1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. کیا سراتو صفر کیلومتر یا نیسان ماکسیمای کارکرده؟

کیا سراتو صفر کیلومتر یا نیسان ماکسیمای کارکرده؟

21 دی 1395
  • 3

اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی با فضای داخلی بزرگ باشید، گزینه صفر‌کیلومتری عایدتان نخواهد شد و می‌بایست از بین موارد دست‌دومی همچون هیوندای آزرا، تویوتا کمری، هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، نیسان ماکسیما و... انتخاب کنید که در این بین ماکسیما معتبرترین برند را دارد! اما در بازار خودروهای صفر‌کیلومتر گزینه‌هایی مثل کیا سراتو، بسترن آسا و امثال این خودروها را خواهید داشت که در این صورت سراتو قابل اعتمادتر از بقیه به‌نظر می‌رسد. در این مطلب سراتوی صفر‌کیلومتر 2000 مونتاژ سایپا را در برابر نیسان ماکسیما دست‌دوم قرار می‌دهیم تا ببینیم کدام‌یک گزینه عاقلانه‌تری برای خرید هستند.

بزرگِ دوست‌داشتنی

 کیا سراتو صفر کیلومتر بخریم یا نیسان ماکسیمای کارکرده؟

نیسان ماکسیما در واقع نسل سوم نیسان سِفیرو (کد A33) به شمار می‌رود که در اواخر دهه 90 میلادی به بازار جهانی عرضه شد و در اوایل دهه 80 شمسی نیز به صورت CKD ‌روی خط تولید پارس خودروی ایران قرار گرفت. این خودرو در زمان عرضه، تنها خودروی نسبتا لوکس بازار ایران بود که با قیمت مناسبی در اختیار خریداران قرار می‌گرفت و ظاهر و ابعاد آن خواهان بسیار زیادی داشت. جالب اینجاست که هنوز هم با گذشت بیش از یک دهه از شروع عرضه ماکسیما به بازار کشور، این خودرو جایگاه و محبوبیت خود را حفظ کرده است و هرچند که نمونه‌های مختلف آن از 35 تا‌ 95 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند اما هنوز هم به چشم یک خودروی اصیل و با پرستیژ به آن نگاه می‌شود. ماکسیما از چراغ‌های‌ هالوژنی، کاسه‌ای و لامپی در جلو و عقب بهره می‌برد و رینگ‌های اسپرت 17 اینچی آلومینیومی دارد. همچنین به جز تعداد محدودی از نمونه‌های اولیه، تمامی ماکسیماهای موجود در کشور اسپویلر عقب دارند.

کوچکِ موفق

 کیا سراتو صفر کیلومتر بخریم یا نیسان ماکسیمای کارکرده؟

سراتو نیز برای نخستین‌بار در اواخر سال 2007 و با نسل اولش به بازار ما راه پیدا کرد. نسل دوم این خودرو تحت عنوان کیا «فورته» در سال 2009 معرفی شد و اطلس خودرو نیز سراتوی نسل دوم را از 2010 به بازار کشور ما عرضه کرد. سراتوی جدیدتر با توجه به بهره‌گیری از ظاهر و رنج امکانات بهتر توانست موفقیت بیشتری نسبت به نسل اول را در بازار ایران کسب کند. به همین خاطر با وجود پایان عرضه این مدل در بازار جهانی و جایگزینی نسل سوم آن (که البته نسل جدید سراتو در حال حاضر توسط اطلس خودرو به بازار کشور عرضه می‌شود)، سراتو نسل دوم اخیرا‌ روی خط تولید شرکت سایپا قرار گرفته است که نمونه 2000 آن امکانات بیشتر و کامل‌تری را به شما ارائه می‌کند.

