1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تویوتا کمری یا هوندا آکورد؟ انتخاب 200 میلیون تومانی...

تویوتا کمری یا هوندا آکورد؟ انتخاب 200 میلیون تومانی...

20 اردیبهشت 1395
  • 1

با اینکه این روزها خودروهای کراس اوور و شاسی بلند توانسته اند نظر خیلی از ایرانیان را به خود جلب کنند و عموم خریداران خودرو در هر رده قیمتی به دنبال یک ماشین شاسی بلند هستند، اما همچنان خودروهای سدان هستند که در هر بازه قیمتی به عنوان یک ماشین، با دردسر کمتر انتخاب می شوند.

به گزارش ایران جیب به نقل از روزنامه دنیای خودرو، اگر از رده های قیمتی متوسط جامعه فاصله بگیریم و به سراغ دهک های بالاتر برویم، به دسته قیمتی می رسیم که در آن خودروهای زیادی وجود دارند. با اینکه در باشگاه خودروهای بالای ۱۵۰ میلیون تومان، خرید یک کراس اوور با برندی معتبر آنچنان سخت نیست، ولی امروز شاهد آن هستیم که سدان های این بخش طرفداران خاص خود را دارند. وقتی توان خرید خودرویی با قیمت ۱۵۰ میلیون یا حتی بالای ۲۰۰ میلیون تومان را دارید، سعی خود را بر این می گذارید تا محصولی لوکس را با کیفیت مناسب تجربه کنید. البته که تعاریف ایرانی ها از لوکس بودن با کل دنیا متفاوت است و کلاً هر خودرویی که دسترسی به آن سخت باشد را لوکس می دانند!

این روزها اگر قصد خرید خودروی سدانی را داشته باشد و به دنبال کیفیت هم بگردید، احتمالا از دوستان و آشنایان، تعریف و تمجیدهایی از محصولات ژاپنی می شنوید. حقیقت هم این است که محصولا ژاپنی کیفیت به مراتب بالاتری از هم کلاسان خود دارند. در بازار ایران سدان های ژاپنی زیادی نیستند که از دید عموم مردم لوکس به حساب آیند. لذا کمتر مورد توجه هستند و خریداران، خودروهایی مثل کیا اپتیما و هیوندای سوناتا را انتخاب می کنند. ولی با همان بودجه می توان تویوتا کمری فول مدل ۲۰۱۶ را خریداری کرد که در بازار آزاد قیمتی بین ۱۸۰ الی ۱۹۶ میلیون تومان را دارد. کمی آن طرفتر رقیب اصلی این خودرو، یعنی هوندا آکورد EXB (اگر قیمت را زیاد در نظر نگیریم!) قیمت ۲۳۰ میلیون تومان و EXL، ۲۴۵ میلیون تومان را به خود اختصاص داشته است. با توجه به این موضوع، در این بخش به مسئله رقابت این محصولات ژاپنی می پردازیم و سعی داریم با نگاهی کلی گزینه های مناسب را به مشتریان معرفی کنیم.

1- طراحی کدام به روزتر است؟

تویوتا کمری XV50، زمانی که به بازار ایران آمد، خودرویی نه چندان جذاب بود. امکانات خاصی نسبت به کره ای ها نداشت و گویا پست رفتی در طراحی داشت. با آمدن سال ۲۰۱۵، کمپانی تویوتا تغییراتی در ظاهر و امکانات این خودرو انجام داد و باعث شد تا فروش این محصول در همه جای دنیا قوتی دوباره مانند نسل های قبل بگیرد. در بخش جلو و عقب انقلابی را در طراحی کمری شاهد هستیم. این دستکاری در خطوط طراحی به حدی بود که برخی آن را اتاق جدید این خودرو نامیدند. جلو پنجره به مراتب جذابتر شده بود و می توانست با طراحی های فضایی کره ای ها رقابت کند. بخش عقب خودرو که نگاهی به سلیقه ژاپنی ها و آمریکایی ها داشته است، با چراغ های غیر شکسته عرضه شده تا دیگر از دیدن کمری خسته نشویم.

این روزها کمری ۲۰۱۶ سبک طراحی جدید را دنبال می کند و اکثر مدل های عرضه شده به بازار ایران با این قیافه شناخته شده است. البته که برخی مدل های موجود در بازار ظاهر شبیه به آریون فیس لیفت دارد و حتی نمونه های هیبریدی دیده شده است که با مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در بازار وجود دارد.

