1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی فنی خودرو BYD F۳ در پیست اختصاصی این شرکت در چین

تست و بررسی فنی خودرو BYD F۳ در پیست اختصاصی این شرکت در چین

10 دی 1395
  • 0

روزی یکی از مهندسان ایرانی که عمری را در آمریکا گذرانده بود، می‌گفت اگر در این کشور بگویید که جنس چینی بی‌کیفیت است، همه با تعجب به شما نگاه می‌کنند! و این در حالی است که در کشورمان همه، شما را تایید و تصدیق خواهند کرد. چین که روزی بعد از آمریکای شمالی، دومین بازار بزرگ خودرویی دنیا بود، امروزه به بازار شماره یک دنیا تبدیل شده ‌و این سطح بالای تبادلات تجاری این کشور با دیگر کشور‌های دنیا، باعث شده است تا چینی‌ها نیز محصولات تولیدی خود را به همه جای دنیا صادر کنند؛ محصولاتی که در بین آنها جدا از اکثر تولیدات الکترونیکی شرکت‌های معروف دنیا، در دنیای خودروسازی نیز انواع مرسدس بنز، ب‌ام‌و، آئودی، فولکس واگن، بیوک، کادیلاک و ... دیده می‌شود تا واقعا جنس چینی برای بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا، به معنی یک جنس درجه یک باشد. در زمره خودرو‌های سواری ساخت خود این کشور نیز، این رویه دیده می‌شود و در جایی که بسیاری از تولیدات خودرویی چینی دارای کیفیتی نازل هستند، اما محصولات خاصی نیز در بین آنها دیده می‌شود که ریشه در نگاه جدید و جهانی مدیران آنها دارد؛ محصولاتی که می‌توان آنها را حتی همپای کره‌ای‌ها از نظر کیفیت تولیدی دانست. این یک رویارویی و رفتن به مصاف خودرویی است که شعار سازنده آن، build your dreams یا ساختن رویای خودتان است.

 تست و بررسی BYD F3

آشنایی با BYD F3 New

خودرو F3 در سال 2005 معرفی شد و در نسل اولش نیز از پلت‌فرمی مشترک با تویوتا کرولا سری E120 بهره‌مند بود به طوری که قسمت‌هایی از بدنه این دو خودرو را حتی می‌توان به جای هم به کار برد. این خودرو در نوع هایبریدی‌اش با نام F3 DM شناخته می‌شود که عبارت DM مخفف Dual Mode است و اشاره به موتور بنزینی و برقی آن دارد. اما خودرویی که در کشورمان به زودی و با نام F3 new عرضه خواهد شد، از چهره‌ای کاملا مدرن و به‌روز‌تر نسبت به انواع F3 برخوردار است. این نام البته در کشور‌های آمریکای لاتین و برخی‌ بازار‌های هدف صادراتی BYD بیانگر خودرویی با نام L3 است که در واقع مشخصاتی مشابه مدل‌های F3 دارد و فقط به جای F3 new به نام L3 شناخته می‌شود. ظاهر خودرو F3 new کاملا بیانگر نسل نوین محصولات BYD است و پیشرانه قرار گرفته ‌روی آن نیز که از ساخته‌های خود این شرکت است، نشان‌دهنده گذر از روز‌های به‌کار‌گیری پیشرانه‌های میتسوبیشی در محصولات این شرکت و دیگر شرکت‌های چینی دارد. عکس‌های تست BYD F3 NEW که در واقع فیس‌لیفت شده نسل فعلی آن است، در سال 2015 توسط عکاسان در حال تست شکار شده بود و در واقع یک خودرو کاملا جدید محسوب می‌شود.

درون و بیرون اتاق

بیرون اتاق باز هم با تغییراتی که در آن پیاده شده است، شباهت بالایی به طراحی محصولات تویوتا دارد. خصوصا جلو پنجره آن که بی‌شک بیننده را به یاد محصولات فعلی تویوتا و خصوصا تویوتا کرولا خواهد انداخت. وامداری این خودرو به تویوتا کرولا نه فقط در شکل ظاهری بلکه در ابعاد نیز دیده می‌شود که البته نمی‌توان گفت عینا با کرولا یکی است و اختلافات بسیار اندکی در آنها دیده می‌شود. وجود خطوط شکسته و البته کمی اغراق‌آمیز که در دیگر محصولات BYD نیز دیده می‌شود، کاملا این خودرو را یک شرقی نشان می‌دهد که البته می‌توان این طراحی را در قیاس با دیگر چینی‌های این رده، یک پله مترقی‌تر و مدرن‌تر بدانیم. جلو پنجره در نمای روبه‌رو، اولین قسمتی است که نگاه بیننده را به سمت خود جلب می‌کند و در ادامه، سپر دو‌رنگ با چراغ‌های روز و پروژکتور‌ها، از خاص‌ترین بخش‌های نمای جلو اتاق است. اما در نمای جانبی هیجان و جسارت طراحی جلو و عقب دیده نمی‌شود و یک طرح ساده و بدون حجم خاصی دیده می‌شود که ناشی از همان فیس‌لیفت‌شدن اتاق قبلی است و این ویژگی مشترکی در بین تمام خودرو‌هایی است که با فاکتور‌های روز، دچار تغییر چهره می‌شوند. اما می‌توان در نهایت این طرح را یک فیس‌لیفت موفق دانست که بی‌شک ناشی از دیدگاه مدیران BYD برای داشتن یک محصول خاص است؛ مدیرانی که برای داشتن خودرو‌هایی خاص، حتی مدیر طراحی آئودی و لامبورگینی را نیز اخیرا در بخش طراحی خود استخدام کرده‌اند! اما درون خودرو دیگر رنگ و بویی از فیس‌لیفت به چشم نمی‌خورد و کاملا طرحی مدرن و جدید است؛ طرحی که شباهت به دیگر محصولات این خودروساز دارد و از نظر ارگونومی نیز در سطح بالایی است. صندلی‌ها به خوبی راننده و سرنشین را در‌بر‌می‌گیرند و کیفیت چرم آن نیز در حد متوسط و رو به بالاست. دسته دنده و فرمان خوشدست بوده و به‌کار‌گیری ادوات و دکمه‌های قرار گرفته‌ روی داشبورد نیز به‌راحتی ممکن است. اما نکته متمایز‌کننده این خودرو با دیگر چینی‌های دیده شده در کشورمان را باید در کیفیت بالاتر قطعات و پوسته داشبورد آن بدانیم؛ جایی که دکمه‌ها و عملگر‌ها اصلا بیانگر یک خودرو چینی نیستند‌ اما در این بین طرح دوخته‌شده در لبه داشبورد که در واقع پستی‌بلندی‌هایی به شکل دوخت‌ روی پوسته پلاستیکی داشبورد است تا مثلا نمایی شبیه به چرم‌دوزی را تداعی کند، در کنار دستگیره‌هایی با طرح ساده روی رودری‌ها، چندان برازنده این خودرو نیستند. فضای داخلی کاملا آزاد و راحت است و راننده و سرنشین نیز از نظر فضای جلو پا، اطراف زانو و بالای سر حتی تا قد 190 سانتی‌متر نیز مشکلی نخواهند داشت.

