1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. M3 Competition Package در برابر M3 معمولی

M3 Competition Package در برابر M3 معمولی

13 شهریور 1395
  • 0

درحالی‌که ب‌ام‌و M3 قطعاً از نظر قدرت پیشرانه کمبودی ندارد اما پکیج مسابقه‌ای با اضافه کردن اسب بخارهای اضافی حداکثر سرعت این خودرو را به 265 کیلومتر در ساعت می‌رساند. اما شما کی می‌توانید با چنین سرعتی در آمریکای شمالی رانندگی کنید؟

 دو غول باواریایی

پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربوی M3 فعلی همانند نسخه‌ی 8 سیلندر نسل قبلی E90 عمل نمی‌کند و گشتاور و شتاب گیری مخصوص خود را دارد. وقتی M3 2015 را با M3 2016 پکیج مسابقه مقایسه می‌کنیم واضح است که فرایند شتاب گیری بسیار شبیه بوده اما رسیدن به حداکثر سرعت قطعاً با نرمی، هیجان و سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد.

 دو غول باواریایی

با تنظیم دوباره‌ی سیستم تعلیق عقب، دیفرانسیل و نرم‌افزار کنترل پایداری، راننده‌ی M3 2015 به آسانی می‌تواند با پکیج مسابقه‌ای ارتباط برقرار کند. پکیج مسابقه‌ای مزیت‌های حاصل از سال‌ها تجربه درباره‌ی توازن و آسایش ب‌ام‌و را در اختیار راننده قرار می‌دهد. پنجمین نسل M3 درست به اندازه‌ی مدل‌های اصیل E30 یا E36 دیوانه کننده و هیجان‌انگیز است.

 دو غول باواریایی

بهترین بهبود M3 با پکیج مسابقه‌ای نرمی‌ای است که گشتاور خودرو به شتاب گیری ب‌ام‌و می‌بخشد. با حداکثر گشتاوری که بین دورهای 1850 تا 5500 حاصل می‌شود، شاهد محدوده‌ی وسیعی از گشتاور در دسترس هستیم. اما با بهبود تنظیمات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و پیشرانه، همگی با یک نظم و هارمونی جالبی کار می‌کنند که این موارد به‌طور کامل در M3 معمولی درک نشده‌اند.

 دو غول باواریایی

نه تنها پیشرانه وزن کمتری را روی چرخ‌های جلو تحمیل کرده بلکه گشتاور چرخشی اینرسی را نیز کاهش داده است. وزن خیلی زیاد در بخش عقبی نیز باعث کندتر شدن حرکات خودرو می‌شود. پس گزینه‌ی بهتر تمرکز وزن در میانه‌ی خودرو و از همه بهتر کاهش وزن کلی آن است که به‌این‌ترتیب خودرو گشتاور چرخشی اینرسی کمتری خواهد داشت. از پشت فرمان این مسئله هیجان بیشتری را در راه‌های عادی و پرپیچ‌وخم برای راننده به ارمغان می‌آورد.

 دو غول باواریایی

این اصلاحات و بهبودها باعث شده‌اند تا شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت خودرو به زیر 4 ثانیه برسد و این قدرت عظیم از طریق گیربکس 7 سرعته ی دوکلاچه به چرخ‌ها منتقل می‌شود. با فشار دادن پدال گاز بدون استثنا در صندلی‌هایی فرو می‌روید که راحت‌تر از M3 معمولی هستند. این یک به‌روزرسانی خیلی خوب بوده و ما پس از 3 هزار کیلومتر رانندگی با M3 2015 به‌طور واضح دیدیم که این یک تکامل در جهت صحیح بوده است.

 دو غول باواریایی

جایی که این هیولای مونیخی واقعاً می‌درخشد در پیست است. این هیولای قرمز در نوردشلایف که جهنم سبز نیز خوانده می‌شود احساس راحتی دارد. با فشردن دکمه‌ی M،F80 به هیولای کاملاً متفاوتی بدل می‌شود به این صورت که سیستم تعلیق سفت‌تر شده، فرمان تیزتر می‌شود و پدال گاز نیز حساس‌تر شده و به کوچک‌ترین حرکتی عکس‌العمل نشان می‌دهد. همه‌ی این موارد نشان می‌دهند که F80 Competition Package برای یک‌چیز طراحی شده و آن زندگی در نوربرگ رینگ است.

