1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. در بازار ایران ، چینی تازه‌وارد یا کره‌ای کهنه‌کار؟

در بازار ایران ، چینی تازه‌وارد یا کره‌ای کهنه‌کار؟

22 اردیبهشت 1395
  • 3

شرکت عظیم خودرو (نمایندگی شرکت چینی هاوال در ایران) در نمایشگاه خودروی سال گذشتهٔ اصفهان حضور پررنگی داشت و دو محصول هاوال بانام‌های H8 و H9 را در این نمایشگاه رونمایی کرده و مدل‌های H2 و H6 را نیز بنمایش درآورده بود. عظیم خودرو در حالی چهار محصول H2، H6، H8 و H9 را بانام‌های ایرانی ملانی، دنیرا، وندا و خوارزم به بازار عرضه کرده است که به نظر نمی‌رسد مدل‌های H8 و H9 با قیمت‌های عجیب 152 و 196 میلیون تومانی بتوانند به موفقیت چندانی در بازار ایران دست پیدا کنند؛ اما مدل‌های H2 و H6 با توجه به قیمت 70 و 98 میلیون تومانی، در بازار زیر 100 میلیون تومان قرار دارند؛ یعنی بازاری که دیگر چینی‌ها حضور پررنگی در آن دارند. به همین دلیل شاید این دو محصول هاوال با تکیه‌بر کیفیت و امکانات خود بتوانند در این رنج قیمتی به موفقیت دست پیدا کنند.

 هاوال یا کوراندو؟!

شرکت هاوال زیرمجموعهٔ شرکت گریت وال چین است و قبلاً نیز مدل M4 و نسخهٔ قدیمی H6 توسط دیار خودرو با برند گریت وال به بازار عرضه‌شده بودند. نسخهٔ قدیمی H6 با قیمتی در حدود 95 میلیون تومان به بازار عرضه شد و نتوانست به فروش مناسبی دست یابد؛ اما این بار شرکت عظیم خودرو نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ H6 که در چین H6 Sport نام دارد را با قیمت 98 میلیون تومان به بازار عرضه کرده است. در رنج قیمتی زیر 100 میلیون تومان می‌توان گفت تقریباً هیچ کراس اوور اروپایی، کره‌ای و ژاپنی وجود ندارد و این قسمت به‌طور کامل تحت سلطهٔ چینی‌ها است؛ اما ما این بار هاوال H6 تازه‌وارد را در برابر سانگ یانگ کوراندوی کهنه‌کار قرارداده‌ایم تا بفهمیم با اختلاف قیمتی در حدود 20 میلیون تومان کدام‌یک انتخاب بهتری هستند.

 هاوال یا کوراندو؟!

معرفی خودروها

هاوال H6 یا دنیرا همان‌طور که اشاره شد، نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ گریت وال هاوال H6 محسوب می‌شود و در سال 2013 معرفی‌شده است؛ اما سانگ یانگ کوراندو سابقهٔ بسیار بیشتری از هاوال H6 دارد و آغاز تولید آن به سال 1983 بازمی‌گردد. نسل دوم کوراندو در اواسط دههٔ 80 شمسی توسط مرتب خودرو به بازار ایران عرضه شد اما موفقیتی کسب نکرد. سپس سانگ یانگ در سال 2010 نسل سوم این خودرو را معرفی کرد که به‌طور کامل نسبت به قبل دگرگون‌شده بود. چندی بعد این بار شرکت رامک خودرو اقدام به عرضهٔ نسل سوم کوراندو نمود. کوراندو در سال 2014 فیس لیفت شد و نمونهٔ جدید آن در نسخهٔ اپتیموم هم‌اکنون 119 میلیون تومان قیمت دارد.

 هاوال یا کوراندو؟!

طراحی خارجی

طراحی هاوال H6 برخلاف بسیاری از خودروهای چینی، کپی و تقلید از طراحی خودروهایی معروف نیست و جز فرم چراغ‌های جلو که تا حدودی یادآور محصولات ب ام و است، کپی کاری چندانی نمی‌توان در طراحی آن پیدا کرد. هاوال با استفاده از جلوپنجرهٔ بزرگ کرومی و به‌کارگیری کروم در دیگر قسمت‌های H6 سعی کرده آن را کراس اووری لوکس جلوه دهد و می‌توان گفت تا حدودی در این امر موفق بوده است.

 هاوال یا کوراندو؟!

در سوی دیگر کوراندو قرار دارد و از طراحی نسبتاً زیبایی سود می‌برد که هرچند شاید به زیبایی و چشم‌نوازی طراحی هم‌وطنانش نباشد اما برای سانگ یانگ که به ساخت خودروهای زشت معروف است قدمی روبه‌جلو در طراحی محسوب می‌شود. در فیس لیفت سال 2014 کوراندو، فقط قسمت جلوی آن تغییر کرده و تا حدودی شبیه به مدل اکتیون شده است اما در قسمت عقب تفاوتی جز تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها دیده نمی‌شود.

 هاوال یا کوراندو؟!

