1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بوگاتی در مقابل بوگاتی،مقایسه جزئیات ویرون و شیرون

بوگاتی در مقابل بوگاتی،مقایسه جزئیات ویرون و شیرون

25 اردیبهشت 1396
  • 0

Bugatti Chiron که در سال 2016 در نمایشگاه اتومبیل ژنو رونمایی شد ، جایگزین پیش بینی شده ابراتومبیل Veyron است. Veyron رکوردشکن، زمانی سریع ترین اتومبیل جهان و دارای عملکردی حیرت انگیز بود.

با توجه به این که مدل قبلی یکی از برترین اتومبیل های ساخته شده بود، Chiron هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. وارد جزئیات می شویم تا ببینیم که این مدل جدید نسبت به Veyron افسانه ای چه تغییراتی داشته است.

مقایسه آماری بین بوگاتی Chiron  و Veyron

تفاوت های ظاهری

ظاهر Chiron به طرز واضحی از Veyron تاثیر گرفته، و خود Veyron هم از بوگاتی های قدیمی تر الهام گرفته شده است. منحنی خیره کننده ای که به دور شیشه بغل می چرخد کاملاً با طیف دو رنگ مدل هایی مانند Type 46، هماهنگ است و در عین حال، خطی که از وسط تا عقب می رود یادآور مدل Type 57SC Atlantic سال 1930 است. علاوه بر این، ظاهر این مدل شدیداً از آیرودیناک پیروی می کند، حتی چراغ جلوها در پس خنک کننده های ترمز قرار گرفته اند.

Veyron هفده ساله، با افتخارات زیادی پیر شده است. طراحی آن درجه یک و تاثیرگذار است، همینطور برآمدگی های قسمت عقب، که منعکس کننده قدرت مخفی شده درون آن است. تنها زمان می تواند نشان دهد که آیا Chiron هم طی بازه زمانی مشابه، این گونه خواهد بود یا خیر.

مقایسه آماری بین بوگاتی Chiron  و Veyron

تفاوت های فضای کابین

طراحی کابین Veyron هنوز هم حیرت انگیز است، اما به نظر می رسد داخل Chiron در سطح دیگری است. جزئیات چشم نواز همه جا به چشم می خورند؛ از صندلی های زیبای چرمی گرفته تا فرمان که دارای محفظه ایربگ فیبرکربن برای اولین در اتومبیل های شهری- می باشد.

منحنی های زیبای پهلوها در داخل هم به چشم می خورند. منحنی از بالای شیشه جلو شروع می شود، به سمت عقب در بین صندلی ها می رود و به سوی مرکز داشبورد ، محل قرارگیری تهویه در زیر شیشه ، پیش می رود. در جلوی راننده، صفحه کیلومتری قرار دارد که عدد حیرت انگیز 500 کیلومتر در ساعت را نشان می دهد.

مقایسه آماری بین بوگاتی Chiron  و Veyron

سواری و رانندگی

Chiron مجهز به رینگ های 20 اینچی در جلو و 21 اینچی در عقب می باشد. شرکت می گوید که تایرهای غول آسای عقب با عرض 355 میلی متر نسبت به تایرهای Veyron ارزان تر هستند. این چرخ های بزرگ، با سیستم رانندگی چهار چرخ، وعده عملکرد خارق العاده ای را می دهند.

سرنشینان Veyron در شاسی مسابقه ای ساخته شده از فیبرکربن با استحکام بالا قرار می گرفتند. این امر نه تنها امنیت را بیشتر می کرد، بلکه رانندگی و هندلینگ بهتری به ارمغان می آورد، چرا که باعث می شد سیستم تعلیق بهتر عمل کند. Chiron هم از شاسی تقریبا مشابهی بهره می برد، اما طراحی جدید آن مستحکم تر است. بنا به گفته شرکت سازنده، شاسی Chiron به سختی شاسی اتومبیل های مسابقات Le Mans است.

شیوه متوقف شدن Chiron مانند مدل قبلی بی نظیر است. به لطف دیسک ترمزهای بزرگ کربن سرامیکی، این اتومبیل 1995 کیلویی در مسافت 31.3 متر، از سرعت 100 کیلومتر در ساعت به صفر می رسد. استاندارد بزرگراه، توقف از سرعت 100 کیلومتر در ساعت را (غیر از زمان واکنش) 55 متر ثبت کرده است.

