1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. این یا اون؟ مقایسه خودرو های چند رنج قیمتی پر مخاطب(6)

این یا اون؟ مقایسه خودرو های چند رنج قیمتی پر مخاطب(6)

1 آذر 1395
  • 6

عده‌ای از خریداران همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودروی کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌

سمند سورن یا برلیانسH230

 این یا اون؟

دو خودرویی که در جاده مخصوص تولید می‌شوند. هر دو از گیربکس‌های دستی برخوردار بوده و در این میان سورن با موتوری پر‌حجم‌تر به میدان آمده است و البته این موتور حجیم‌تر قدرت بیشتری نیز تولید می‌کند. هر دو خودرو از ظاهری مناسب بهره می‌برند؛ اما در این میان ظاهر سورن شاید کمی یکنواخت شده باشد و H230 کمی به‌روز‌تر است. هر دو خودرو در بازار موفقند اما در این میان سورن از موفقیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه هم خودرویی مناسب برای خانواده هاست و هم سال هاست که امتحان خود را پس داده و البته هندلینگ بالایی نیز دارد.

برلیانس نیز باوجود داشتن موتوری ضعیف‌تر از کشش خوبی برخوردار بوده و سواری لذت بخشی دارد. امکانات هر دو خودرو مناسب بوده و گستردگی خدمات پس از فروش هر دو خودرو قابل تحسین است اما در این میان سورن موفق‌تر است به خصوص اینکه قطعات آن نیز در دسترس‌تر بوده و ارزان‌تر هم هستند. در زمینه طراحی داخلی برگ برنده در دست برلیانس است. به‌طور کلی می‌توان هر دو خودرو را انتخاب‌های خوبی در این رنج قیمتی دانست اما از شتاب و سرعت خوب و البته امکانات بیشتر سورن نمی‌توان به راحتی گذشت این در حالی است که برلیانس خودرویی اسپرت‌تر از سورن بوده و سواری متفاوت‌تری ارائه می‌دهد. مضافا اینکه برلیانس‌ها هنوز طول عمر بالایی را تجربه نکرده و استهلاک بلندمدت آنها مشخص نشده است.

ام‌وی‌ام 315 یا رنو ساندرو

 این یا اون؟

خودروهای هاچ‌ بک با همه محدودیتی که در فضا دارند نشان داده‌اند که در بازار ایران از مقبولیت زیادی برخوردار هستند. ام‌وی‌ام 315 این روزها در خیابان زیاد دیده می‌شود. خودرویی چینی که به دلیل طراحی خوب توانسته در بازار موفق باشد. در سوی دیگر خودرویی وجود دارد که به بازار نیامده توانست موفق باشد. ساندرو که در حقیقت همان تندر90 هاچ‌بک است. این دو خودرو در مدل دنده دستی در یک بازه قیمت به سر می‌برند. ساندرو به دلیل گیربکس خوبی که دارد از شتاب و سرعت مناسبی برخوردار است. ساندرو موتوری پر‌حجم‌تر دارد، همچنین مصرف سوخت ساندرو در سیکل ترکیبی کمتر است.

اما چهره زیبا را باید در ام‌وی‌ام 315 یافت. هر دو خودرو درون کابین کیفیت چندان بالایی ندارند اما از نظر فضای کابین، هر دو خودرو مناسب هستند. اما صندلی‌های ام‌وی‌ام راحت ترند به خصوص صندلی‌های عقب آن. از نظر امکانات نیز ام‌وی‌ام در سطحی بالاتر قرار دارد. این در حالی است که لوازم یدکی به خصوص قطعات بدنه 315 گران‌تر از ساندرو بوده و کمیاب‌تر نیز هست. از این‌رو اگر به دنبال خودرویی کم‌مصرف و با شتاب بهتر هستید ساندرو بخرید اما اگر زیبایی و امکانات بیشتر مد نظر شماست 315 انتخاب بهتری است. از نظر گستردگی خدمات پس از فروش هم وضعیت ساندرو به دلیل وابستگی به خودروسازان بزرگ داخلی بهتر است.

