1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. این یا اون؟ مقایسه خودرو های چند رنج قیمتی پر مخاطب(4)

این یا اون؟ مقایسه خودرو های چند رنج قیمتی پر مخاطب(4)

12 آبان 1395
  • 0

انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست.

در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌ به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درباره خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند. در همین راستا سعی شده در هر شماره تنوع کلاس‌های قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حق‌انتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.

لیفان X50 یا دانگ فنگ H30

 این یا اون؟

ین دو خودرو کراس اوور هستند و البته کراس اوورهای بسیار کوچک، در رنج قیمتی 50 میلیون تومان قرار داشته و البته طرفداران زیادی هم دارند. لیفان x50 از سوی کرمان‌موتور به بازار عرضه شده و البته از حضور آن بیش از یک سال می‌گذرد و در بازار ایران نیز موفق بوده و توانسته افراد زیادی را به سمت خود جذب کند. در سوی دیگر دانگ‌فنگ H30کراس خودرویی است که از سوی ایران خودرو به بازار عرضه می‌شود و از موتور پژو بهره می‌برد. موتور H30کراس پر حجم‌تر بوده و قدرت بیشتری تولید می‌کند. در شتاب‌گیری هر دو خودرو آنطور که باید چابک نبوده و کند عمل می‌کنند، هر دو خودرو با گیربکس‌های اتوماتیک و دستی قابل سفارش هستند.

فضای کابین هر دو خودرو چندان جادار نیست اما صندلی‌ها راحت هستند. همچنین چهره هر دو خودرو زیبا بوده و امکانات مناسبی نیز دارند اما در این میان می‌توان لیفان را کمی کامل‌تر دانست. با توجه به cvt بودن گیربکس لیفان مصرف سوخت نیز در این خودرو کمتر از H30کراس بوده و البته کم‌استهلاک‌تر نیز هست. این در حالی‌است که در بازار نیز لیفان وضعیت بهتری داشته و بازار دست‌دوم مناسبی نیز دارد. به‌طور کلی هر دو خودرو انتخاب‌های خوبی در این کلاس هستند اما اگر خودرویی زیبا‌تر با بازاری بهتر می‌خواهید لیفان x50و اگر خودرویی قوی‌تر با خدمات پس از فروش گسترده می‌خواهید، H30کراس گزینه‌ای مناسب است.

مزدا 3 یا رنو سفران

 این یا اون؟

در تقابل این دو خودرو شاید چندان سر دوراهی قرار نگیرید. اما به هر حال خودروهایی هستند که در یک بازه قیمتی قرار دارند. مزدا3 یکی از پر‌فروش‌ترین‌های بازار ایران است و سفران یکی از کم‌فروش‌ترین‌های بازار. البته سابقه حضور مزدا 3 را نباید از نظر دور داشت اما به هر حال هر دو خودرو یک انتخاب هستند. سفران از موتوری پر‌حجم‌تر با قدرت بیشتر بهره می‌برد و در شتاب‌گیری نیز چالاک‌تر عمل می‌کند، همچنین سرعت نهایی آن نیز بالاتر است. هر دو خودرو از نظر ظاهری عامه‌پسند هستند و با توجه به قیمت ظاهر به روزی دارند. درون کابین نیز طراحی خوبی دارند. شاید بتوان در این میان سفران را کمی با‌کیفیت‌تر در درون کابین دانست.

هر‌چند هیچ‌کدام از این مولفه‌های مثبت این خودرو نتوانسته به داد سفران برسد و همچنان در بازار یک خودروی ناکام است. یک دلیل آن شاید این باشد که هنوز شناخته نشده است. خدمات پس از فروش هر دو خودرو در یک سطح است اما مزدا به دلیل قدمت حضور و تولید داخل بودن از تعدد نمایندگی پس از فروش بیشتری برخوردار است. این در حالیست که مزدا در این سال‌ها نشان داده خودرویی به واقع کم‌استهلاک است. هر دو خودرو از امکاناتی مناسب بهره می‌برند اما کفه ترازو به سود سفران سنگینی می‌کند. قیمت قطعات هر دو خودرو گران است اما سفران قطعات کمیاب‌تری دارد. به‌طور کلی می‌توان مزدا را انتخابی منطقی‌تر و سفران را انتخابی خاص‌تر دانست.

