1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. خودمونی هفته(6):ب ام‌ و 428i کانورتیبل یا بنز E250 کابریولت ؟؟

خودمونی هفته(6):ب ام‌ و 428i کانورتیبل یا بنز E250 کابریولت ؟؟

22 خرداد 1396
  • 0

لذت رانندگی با سقف باز!

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

سلام

یکی از هیجان انگیزترین کلاس‌های خودرویی کلاس خودروهای کروکی یا به اصطلاح دقیق‌تر کانورتیبل یا کابریولت هستش.کلاسی که همیشه تو خیابان‌ها بیشترین نظرات رو به خودشون جلب می‌کنن و معمولا هم انتظار دیدن سرنشینانی با سن و سال جوان رو توی همچین ماشینایی داریم.امروز قراره راجع به دو تا از بهترین‌های این کلاس صحبت کنیم؛ یعنی بی‌ام‌و سری ۴ کانورتیبل و مرسدس E کلاس کابریولت که هردوی اون‌ها دو در هستن و ظرفیت ۴ سرنشین و قابلیت باز شدن سقف رو هم دارن.اینکه به مرسدس گفته می‌شه کابریولت و به بی‌ام‌و گفته می‌شه کانورتیبل به دلیل تفاوت جنس سقف‌های اون‌ها هستش که تو بنز سقف از جنس برزنته و تو بی‌ام‌و سقف هم جنس بدنه‌ست و فلزیه.

نزدیک‌ترین کلاس به این خودروها کلاس رودستر می‌شه که تفاوتش تو ظرفیت سرنشینان هست و این ظرفیت تو رودسترها فقط ۲ نفر هستش.تو یکی دو سال اخیر هم به دلیل قانون منع واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی، پورشه باکستر و باکستر اس تنها رودسترهای راه یافته به ایران بودن.البته لوتوس الیزه هم به صورت انگشت شمار به کشور وارد شد.

جالبه که بدونید به جز بی‌ام‌و سری ۴ و بی‌ام‌و سری ۲ کانورتیبل تقریبا هیچ مدل کروک چهار نفره‌ی دیگه‌ای تو ایران پیدا نمی‌شه که نمونه‌ی صفرش موجود باشه.البته تو سال ۲۰۱۷ هم واردات این دو مدل صورت نگرفته و به دلیل کمیاب بودن اون‌ها شاهد افزایش قیمت غیر معقولی براشون بودیم.

در نهایت جوانان و عاشقان خودروهای کروک تو ایران در حال حاضر حق انتخاب بین این گزینه‌ها رو دارن:

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

بی‌ام‌و سری ۴ کانورتیبل، بی‌ام‌و سری ۲ کانورتیبل، مرسدس E کلاس کابریولت، پورشه باکستر، بی‌ام‌وZ4 ، لوتوس الیزه و مدل‌های قدیمی‌تری مثل لکسوس IS، فولکس واگن بیتل کروک، ولوو C70، آئودی TT، بی‌ام‌و سری ۳ کانورتیبل، بی‌ا‌م‌و سری ۶ و مدل‌های گرون قیمت‌تر مازراتی گرن توریسمو، مازراتی گرن کابریو، مرسدس SL و SLK و پورشه ۹۱۱. در ادامه به بررسی جدیدترین‌های مدل‌های ۴ نفره‌ی این لیست پر هیجان می‌پردازیم.

