1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. مقایسه 3 خودروی لوکس و با انگیزه فرانسوی در ایران

مقایسه 3 خودروی لوکس و با انگیزه فرانسوی در ایران

18 اردیبهشت 1396
  • 0

پس از امضای برجام، شاهد ابراز تمایل تعداد زیادی از خودروسازان معتبر دنیا برای ورود به بازار ایران هستیم و در این بین فرانسوی ها به عنوان شرکای قدیمی صنعت خودرو ایران گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده و بدون اتلاف وقت، قراردادهای خود با شرکای ایرانی را امضا کردند. ورود رنو تلیسمان در ماه های اخیر را می توان به عنوان نخستین برگ برنده فرانسوی ها در مقابل رقبای آسیایی برشمرد که موفقیت تلیسمان باعث شد تا دیگر رقبای آسیایی برشمرد که موفقیت تلیسمان باعث شد تا دیگر خودروسازان فرانسوی نیز به تدریج نمایندگان خود در سگمنت سدان های نیمه لوکس را راهی بازار کشور کنند، هم اکنون ورود پژو 508 قطعی شده و به احتمال قوی اوایل سال 1396، شاهد حضور آن در بازار کشور هستیم و احتمال عرضه سیتروئن C6 می پردازیم.

رنو تلیسمان؛ یک پیروزی بزرگ پس از شکست‌های متعدد

سال های زیادی بود که رنو (و به طور عام، خودروسازان فرانسوی) در ارائه یک خودرو نسبتا لوکس ناکام بود و محصولاتی مانند ولساتیس، لتیتود و دو نسل از سفران، هر یک از دیگری در بازار ناموفق تر عمل می کردند تا اینکه در سال 2016 رنو با معرفی نسل جدید سدان نیمه لوکس خود با نام تلیسمان، بار دیگر نگاه ها را به سمت خود چرخاند. رنو با تغییر در تیم طراحی خود و بهره گیری از زبان طراحی جدید، تلیسمان را طراحی کرده که همین موضوع باعث شده که اصلی ترین نقطه ضعف سدان های بزرگ قبلی رنو (یعنی نبود یک طراحی گیرا و عامه پسند) به اصلی ترین نقطه قوت تلیسمان بدل شود.

 مقایسه 3 خودروی لوکس و با انگیزه فرانسوی در ایران

درواقع طراحان رنو در طراحی تلیسمان با توجه به جزییات و بازی با خطوط و احجام، موفق به خلق یک چهره مدرن، باابهت و تا حد زیادی عامه پسند شده اند. کابین تلیسمان نیز گرچه نسبت به ظاهر خودرو، طراحی ساده تری دارد اما وجود مواردی همچون طراحی صندلی ها، مانیتور بزرگ سیستم R-Link، موس موجود در کنسول وسط، دوخت چرمی روی داشبورد و قطعات طرح چوب با کیفیت مطلوب، حس خوشایندی را به سرنشینان منتقل کرده و به آنان یادآور می شوند که در خودرویی لوکس قرار دارند.

از نقطه نظر فنی نیز تلیسمان با یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو در بازار ایران عرضه می شود که این پیشرانه با دارا بودن حداکثر قدرت 190 اسب بخار و حداکثر گشتاور 260 نیوتن متر، با اتصال به یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه، ضمن مصرف 6.2 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 7.7 ثانیه و حداکثر سرعت 237 کیلومتر بر ساعت را برای تلیسمان به ارمغان می آورد.

