1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. خودمونی هفته(5):bmw سری 5 تازه وارد به ایران در مقابل Eکلاس 2017

خودمونی هفته(5):bmw سری 5 تازه وارد به ایران در مقابل Eکلاس 2017

16 خرداد 1396
  • 1

سلام

به بررسی و مقایسه‌ی بی‌ام‌و سری ۵ جدید و مرسدس بنز E کلاس ۲۰۱۷ خوش اومدید.

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

همون طور که می‌دونیم همیشه یکی از داغ‌ترین مقایسه‌های خودرویی تو دنیا بین بنز و بی‌ام و و البته بین بعضی مدل‌های پرطرفدار و پرفروش این دو کمپانی بوده.همیشه مهم‌ترین سوال این بوده که بی‌ام‌و سری ۷ بهتره یا مرسدس S کلاس یا اینکه بی‌ام‌و اتاق ۳ بخریم یا بنز کلاس C.امروز قراره به یکی از این سوالات متدوال جواب بدیم: مرسدس بنز کلاس E اتاق جدید بهتره یا بی‌ام‌و سری ۵ جدید.

ماشین‌ بازها و ماشین دوست‌های عزیز می‌دونن که این دو خودرو تو کلاس سدان‌های لوکس نیمه فول سایز قرار می‌گیرن؛ یعنی یک کلاس کوچکتر از کلاس S بنز یا سری ۷ بی‌ام‌و.مشخصا این کلاس جزء پر فروش‌ترین کلاس‌های خودرویی دنیاست و برای هر خودروسازی حضور و ثبات در بازار این کلاس از اهمیت زیادی برخورداره.از دیگر اعضای مهم این گروه از خودروها میشه به آئودی A6، کادیلاک CTS، ولوو S90 و جگوار XF اشاره کرد که در حال حاضر به جز مرسدس E کلاس هیچ کدوم از بقیه‌ی اعضای این گروه مهم با پلاک ملی در ایران حضور ندارن.البته میشه امیدوار بود که به زودی یا حداقل در آینده شاهد حضور تمامی این مدل‌ها (به جز کادیلاک آمریکایی) با پلاک ملی تو کشور باشیم. چند ماهی هست که مرسدس E200 2017 اتاق جدید تو ایران پلاک میشه و جدیدترین خبرها نشون ‌دهنده‌ی این هستن که در چند ماه آینده بی‌ام‌و سری۵ جدید هم وارد ایران میشه تا دل طرفداران خودش رو ببره و با رقیب همیشگی خودش رقابت کنه.البته زمزمه‌های زیادی هم برای ورود جگوار به ایران شده که در این صورت جگوارXF هم وارد رقابت سخت با بنز و بی‌ام‌و میشه.

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

شش نسل با سری ۵ بی‌ام‌و و چهار نسل با کلاس Eمرسدس

۴۵ سال پیش اولین خودروی سری ۵ بی‌ام‌و با کد اتاق E12 وارد بازار شد تا این خودروساز مونیخی جلوتر از رقیب اصلی خودش یعنی مرسدس بنز یکه تاز بازار این سدان‌ها بشه.بعد از اولین سری از این کلاس، ۵ نسل دیگه هم از همین سری طی ۴۵ سال به بازار عرضه شد تا اینکه در سال ۲۰۱۷ نسل هفتم سری ۵، جدیدترین عضو این خانواده، با کد G30 چشم به بازار گشود!

اما از طرف دیگه مرسدس فقط ۲۴ ساله که وارد بازار این گروه از خودروها شده و در سال ۱۹۹۳ اولین خودروی سدان لوکس متوسطش رو با کد W124 تولید کرد و تا سال ۲۰۱۶ این کلاس ۳ بار پوست اندازی کرد و آخرین و جدیدترین نسل از این خانواده هم با کد W213 در سال ۲۰۱۶ وارد بازار شد. اما در شروع بررسی ببینیم که این دو خودرو چه ظاهری دارن...

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

ظاهر بیرونی سری ۵ و E کلاس

همونطور که در شکل‌های بالا ملاحظه می‌کنید یکی از نکات واضح در طراحی هر دوی این خودروها شباهت بسیار زیاد اونها به برادران بزرگتر خودشون یعنی سری ۷ و S کلاس هستش.این شباهت در حدی هستش که واقعا بعضی اوقات حتی ماشین‌ بازا هم تو تشخیص بین این برادرا دچار مشکل میشن(شاید نیاز باشه که بگیم ردیف بالایی عکس سری ۵ و E کلاس هستن!!).البته تقریبا چهار پنج سالی میشه که بیشتر خودروسازهای دنیا طراحی ظاهری و حتی داخلی کلاس‌‌های مختلف خودروهاشون رو شبیه هم انجام میدن ولی شباهت بی‌ام‌و سری۵ با سری ۷ یا مرسدس E کلاس با S کلاس بیش از اندازه هستش و این موضوع انتقادات زیادی رو هم برای این دو غول خودروسازی در پی داشت.البته...