طراحی داخلی

در داخل هاوال H6 یک صفحه‌نمایش لمسی بزرگ مجهز به سیستم چندرسانه‌ای، چرم مشکی‌رنگ، چوب مصنوعی و مقادیر زیادی کروم به چشم می‌خورد؛ درزمینهٔ کیفیت سیستم صوتی هاوال با اختلاف کمی برتر از سانگ یانگ است. صندلی راننده آن نیز بسیار راحت بوده، بدن را به‌خوبی در برگرفته و دارای تنظیمات وسیعی است. دسترسی به کنسول و صفحه‌نمایش آن مناسب است و آینه‌های جانبی بزرگ دید بسیار عالی را برای راننده به ارمغان می‌آورند. شیفتر دنده نیز در اصل بر روی یک‌پایهٔ چسبیده به داشبورد نصب‌شده که به‌راحتی در دسترس راننده قرار دارد.

 هاوال یا کوراندو؟!

داخل کوراندو نیز بسیار خوب و مناسب طراحی‌شده و در کل طراحی داخلی آن زیباتر از H6 به نظر می‌رسد. اما نمایشگر لمسی و سیستم چندرسانه‌ای در تیپ اپتیموم وجود ندارد که نقصی بزرگ برای کوراندو در برابر H6 بشمار می‌رود.

 هاوال یا کوراندو؟!

بااینکه فاصلهٔ بین دو محور کوراندو 3 سانتیمتر و طول آن 23 سانتیمتر کمتر از H6 است (فاصلهٔ محوری و طول به ترتیب برای کوراندو برابر با 2.65 و 4.41 متر و برای هاوال 2.68 و 4.64 متر است) اما فضای پای سرنشینان عقب در آن به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از رقیب چینی است. در هر دو خودرو صندلی‌های ردیف دوم به جهت افزایش فضای با قابل خواباندن هستند اما در کوراندو پس از خواباندن صندلی‌ها، فضای مسطح‌تری نسبت به H6 در اختیار خواهید داشت. درحالی‌که حجم صندوق بار کوراندو از سوی سانگ یانگ 486 لیتر اعلام‌شده است، هاوال حجم صندوق بار H6 را 808 لیتر اعلام کرده است! عددی که واقعی به نظر نمی‌رسد. بعلاوه در اطراف چرخ زاپاس کوراندو نیز فضای عمیق و جاداری برای قرار دادن اشیاء وجود دارد؛ اما امتیازی که هاوال در این بخش نسبت به کوراندو دارد این است که می‌توان صندوق بار آن را توسط یک سینی مستحکم به دو قسمت تقریباً مساوی تقسیم کرد. این امر دو مزیت به همراه دارد. اول اینکه می‌توان وسایل کم‌حجم بیشتری را در آن جای داد و دوم اینکه می‌توان وسایل را در طبقهٔ بالایی قرار داد تا هنگام پنچری و نیاز به استفاده از چرخ زاپاس راحت‌تر بتوان به آن دسترسی داشت. در این صورت قرار دادن چرخ پنچر کثیف در داخل صندوق موجب کثیف شدن وسایل نمی‌گردد.

 هاوال یا کوراندو؟!

 هاوال یا کوراندو؟!

مشخصات فنی

هر دو کراس اوور مجهز به موتورهای چهار سیلندر هستند با این تفاوت که پیشرانهٔ هاوال 1.5 لیتری توربوشارژ است اما موتور سانگ یانگ 2 لیتری تنفس طبیعی. هر دو خودرو 150 اسب بخار قدرت دارند؛ بنابراین H6 علیرغم برخورداری از حجم موتور کمتر، قدرتی مشابه با قدرت موتور 2 لیتری تنفس طبیعی کوراندو تولید می‌کند و دلیل آن‌هم استفاده از سیستم پرخوران است. بعلاوه گشتاور آن نیز با 210 نیوتن متر بیشتر از گشتاور 200 نیوتن متری کوراندو است. برای انتقال قدرت در هر دو خودرو از گیربکس اتوماتیک 6 سرعتهٔ تیپ ترونیک استفاده‌شده است. این نیرو در تیپ اپتیموم سانگ یانگ فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود درحالی‌که هاوال در دو نوع دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل قابل خریداری است.

 هاوال یا کوراندو؟!

 هاوال یا کوراندو؟!

عملکرد

بررسی عملکرد خودروها را از بحث ترمز گیری شروع می‌کنیم. اگرچه در بحث پویایی و چابکی هر دو خودرو تا حدودی نزدیک به هم عمل می‌کنند اما در قسمت ترمزها باید گفت به‌وضوح کوراندو برتر است به‌طوری‌که در هر سرعت و با هر شدتی که اقدام به ترمز گیری کنید، سرعت خودرو را به‌راحتی کاهش می‌دهد؛ اما ترمزهای H6 مانند بسیاری از خودروهای چینی چندان مناسب نبوده و حالت چوب بودن کاملاً در آن دیده می‌شود. این امر در ترمزهای ناگهانی و اضطراری واقعاً راننده را به دردسر می‌اندازد. این‌ یک واقعیت است که مهندسان چینی ترمزهای H6 را جوری طراحی کرده‌اند که در آستانهٔ تصادف بسیار ضعیف و خطرناک عمل می‌کند.

