1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. چینی تبارِ کاشانی! ملاقات با چانگان CS35

چینی تبارِ کاشانی! ملاقات با چانگان CS35

26 اردیبهشت 1395
  • 0

افزایش نظراتِ نه‌چندان مثبت مردم نسبت به خودروهای داخلی، کار را به جایی رساند که کمپین‌هایی تشکیل شد تا خودروسازان را به افزایش کیفیت محصولات خود وادار کند؛ خودروسازان هم که بهتر از هرکس دیگری از دخل و خرج خود با خبر بودند متوجه شدند با محدودیت‌هایی که در بحث سود و زیان خود دارند نمی‌توانند کار چندانی را در این زمینه انجام دهند و اصطلاحا جاده‌ای که در آن حرکت می‌کنند نه خروجی دارد و نه میان‌بر، این درحالی بود که افزایش تنوع در سبد محصولات مونتاژی، به عنوان یکی از راه‌های افزایش جلب رضایت مردم هم به‌دلیل اثر گذاری تحریم‌ها چندان میسر نبود. تنها راهی که برای خودروسازان باقی ماند این بود که با خودروسازان چینی - حتی با آگاهی از چهره مخدوشی که آن‌ها پیش مردم دارند - همکاری کنند. نتیجه این روند تکثیر خودروهایی بود که گاها هم عملکرد خوبی داشتند، ظاهرشان هم گیرا بود و قیمتشان نیز روز به روز وسوسه‌انگیزتر می‌شد اما مردم همچنان با دیده شک و تردید به آن‌ها نگاه می‌کردند و نمی‌خواستند به سادگی به آن‌ها اعتماد کنند و پول به زحمت جمع شده‌ خود را جیب شرکت‌هایی بریزند که چندان در بین جامعه خوش نام نیستند.

خودروی شاسی بلند CS35 به عنوان مدلی جدید که در بین همراهی سایپا و چانگان متولد شد یکی از مصداق‌های بارز مساله مذکور است. این خودرو آمد تا بتواند نیاز سایپا در بازار بومی‌سازی خودروهای شاسی بلند را اقنا کند و قدمی در مسیر رضایت مردم باشد، به همین منظور خط تولیدِ سایت سایپا کاشان، درکنار تیبا، سایپا 111 و ساینا، میزبان CS35 نیز شد. در هفته اخیر فرصتی بوجود آمد تا علاوه بر بازدید از این خط تولید که CS35 زیر نظر تعدادی از کارشناسان چینی به تولید می‌شد، این خودرو را در مسیر ویژه آزمایش فنی سایپا کاشان مورد بررسی قرار دهیم.

از روی کاغذ، CS35 باتوجه به قیمت نزدیک به 65 میلیون تومانی خود، اعداد و ارقام مناسبی را ردیف کرده است. پیشرانه Blue Core با حجم 1.6 لیتر که قدرتی معادل 112 اسب‌بخار و همچنین 160 نیو‌تن‌متر را اختیار راننده می‌گذارد. گیرباکس خودرو نیز از نوع تیپ ترونیک با امکان فرمان دستی در چهار سرعت است. با وجود قدرت قابل توجه نسبت به وزن 1270 کیلوگرمی و حجم پیشرانه ذکر شده، CS35 در هر صد کیلومتر مسافت، 7.2 لیتر بنزین از باک 52 لیتر گنجایشی خود مصرف می‌کند که عدد متوسطی و تاحدودی مناسب قلمداد می‌شود.

سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کروز کنترل، سنسور پارک و طبیعتا ترمز ABS از تجهیزات ثابت این چانگانِ زرد پوست است. در درون خودرو نیز با 4 ایربگ انتظارمان در بحث ایمنی تقریبا رفع و رجوع می‌شود، از لحاظ ظاهری و بدون سنجش دقیق می‌توانیم بگوییم که کیفیت ادوات و پوشش‌های داخل کابین هم وضعیت به‌گونه‌ای است که نه آن را خارق العاده بنامیم و نه آنقدر پایین است که بخواهیم از آن گلایه کنیم.

درهنگام آزمایش رانندگی تا حدودی تحت تاثیر این خودرو قرار گرفتیم. CS35 با وجود شتاب اولیه نه‌چندان خوب و مکث‌دار خود پایداری قابل تحسینی را در پیچ‌ها از خود نشان داد و البته شتاب ثانویه آن لذت بخش و درخور مشخصات فنی‌اش بود. ترمزهای خودرو کاملا پاسخگو و قابل اطمینان بودند و سیستم تعلیق نیز در صورتی که از آن چیز زیادی نخواهید و با آن به کویر و دیگر مناطق آفرودی نروید می‌تواند نیازهایتان را جواب دهد و راضیتان کند. در طول آزمایش فنی کوتاه مدت ما، سیستم کنترل کشش خودرو به خوبی توانست از عهده تلاشمان برای ناپایدار کردن چرخ‌های عقب و لیزخوردن آن بربیاید، هرچند که درمحور جلو اندکی متعجب شدیم چرا که خودرو از این محور به سادگی می‌توانست دستورات‌مان را در پیچ و سرعت‌ نادیده بگیرد و اصطحالا استعداد آن برای Understreer بالا بود.

CS35 خودرویی است که باید‌ آن را سلطان متوسط نامید چرا که در بخش‌های مختلف نمراتی صرفا در حد قبولی را کسب می‌کند. پایداری و قدرت خودرو، ایمنی و همچنین کیفیت ساخت و مونتاژ همگی در وضعیتی قابل قبول بودند اما گیربکس آن آن می‌توانست با تاخیرهای کمتر و ضرایب بهینه، و سیستم تعلیق آن با پایداری هماهنگ با محور عقب عملکردی بهتر از این را از خود نشان دهد. نکته بسیار مهمی که نباید در انتها از آن غافل شویم این است حضور محصولاتی از قبیل CS35 در سبد سایپا نشان دهنده این است که این شرکت تلاش دارد به سمت بهبود و جلب رضایت مردم قدم بردارد، هرچند که قدم‌هایش مبرا از اشتباه نیست و هنوز جای کار بسیاری دارد.

منبع: اختصاصی car.ir



نظرات