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

شکل بالا نشون میده که نسل جدید سری ۵ از نسل قبلی خودش ظاهر اسپرت‌تری پیدا کرده و در تمام جهات هم رشد کمی رو داشته.با توجه به اینکه معمولا طرفداران بی‌ام‌و دنبال جذابیت بیشتر و اسپرت‌تر بودن ماشینشون هستن به نظر می‌رسه که طراحی جدید سری ۵ تونسته باشه دل طرفداران خودش رو به دست بیاره.در طراحی جدید چراغ‌ها، جلوپنجره و ورودی‌های زیر سپر همگی بزرگتر شدن و مثل سری قبلی به ماشین چهره‌ی خشمگینی دادن.تغییراتی هم بر خطوط روی کاپوت انجام شده که اون رو از نسل قبلی کمی ساده‌تر کرده ولی خطوط جدید همخونی خوبی با چراغ‌ها و جلوپنجره‌ دارن.این نکته رو هم بگیم که شما می‌تونید خودروی سری ۵ خودتون از بین ۳ مدل لاکچری لاین، اسپرت لاین و پکیج M انتخاب کنید که هر کدوم تغییراتی در سپرهای جلو دارن تا باب میل سلایق مختلف خریداران باشه.

اما در نگاه به کنار سری ۵ جدید اولین تغییر بزرگ اضافه شدن دریچه‌ی هوای در پایین گلگیر جلو هستش که جذابیت زیادی رو به خودرو میده.البته این دریچه به خنک شدن سیستم ترمز چرخ‌ها هم کمک می‌کنه.ویژگی بعدی طراحی کناری این خودرو خط بسیار برجسته‌ی کشیده شده از بالای گلگیر جلو تا چراغ عقب هستش که از سری قبلی خیلی تو چشم‌تره و جذابیت بصری بالاتری داره.علاوه بر این موارد هم رینگ‌های جدید بی‌ام‌و و نوار کرومی دور پنجره‌ها جلوه‌ی زیبایی رو به این خودرو دادن.

در عقب ماشین هم چراغ‌ها کمی تغییر کردن و از چراغ‌های تپل نسل قبلی کشیده‌تر شدن و خطوط داخلیشون هم شکل جدیدی پیدا کردن.تغییر بعدی عقب خودرو شکل و جاگذاری اگزوزها هستش که به جای قرار گرفتن هر دو اگزوز در یک طرف، یک اگزوز در دو طرف خودرو قرار گرفته.به جز یک مدل سری ۵ جدید در بقیه‌ی مدل‌ها شکل خروجی‌های اگزوزها هم تغییر کرده و ذوزنقه‌ای شکل شده.

در کل طراحی جدید سری ۵ واقعا خوبه و به جز شباهت زیاد اون به سری ۷ نمیشه ایراد خاصی ازش گرفت.و اما ظاهر مرسدس E کلاس...

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

E کلاس جدید درعکس داره میگه که من همون S کلاس هستم فقط یه خرده کم ابهت‌تر!همونطور که از عکس مشخصه این دو برادر شباهت بسیار زیادی به هم دارن،دقیقا مثل بی‌ام‌و‌هایی که در بالا صحبتشون کردیم.

طراحی خارجی مرسدس E کلاس جدید به جز چراغ‌های عقب تغییرات قابل توجهی رو نسبت به فیس لیفت قبلی خودش نداشته.یعنی اگه چراغ‌های عقب هم تغییر نمی‌کردن با دیدن E کلاس جدید تو خیابان‌ها فکر می‌کردیم که رو همون مدل قبلی کیت بدنه بسته شده یا ماشین کمی تیون شده.

در جلو خطوط داخلی چراغ‌ها کمی تغییر کردن ولی شکل کلیشون تقریبا همون قبلیه.مثل بی‌ام‌و ورودی‌های هوا بزرگتر شدن که ظاهر سپر و جلوی خودرو رو جذابتر کردن.جلو پنجره هم کمی بزرگتر شده و به پرابهت‌تر شدن جلوی ماشین کمک کرده.در کل مرسدس از جلو مثل همیشه ظاهر گیرایی داره و به جای اسپرت بودن بی‌ام‌و بیشتر به سنگین بودن و پرستیژ بیشتر اهمیت داده و در طراحی جدید E کلاس هم که شبیه لوکس‌ترین مدل مرسدس یعنی S کلاس شده این مورد به خوبی رعایت شده.میشه گفت که خریداران مرسدس E کلاس افراد جا افتاده‌تر و احتمالا مسن‌تری نسبت به خریداران بی‌ام‌و سری ۵ هستن.

