۴ و در پی ادغام دو کمپانی دانگ‌هاون و دانگ‌بنگ فعالیت خود را در عرصه طراحی و تولید خودرو آغاز کرده است، در حال حاضر چهارمین خودروساز بزرگ کره جنوبی به‌شمار می‌رود. در گذشته از مشکلات اصلی این کمپانی عدم توجه به طراحی ظاهری و داخلی خودروهای تولیدی بود، به‌طوری‌که اکثر تولیدات این شرکت از طراحی‌های نازیبا و غیر‌ارگونومیک بهره می‌بردند که همین موضوع باعث عدم موفقیت این برند در مقایسه با سایر برندهای کره‌ای و رقبایش شده بود اما این شرکت از سال ۲۰۱۳ به بعد اقدام به انقلابی در طراحی داخل و خارجی خودروهایش کرد و در تلاش بود که طراحی خودروهای تولیدی خود را همسو با بازار جهانی و رقبای داخلی خود مانند کیا و هیوندای کند. از همین‌رو طراحی خودروهای خود را به شرکت معتبر بین‌المللی واگذار کرده است. پس از این تصمیم شاهد محصولاتی به‌روز شده و مدرن‌ از این کمپانی هستیم که یکی از آن‌ها نیوکوراندو است. طراحی این خودرو توسط موسسه معروف ایتال‌دیزاین و طراح معروف جورجیتو جیوجیارو انجام گرفته است.

 تجربه رانندگی به همراه تست و بررسی نیوکوراندو ۲۰۱۶ در تهران

کوراندو یکی از اولین محصولاتی است که پس از موسو توانست پا به بازار داخلی کشور بگذارد اما به‌رغم پیشرانه قدرتمندی که داشت، نتوانست در مقابل رقبای سرسختی همچون کیا اسپورتیج و هیوندای توسان قد علم کرده و جایگاه مطلوبی را از آن خود کند. حال پس از گذشت چند سال و ایجاد تغییر و تحولات اساسی در سیاست‌های کلی این برند، بار دیگر محصولات جدید سانگ‌یانگ به ایران آمده‌اند تا دوباره شانس خود را برای موفقیت امتحان کنند. نیو‌کوراندو یکی از محصولاتی است که توسط شرکت رامک‌خودرو با قیمتی حدود ۱۳۶ میلیون تومان عرضه می‌شود.

نکته قابل توجه در مورد نیو‌کوراندو این است که با توجه به بازه قیمتی و امکانات رفاهی نسبتا خوبی که دارد، باز هم در سیطره برند‌های بزرگ کره‌ای است و نتوانسته آن‌طور که باید بفروشد. در این شماره می‌خواهیم به بررسی قابلیت‌ها و توانایی‌های این خودرو بپردازیم.

چهره پویا و جوان‌پسند

خطوط و انحنای بدنه، چهره‌ای عضلانی و نیرومند به این خودروی شاسی‌بلند بخشیده است و در مجموع می‌توان گفت برخلاف مدل‌های قدیمی‌تر سانگ‌یانگ، نیوکوراندو از طراحی ظاهری مناسب و هماهنگی بصری قابل توجهی برخوردار است. چهره تهاجمی نیوکوراندو در نگاه اول احساس قدرت را در بیننده تداعی می‌کند. جلو‌پنجره مشبک، سپر تجدید نظر شده و چراغ‌های LED جدید جلو نیز همگی چهره‌ای پویا و با نشاط را برای کوراندوی جدید به ارمغان آورده‌اند. همچنین ورودی هوای بزرگی که در جلوی خودرو تعبیه شده است، نقش بسزایی در هرچه اسپرت‌تر نشان دادن این ماجراجوی جوان دارد. نمای جانبی کوراندو به لحاظ ابعاد کوچکی که دارد، جذاب و زیبا نیز به نظر می‌رسد. البته وجود خطوط برجسته روی بدنه به‌خصوص درها، بسیار چشم‌نواز است، به‌گونه‌ای که توجه را به خود جلب می‌کند. نکته‌ای که در مورد طراحی ظاهری نیو‌کوراندو وجود دارد، طراحی قسمت عقب آن است که در مقایسه با سایر بخش‌ها کمی متفاوت به چشم می‌خورد. به عقیده برخی کارشناسان نقطه ضعف طراحی این خودرو همین بخش است، به گونه‌ای که نمای پشت آن را زشت می‌دانند. با این حال نمی‌توان گفت نیو‌کوراندو چهره‌ای زشت دارد. چراغ‌های برجسته هلالی‌شکل، چهره‌ای نسبتا اسپرت را برای این شاسی‌بلند سایز‌متوسط رقم زده‌ است. همچنین دو خروجی اگزوز که در دیفیوزر زیر سپر جاسازی شده‌اند از نکات بارز نمای پشت به‌حساب می‌آیند.