 هاوال یا کوراندو؟!

 هاوال یا کوراندو؟!

 هاوال یا کوراندو؟!

 هاوال یا کوراندو؟!

 هاوال یا کوراندو؟!

 هاوال یا کوراندو؟!

سیستم تعلیق H6 نیز بیش‌ازحد سفت و خشک است درحالی‌که کوراندو تعلیق نرم و راحتی دارد. بعلاوه این کراس اوور کره‌ای هندلینگ بهتر و هماهنگ‌تری داشته و پاسخگویی فرمان به خواسته‌های راننده نیز دقیق‌تر است درحالی‌که هاوال در این زمینه هم در پس سانگ یانگ قرار می‌گیرد؛ اما هرچند هاوال H6 در هندلینگ و دینامیک رانندگی در پس رقیب کره‌ای قرار می‌گیرد اما باید گفت بر بسیاری از هم‌وطنانش در این زمینه برتری دارد.

 هاوال یا کوراندو؟!

 هاوال یا کوراندو؟!

 هاوال یا کوراندو؟!

 هاوال یا کوراندو؟!

درکل کوراندو هم برای حرکت در جاده‌های لغزنده و ناهموار مناسب است و هم برای رانندگی شهری به‌نحوی‌که در این زمینه می‌توان آن را یکی از بهترین کراس اوورها در کلاس خود دانست درحالی‌که هاوال عملکردی معمولی و متوسط در این زمینه داشته و به‌طورکلی می‌توان آن را نه خوب و نه بد توصیف کرد.

 هاوال یا کوراندو؟!

امکانات و تجهیزات

درزمینهٔ تجهیزات و آپشن ها، هاوال H6 به‌طور کامل برتر میدان است. چراکه با تجهیزاتی چون ایربگ های کامل دومرحله‌ای، دو رادار، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، سنسور باران، ورود بدون سوئیچ، کنسول مرکزی برای سرنشینان عقب، صندلی راننده برقی 8 حالته و… کاملاً کوراندو اپتیموم که فقط مجهز به تهویه دستی، دو ایربگ، آینه‌های برقی با گرم‌کن، کروز کنترل، سانروف و سنسور عقب است را شرمنده می‌کند.

 هاوال یا کوراندو؟!

نتیجه‌گیری

بااینکه هاوال در کلاس SUVها به‌طور قابل‌توجهی از هر لحاظ بالاتر از دیگر خودروسازان چینی قرار دارد و مدل H6 نیز با طراحی زیبا، کیفیت بالای ساخت، تجهیزات فراوان، آرگونومی خوب و قیمت پایین‌تر گزینه‌ای وسوسه‌انگیز بشمار می‌رود اما همچنان در پس کوراندوی کره‌ای قرار می‌گیرد. درنهایت باید گفت هرچند کوراندو خودروی بدون نقصی نیست اما می‌توان آن را به‌عنوان پیروز این رقابت معرفی کرد. این امر نشان می‌دهد که چینی‌ها هنوز به تجربهٔ بیشتری جهت رقابت با برندهای معتبر نیاز دارند. باوجودی که کوراندو اپتیموم حدود 20 میلیون تومان گران‌تر از هاوال H6 است اما امکانات و کیفیت نسبتاً مناسبی را با قیمتی به‌مراتب کمتر از دیگر کراس اوورهای کره‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد؛ اما اگر تجهیزات و آپشن های زیاد برایتان اهمیت دارد و با برند نه‌چندان معروف هاوال مشکلی ندارید، H6 گزینهٔ مناسبی در رنج قیمتی زیر 100 میلیون تومان محسوب می‌شود.


 هاوال یا کوراندو؟!

 هاوال یا کوراندو؟!

جدول مشخصات فنی

 هاوال یا کوراندو؟!

منبع: پدال



نظرات

  • ارش ارش (22 مهر 1395 ساعت 17:11)

    من هاوال اچ 6 قدیمی دارم 2015.موتورش 2400 میتسوبیشیه گیربکسشم میگن کره ای.واقعا ازش راضیم.به نسبت 90 میلیون یه سر و گردن از بقیه چینیا سر تره.جکه اس 5 پیشه هاوال مثله پرایده پیشه سمند.اگه با قیافه هاوال مشکلی نداشته باشی از چینیای دیگه خیلی بهتره

  • امیرمعمار امیرمعمار (23 اردیبهشت 1395 ساعت 16:00)

    البته من ماشین های دسته دومی مثل بنز - بی ام دبلیو- الفا رومئو و... مدل 2010به پایین رو به یک صفر چینی ترجیح می دم ولی بازم کسی خواست ماشین صفر و ارزون و با امکانات بخره بهترین انتخاب ماشین چینی هستش تا این ایرانی ها

  • امیرمعمار امیرمعمار (23 اردیبهشت 1395 ساعت 15:55)

    بهترین هاوال6 اون نسخه قدیمیش هستش چون که اولا موتورش مال چین نیست دوما قدرتش به صورت طبیعی 160اسب بخار هست ولی این هاوال6کوپه(اسمش تو چین هست) 150 اسب با توربو