1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی برلیانس V5 ،بدشانس ترین کراس اور چینی بازار

بررسی برلیانس V5 ،بدشانس ترین کراس اور چینی بازار

12 آذر 1395
  • 1

مسئولان شرکت سایپا در اواخر سال 1392 و اواسط سال 1393، خبر از تولید و واردات دو خودروی جدید و شاسی‌بلند از دو کمپانی چینی، با نام‌های برلیانس V5 و چانگان CS35 دادند. از طرفی دیگر، شرکت پارس‌خودرو به عنوان شریک تجاری شرکت سایپا؛ پای دیگر قرارداد جدید سایپا با خودروسازان چینی شد. پارس‌خودرو به سراغ تولید بعضی از خودروهای سری H کمپانی برلیانس رفت و در عوض شرکت سایپا تولید و واردات برلیانس V5 را در دستور کار خود قرارداد. آن زمان کسی حتی نام برلیانس را هم نشنیده بود و مردم واکنش‌های متفاوت و ناامید کننده‌ای نسبت به تولید و مونتاژ خودروهای چینی در ایران نشان می‌دادند. مسئولان سایپا با بی‌توجهی به شرایط موجود، بر تولید و عرضه خودروهای چینی به دلیل تنوع بخشیدن به بازار و عرضه خودروهایی با آپشن‌های بیشتر تاکید می‌کردند.

بررسی برلیانس V5

از طرفی دیگر نام و آوازه کمپانی برلیانس چیزی نبود که مسئولان سایپا را نسبت به همکاری با این کمپانی چینی مردد سازد؛ زیرا این کمپانی چینی، که از سال ۱۹۹۱ میلادی به تولید مینی‌بوس می‌پرداخت؛ با قراردادهایی که با کمپانی‌های مشهور و قدرتمندی همچون BMW، میتسوبیشی، پورشه، تویوتا، پینین‌فارینا و ایتال‌دیزاین به امضاء رسانید؛ تبدیل به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در چین شد. این کمپانی در سال ۲۰۰۹ با فروش ۱۵۰ هزار دستگاه از محصولاتش، عنوان هشتمین خودروساز بزرگ چینی را مال خود کرد. روند رو به رشد برلیانس ادامه پیدا کرد و این کمپانی در سال ۲۰۱۳ تبدیل به ششمین خودروساز بزرگ چین شد!

همین آمارها و ارقام عجیب و غریب و نام‌هایی مانند BMW، راه را برای حضور برلیانس در ایران هموار کرد و همان‌ طور که اشاره شد؛ ورود برلیانس به شرکت سایپا با تولید چانگان CS35 همزمان شد و از بخت بد برلیانس ظاهرا تولید و عرضه آن بیشتر به مذاق سایپا خوش آمده و کمتر به تولید شاسی‌‍بلند برلیانس توجه می‌کردند که همین موضوع عاملی شد که امروزه شاهد تولید V5 نباشیم و خبری از قیمت‌گذاری‌های جدید و شرایط فروش آن نباشد! البته برادران سری H خودروی V5 در شرکت پارس خودرو با اقبال و استقبال خوبی مواجه شدند و این شرکت تاکنون حاضر به توقف روند تولید آنها نشده است.

برلیانس V5 با رقیبان سرسخت و وطنی خود به رقابت پرداخت و با وجود مشخصات و عملکرد قابل قبول، توان رقابت با آنها را نداشته و تبدیل به یک پروژه شکست خورده شد. در ادامه نگاهی به برلیانس V5 داشته و به بررسی مختصر این خودروی بدشانس خواهیم پرداخت.

بررسی برلیانس V5

پیشینه

برلیانس V5 در کارخانه‌جات کمپانی برلیانس در شهر شن‌یانگ، واقع در استان لیائونینگ چین ساخته شده است. این خودرو بر اساس پلت‌فرم سدان H530 ساخته شده و باید آن را محصول همکاری مشترک برلیانس و کمپانی BMW دانست. برلیانس V5 برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ و در جریان نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد و در طول یک سال؛ یعنی در سال ۲۰۱۲، به رکود فروش ۳۶۳۹۱ هزار دستگاه دست یافت. در سال ۲۰۱۳ نیز ۴۷۹۳۶ دستگاه از آن تولید شد؛ اما در سال ۲۰۱۴ آمار تولیدش با کاهش مواجه شده و به ۳۲۷۸۲ هزار دستگاه رسید.

