1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. این یا اون؟ مقایسه خودرو های چند رنج قیمتی پر مخاطب(7)

این یا اون؟ مقایسه خودرو های چند رنج قیمتی پر مخاطب(7)

15 آذر 1395
  • 3

در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌ به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درباره خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند. در همین راستا سعی شده در هر شماره تنوع کلاس‌های قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حق‌انتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.

رنو اسکالا یا هیوندای اکسنت

 راهنمای خرید خودروی صفر در بازار ایران

از نظر فنی خودروی اسکالا در کلاسی بالاتر از اکسنت قرار دارد اما از نظر قیمت می‌توان این دو خودرو را با هم برابر دانست. اسکالا از موتوری قوی‌تر و پر‌حجم‌تر برخوردار است و در شتاب‌گیری نیز به راحتی اکسنت را جا می‌گذارد. اما اکسنت آپشن‌های فراوانی داشته و البته در بازار نیز موفق‌تر از اسکالا عمل کرده است. اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم هیوندای اکسنت هیچ شانسی در مقابل کیفیت ساخت کابین و البته کیفیت سواری اسکالا ندارد. اما در دراز مدت این کره‌ای‌ها هستند که خود را نشان داده و کمتر خرج روی دست مالکان می‌گذارند. شاید همین امر سبب شده فرانسوی‌ها در بازار ایران نتوانند در بخش خودروهای وارداتی آنچنان که انتظار می‌رفت موفق باشند. از نظر طراحی هم اکسنت ظاهر اسپرت‌تری دارد. به‌طور کلی می‌توان هر دو خودرو را انتخاب‌هایی مناسب دانست اما هزینه‌های تعمیر و نگهداری اکسنت به مراتب کمتر از اسکالا است و البته خدمات پس از فروش هیوندای نیز در سطح بالاتری از رنو قرار دارد یعنی گستردگی آن در سطح کشور بیشتر است. حال اگر به دنبال کیفیت سواری و موتوری پر‌قدرت‌تر هستید اسکالا گزینه‌ای مناسب است اما بازار دست دوم و امکانات بیشتر را می‌توانید در اکسنت داشته باشید.

میتسوبیشی اوتلندر یا تویوتا روفور

 راهنمای خرید خودروی صفر در بازار ایران

این دو خودروی ژاپنی در بازار ایران فرازونشیب‌های زیادی دارند. اوتلندر که به نسبت تازه‌وارد است و در بازار هنوز چهره نشده است و روفور که هم موفق بوده و هم روز به روز قیمتش رو به افزایش است و این افزایش به جایی رسیده که با آن پول می‌توان فکر شاسی بلندهای دیگری را هم کرد. هر دو خودرو از موتورهای هم حجم بهره می‌برند این در حالی است که اوتلندر قدرت بیشتری دارد. اوتلندر را می‌توان در نمونه‌های 5 و 7 نفره خریداری کرد. اما روفور تنها در نمونه 5 نفره در بازار موجود است. هر دو خودرو کم‌استهلاک هستند و چهره‌ای زیبا دارند. از نظر امکانات نیز روفور جدید آپشن‌های فراوان‌تری دارد که البته این آپشن‌ها می‌توانند توجیهی برای افزایش قیمت روفور باشند. هر دو خودرو خوب بوده و سواری لذت‌بخش‌تری نسبت به کره‌ای‌های هم‌کلاس خود دارند. کیفیت کابین هر دو خودرو نیز مناسب است اما اوتلندر را می‌توان در این زمینه با کیفیت‌تر دانست. اوتلندر با توجه به داشتن گیربکس cvt از مصرف سوخت کمتری برخوردار است. خدمات پس از فروش تویوتا گسترده‌تر از میتسوبیشی است و شاید همین یکی از دلایل موفق‌تر بودن روفور باشد. هر دو خودرو انتخاب‌های خوبی هستند، اما بازار دست دوم بهتر در اختیار روفور است و چهره اوتلندر خاص‌تر طراحی شده است.