آن طرف هوندا آکوردهایی که با مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ایران آمده اند از نظر ظاهری کمی تغییر کرده اند و جلوپنجره بزرگتری نسبت به نسل قبل دارند. همین تغییر کوچک باعث می شود که ما در خیابان مدل های فیس لیفت جدید را بشناسیم. در بازار خارج از کشور نسخه های جدید آکورد ظاهری اسپرت تر دارند و با تغییرات جزئی در کُلیت طراحی می توان خودرویی جذاب را پیش روی خریداران دید. ولی مدل هایی که تا به امروز در خیابان ها دیده می شوند به عنوان محصولی با فیس لیفت ساده شناخته می شود. با اینکه تغییرات در مدل های حاضر در ایران جزئی استف ولی باید به نکته ای جالب دقت کرد که آکورد از بدو ورود طراحی خاصی دارد که هر کسی را جذب خود می کند. هرچقدر هم که تغییرات فیس لیفت کم باشد، ولی پایه و اصول این خودرو در حدی است که نیاز چندانی به تغییرات دوره ای در ظاهر ندارد.

در محدوده 200 میلیون تومان، تویوتا کمری یا هوندا آکورد؟

2- موتور در برابر موتور

کمری XV50 دامنه زیادی در بحث موتور دارد. ولی در بازار ایران تنها با موتور 2.5 لیتری 178 اسب بخاری (برخی منابع تا 183 اسب بخار هم اعلام می کنند) و گشتاور 235 نیوتون متر عرضه می شود. این خودرو که از نظر فنی در سطح بالایی قرار دارد، کشش مناسب و استهلاک کم را در برنامه عملیاتی خود قرار داده است. گیربکس شش سرعته اتوماتیک Aisin این خودرو شهرت زیادی در جهان دارد. آن هم بخاطر کیفیت بالای ساخت است که عملکردی نرم با کمترین افت را در اختیار مالک کمری می گذارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در صورت رانندگی در حالت کم مصرف، در فضای شهری به صورت متوسط ۸٫۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام می شود. اگر هم بیشتر تلاش کنید احتمال دارد که بتوانید تا ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت را پایین بیاورید که کاری دشوار است. شتاب صفر تا صد کمری جدید طبق اعلام شرکت کمتر از ۹ ثانیه است و گاهی تا ۸٫۷ ثانیه قابلیت ثبت زمان را دارد. حداکثر سرعت نسخه بنزینی ۲٫۵ لیتری تا ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت است که در برخی تست های غیر رسمی اعلام می شود. نسخه هیبریدی کمری که با نام LE و XLE در بازار شناخته می شود، با گیربکس E-CVT عرضه شده و توان تولید ۲۰۰ اسب بخار را دارد.

آن طرف هوندا آکورد با موتور ۲٫۴ لیتری ۱۸۵ اسب بخاری و گشتاور ۲۴۵ نیوتون متری عرضه می شود که از نظر نسبت قدرت به حجم موتور قوی تر از کمری ظاهر شده است. با توجه به اینکه هوندا در زمینه کاهش مصرف سوخت تلاش های فراوانی را انجام می دهد، روی این موتور فناوری هایی را به کار برده تا مصرف سوخت ترکیبی آن به ۷٫۶ لیتر به صورت استاندارد برسد و در صورت مراعات مالک خودرو گاهی مصرف سوخت ترکیبی به ۶٫۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر هم می رسد. گیربکس آکوردهای جدید از نوع CVT بوده و عملکردی یک نواخت را برای سرنشینان به اجرا می گذارد. این مدل از فعالیت سیستم انتقال قدرت باعث می شود تا آکورد خودرویی نرم و کم سر و صدا به نظر آید. ولی در موقع شتابگیری های لحظه آنچنان موجه ظاهر نشده و باعث می شود تا احساس تنبلی خودرو به راننده منتقل شود. این درحالی است که اگر شرایط مساعد برای یک شتابگیری بر قرار باشد، آکورد ۲٫۴ لیتری با گیریکس CVT توان ثبت ۸ ثانیه را برای رسیدن از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.