ویژگی‌های فنی و حرکتی

F3 NEW از یک موتور 1.5 لیتری 107 اسب بخاری بهره می‌برد. این پیشرانه 145 نیوتن‌متری، در مقابله با وزن 1.2 تنی این خودرو، کشش و ویژگی‌های حرکتی قابل قبولی را ارائه می‌دهد که می‌توان آن را با کمی ارفاق در سطح رقبایش دانست. شتاب‌گیری این خودرو تا رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت، زنده و روی یک خط افقی با یک شیب نسبتا ثابت حس می‌شود و به این ترتیب، از نظر شتاب‌گیری احساس خوبی به راننده می‌دهد. نمونه تست شده دارای گیربکس 1+5 دنده دستی بود که شتاب به خودرو مورد آزمایش به گیربکس 5 سرعته دستی مجهز بود در حالی که این خودرو قرار است با گیربکس 6 سرعته دوکلاچه اتوماتیک به بازار ایران عرضه شود.شتاب به دست آمده در زیر باران شدید و مقداری آب جمع‌شده در کف پیست در حدود 12.7 ثانیه بود که در صورت خشک بودن مسیر، می‌توان به شتاب حدود 12 ثانیه که اعلامی این شرکت است، نیز رسید. ضمن اینکه همین خودرو با همین پیشرانه با یک گیربکس 6 سرعته دو‌کلاچه اتوماتیک نیز عرضه خواهد شد که در آن صورت شاهد عملکرد فنی به مراتب بهتری نیز خواهیم بود. ‌حین تست در عبور از دست‌انداز‌های مصنوعی ساخته شده در طول پیست که برای تست تعلیق و پایداری خودرو است، سر و صدای تولیدی در کابین در حد نسبتا کمی بود که می‌توان در کنار دادن نمره قبولی، آن را در حد رقبایش دانست. در تست شتاب جانبی نیز خودرو با داشتن تایر‌های 15 اینچی، تعادل بسیار خوبی داشت که حتی در مانور‌های سنگینی که با آن اجرا شد، تعادل F3 NEW را باید در حد بسیار خوب ارزیابی کرد.ورود سر و صدای تولیدی موتور به درون کابین بسیار کم است و در هر دنده‌ای که راننده اقدام به شتاب‌گیری کند، نسبت به موتور 107 اسبی آن، راننده را ناامید نخواهد کرد ضمن اینکه فلسفه BYD در رفتن به سمت کاهش گاز‌های گلخانه‌ای موجب قرارگیری یک موتور 1.5 لیتری ‌روی آن شده است. نکته مهمی که در خصوص این خودرو باید گفته شود این است که در صحبتی که با مدیر منطقه خاور‌میانه و همچنین مدیر شرکت کارمانیا داشتیم، هنوز خبری از عرضه این نسخه مثل نمونه سری قبلی با پیشرانه توربوشارژ شده 151 اسب بخاری با 240 نیوتن‌متر گشتاور، فعلا نیست.

جمع‌بندی

هیچ محصولی را از یک کمپانی نمی‌توان یافت که در آن همه برگ‌های برنده برای موفقیت یک خودرو جمع شده باشند. این یک سیاست در هر شرکت تولیدی صنعتی است تا همیشه جای بهتر شدن و به‌روز‌شدن در یک محصول وجود داشته باشد. خودرو BYD F3 NEW در کلاسی رقابت خواهد کرد که خودرو‌هایی همچون چری آریزو5، ام‌جی 360، جک J5، پژو 301، برلیانس H330 و... حضور دارند. این خودرو از نظر موتوری ضعیف‌تر از برخی ‌رقبایش است اما طراحی خارجی زیبا در کنار طراحی و کیفیت خوب داخلی و همچنین وجود گیربکس خودکار دو‌کلاچه 6 سرعته در فهرست تجهیزات سفارشی آن، می‌تواند از آن یک برنده در این رقابت‌ها بسازد. این خودرو به زودی در کشورمان عرضه خواهد شد و باید دید در عمل چه توانایی‌هایی دارد.

 تست و بررسی BYD F3

منبع:عصرخودرو



نظرات