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

سری ۴، راه حل بی‌ام‌و برای جایگزینی سری ۳ کوپه

سال ۲۰۱۳ آخرین سال تولید بی‌ام‌و سری ۳ کوپه و کانورتیبل بود و این خبر بسیاری از هواداران این کلاس رو در بهت فرو برد؛ شاید خیلیا عاشق مدل‌های دو در سری ۳ بی‌ام‌و بودن ولی داستان تلخ توقف تولید مدل‌های بی‌ام‌و خیلی‌ زود با خبر ساخت سری جدید این کمپانی یعنی سری ۴ فراموش شد! کلاس جدیدی تو خودروهای بی‌ام‌و که واسطه‌ی بین سری ۳ و سری ۶ بود وتلفیقی از اسپرت بودن سری ۳ و بعضی از ویژگی‌های سری ۶ رو داشت.سری ۴ در سال ۲۰۱۴ با سه مدل کوپه، کانورتیبل و گرن کوپه عرضه شد تا نه تنها دل هوادار‌های سری ۳ خودش رو به دست بیاره بلکه به یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های این کمپانی تبدیل بشه.در ایران هم مدل 428i کانورتیبل فروش خوبی رو داشت و جای خالی کلاس C کوپه‌ی مرسدس و A5 آئودی رو کاملا پر کرد.

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

روزهای پایانی سال ۹۴ بود که به صورت اتفاقی به یکی از نمایندگی‌های پرشیا خودرو رفتم.مدل‌های X3 و 528i در نمایشگاه موجود بودن و نمای زیبایی رو به نمایشگاه داده بودن ولی این مدل 428i کانورتیبل بود که در ابتدا نظر هر بیننده‌ای رو جلب می‌کرد.به شخصه بین ۳ مدل حاضر در نمایشگاه، کل اون زمان رو فقط محو تماشا و بررسی این زیباروی آلمانی بودم.رنگ مشکی بدنه و ترکیب اون با رنگ قرمز صندلی‌ها تو زمانی که ماشین سقف نداشت واقعا جذاب بود.مسئول نمایندگی به شدت از این خودرو تعریف می‌کرد و از ویژگی‌هایی مثل استایل عالی خودرو، شتاب ۶.۴ ثانیه‌ایش، هندلینگ بسیار بهتر از کلاس C مرسدس و IS لکسوس، آپشن‌هایی مثل دوربین ۳۶۰، هدآپ دیسپلی، چراغ‌های زنون تطبیقی جلو و چرم آلکانترای صندلی‌ها که مثل مدل‌های قبلی پوسته پوسته نمی‌شدن و ۲ سال سرویس رایگان پرشیاخودرو صحبت ‌می‌کرد. (که همگی برای اون زمان آپشن‌های جدیدی محسوب می‌شدن)

مدتی بعد متوجه شدم که صحبت‌های مسئول نمایندگی اصلا اغرار آمیز نبوده و این مدل تمام ویژگی‌های ذکر شده رو داره.در مورد قیمت اون موقع و قیمت حال حاضر هم در آخر این مطلب صحبت می‌کنیم.

باید گفت که طراحی ظاهری سری ۴ بهترین ویژگی اون محسوب می‌شه.جلوی خودرو ترکیبی از سری ۳ و کمی Z4 به نظر می‌رسه.تفاوت مدل ۲۰۱۶ این خودرو و فیس لیت اون که تو سال ۲۰۱۷ وارد بازار شده و هنوز به ایران نیومده تو طراحی داخلی چراغ‌های جلو هستش که دو دایره‌ی داخلی چراغ‌ها به دو شش ضلعی ناقص به همراه یک ابروی بسیار زیبا بالای اون‌ها تبدیل شدن.روشن بودن دو شش ضلعی در طول روز( دی‌لایت) و ترکیب اون‌ها با ابروهای نارنجی رنگ در زمان استفاده از راهنما نمای دلربایی رو به جلوی این ماشین‌ می‌دن.

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

نمای کناری سری ۴ کانورتیبل چند ویژگی چشم‌نواز داره.اولین مورد که قبل از بقیه‌ی موارد جلب توجه می‌کنه درهای طویل این ماشین هستش که واقعا بهش میان و جلوه‌ی خوبی رو به کنار این خودرو می دن.ویژگی بعدی خط کشیده شده‌ی بسیار برجسته‌ از بالای گلگیر جلو تا چراغ عقب هستش که به زیبایی هر چه بیشتر درها و قسمت پشت درها کمک می‌کنه.اما در نگاه به کنار این بی‌ام‌و نمیشه از رینگ‌های بسیار زیبای ۱۹ یا ۲۰ اینچی اون و دریچه‌های هوای پشت گلگیر گذشت که حس کاملا اسپرتی رو به ماشین می‌دن.