هیوندای i20 یا میتسوبیشی لنسر

 این یا اون؟

در همین ابتدا باید گفت که این دو خودرو به هیچ وجه در یک کلاس نیستند؛ اما از نظر قیمتی در یک سطح قرار دارند. هر دو خودرو موتورهایی هم حجم در سینه دارند اما این i20 است که قدرت بیشتری تولید می‌کند. با این حال مصرف سوخت کمتری نیز دارد؛ چرا‌که خودرویی کوچک برای مصارف شهری است و برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب نیست. در سوی دیگر لنسر خودرویی بزرگ‌تر و سدان بوده و برای خانواده‌ها گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید. هر دو خودرو انتخاب‌های با کیفیتی هستند و استهلاک پایینی دارند اما استهلاک میتسوبیشی در بلند مدت کمتر است.

در مقابل هیوندای بازار خرید و فروش بهتری نسبت به لنسر داشته و موفق‌تر است. هر دو خودرو امکانات قابل قبولی دارند با این تفاوت که i20 امکاناتش کمی بیشتر بوده و بیشتر جلب توجه می‌کند. لنسر در مسیرهای سربالایی به حداکثر سرنشین کمی کند‌تر از i20 عمل می‌کند چراکه وزن بیشتری نسبت به هیوندای داشته و قدرت کمتری نیز دارد. خدمات پس از فروش هیوندای گسترده‌تر از میتسوبیشی بوده و قطعات i20 نیز در دسترس‌تر است به‌طور کلی هر دو خودرو انتخاب‌های خوبی هستند که برای خانواده‌های پر‌جمعیت لنسر مناسب است و برای مصارف شهری نیز i20.

کیا اپتیما یا اوپل آسترا

 این یا اون؟

یکی پر‌اقبال و دیگری تقریبا ناشناس برای بسیاری از مردم تا آنجا که می‌توان آن را شکست خورده بازار ایران به حساب آورد. هر دو خودرو در یک رنج قیمتی قرار دارند اما اپتیما یکی از پر‌فروش‌ترین‌ها و آسترا در بازار حضوری کمرنگ دارد به‌طوری که شاید خیلی‌ها ندانند که آستراهای جدید هم در بازار وجود دارد. اپتیما با موتوری پر‌حجم‌تر و پر‌قدرت‌تر به میدان آمده است. ظاهر زیبا و امکانات زیاد سبب شده تا اپتیما در بازار ایران یکی از پر‌فروش‌ترین‌ها باشد. در مقابل آن اوپل آسترا قرار دارد که در نسل کنونی چهره بسیار زیبایی پیدا کرده است. موتور آن اگر‌چه حجم کمتری دارد اما قدرتمند بوده و شما را در سواری نا‌امید نمی‌کند.

در بحث هندلینگ یا همان سواری ماشین، آسترا یک سر و گردن بالاتر از اپتیما قرار می‌گیرد اما خدمات پس از فروش ضعیف و البته بازار دست دوم نامطلوب آن سبب شده تا کسی در فکر لذت بردن از سواری این خودرو نباشد و همه به فکر خرید خودرویی با خدمات زیاد و البته بازار خوب باشند. به‌طور کلی می‌توان اپتیما را با امکانات زیاد و خدمات پس از فروش گسترده دانست که بازار خوبی هم دارد و آسترا را خودرویی با کیفیت بالای سواری و زیبا دانست که خدمات نداشته و در بازار نیز موفق نیست اما برای کسانی که به دنبال خودروهای خاص هستند به هر حال یک گزینه قابل بررسی است.

کیا ریو یا تویوتا یاریس

 این یا اون؟

دو خودرویی که هاچ بک بوده و طرفداران زیادی دارند. ریو نسل جدید یک تازه وارد به بازار است و یاریس سال هاست که در بازار ایران فخر‌فروشی می‌کند. ریو با قیمتی منطقی‌تر در بازار حضور دارد و یاریس قیمتی بالا و بیشتر از حد و اندازه خودش را داراست که بخشی از آن حاصل برندینگ آن هم هست. هر دو خودرو با موتورهایی هم حجم به بازار عرضه شده‌اند با این تفاوت که موتور ریو پر‌قدرت‌تر است. از نظر امکانات نیز یاریس در سطح پایین‌تری قرار دارد. هر دو خودرو خدمات پس از فروش گسترده‌ای دارند و خودروهایی کم‌استهلاک هستند البته این نکته را بیشتر یاریس در بازار ایران ثابت کرده است اما به‌طور کلی محصولات کیا نیز کم‌استهلاک و کم‌مصرف‌ هستند.