مازراتی گیبلی یا ب‌ام‌و 750

 راهنمای خرید خودروی صفر در بازار ایران

این دو خودرو در یک کلاس نیستند. 750 در کلاسی بالاتر و لوکس‌تر از گیبلی قرار دارد اما در بازار ایران این دو خودرو در یک رده قیمتی قرار دارند. ب‌ام‌و 750 با موتوری پر‌حجم‌تر و البته پر‌قدرت‌تر در مقابل گیبلی قرار دارد. هر دو خودرو زیبا و لوکس هستند، اما 750 از نظر امکانات مانند یک هتل 5 ستاره عمل می‌کند و هیچ چیزی برای سرنشینان کم نمی‌گذارد. در سوی دیگر گیبلی خودرویی خاص و جذاب است که امکانات زیادی دارد و در خیابان‌ها نیز تعداد کمی از آن را می‌بینیم. خدمات پس از فروش گیبلی در سطح بسیار پایینی قرار دارد و در این زمینه ب‌ام‌و موفق‌تر عمل می‌کند. همچنین در بازار دست دوم نیز ب‌ام‌و راحت‌تر فروش می‌رود و مازراتی خریداران خاص دارد. ب‌ام‌و 750 شاید برای افرادی مناسب‌تر است که می‌خواهند راننده داشته باشند و از فضای عقب کابین لذت بیشتری ببرند و به دور از استرس‌های رانندگی در کلان‌شهرها باشند. اما گیبلی که خودرویی کوچک‌تر از مازراتی کواترو پورته است سواری اسپرت‌تری برای شما به همراه دارد. به هر حال اگر خودرویی لوکس می‌خواهید با فضای زیاد و امکانات مثال‌زدنی ب‌ام‌و 750 انتخابی مناسب است و اگر به دنبال خودرویی خاص با سواری منحصر‌به‌فرد هستید می‌توانید آن را با گیبلی تجربه کنید.

نیسان جوک یا سانگ یانگ کوراندو

 راهنمای خرید خودروی صفر در بازار ایران

شاید مقایسه این دو خودرو کمی زود باشد. چرا‌که جوک تازه عرضه شده و هنوز آن را در سطح شهر ندیده‌ایم. اما به هر حال خودرویی در ردیف قیمت سانگ‌یانگ کوراندو به بازار اضافه شده است. از سوی دیگر کوراندو چند سالی است که در بازار ایران حضور دارد اما برخلاف مدل اول آن که به ایران آمد نتوانسته خودروی پراقبالی باشد. به همین دلیل شاید اگر نیسان جوک به بازار بیاید بتواند خیلی زود در این کلاس به موفقیت برسد. البته در بازار خودرو هیچ ماشینی از پیش برنده به حساب نمی‌آید و عوامل دیگری مانند خدمات، فراوانی قطعات و... در موفقیت آن نقش دارد. اگرچه جوک ظاهری متفاوت و کمی عجیب دارد اما کم نیستند افرادی که ظاهر آن را می‌پسندند در سوی دیگر کوراندو خودرویی پر‌قدرت و جذاب است که نتوانسته آنطور که باید در بازار موفق باشد. خودرویی که موتوری پر‌حجم‌تر نسبت به جوک داشته و اگر چه آفرود نیست اما قابلیت‌هایی در این زمینه دارد. در مقابل نیسان جوک طراحی داخلی زیباتری داشته و از کیفیت ساخت داخل کابین بالاتری بهره می‌برد. در حال حاضر تکلیف خدمات پس از فروش و تامین قطعات سانگ‌یانگ کوراندو مشخص‌تر است. ضمن اینکه برای نیسان جوک فعلا باید در نوبت ماند.