مقایسه آماری بین بوگاتی Chiron  و Veyron

مقایسه موتورها

Chiron مانند Veyron از موتور 8 لیتری Quad-turbo W16 بهره می برد. البته کاملاً هم مشابه نیست. در Chiron ما شاهد توربوهای بزرگ تر و کاراتر، میل لنگ سبک تر و سیستم اگزوز تیتانیوم که به خروج سریع تر گازها کمک می کند هستیم. مجموع این ها به توان خروجی فوق العاده 1479 اسب بخار و گشتاور 1600 نیوتن متر می انجامد. سیستم تعویض دنده دو کلاچه 7 سرعته که "بهترین سیستم کلاچ بر روی یک ماشین شهری" می باشد به استفاده از تمام گشتاور آن کمک می کند.

طبق اظهارات بوگاتی، Chiron تنها در 2.5 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می رسد و حداکثر سرعت آن 420 کیلومتر در ساعت می باشد. البته این سرعت "برای رانندگی در جاده محدود شده است." این محدودیت ضروری است، چرا که در چنین سرعت هایی تایرهای میشلن سفارشی آن متحمل فشار زیادی می شوند. افزایش چشمگیر قدرت نسبت به Veyron، رسیدن به سرعت 442 کیلومتر در ساعت را ممکن می سازد، البته اگر بتوانید مسیری صاف و طولانی پیدا کنید.

مقایسه آماری بین بوگاتی Chiron  و Veyron

به نظر می رسید که آمار خیره کننده Veyron بسیار بالاتر از هر سوپراتومبیل دیگری باشد و حتی برخی می گفتند که هیچ رقیبی به آن نخواهد رسید. 987 اسب بخار قدرت و 1250 نیوتن متر گشتاور برای طی کردن صفر تا صد کیلومتر در 2.5 ثانیه و همین طور حداکثر سرعت 407 کیلومتر در ساعت کافی بود. مدل Super Sport که بعداً عرضه شد، دارای 1184 اسب بخار قدرت بود و رکورد حداکثر سرعت 431 کیلومتر در ساعت را به نام خود ثبت کرد. با این حال به منظور محافظت از تایرها، مدل های تولید شده "تنها" به سرعت 415 کیلومتر در ساعت محدود شدند. انتظار داریم که Chiron حتی از این هم سریع تر برود.

مقایسه آماری بین بوگاتی Chiron  و Veyron

مقایسه آماری بین بوگاتی Chiron  و Veyron

مقایسه ارزش در برابر قیمت

Chiron باید نایاب تر و حتی گران تر از Veyron باشد. در هشت سال آینده فقط 500 عدد از آن تولید خواهد شد. انتظار می رود قیمتی در حدود 1.89 میلیون پوند ( با نرخ حاضر حدود 9 میلیارد تومان) داشته باشد. تسهیلات بدون پیش پرداختی هم برای آن موجود نیست و فقط برای این که نام شما را در لیست انتظار ثبت کنند، می بایست حداقل 200 هزار یورو ( حدود 800 میلیون تومان) پرداخت کنید.

از زمان عرضه در سال 2005، بوگاتی تقریباً 450 عدد Veyron فروخته است. قیمت آن زمان، معادل 840 هزار پوند بود (حدود 4 میلیارد تومان). مدل های کارکرده حال حاضر، چیزی حدود 1 میلیون پوند (حدود 5 میلیارد تومان) ارزش دارند و به نظر می رسد با گذر زمان، افزایش هم داشته باشند.

مقایسه آماری بین بوگاتی Chiron  و Veyron

قضاوت نهایی بین Chiron و Veyron

بوگاتی Veyron در زمان عرضه یک شگفتی مهندسی بود؛ یک ویترین تکنولوژی که نشان داد - با بودجه ای تقریبا نامحدود - چه توانایی هایی دارد. به نظر می آید که Chiron هم این مسیر را ادامه دهد. با پیشرفت 11 ساله، اتومبیلی فوق العاده تر از مدل قبلی خود خواهد بود.



نظرات