طراحی

همکاری مشترک برلیانس و کمپانی BMW باعث شده است که تقریبا تمام محصولات این کمپانی چینی شبیه به خودروهای BMW باشند. برلیانس V5 نیز از این قاعده مستثنا نبوده و برای ساخت آن از طراحی BMW X1 استفاده شده است؛ لذا به هیچ عنوان نمی‌توان منکر زیبایی‌های بصری برلیانس V5 شد و باید به تحسین طراحان چینی و آلمانی‌اش پرداخت. برلیانس V5 طول و عرضی معادل ۴۴۰۵ و ۱۸۰۰ میلی‌متر داشته و تقریبا هم اندازه BMW X1 و کمی طویل‌تر از رنو داستر فرانسوی است. همچنین برلیانس V5 وزنی معادل ۱۴۱۵ کیلوگرم داشته و از رینگ‌هایی ۱۷ اینچی؛ با شکل و شمایلی شبیه به رینگ‌های جک اس ۵ استفاده می‌کند.

بررسی برلیانس V5

پیشرانه و مشخصات فنی

شرکت سایپا برلیانس V5 را با موتور ۱.۶ لیتری و ۴A92A میتسوبیشی به تولید می‌رساند. این موتور ۱۶ سوپاپی و ۴ سیلندری، خطی بوده و قدرتی معادل ۱۰۹ اسب‌بخار و گشتاوری ۱۱۵ نیوتن‌متر را تولید می‌کند و برای انتقال قدرت خود به چرخ‌های جلو از یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. سیستم تعلیق جلو و عقب آن از نوع مک فرسون و Twist Beam بوده و ترمزهای جلوی برلیانس V5 از نوع دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقبش از نوع دیسکی معمولی هستند. همچنین برلیانس V5 باکی با گنجایش ۵۵ لیتر داشته و در هر صد کیلومتر پیمایش حدود ۶.۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند و از استاندارد یورو ۴ برخوردار است.

بررسی برلیانس V5

امکانات و ایمنی

برلیانس V5 از نظر امکانات و سطح ایمنی در جایگاه خوبی قرار دارد. این خودرو از نظر ایمنی مجهز به امکاناتی مانند شش کیسه هوا، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS ،EBD ،BA و TCS EBD، قفل شدن اتوماتیک درب‌ها در سرعت بالا، سیستم ضد سرقت، هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی، کمربندهای پیش کشنده، باز شدن اتوماتیک درب‌ها به هنگام تصادف و… است. همچنین امکانات رفاهی متعددی همانند گرمکن آینه‌های جانبی، سانروف، شیشه‌های برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، فرمان الکتریکی، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و ۸ بلندگو و … در داخل برلیانس V5 موجود است.

بررسی برلیانس V5

کلام آخر

برلیانس V5 امکانات و ویژگی‌های خوب و متمایز کننده‌ای داشته و شاید در صورت انتخاب پیشرانه‌ای قوی‌تر و قیمت‌گذاری مناسب‌تر شاهد عرضه و تولید انبوه آن بودیم. این خودرو علی‌رغم امکانات و تجهیزات مناسب؛ توان رقابت با خودروهایی همانند؛ جک اس ۵ و تیگو ۵ را ندارد و خریداران قطعا خودروهایی با پیشرانه و خدمات بهتر را انتخاب خواهند کرد.

این خودرو در ابتدا با قیمتی نزدیک به 91 میلیون تومان عرضه شد و پس از چندی شاهد افزایش قیمتش تا 100 میلیون تومان بودیم ولی هم اکنون در مدل های 94 در بهترین حالت حدود 80 میلیون تومان به فروش میرسد که برای چنین خودرویی بسیار گران است.

منبع:چرخان



نظرات

  • محسن محسن محسن محسن (12 آذر 1395 ساعت 18:31)

    یه وزن 1400 کیلویی برای داشتن سرعت و شتاب قابل قبول حداقل 130 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن متر گشتاور نیاز دارد پس این ماشین بدشانس نیست بلکه مثل همه آشغالهایی است که بنام اتومبیل به مردم عرضه میشوند