 تجربه رانندگی به همراه تست و بررسی نیوکوراندو ۲۰۱۶ در تهران

کابین باکیفیت اما کمی شلوغ

طراحی داخلی این خودرو زیبا و متناسب با طراحی خارجی آن است اما اگر بخواهیم کمی واقع‌بینانه به آن نگاه کنیم باید بگوییم هنوز هم فاصله زیادی با رقبای هم‌وطن خود دارد. طراحی داخلی نیو‌کوراندو به سبکی است که کلیه ادوات کنترل روی کنسول و داشبورد قابل دسترس برای سرنشین جلو و راننده است؛ داشبورد بزرگ و حجیمی که از طراحی نسبتا زیبایی بهره برده است. خودروی مورد نظر دارای تودوزی چرم بوده که با توجه به بخش‌های چوبی به‌کار رفته روی داشبورد و تودری‌ها، جلوه‌ای خاص و چشم‌نواز را پدید آورده است. همچنین تریم آلومینیومی به‌کار رفته در کنسول و دور دریچه‌های ورودی هوا به کابین و روی تودری‌ها، حس مدرن‌ بودن را به درون کابین نیوکوراندو القا می‌کند. فضا برای سرنشین جلو نیز کاملا مناسب و جادار طراحی شده است. از سوی دیگر صندلی عقب هم جادار و با توجه به کفی صاف برای ۳ نفر بزرگسال مناسب است.

صندلی‌های این خودرو نیز بسیار راحت و متناسب با بدن انسان طراحی و ساخته شده‌‌اند که همین موضوع سبب می‌شود در سفرهای طولانی‌مدت سرنشینان و راننده نیو‌کوراندو احساس خستگی کمتری کنند. این شاسی‌بلند کره‌ای که در دو تیپ Premium و Optimum Package با ظرفیت پنج سرنشین به خریداران عرضه می‌شود و از تجهیزاتی چون فرمان هیدرولیک قابل تنظیم، شیشه‌های برقی مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع، کروز کنترل، سانروف برقی مجهز به سیستم ایمنی وجود مانع، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، مدیریت پیمایش سفر، تنظیم‌کننده اتوماتیک سطح روشنایی چراغ‌ها بر اساس وزن خودرو، آینه الکتروکرومیک، برف‌پاک‌کن مجهز به حس‌گر باران و سیستم یخ‌زدا، صندلی عقب سه‌نفره تاشو، تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت و سرنشین جلو در ۴ جهت، کلید شیفتر روی فرمان، سیستم هشداردهنده کمربند ایمنی و آینه‌های جانبی تاشو به‌صورت استاندارد بهره می‌برد.

قفل شدن در خودرو در سرعت‌های بالا‌، کمر‌بند ایمنی سه‌نقطه‌ای، سیستم کنترل پایداری، قفل در و سوکت مخصوص صندلی کودک مطابق استانداردهای جهانی‌، سیستم کنترل فشار باد تایر، ترمز ضدقفل مجهز به سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز، سیستم ضدواژگونی (ARP)، هشداردهنده موانع در دنده عقب، سیستم ضدسرقت خودرو و ریموت کنترل (ایموبلایزر) و کنترل در سربالایی و سراشیبی، کنترل آب‌و‌هوای اتوماتیک، گرم‌کن صندلی راننده و سرنشینان به همراه پوشش چرم، گرم‌کن فرمان، سیستم پخش DVD به‌همراه شش بلندگو و دوربین دید عقب از‌جمله تجهیزات سفارشی کوراندوی جدید به‌شمار می‌روند. همچنین آنتن پیوسته سقفی با ایجاد وضوح بهتر در گیرنده رادیویی، دستگیره‌های همرنگ با بدنه و شیشه‌های ضد اشعه آفتاب بر زیبایی این ماجراجوی کره‌ای می‌افزایند.

 تجربه رانندگی به همراه تست و بررسی نیوکوراندو ۲۰۱۶ در تهران

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

نیوکوراندو از پیشرانه چهار سیلندر خطی ۲۰۰۰ سی‌سی بهره می‌برد. این پیشرانه توانایی تولید قدرتی معادل۱۴۹ اسب‌بخار را در ۶۰۰۰ دور در دقیقه دارد که این میزان برای این خودرو مناسب به‌نظر می‌رسد ولی نباید از این خودرو با این پیشرانه رانندگی هیجان‌انگیزی انتظار داشت. همچنین گشتاور تولید‌شده توسط این موتور ۱۹۷ نیوتون‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. گیربکس این خودرو نیز شش سرعته تیپ‌ترونیک با حالت انتخاب زمستانی و قابلیت تعویض از طریق دکمه‌های روی فرمان است که وظیفه انتقال نیروی تولید‌شده به چرخ‌ها را بر عهده دارد. نکته‌ای که در این‌جا باید به آن اشاره شود این است که مهم‌ترین تفاوت مدل‌های پریمیوم و اپتیموم در سیستم انتقال قدرت آن‌ها نهفته است.