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

اما می‌رسیم به پر شباهت‌ترین وجه تمایز سری ۴ و سری ۶؛ یعنی قسمت عقب خودرو.چراغ‌های عقب سری ۴ از چراغ‌های بسیار جذاب و اسپرت سری ۶ الهام گرفته شده و شباهت بسیار زیادی به هم دارن.

یک نوار کرومی در پایین سپر هم به همراه یک جفت اگزوز دایره‌ای شکل به عقب سری ۴ جلوه‌ی زیبایی دادن.این نکته هم قابل ذکره که در مدل M اسپرت سری ۴ سپرهای جلو و عقب تغییراتی رو دارن که این مدل رو اسپرت‌تر نشون بده.یکی از تغییرات مدل M قرارگیری خروجی اگزوزها در هر دو طرف خودرو هستش. **یک خبر جالب هم اینکه در همین لحظه‌ای که دارم این نوشته رو می‌نویسم مدل BMW 230i convertible 2017 به لیست خودروهای مجاز ورود به کشور قرار گرفت**

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

بعد از کلی تعریف از طراحی خارجی بی‌ام‌و می‌رسیم به جدی‌ترین رقیب بی‌ام‌و؛مرسدس بنز E کلاس کابریولت.در اینکه وقتی تو خیابان یک مرسدس بنز کروکی ببینیم و مجذوب ابهت و زیبایی طراحی اون بشیم شکی نیست؛ ولی مرسدس‌های E کلاس کروکی حال حاضر(چه تو ایران چه تو کل دنیا) هنوز دستخوش طراحی جدید طراحان این کمپانی نشدن و وقتی اون‌ها رو با اتاق‌های جدید مدل‌های دیگر مرسدس‌ مقایسه می‌کنیم یک حس جدید نبودن بهمون القا می‌شه.مدل کنونی فیس لیفت اتاق A207 هستش که تو سال ۲۰۱۳ انجام شد.قابل توجه بنز دوستان عزیز اینکه اتاق A207 (فیس لیفت نشده) دارای چراغ‌های جدا ازهم جلو بود که مورد علاقه‌ی بنز دوستان اصیل بود.

مرسدس از جلو مثل بی‌ام‌و چهره‌ی اخم‌ کرده و خشنی داره و حالت رو به جلو بودن خودرو E کلاس رو اسپرت‌تر و البته تهاجمی تر کرده.جلو پنجره‌ها و ورودی‌های هوای این مدل نسبت به مدل‌های جدید مرسدس بنز کوچکتر هستن ولی در این حالت هم ترکیب بسیار خوبی رو با چراغ‌های خوش فرمش دارن.دو خط منحنی LED داخل هر چراغ تعبیه شده که علاوه بر زیبایی اصالت بنز بودنش رو نشون می‌ده.کاپوت خودرو هم در هر طرف کشیدگی دو خط رو داره که باعث برجستگی اون می‌شه.

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

اولین موردی که در نگاه به کنار مرسدس جلب توجه می‌کنه شاید سقف برزنتی مشکی یا قرمز رنگ E کلاس باشه که نمای جذابی داره.دو خط کج روی بدنه‌ هم همون استایل رو به جلو بودن رو به مرسدس می‌دن.بر خلاف بی‌ام‌و سری ۴ مرسدس در کنار گلگیرهای خودش هیچ دریچه‌ی هوایی رو نداره ولی رینگ‌های زیبای اون تا حدودی این کاستی رو جبران می‌کنن.

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

با وجود نمای واقعا زیبای عقب این خودرو، خروجی‌های اگزوز اسپرت و خوش تراش، نوار کرومی پایین سپر و اصالت طراحی این خودرو، باید بگیم که ظاهر E کلاس کابریولت ما از عقب تقریبا قدیمیه و در مقابل به روز بودن و اسپرت بودن عقب بی‌ام‌و چیزی برای گفتن نداره.