 دو غول باواریایی

حرکت در پیست نوردشلایف تکنیکی‌تر از پیست گرندی پری فرمول 1 است و دقت و فضای بیشتری را می‌طلبد. تفاوت‌های بین M3 معمولی و M3 با پکیج معمولی در حرکت این دو خودرو در پیست نوردشلایف نمایان‌تر است. پیست فرمول 1 نسبتاً مسطح و عریض بوده و فضای خالی زیادی وجود دارد و تغییرات کمی داشته و می‌توان با سرعت زیاد در مسیرهای مستقیم آن حرکت نمود. تفاوت‌های این دو در پیست بسیار تکنیکی و دارای پیچ‌های تند نوردشلایف نمایان‌تر است و پکیج مسابقه‌ای اینجا مزیت‌های خود را نشان می‌دهد. برای کسانی که اولین بار می‌خواهند در این پیست رانندگی کنند توصیه می‌شود چندین دور را به‌صورت تمرینی با شبیه‌ساز رانندگی کرده و یا چندین ساعت را به بازی کردن فورزا موتوراسپورت و گرن توریسمو بپردازند.

 دو غول باواریایی

صفحه‌نمایش خودرو همه‌ی آیتم‌های حیاتی مانند فشار لاستیک‌ها، دما و حتی گشتاور و قدرت خودرو را نشان می‌دهد. اگر احساس می‌کنید آدم خوش‌شانسی هستید، پس کنترل پایداری را خاموش کنید و ببینید که دنیای دیگری پیش رویتان قرار می‌گیرد.

 دو غول باواریایی

لاستیک‌های میشلین با پهنای 285 میلی‌متر در عقب پس از طی 20 دور کامل پیست 13 کیلومتری نوردشلایف خوب دوام آوردند. خودرو در برابر هرگونه تکان ناگهانی که می‌تواند توازن خودرو را به هم بزند مقاومت می‌کند و این کار با بهره‌گیری از فاصله‌ی بین محورهای عریض‌تر، سیستم تعلیق ارتقا یافته و کنترل پایداری اصلاح‌شده صورت می‌پذیرد.

 دو غول باواریایی

دیسک‌های ترمز سوراخ‌دار M3 نیز نیروی کافی برای متوقف کردن این هیولا را در اختیار راننده می‌گذارند و ما در مدتی که در پیست خودرو را تحت فشار قرار داده بودیم خللی در عملکرد آن‌ها ندیدیم. ترمزهای کربن سرامیک 8 هزار دلار قیمت دارند و خرید آن شاید گزینه‌ی مناسبی نباشد مگر اینکه در منطقه‌ای گرم زندگی کنید و خودرو را اکثراً به پیست ببرید.

 دو غول باواریایی

گاهی اوقات وضع هوای آلمان قابل پیش‌بینی نیست اما خوشبختانه در مدتی که در پیست به رانندگی مشغول بودیم اثری از بارش باران نبود. حتی با روشن بودن سیستم کنترل پایداری، این خودروی دیفرانسیل عقب در پیچ‌های تند در معرض اسپین زدن بود.

 دو غول باواریایی

اگرچه که Competition Package برای این پیست طراحی شده اما واضح است که خودرو در مسیرهای باز نیز می‌درخشد. رانندگی با حداکثر سرعت احساس متفاوتی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت ندارد. سیستم تعلیق در حالت اسپورت احساس راحتی همانند شناور بودن روی آب را دارد اما رانندگی در خیابان‌های دارای دست‌انداز ناراحت کننده خواهد بود. صدای کابین بسیار کم است البته سیستم صوتی هارمن کاردون با 16 بلندگو به حد کافی فوق العاده است.

در پایان باید گفت که بی هیچ سؤالی Competition Package M3 2016 تکامل بسیار کاملی از نسخه‌ی معمولی محسوب می‌شود. اگر اوقات خود را به همان اندازه که در خیابان‌های معمولی می‌گذرانید در پیست نیز صرف می‌کنید پس به دست آوردن لذت رانندگی خالص با پرداخت پول اضافی ارزشمند است. این همان چیزی است که هیولای مونیخ را به خودرویی با نهایت لذت رانندگی بدل کرده است.

منبع:پدال



نظرات