3- اتاق هر دو از هر جهت کاربردی

طراحی داخلی کمری و آکورد هر دو شیک و سنگین به نظر می آیند. ولی به خاطر سبک طراحی هر شرکت، داخل آکورد در نگاه بسیاری لوکستر دیده می شود و خیلی ها آن را تجملی تر از کمری می دانند. داخل کمری ۲۰۱۶ آنچنان با مدل های قبلی فرق نکرده و تقاون نسبی تویوتا در آن رعایت شده است. به علت وجود دو صفحه نمایشگر بر روی داشبورد آکورد، خیلی هوندا را در اهمیت به سلیقه مشتریان پرکاربردتر از تویوتا می دانند. ولی وقتی به جزئیات داخل کابین و امکانات کلی خودرو دقت می کنید، می بینید که کمری به مراتب از سطح امکانات بالاتری استفاده می کند. رادار خطی، سیستم جلوگیری از تصادف، رادار نقطه کور، سنسور پارک جلو و عقب، کروزکنترل، کروزکنترل هوشمند، هشت کیسه هوا ( جلوی راننده و سرنشین، جانبی های جلو، جانبی های عقب، پرده های سرتاسری)، سانروف، دی لایت، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی، مانیتور بزرگ، دوربین عقب، سیستم تهویه دوگانه، گرمکن صندلی های جلو، صندلی های برقی جلو، سیستم های پایداری الکتریکی پرده های عقب و… از امکانات تویوتا کمری در نسخه های فول بنزینی و هیبریدی به حساب می آید.

در طرف مقابل این جدال، آکورد در نسخه فول به شش کیسه هوا، سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی های برقی جلو، سیستم های پایداری الکتریکی، نمایشگرهای مستقل، دوربین عقب، کروزکنترل، سنسورهای پارک، دی لایتف استارت دکمه ای و… مجهز است. با نگاهی کلی و کاتالوگی ثابت می شود که کمری در نسخه فول به مراتب ایمنتر، پر آپشن تر و راحت تر از آکورد فول به چشم می آید. فاصله محوری این خودرو واقعا تفاوت زیادی با هم ندارند و گاهی این تفاوت تنها یک میلی متر بیشتر برای کمری لحاظ می شود. در بخش اتاق، صندلی های آکورد کمی راحتتر از کمری برای اکثر افراد حس می شود و جنس چرم به کار رفته در سطح بالاتری قرار دارد.

آکورد یا کمری، مسئله این است؟

در محدوده 200 میلیون تومان، تویوتا کمری یا هوندا آکورد؟

4- فاصله زمین تا آسمان برای این دو رقیب

در بازار امارات که عمده واردات ما از آنجا صورت می گیرد، کمری فول بنزینی قیمتی حدود 105 الی 112 هزار درهم را دارد. آکورد 2.4 لیتری فول هم با قیمتی 101 الی 114 هزار درهم با توجه به آپشن های ریز معامله می شود. نسخه هیبریدی کمری هم در بازار امارات گاهی تا 142 هزار درهم هم معامله شده که قیمتی بالا و غیر منطقی است.

در زمان ورود عمده این خودرو به بازار امارات، قیمت نسخه هیبریدی کمری 125 الی 135 هزار درهم اعلام می شد. ولی وقتی پا به بازار ایران می گذارید داستان متفاوت می شود. به خاطر تخصیص تعرفه واردات کمتر نسبت به خودروهای بنزینی، امروز کمری هیبرید فول قیمتی بین 174 الی 184 میلیون تومان را دارد. نسخه بنزینی کمری فول هم قیمتی بین 180 الی 196 میلیون تومان را به خود اختصاص داده است. اما اختلاف قیمت کمتر از 10 هزار درهمی آکورد با کمری خود را با اختلافی فاحش نشان می دهد. تفاوتی که تا 45 میلیون تومان خود را نشان می دهد.

با در نظر گیری قیمت به مراتب بالاتر آکورد که کمی غیر منطقی به نظر می رسد و خدمات کمتر این خودرو در بازار ایران، کمری در نسخه بنزینی و هیبریدی شانس بیشتر پیروزی را در بازار ایران دارد که امروز شاهد آن هستیم. به غیر از بحث قیمت تمام شده و خدمات، تامین قطعات هم مسئله ای است که ایرتویا به مراتب بهتر از گلرنگ موتور فامیلی به آن پرداخته است و آن طور در ایران جا افتاده که محصولات تویوتا بدون قطعه نمی مانند. ولی کمبود قطعات آکورد و قیمت بالای قطعات، برخی خریداران را از داشتن یک لوکس ژاپنی محروم می کند .


منبع: دنیای خودرو



نظرات

  • مهمان مهمان (30 مرداد 1396 ساعت 08:10)

    خیربرادر
    آکورد یه چیز دیگه است.