در پایان این بخش باید بگیم که این مدل مرسدس توان رقابت بالایی رو تو ظاهر با بی‌ام‌و نداره و ما باید منتظر E کلاس کابریولت جدید باشیم؛مگر اینکه واقعا عاشق مرسدس بنز باشید!

مشخصات فنی سری ۴ و E کلاس

بی‌ام‌و سری ۴ کانورتیبل در ایران با مدل 428i موجوده که در واردات جدید به 430i تغییر نام پیدا می‌کنه.این مدل (430i) از یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو بهره می‌بره که قادره ۲۵۲ اسب بخار توان و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کنه.گیربکس ۸ سرعته‌ی بی‌ام‌و به قدری خوبه که قادره این خودرو رو در عرض ۶.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسونه.این زمان سری ۴ رو به یکی از پر شتاب‌ترین‌های ایران تبدیل می‌کنه.(البته با توجه به قیمت این خودرو).مدل قدرتمندتر و سریع‌تر سری ۴ هم مدل 440i هستش که موتور ۶ سیلندر ۳ لیتریش ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنه و صفر تا صدش فقط تو ۵.۴ ثانیه اتافاق میفته!!ولی حیف که به دلیل حجم موتورش اجازه‌ی ورود به کشور رو نداره.

در مورد مصرف سوخت مدل 428i هم باید بگیم که با وجود وزن سنگین حدود ۱۸۰۰ کیلوگرمیش مقدار بسیار قابل قبول ۶.۸ لیتر رو در هر ۱۰۰ کیلوتر در سیکل ترکیبی می‌سوزونه.

از اشکالات این مدل می شه به فضای بسیار کم صندوق عقب در حالت باز بودن سقف‌ها که در تمام خودروهای کروکی مشترکه اشاره کرد. اشکال بعدی سری ۴ کانورتیبل سواری نسبتا خشک اون نسبت به سری ۴ گرن کوپه یا حتی مرسدس هستش؛ مخصوصا زمانی که از رینگ‌های ۲۰ اینچی و لاستیک‌های فاق کوتاه استفاده بشه.(البته قطعا سواری سری ۴ از Z4 خیلی نرم‌تره).اینم بگیم که همچین مواردی در مقابل هندلینگ بی نظیر این خودرو قرار دارن!اشکال بعدی بی‌ام‌و‌های نسبتا جدید تو ایران استفاده از لاستیک‌های ران‌فلت در اون‌ها هستش که بعد از پنچر شدن لاستیک شما می‌تونید ۶۰ کیلومتر با اون رانندگی کنید و بعدش باید زحمت بکشید و اون رو دور بندازید و سه چهار میلیونی هزینه‌ برای یک جفت لاستیک‌ جدید کنید!!

اما می‌رسیم به ستاره‌ی آلمانیمون

مرسدس E کلاس کابریولت در ایران تا سال ۲۰۱۴ شامل مدل‌های ۶ سیلندر E300 و E350 بود که بعد از سال ۲۰۱۴ فقط مجبور به دیدین مدل‌های ۴ سیلندر E200 و E250 بودیم. مدل E250 2015 رقیب مدل 428i محسوب می‌شه که یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو داره که ۲۱۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنه؛ یعنی ۴۱ اسب کمتر از 430i و ۳۴ اسب کمتر از 428i.خبر بد برای دوست‌ داران مرسدس بنز هم اینکه شتاب صفر تا صد این مدل بیشتر از یک ثانیه از بی‌ام‌و بیشتره و گیربکس ۷ سرعته‌ی این خودرو می‌تونه در عرض ۷.۵ ثانیه سرعتش رو به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسونه.اما از برتری‌های فنی مرسدس نسبت به بی‌ام‌و می شه به مصرف سوخت کمتر اون و سواری بسیار نرم تر نسبت به بی‌ام‌و اشاره کرد.