دی.اس 5 یا ولوو V40

 راهنمای خرید خودروی صفر در بازار ایران

این دو خودرو سرنوشت تقریبا مشابهی در بازار ایران دارند و هیچ‌کدام نتوانسته‌اند در بازار موفق باشند اما به هر حال در بازار وجود دارند. شاید یک دلیل این مساله این باشد که در ردیف قیمت آنها رقبایی از برندهای معروف وجود دارد. هر دوی این خودروها خدمات پس از فروش کمی دارند و البته هر دو خودروهای جذاب و با کیفیتی هستند. ظاهری خاص دارند و خریداران آنها از کیفیت بالای ساخت و طراحی داخلی آنها لذت خواهند برد. موتور ولوو پر‌حجم‌تر و البته قوی‌تر است و در شتاب‌گیری نیز با اختلاف فاحشی دی‌اس را جا می‌گذارد اما دی اس مصرف سوخت پایین‌تری دارد. هر دو خودرو از امکانات زیادی برخوردارند و کیفیت مواد به کار رفته درون کابین هر دو خودرو نیز بسیار بالاست. سواری هر کدام از این دوخودرو متفاوت بوده و دی‌اس به دور از اسپرت بودن سواری نرم و راحت‌تری را ارائه می‌دهد و ولوو با سواری اسپرت‌تر وایمنی بالا در انتظار شماست. هر دو خودرو در بازار دست دوم بی‌اقبالند و با افت قیمت زیاد و صرف زمان زیاد به فروش می‌رسند. از این‌رو انتخاب میان این دو خودرو بسیار ساده است اگرخودرویی نیمه لوکس با خواص اسپرت مد‌نظر شماست ولوو و اگر راحتی را با طراحی لوکس‌تر می‌خواهید دی‌اس 5 بخرید.

تویوتا پریوس یا کیا سراتو

 راهنمای خرید خودروی صفر در بازار ایران

این خودروها تفاوت بسیاری با هم دارند هر چند هم قیمت هستند. پریوس یک خودروی هیبریدی است که به تازگی راهی بازار ایران شده و سراتو یک خودروی بنزینی که سه نسل حضور را در بازار ایران تجربه می‌کند. خودرویی موفق که بازار خوبی دارد و توانسته سهم زیادی را در این کلاس از آن خود کند اما پریوس یک تازه‌وارد با ظاهری غیر‌معمولی است. خودرویی که نتوانسته در بازار آن طور که انتظار می‌رفت موفق باشد، چرا این خودرو یکی از بی‌آزارترین‌ها و کم‌استهلاک‌ترین‌های دنیاست. خودروی کم مصرف با کمترین آلایندگی که می‌تواند برای بهبود آلودگی کلان‌شهر‌ها مفید باشد اما با توجه به ظاهر عجیبی که دارد کمتر سراغ آن می‌روند. در نمونه‌های کم آپشن که با صندلی پارچه‌ای عرضه می‌شود کیفیت مواد به کاررفته درون کابین چندان مطلوب نیست. به خصوص جنس پارچه صندلی‌ها که البته این مورد در نمونه‌های چرمی وضعیت بهتری دارد. از نظر امکانات هم چیز زیادی از پریوس نمی‌بینیم اما در سوی دیگر سراتو خودرویی با کیفیت بالا و البته امکانات زیاد که در بازار وضعیت خوبی دارد. به‌طور کلی استهلاک و مصرف سوخت بسیار کم را می‌توانید در پریوس داشته باشید و بازار خوب و امکانات زیاد و همچنین شتاب و سرعت بهتر را می‌توانید در سراتو تجربه کنید.

منبع:ایران جیب



نظرات

  • آرمان آرمان (16 آذر 1395 ساعت 14:32)

    دستتون درد نکنه از نگرانی در اومدم حالا میدونم با ٤٠ میلیون که توی ٥ سال با ٢ تا وام و پس انداز جمع کردم با خیال راحت خودروی مورد علاقه ام رو انتخاب کنم!

  • Driver Driver (16 آذر 1395 ساعت 12:39)

    واقعا خوب شد مقایسه مازراتی و بی ام وه رو گذاشتین میخواستم دو سه تا بخرم :|

  • محمد محمد (16 آذر 1395 ساعت 07:53)

    لطف کنین یه ماشینهایی رو مقایسه کنین که مردم عادی میتونن بخرن نه فقط 5 درصد جامعه مثلا پراید و پژو 405 و سمند با چراغای کوچیک یا بزرگ !!!! اینجا ایرانه عزیزم نه آلمان