 مقایسه 3 خودروی لوکس و با انگیزه فرانسوی در ایران

درواقع تلیسمان گرچه نسبت به اکثر رقبا، پیشرانه ای کم حجم تر دارد اما به لطف قدرت بسیار مناسب پیشرانه و عملکرد مطلوب گیربکس دوکلاچه، رانندگی نسبتا لذت بخشی داشته و قادر است بسیاری از رقبا را به راحتی پشت سر بگذارد. لیست تجهیزاتی تلیسمان نیز بسیار بلندبالاست و در آن کمبود خاصی را حس نمی کنید که اگر بخواهیم به تعدادی از امکانات نمونه فول آپشن (E3) تلیسمان اشاره کنیم می توانیم از این موارد یاد کنیم: کیلس استارتر، سقف پانوراما، کروز کنترل + لیمیتر سرعت، تنظیم برقی صندلی های جلو به همراه گرمکن و ماساژور، قابلیت انتخاب حالت رانندگی (Drive Mode)، نمایشگر اطلاعات ضروری روی شیشه جلو (هدآپ دیسپلی یا HUD)، چراغ های جلو و عقب از نوع LED، سنسور نور و باران، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز دستی الکترونیکی، تهویه مطبوع دوگانه به همراه فیلتر تصفیه هوا، سیستم چندرسانه ای به همراه مانیتور لمسی 8.7 اینچی + 12 عدد بلندگو، سیستم های ترمز EBD، ABS و BA سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، اتوپارک، سیستم کمکی توقف روی سطوح شیبدار، سیستم ضدلغزش، رادار نقاط کور، 6 عدد ایربگ و... یکی از ایراداتی هم که به تلیسمان وارد است این است که فضای صندلی عقب آن برای یک سدان خانوادگی با این ابعاد، آنچنان جادار نیست علی الخصوص اگر فردی قد بلند قصد نشستن در قسمت وسط صندلی عقب را داشته باشد؛ کوتاهی سقف در این قسمت آزاردهنده خواهدبود.

لازم به ذکر است که هم اکنون تلیسمان موقتا در لیست فروش نگین خودرو قرار ندارد اما در بازار آزاد می توان نمونه‌های فول آپشن را با قیمتی بین 205 تا 215 میلیون تومان خریداری کرد و اگر بخواهید پول کمتری خرج کنید می توان به سراغ نمونه های E2 (که البته این تیپ نیز در نوع خود آپشن های مناسبی دارد) رفت که بین 175 تا 185 میلیون تومان قیمت دارد.

پژو 508؛ شیر بزرگ

بزرگ ترین سدان پژو که اخیرا مجوز ورود به کشور از طریق شرکت مشترک ایران خودرو و پژو (ایکاپ) را کسب کرده و حتی نمونه های اولیه آن نیز به ایران رسیده اند، نخستین بار در سال 2011 و به عنوان جایگزین پژوه 407 وارد بازار شد، سال 2015 نیز نمونه فیس لیفت آن معرفی شد. پژو در طراحی 508 سعی داشته تا یک پیکره نسبتا لوکس و با ابهت ظاهری قابل توجه را خلق کند و در عین حال از جاذبه های اسپرت نیز غافل نبوده است. به عنوان مثال نمای کناری این خودرو کاملا نمایانگر یک سدان لوکس بزرگ است و در نمای جلو نحوه طراحی چراغ ها و جلو پنجره، گربه سانی خشمگین را در ذهن بیننده مجسم می سازد. همین رویه در داخل کابین نیز تکرار شده و مواردی همچون مانیتور بزرگ در قسمت میانی داشبورد و چینش کنترلرهای سیستم تهویه، نمایی لوکس داشته و در مقابل، وجود شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان و نوع طراحی صفحه نشان دهنده ها، به این قسمت، نمایی اسپرت می بخشد.

 مقایسه 3 خودروی لوکس و با انگیزه فرانسوی در ایران

ناگفته نماند که 508هایی که قرار است در ایران عرضه شوند. از نوع GT Line بوده که وجود مواردی همچون رینگ های 18 اینچی و خروجی های دوگانه اگزوز، نمای اسپرت بیشتری را به آنها می بخشد. پیشرانه در نظر گرفته شده برای 508 در بازار ایران نیز پیشرانه نام آشنایی است، یعنی همان پیشرانه DS5 و DS6 که با حجم 1.6 لیتر و به کمک توربوشارژر قادر است حداکثر قدرت 165 اسب بخار و حداکثر گشتاور 240 نیوتن متر را تولید کند. 508 با این پیشرانه و یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، مصرف سوخت 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی داشته و شتاب صفر تا 100 کیلومتر و حداکثر سرعت آن نیز به ترتیب 9.5 ثانیه و 220 کیلومتر بر ساعت است.