در مدل پریمیوم، نیروی محرکه به هر چهار چرخ منتقل می‌شود و در مدل اپتیموم، تنها دیفرانسیل جلو وظیفه به حرکت درآوردن این شاسی‌بلند جمع‌وجور را دارد. به همین خاطر وزن مدل پریمیوم تا حدودی از مدل اپتیموم بیشتر است. البته این دو مدل از نظر سیستم تعلیق تفاوتی با یکدیگر ندارند. سیستم تعلیق مک‌فرسون در چرخ‌های جلو و چند اتصالی برای محور عقب از دیگر ویژگی‌های فنی سانگ‌یانگ نیو‌کوراندو است و این خودرو از نظر سایز و ابعاد بدنه اندکی نسبت به دو رقیب اصلی خود یعنی کیا اسپورتیج و هیوندای توسان کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

اما با روشن کردن موتور، صدای نسبتا زیادی به گوش می‌رسد که شاید در وهله اول کمی دور از انتظار باشد. با قرار دادن اهرم دنده در حالت D و فشار دادن پدال گاز متوجه می‌شوید که خودرو با کمی تاخیر اقدام به شتاب‌گیری می‌کند، البته به محض این‌که دور موتور، کمی بالا می‌رود دیگر خبری از کندی یا تنبلی کوراندو نیست. تعویض دنده‌ها نرم و بدون صدا انجام می‌شود که همین موضوع موجب می‌شود از رانندگی با این خودرو لذت ببرید. همچنین صندلی‌های ارگونومیک سبب تسلط بیشتر شما پشت فرمان این خودرو می‌شود. از سویی امکانات رفاهی و ادوات کنترلی زمانی که پشت فرمان هستید، به‌خوبی در اختیارتان قرار دارد، به‌طور مثال دکمه‌های D- و D+ که روی فرمان تعبیه‌ شده‌‌اند، دقیقا کار پدال شیفتر‌های تعویض دنده را انجام می‌دهند که البته لذت استفاده کردن از پدال شیفتر پشت فرمان را ندارند اما از کارایی خوبی برخوردارند.

در کل باید اشاره کرد که نیوکوراندو با قیمت حدود ۱۳۵ میلیون تومانی برای یک خانواده ایرانی مناسب به نظر می‌رسد زیرا دارای فضای بار مناسب، اتاق جادار، امکانات رفاهی زیاد و از چهره‌ای زیبا برخوردار است. همچنین باید به خاطر داشت که نباید از این خودرو کارایی در حد یک شاسی‌بلند با قابلیت آفرود را انتظار داشت.

 تجربه رانندگی به همراه تست و بررسی نیوکوراندو ۲۰۱۶ در تهران

و حالا کوراندو ۲۰۱۷

گروه صنعتی رامک خودرو به‌عنوان نماینده رسمی و انحصاری سانگ‌یانگ کره جنوبی در ایران، اخیرا شرایط فروش آخرین نسخه کوراندو را اعلام کرده است. این شرکت برای کوراندو فیس‌لیفت پریمیوم پلاس قیمت ۱۴۵ میلیون تومانی را در نظر گرفته است. برای خرید این خودرو می‌توان از طرح‌های نقدی و اقساطی استفاده کرد که تحویل آن‌ها ۷۵ روز کاری اعلام می‌شود. در شرایط فروش نقدی، سود مشارکت ۲۴درصد و سود انصراف ۲۱درصد نیز در نظر گرفته شده است و با توجه به نوع پیش پرداخت‌ها، هدایایی هم به مشتریان اعطا می‌شود. در طرح فروش اقساطی نیز می‌توان بخشی از ارزش خودرو را به‌صورت ۱۲ تا ۳۶ ماهه به شرکت پرداخت کرد. همچنین نرخ سود اقساط خرید کوراندو فیس لیفت بین صفر تا ۵/۲۳ درصد است. سانگ‌یانگ کوراندوی فیس‌لیفت خودرویی است که به‌تازگی در بازار جهانی عرضه شده و ظاهر آن نسبت به مدل‌های قبلی تا حدی تغییر کرده است.

عمده تغییرات این خودرو که به پریمیوم پلاس معروف است، در بخش جلو و سپر عقب خودرو اتفاق افتاده است. سانگ‌یانگ کوراندو از نظر کیفی در سطح بالایی قرار دارد و بر‌خلاف باور بسیاری از مردم از امکانات خوبی بهره‌مند است. کوراندو به‌عنوان یک خودروی کراس‌اوور کره‌ای به نسبت تمام رقبای هم‌وطن و ژاپنی خود از قیمت کمتری در بازار ایران برخوردار است و در عوض از نظر بسیاری از امکانات، کیفیت، ایمنی و قابلیت‌های حرکتی از رقبای خود پیشی می‌گیرد. همچنین پیشرانه دو لیتری این خودرو ۱۴۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و توسط گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک توان موتور به چرخ‌های جلو و عقب منتقل می‌شود.

 تجربه رانندگی به همراه تست و بررسی نیوکوراندو ۲۰۱۶ در تهران



نظرات

  • محمد محمد (19 مرداد 1396 ساعت 10:04)

    مشگل گیربکس این شرکت حل شده یا نه؟

  • محمد محمد (18 مرداد 1396 ساعت 15:33)

    اینا ماشین های خوبی هستند ولی بزار دسته دوم خیلی خوبی برای فروش ندارند