برلیانس H330 یا ام وی ام 550

 این یا اون؟

خودروهای چینی در حال باز کردن جای خود در بازار هستند و با همه حرف و حدیثی که پشت سر آنها گفته می‌شود مشتریان خود را دارند. به خصوص که با داخلی‌سازی در حال جلب اطمینان مصرف‌کننده از بابت خدمات پس از فروش هم هستند. ام وی ام 550 از موتوری پر حجم‌تر و البته قوی‌تر از برلیانس برخوردار است اما در شتاب‌گیری برلیانس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ چرا‌که گیربکس سریع‌تری دارد. هر دو خودرو صندوقدار بوده و برای خانواده‌ها مناسبند، اما اگر ظاهر اسپرت‌تری می‌خواهید برلیانس شما را راضی می‌کند. مصرف سوخت برلیانس کمتر از 550 بوده و البته کم‌استهلاک‌تر نیز هست.

در سوی دیگر 550 با چهره‌ای زیبا و کابینی زیباتر در انتظار شماست. همچنین 550 سواری نرمتری نسبت به برلیانس H330 دارد که شاید برای برخی مهم باشد. مواد به کار رفته درون کابین هر دو خودرو عالی نیست اما باتوجه به قیمت آنها، قابل قبول است. خدمات پس از فروش برلیانس گسترده بوده اما در بازار قطعات هر دو خودرو کمیاب است به خصوص قطعات 550که کمیاب‌تر است. به‌طور کلی می‌توان دو خودرو را انتخاب‌های خوبی دانست که در بلند‌مدت می‌توانند راننده را راضی نگه دارند. آخرین نکته هم اینکه در بازار دست دوم فعلا برلیانس وضعیت بهتری داشته و از افت قیمت و زمان نقد شدن کمتری برخوردار است.

هوندا آکورد یا کیا کادنزا

 این یا اون؟

از آخرین حضور کادنزا به‌عنوان خودروی صفر کیلومتر در بازار دو، سه سالی می‌گذرد چرا که واردات خودروهای بالاتر از 2500 سی سی فعلا ممنوع است، اما هنوز هم این خودرو یکی از بهترین انتخاب‌ها در کلاس خودش به حساب می‌آید. موتور پر حجم قدرت و شتاب‌گیری بهتر از هوندا اکورد اولین چیزی است که اگر با هر دو رانندگی کنید، متوجه آن می‌شوید. در مقابل آکورد، هوندایی که ظاهری جذاب، سواری منحصر به فرد و البته امکاناتی مثال زدنی دارد. هر دو خودرو از ظاهری زیبا بهره برده و فضای زیادی را برای سرنشینان در نظر گرفته‌اند.

کیفیت مواد به کار رفته درون کابین هر دو خودرو مناسب بوده و امکانات زیادی را نیز برای سرنشینان در نظر گرفته‌اند. کادنزا با توجه به اینکه نمونه‌های صفر کیلومتر آن دیگر وارد بازار ایران نشده‌اند اما هنوز هم خودرویی پر اقبال است اما هوندا نتوانسته آن‌طور که باید بفروشد اگرچه نسبت به دیگر محصولات هوندا خودروی موفق‌تری است. خدمات پس از فروش کادنزا گسترده‌تر از هوندا بوده و البته قیمت قطعات آن نیز ارزان‌تر از هونداست. این در حالی است که هوندا قطعات کمیاب‌تری نیز در بازار دارد. به‌طور کلی می‌توان هر دو خودرو را انتخاب‌های کم‌استهلا‌ک و مناسب دانست اما هوندا از استهلاک کمتری برخوردار بوده و کادنزا خدماتی گسترده‌تر دارد. در بازار دست دوم هم وضع کیا بهتر است؛ اما باید قبول کرد که خودروی صفرکیلومتر خریدن هم لطف خودش را دارد.