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

هر چه قدر از کنار به E جدید نگاه می‌کنیم جلوه‌ی ویژه و بولدی پیدا نمی‌کنیم.شاید فقط رینگ‌های جدید مرسدس بنز بتونن چشم‌های بیننده رو واقعا جذب کنن که تا حالا مرسدس‌های جدید وارد شده به ایران این رینگ‌های زیبا رو نداشتن.

اما عقب خودرو به طراحی کاملا جدید چراغ‌ها مزین شده که بسیار زیبا هستن و خطوط داخلیشون حالت پله‌ای دارن.سپر عقب و خروجی اگزوزها هم نسبت به مدل قبلی تغییر خاصی نکردن.

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

در پایان این بخش باید بگیم که با توجه به تغییرات بیشتر بی‌ام‌و نسبت به مرسدس و اضافه شدن جلوه‌های بصری بیشتر بی‌ام‌و سری ۵، رقابت ظاهری رو خودروساز باواریایی یعنی BMW برنده میشه.

مشخصات فنی سری ۵ و E کلاس

به دلیل هیجان بیش از اندازه برخلاف مطالب قبلی به جای بررسی طراحی داخل کابین خودروها اول میریم سر بررسی مشخصات فنی این دو سدان محبوب.

بی‌ام‌و سری ۵ جدید خودش رو در سه مدل بنزینی، دیزل و الکتریکی پلاگین عرضه کرده که ما تو ایران فقط می‌تونیم شاهد حضور مدل 530i باشیم.چون از یک موتور ۲ لیتری توربو بهره می‌بره که ۲۵۲ اسب بخار قدرت داره و مدل‌های قدرتمندتر 540i و M550i که به ترتیب به موتورهای شش سیلندر ۳ لیتری توربو و هشت سیلندر تویین توربو ۴.۴ لیتری مجهر هستن اجازه‌ی ورود به کشور رو ندارن.مدل M550i هم می‌تونه ۴۶۲ اسب بخار قدرت و گشتاور ۶۵۰ نیوتن متری رو تولید کنه و تنها در عرض ۴.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسه!

تمامی مدل ها می‌تونن تک دیفرانسیل باشن یا به انتخاب شما و با صرف کمی هزینه‌ی بیشتر XDrive یا همون چهار چرخ متحرک باشن.

مرسدس بنز هم در ایران فعلا با دو مدل E200 و E250 موجوده که هر دوی این مدل‌ها مجهز به یک موتور ۲ لیتری توربو هستن و به ترتیب ۱۸۴ و ۲۱۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کنن.جالبه که بدونیم این دو مدل در فروش‌های جهانی زیاد رایج نیستن و بیشترین فروش مرسدس برای سدان کلاس E مدل E300 و مدل‌های دیزلی هستن.( مدل قدرتمندتر E300 با توجه به اینکه موتور ۲ لیتری داره امکان حضور در ایران رو داره ولی مشخص نیست چرا هنوز وارد نشده! )

قدرتمندترین مدل سدان E کلاس مدل E43 هستش که با یک موتور تویین توربوی ۳ لیتری می‌تونه ۳۹۶ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کنه و در عرض ۴.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسه.این اعداد فوق‌العاده هستن ولی نه در برابر مدل M550i بی‌ام‌و!

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

همونطور که از جدول بالا مشخصه بی‌ام‌و با وجود اینکه کمی ارزون قیمت‌تر هم هست رقیب اشتوتگارتی خودش رو در قدرت و شتاب شکست میده و فقط ۲۰ نیوتن‌ متر گشتاور از بنز کم میاره.

راجع به شاسی و وزن هر دوی این خودروها باید بگیم که هردو نسبت به نسل قبلی خودشون به لطف استفاده از آلومینیوم، فولاد پر استحکام و منیزیم در ساختار شاسی بیشتر از ۶۰ کیلوگرم سبک‌تر شدن.

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

از مهمترین ویژگی‌های فنی جدید سری ۵ جدید میشه به جلوپنجره‌های هوشمند اون اشاره کرد که واقا جالبه.وظیفه‌ی جلوپنجره‌ی هر خودرویی خنک کردن موتوره بدین صورت که هوا از بین دریچه‌های هوا وارد موتور میشه؛ تو سری ۵ هم به همین صورته ولی سیستمی هوشمند جلوپنجره‌ی این ماشین رو در مواقعی که نیاز نیست می‌بنده تا ضریب آئرودینامیک این ماشین بالاتر بره و خودرو عملکرد بهتری داشته باشه.سیستم جالب بعدی این خودرو قابلیت فرمان پذیری چرخ‌های عقب اون هستش که با کمک سیستم XDrive امکان چرخش چرخ‌های عقب رو تا ۳ درجه برای فرمان پذیری بهتر فراهم می‌کنه!! سیستمی که در سری ۷ و پورشه پانامرای ۲۰۱۷ هم استفاده شده.