با توجه به فضای کابین و البته امکانات و طراحی زیبا شاید بتوان ریو را انتخابی مناسب‌تر و البته ارزان‌تر از یاریس دانست. اما این نکته را فراموش نکنید که یاریس خودرویی با قدمت زیاد و یکی از بی‌آزارترین محصولات تویوتاست. هر دو خودرو به‌صورت صندوقدار هم عرضه می‌شوند و از این نظر برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. در بحث کابین، کیفیت مواد استفاده شده در تویوتا بالاتر است و در مقابل کیا کابین زیباتری را طراحی کرده است. به‌طور کلی اگر خودرویی کم استهلاک می‌خواهید یاریس اما اگر خودرویی با امکانات بیشتر می‌خواهید ریو را بررسی کنید.

رنو تلیسمان یا هیوندای سوناتا

 این یا اون؟

رنو تلیسمان تازه وارد بازار ایران است و هنوز امتحان خود را پس نداده اما از سابقه جهانی آن حدس زده می‌شود که خودرویی ارزشمند به شمار برود. ضمن اینکه لوکس‌ترین محصول رنو هم به حساب می‌آید. در سوی دیگر سوناتا سال هاست که در بازار حضور داشته و یکی از پر‌طرفدارترین‌های بازار ایران است. سوناتا با موتور پر‌حجم‌تر به بازار عرضه می‌شود که تنفس طبیعی بوده و تلیسمان با موتوری کم حجم مجهز به توربو شارژر به بازار عرضه می‌شود که به دلیل داشتن توربو بسیار پر‌قدرت است. هر دو خودرو طراحی زیبایی دارند و از نظر آپشن هم در سطح بالایی هستند. البته زبان طراحی آنها با یکدیگر متفاوت است.

در سوناتا رگه‌هایی از طراحی اسپرت هم گنجانده شده است اما تلیسمان کاملا یک خودرو غیر اسپرت به حساب می‌آید. خدمات پس از فروش سوناتا به مراتب گسترده‌تر از تلیسمان است و قطعات آن نیز در بازار فراوان‌تر هستند. همان‌گونه که عنوان شد تلیسمان یک تازه وارد در بازار ایران است و وضعیت بازار دست دوم آن هنوز مشخص نیست. تلیسمان از آنجا که یک رنو است در دراز‌مدت نمی‌تواند همانند سوناتا کم‌استهلاک باشد اما خودرویی با کیفیت و البته زیباست. به‌طور کلی هر دو خودرو انتخاب‌هایی مناسب هستند اما سوناتا در حال حاضر در بازار ایران موفق‌تر بوده و اقبال بیشتری دارد.

منبع:ایران جیب



نظرات

  • شایان شایان (2 آذر 1395 ساعت 22:03)

    یکی از آرزوهای دیرینه من اینه یه روزی اگه پول داشتمو بتونم یه لنسر به روز همون موقع رو بخرم ( البته دیگه تولید نمی شه یه ۲۰۱۶ )
    پس کی من میتونم بشینم پشت یه لنسر ۱.۸ خدایا چقد دیگه شب روز کار کنم :((

  • رضا رضا (2 آذر 1395 ساعت 12:54)

    منظور از *امتحانشو پس نداده* اینکه تا 30 سال دیگه مثله پیکان میتونه راه بره یا نه؟!!!!!!!!!!!

  • کوروش کوروش (2 آذر 1395 ساعت 09:32)

    آقا من برلیانس دارم هم امکاناتش از سمند دموده بیشتره هم شتابش.درمورد شتابش میتونین تو سایت آپارات بررسی کنین.سوختش تو جاده صد کیلومتر 6 و داخل شهر 7 میباشد.
    از نظر موتوری یورو 5 و صدای موتور داخل اتاقش نمیاد.من برلیانس بهتون پیشنهاد میکنم .

  • سارا سارا (1 آذر 1395 ساعت 14:59)

    این چه حرف مسخره ای هست که هی میگن امتحان خود را پس نداده و فلان ... پس تو کشورای دیگه کا ماشین سالی یه مدل میاد ملت میشینن تا مدل 3 سال قبلشو بخرن که امتحان پس بده !

  • مهرداد مهرداد (1 آذر 1395 ساعت 13:30)

    رنو تالیسمان با هیوندای سوناتا!!!!
    خب معلومه تالیسمان خیلی سرتر از سوناتاست
    هم از نظر طراحی داخل هم بیرون هم اپشن هم قدرت!!!!

  • فرزاد فرزاد (1 آذر 1395 ساعت 11:40)

    حیف جوونای ایران که دلایل حسرت خوردن در کشور براشون زیاده، حالا با هر شرایط اقتصادی که داشته باشن