 مقایسه 3 خودروی لوکس و با انگیزه فرانسوی در ایران

هنوز دقیقا مشخص نیست که 508 با چه سطحی از تجهیزات به بازار می آید اما در صورت وورد نمونه فول آپشن می توان آینده خوبی را برای آن متصور شد زیرا روی آن امکاناتی همچون سیستم تهویه 4 گانه، چراغ های تمام LED جلو، سانروف، روکش چرم ناپا برای صندلی ها به همراه گرمکن، سردکن و ماساژور برای صندلی های جلو، دی لایت، هدآپ دیسپلی، سیستم هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده عدم رانندگی بین خطوط، کیلس استارتر، کروز کنترل، 6 عدد ایربگ و... نصب است که اینگونه امکانات کاملا باب میل خریداران ایرانی است. از لحاظ قیمتی نیز هنوز شاهد اعلام رسمی قیمت از سوی ایران خودرو نیستیم اما شنیده ها از قیمت بین 170 تا 180 میلیون تومانب پژو 508 حکایت می کند.

سیتروئن C6؛ از الیزه تا شائولین

نسل جدید سیتروئن C6 چندی است که معرفی شده و البته فعلا تولید و فروش آن مختص به بازار چین است. C6 چندین بار از سوی سایپا در نمایشگاه های خودرو داخل کشور به نمایش گذاشته شده و احتمال عرضه آن بالاست. C6 از پلت فرم یکسانی با پژو 508 بهره برده و اشتراکات طراحی فراوانی با آن دارد اما به طور کلی C6 نمایی لوکس تر از محصول پژو دارد و وجود مواردی همچون جلوپنجره بسیار عریض که به طرز زیبایی با چراغ های جلو ادغام شده است و چراغ های عریض عقب، بر این لوکس بودن می افزایند.

 مقایسه 3 خودروی لوکس و با انگیزه فرانسوی در ایران

کابین C6 نیز با نیم نگاهی به خودروهای لوکس انگلیسی طراحی شده و یک طراحی تجملاتی و در عین حال کلاسیک را به نمایش می گذارد. C6 در بازار چین با یک پیشرانه 1.8 لیتری توربو با حداکثر قدرت 204 اسب بخار و 280 نیوتن متر عرضه می شود که این پشرانه با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف حدود 7.5 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا 100 حدود 10 ثانیه و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت را برای C6 به ارمغان می آورد. البته امکان عرضه C6 با پیشرانه 1.6 لیتری توربو (یکسان با پژو 508) نیز وجود دارد.

از لحاظ امکاناتی نیز C6 با توجه به ذات تجملاتی اش، کامل است و امکاناتی مانند سقف پانوراما و کنسول تجملاتی موجود در قسمت میانی صندلی عقب، آن را از پژو 508 متمایز می سازند. قیمت C6 نیز هنوز نامشخص است اما شنیده ها حاکی از قیمت حدود 220 میلیون تومانی آن است که رقمی بسیار بالا است. البته خاص بودن و لوکس بودن نیز بهای خاص خود را دارد.

سخن پایانی

در پایان مطلب، اگر نگاهی اجمالی به هر یک از خودروهای مورد بحث داشته باشیم می توان گفت که رنو تلیسمان در مجموع خودرو کم عیب و نقصی است و می تواند انتخابی مناسب در نوع خود محسوب شود مگر آنکه به دنبال حداکثر فضای کابین باشید و یا بازار دست دوم خیلی برایتان اهمیت داشته باشد. پژو 508 نیز خودرویی با توانایی های حرکتی نسبتا خوب و تجهیزات کامل است که می تواند با تکیه بر سابقه برند خود و سطح گسترده خدمات پس از فروش، موفق عمل کند به شرط آنکه قیمت گذاری آن منطقی و رقابتی باشد، زیرا رقبا قدر هستند. در نهایت سیتروئن C6 نیز مانند اکثر محصولات سیتروئن، خودرویی برای سلایق خاص است و می تواند مورد پسند افرادی قرار گیرد که علاقه مند به سدان های فوق لوکس هستند اما توانایی مالی لازم برای خریداری این دسته از خودروها را ندارند

 مقایسه 3 خودروی لوکس و با انگیزه فرانسوی در ایران

 مقایسه 3 خودروی لوکس و با انگیزه فرانسوی در ایران

منبع : ایران جیب



نظرات