فضای داخلی سری ۵ و E کلاس

برخلاف طراحی بیرونی که بی‌ام‌و از مرسدس بهتر بود، طراحی داخلی مرسدس دچار تغییرات خیلی بیشتری نسبت به بی‌ام‌و شده.البته باز هم هر دوی این ماشین‌ها مثل طراحی بیرونی، طراحی داخلیشون رو از برادران بزرگ‌‌ترشون به ارث بردن و به همین دلیل واقعا عالی هستن.

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

سری ۵ کنسولی زیبا ولی تقریبا بی‌ تغییر رو نسبت به نسل قبلی خودش داره.یک نمایشگر ۱۰.۲ اینچی در بالای کنسول قرار داره که تقریبا هوشمنده و با اشاره‌ی انگشت شما از فاصله هم کار می‌کنه.صفحه نمایشگر سرعت و دور موتور هم طراحی جدیدی دارن.عقربه‌های جدید واقعا زیبا و یک ساعت کوچک شکیل که در بین کیلومترشمار و دور موتور قرار داره ظاهری لاکچری رو به سری۵ داده.سیستم صوتی هارمن کاردن هم با ۱۶ اسپیکر در خدمت گوش‌های شماست.لازم نیست که بگیم در کل کابین سری ۵ و البته E کلاس از چرم مرغوب و بهترین نوع پلاستیک همراه با بهترین تودوزی استفاده شده.

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

اما می‌رسیم به مرسدس بنز که واقعا طراحی داخلی بی نظیری داره.بر خلاف بی‌ام‌و، مرسدس برای نمایشگر سرعت خودش از یک صفحه‌ی دیجیتال به جای صفحه‌ی آنالوگ عقربه‌ای استفاده کرده که حس مدرنیته رو کاملا به راننده القا می‌کنه.در ادامه‌ی همین صفحه هم نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی در بالای کنسول وسط قرار داره.تریم‌های چوبی، دریچه‌های تهویه‌ی دایره‌ای شکل،تاچ پد بسیار زیبا و مدرن، نورپردازی بسیار زیبا و ساعت عقربه‌ای کوچک فضای داخل کابین مرسدس رو واقعا دلنشین کردن.

روی درهای این خودرو هم تریم‌های چوبی، اهرم‌های تنظیم صندلی‌ها و سیستم صوتی بسیار قدرتمند بارمستر قرار داره.

در پایان این بخش با وجود تمام زیبایی‌های فضای داخلی کابین بی‌ام‌و سری ۵ باید بگیم که طراحی داخلی مرسدس از بی‌ام‌و بهتره و سرنشینان خودش رو محو تماشای زیباییش می‌کنه.

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

سری ۵ و E کلاس چه قیمتی دارند؟؟

در حال حاضر E200 2017 درایران قیمتی حدود ۸۰۰ میلیون تومان داره!بله درست خوندید ۸۰۰ میلیون تومان!!! چرا؟ دلیل منطقی‌ای برای این قیمت گذاری وجود نداره ولی دلیلش می‌تونه کم بودنش و البته عدم حضور مرسدس S کلاس صفر کیلومتر تو ایران باشه.این قیمت گذاری در حالیه که بی‌ام‌و سری ۷ تو ایران موجوده و با وجود اینکه یک کلاس از مرسدس E بالاتره حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزون‌تره.با توجه به قیمت گذاری مناسب پرشیا خودرو برای سری ۷ میشه گفت که سری ۵ جدید نمی‌‌تونه مثل مرسدس بنز قیمت حبابی داشته باشه و احتمالا مدل 530i در محدوده‌ی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قرار بگیره.

در پایان این بررسی باید بگیم که بی‌ام‌و در این کلاس کمی بهتر از مرسدس بنز هستش و احتمالا هم در ایران فروش بهتری رو از رقیب همیشگی خودش داشته باشه.

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017

 bmw سری 5 جدید در مقابل eکلاس 2017



نظرات

  • رضا رستم پور رضا رستم پور (5 اسفند 1402 ساعت 19:48)

    بنده راننده پایه یک هستم راننده حرفه ای عاشق بنز چه سدان چه شاسی چه کامیون چه اتوبوس 18 سال سابقه دارم راننده برتر شرکت ایران پیما هم هستم کارت فدراسیون هم دارم از هر کسی که بنز داره ویک راننده هم در حد نام بنز میخواد در خدمتم چه راننده ی شخصی چه راننده ی کاری با باری یا مسافری