اختلاف بر سر دوران

از آنجا که طراحی ماکسیما به بیش از یک دهه پیش و اواخر دهه 90 میلادی بازمی‌گردد پس نباید از این خودرو انتظار امکانات رفاهی گسترده‌ای داشته باشید. این خودرو در فول‌ترین حالت از سیستم صوتی به همراه 6 بلندگو و چنجر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه بالابرهای برقی، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، فرمان هیدرولیک، قابلیت کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، 2 کیسه ایمنی هوا برای سرنشینان جلو و در نهایت تودوزی پارچه‌ای بهره می‌برد که نسبت به خودروهای امروزی لیست چنان پر و پیمانی به شمار نمی‌رود. اما در مقابل، سراتوی 2000 مونتاژ شده توسط سایپا به عنوان یک سدان کامپکت مناسب برای استفاده خانواده‌های کم‌جمعیت، موارد بیشتری مثل سیستم صوتی به همراه 6 بلندگو و ورودی‌های CD ،‌USB و AUX، کروز کنترل، 2 کیسه هوا، سیستم تهویه مطبوع خودکار، شیشه بالابرها و آینه‌های جانبی برقی، سنسور نور، فرمان هیدرولیک و... را به شما ارائه می‌کند که اندکی از ماکسیما بیشتر است. هرچند که باید توجه داشته باشید، ماکسیما فضای داخلی بسیار وسیع‌تر و سواری راحت‌تری را نسبت به سراتو به شما ارائه می‌کند.

 کیا سراتو صفر کیلومتر بخریم یا نیسان ماکسیمای کارکرده؟

4 سیلندر یا 6 سیلندر ؟

کیا سراتو نسل دوم چه در نسخه وارداتی و چه در نمونه مونتاژ داخل با دو تیپ 1600 و 2000 در بازار کشور ما حضور دارد که با توجه به بودجه مد نظر ما، نسخه 2000 سی‌سی صفر کیلومتر این خودرو عایدمان خواهد شد. این محصول حداکثر قدرتی در حدود 156 اسب بخار به همراه جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک را به راننده ارائه می‌کند که در نهایت شتاب صفر تا صد 10.5 ثانیه‌ای و مصرف سوخت 7.7 لیتر در 100 کیلومتر را برای این خودرو رقم می‌زند.

اما در مقابل، ماکسیما از پیشرانه قدرتمند V6 با حجم 3 لیتر بهره می‌برد که به شما 227 اسب بخار قدرت موتور را ارائه می‌کند. در واقع این خودرو با دو جعبه دنده 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک در بازار حضور دارد که نسخه اتوماتیک آن شتاب صفر تا صدی نزدیک به 8 ثانیه را به شما ارائه می‌کند، اما مصرف سوخت نسبتا بالایی دارد. همچنین توجه داشته باشید که استهلاک این خودرو به ویژه در صورت اعمال فشار مکرر به موتور و سیستم انتقال قدرت کمی بالا‌ست اما قیمت قطعات یدکی ماکسیما در قیاس با دیگر خودروهای رقیبش مناسب خواهد بود.

 کیا سراتو صفر کیلومتر بخریم یا نیسان ماکسیمای کارکرده؟

منبع:عصر خودرو



نظرات

  • رضا رضا (22 دی 1395 ساعت 12:17)

    ماکسیما با اینکه دیگه تولید نمیشه اما هنوزم سالاره....ی چرخش می ارزه به صد تا ماشین کره ای.................

    فریاد فریاد (22 دی 1395 ساعت 13:59)

    این ماکسیما تو ایران که طراحی 2002 هست برو مدل 2017 رو ببین . باید به حال خودمون گریست با این قیمتهای نجومی روز به روز عقب مونده تر میشیم!!!!!!!

  • ali ali (22 دی 1395 ساعت 10:36)

    در مرد امکانات سراتو مونتاژسایپا تقریبا هرچی دم دستشون بوده را حذف کردن ولی سراتو موجود در بازار که وارداتی هستند فول امکانات عرضه میشوند که میشه گف یه سر گردن از ماکسیما بالاتر باشه