کیا ریو یا رنو فلوئنس

 این یا اون؟

این دو خودرو را می‌توان در بازار ایران کم‌اقبال دانست. در واقع بازار هنوز آنها را نپسندیده است. شاید هم به خوبی معرفی نشده‌اند. به هر حال هر دو خودرو در بازار ایران وجود دارند و می‌توانند گزینه‌ای برای انتخاب باشند. اگرچه هر دو خودرو در نسل‌های قبلی خود در بازار یکی از پر‌فروش‌ترین‌ها بودند. هم مگان و هم ریو که در ایران تولید می‌شدند با اقبال فراوانی همراه بودند؛ اما حالا نمونه‌های وارداتی آنها در بازار به سختی خرید وفروش می‌شوند.

فلوئنس با موتوری پر حجم‌تر و البته پر‌قدرت‌تر در مقابل کره‌ای کوچکی که امکانات زیادی دارد و البته چهره‌ای به مراتب جذاب‌تر از رنو. هر دو خودرو امکاناتی مناسب دارند، اما ریو حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. مصرف سوخت ریو پایین‌تر است و خدمات پس از فروش گسترده‌تری دارد. این در حالی است که فضای کابین رنو فلوئنس جادار‌تر است و از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است. در این رنج قیمتی هر دو خودرو انتخاب‌های خوبی هستند،اما باز هم می‌توان اقبال بیشتر را در ریو طلب کرد. هر چند که افت قیمت هر دو خودرو بالاست، ریو خودرویی تازه وارد است و فلوئنس کمی کهنه‌کار‌تر است. از این‌رو اگر امکانات زیاد و چهره‌ای زیبا می‌خواهید ریو انتخاب خوبی است و اگر قدرت و شتاب بالاتر می‌خواهید فلوئنس بخرید.

جیلی امگرند 7 یا آریزو 5

 این یا اون؟

دو چینی بازار ایران که هر دوی آنها خودروهایی پر از آپشن هستند. جیلی امگرند در ابتدای ورود خود به بازار ایران موفق‌تر از امروز بود؛ اما هنوز هم مشتریان خاص خود را دارد. در مقابل آریزو 5 خودرویی تازه وارد است که هنوز در حال طی کردن شرایط نوبرانه است. آریزو 5 چهره زیبایی دارد اگرچه موتوری کم حجم‌تر و البته ضعیف‌تر نسبت به جیلی در سینه دارد و در شتاب‌گیری نیز کندتر است.

هر دو خودرو امکانات زیادی دارند و درون کابین نیز فضای کافی برای سرنشینان فراهم است. کیفیت مواد به‌کار رفته درون کابین جیلی بهتر است. جیلی خودرویی کم‌استهلاک است و این موضو ع را می‌توان در چند سال از حضور این خودرو در بازار متوجه شد؛ اما آریزو هنوز امتحان خود را پس نداده است. در بخش گیربکس، وضعیت جیلی امگرند بهتر است و گیربکس قوی‌تری دارد. هر دو خودرو برای خانواده‌های مناسب هستند. در زمینه خدمات پس از فروش آریزو گستردگی بیشتری دارد و جیلی عملکردی در این بخش ارائه داده است. مصرف سوخت آریزو کمتر از جیلی است و برای رانندگی شهری مناسب‌تر است. هر دو خودرو در حال حاضر در بازار ایران به سختی خرید و فروش می‌شوند و از این حیث با یکدیگر برابرند. به‌طور کلی آریزو خودرویی زیباتر با مکانات بیشتر و جیلی خودرویی قوی‌تر با فضایی بیشتر در انتظار خریداران است.

منبع:ایران جیب



نظرات