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

با توجه به توضیحات بالا برنده‌ تو قسمت فنی بدون شک بی‌ام‌و هستش.

فضای داخلی سری ۴ و E کلاس

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

مثل طراحی هر دو خودرو طراحی داخلی اون‌ها هم واقعا زیبا و چشم نواز هستش. البته هر کدوم با سبکی متفاوت؛ بی‌ام‌و اسپرت تر و بنز شکیل‌تر و سنگین‌تر.

این بار از بنز شروع می‌کنیم.طراحی داخلی این خودرو دقیقا شبیه E کلاس سدان یا CLS می‌مونه و در اون سعی شده همه چیز با کیفیت و دقت تمام و البته در عین شیک بودن طرح داده بشن.از جلوه‌های داخل کابین مرسدس می‌شه به فرمان ۳ شاخه‌، ساعت آنالوگ بسیار زیبا و اصیل وسط کنسول، تریم‌های چوبی روی درها، فرمان و داشبورد و همچنین کلیدهای تنظیم صندلی بر روی درها اشاره کرد.نکته‌ی جالب هم در مورد مرسدس اینکه دنده‌ی این مدل کنار فرمان قرار داره.

در کل وقتی شما وارد کابین مرسدس می‌شید حس با کلاس بودن زیادی بهتون دست می ده.

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

اما فضای داخلی بی‌ام‌و حال و هوای کاملا متفاوتی رو نسبت به مرسدس داره و هیجان زیادی رو منتقل می‌کنه.طراحی داخلی فیس لیفت سری ۴ کانورتیبل به جز تغییرات جزئی در نمایشگر سرعت و دور موتور تغییر خاص دیگه‌ای رو نداشته.فرمان استخوانی به همراه شیفترهای پشتش، کیلومتر شمار جدید و جذاب، دریچه‌های تهویه‌ی بسیار ساده، ترمز دستی با روکش چرمی(که امروزه تقریبا بیشتر مدل‌ها ترمز دستی ندارن) و اهرم زیبای دنده و البته صفحه‌ی پلاستیکی نه چندان مرغوب زیرش از مهم‌ترین ویژگی‌های داخل کابین سری ۴ هستن.

این نکته هم بگیم که ردیف عقب هر دو خودرو فضای تقریبا قابل قبولی رو دارن ولی جا شدن افراد با قد بالای ۱۸۰ سانتی‌متر به شدت سخت می‌شه! در پابان این بخش با توجه به کیفیت و زیبایی بسیار بالای فضای داخلی هر دو ماشین قضاوت رو به پای سلیقه‌ی بیینده می‌زاریم.

قیمت این دو زیباروی دوست داشتنی

برگردیم به همون روزهای آخر سال ۹۴ که مسئول نمایندگی به من لسیت قیمت رو داده بود و قیمت مدل 428i convertible 2016 دقیقا مثل مدلش ۴۲۸ میلیون تومن بود.اما به دلیل واردات کم از سال ۲۰۱۶ قیمت این مدل بالا رفت و در حال اگر بشه صفرش رو پیدا کرد چیزی در حدود ۴۷۵ میلیون تومنه.

اما مرسدس کروک ما وضعیت بسیار خاصی رو داره؛ مثل بقیه‌ی مرسدس‌های دیگر موجود تو ایران که حباب‌های قیمتی کاملا بزرگی رو دارن.نمونه‌ی صفر ۲۰۱۶ این خودرو حدود ۷۰۰ میلیون تومن قیمت داره؛ تازه اگر بشه پیداش کرد.دلیلشم کم بودن تعداد و قیمت‌ گذاری فروشندگان متفرقه به جای نمایندگی این برند هستش.

در پایان این مطلب واضحه که به دلایل زیادی باید بی‌ام‌و رو برنده‌ی این رویارویی اعلام کنیم.

تا خودمونی بعدی بدرود.

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟

بی‌ام‌و 428i کانورتیبل   یا   مرسدس بنز E250 کابریولت ؟؟



نظرات