1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. اولین تست و بررسی چری آریزو 5 در ایران صورت گرفت/ تصاویر

اولین تست و بررسی چری آریزو 5 در ایران صورت گرفت/ تصاویر

23 خرداد 1395
  • 4

روز چهارشنبه شرایطی فراهم شد تا با دو دستگاه از محصولات جدید چری در ایران، یعنی آریزو5 هم سفر شویم و تست و بررسی این خودروها را در حد فاصل تهران تا تنکابن انجام دهیم. مسیر تست و فضای برگزاری آن به شکلی بود که دو دستگاه آریزو5 با چالش های مختلفی روبه رو بودند و از طرفی در جاده هایی آزمایش می شدند که احتمالا خیلی از ایرانیان بعد از ورود این خودرو به بازار با آن بارها این جاده ها را می پیمایند.

در این بخش به گزارشی در خصوص این سفر و تست و بررسی آریزو5 می پردازیم و سعی داریم پیش از عرضه رسمی اطلاعاتی در خصوص آن به مخاطبان بدهیم.

تست اریزو 5

آریزو را بهتر بشناسیم

سال گذشته بود که پیش بینی شد شرکت مدیران خودرو دومین محصول با برند چری را به بازار بیاورد. حدس ها به سمت خودرویی سدان بود که با مشخصات به روز و امکانات به نسبت لوکس در رده قیمتی خود عرضه می شود. با گذشت زمان و اعلام رسمی از رونمایی آریزو5 مشخص شد که این خودرو دومین محصول با نشان تجاری چری در بازار ایران است.

آریزو5 از نظر ظاهری خطوط جدید طراحی چری را دنبال می کند. البته که این سبک طراحی باعث شده تا این چینی جدید، گاهی با خودروهای دیگر شباهت داشته باشد. به عنوان مثال برخی از مردم که این خودرو را در حال تست می دیدند، عقب آن را با هیوندای النترا مقایسه می کردند، یا سبک و اندازه اتاق را به کیا سراتو و هیوندای اکسنت نسبت می دادند. حتی می توان گفت که نحوه عملکرد چراغ های عقب آریزو۵ شبیه مزدا۳ نسل جدید است. در یک جمع بندی ساده می توان گفت که آریزو۵ برای فروش بهتر زیبایی را به سبک کره ای ها انتخاب کرده است و با توجه به طرز فکر جدید طراحان چری، نمی توان آریزو۵ را به یک خودرو مطرح نسبت داد. بلکه در برخی زوایا آریزو۵ خطوط طراحی خود و طراحان چری را دنبال می کند.

اگر بخواهیم آریزو5 را بهتر بشناسیم باید از سلیقه چینی ها خبر داشته باشیم. سلیقه ای که فاصله محوری ۲۶۵۰ میلی متری را برای یک سدان خانوادگی کوچک توجیه می کند تا فضای پای خوبی در عقب خودرو به چشم آید و از طرفی طراحی داخلی به سبک جدید تا نظرها را به سمت خود بکشاند. جالب است که این عدد برابر با فاصله محوری جیلی امگراند EC7 است.

2 روز با دو آریزو 5

ساعت از ۹ صبح گذشته بود که از اتوبان ستاری حرکت خود را با آریزو۵ قرمز شروع کردیم. این خودرو نمونه آزمایش است که به ایران آمده و این روزها با پلاک آزمایشی تست های فنی روی آن انجام می شود. اولین نکته این بود که طراحی داخلی خودرو خوب و کاربردی انجام شده بود، ولی شاید اگر صندلی های خودرو بالاتر می آمدند یا فرمان پایین تر قرار داشت، تسلط بیشتری برای راننده هایی با قد کمتر از ۱۷۵ سانتی متر حاصل می شد. با توجه به اینکه در مسیر رفت، جاده ای اتوبانی، کوهستانی، کفی و گردنه ای داشتیم، بر آن شدیم تا عملکرد مختلف این خودرو را در شرایط مختلف بررسی کنیم. اولین مسئله بررسی گیربکس CVT این خودرو بود. زیرا آریزو۵ به موتور ۱۴۹۹ سی سی چهار سیلندر مجهز است که فناوری DVVT در آن دیده می شود و ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتون متر گشتاور تولید می کند.

از طرفی وزن خودرو توسط شرکت ۱۳۸۷ کیلوگرم اعلام شده بود که با احتساب سرنشینان و بار، ۱۶۵۰ کیلوگرم با یک موتور ۱٫۵ لیتری و گیربکس CVT در حال حرکت بودند. در اتوبان همت، آزادراه تهران-کرج و جاده های بین شهری در مازندران و… خودرو را در جاده های به اصطلاح کفی بررسی کردیم. در ابتدای حرکت کشش عالی را از گیربکس CVT شاهد نبودیم و شتاب اولیه جالبی نداشت. ولی وقتی عقربه دور موتور در جایگاه ثابت قرار می گرفت و تخت گاز می رفتیم، شتاب ثانویه ای به مراتب خوب از آریزو۵ دریافت می کردیم. این شتاب ثانویه به شکلی بود که نسخه دنده ای را پشت سر می گذاشت و با اختلاف به نسبت زیاد فاصله خود را با آریزو دنده دستی زیاد می کرد. اگر بخواهیم عدد اعلام کنیم، از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت شتابگیری این خودرو قوی می شد.

با رسیدن به جاده های پر پیچ و خم چالوس، گیربکس CVT را در حالت تیپ ترونیک قرار دادیم تا ببینیم که چری این حس مصنوعی تعویض دنده به شکل دستی را چگونه روی CVT اجرا کرده است. می توان گفت که حالت تیپترونیک هم حس تعویض دنده دستی را نمی داد و بیشتر برای شتابگیری های لحظه ای یا کنترل بهتر خودرو در شیب ها استفاده می شد. حالت L گیربکس هم باعث می شد تا در شروع حرکت با قدرت بیشتری حرکت کنیم و برای حفظ گشتاور تا مرز کات آف هم گاز بدهیم. همچنین نسخه CVT به حالت ECO نیز مجهز است که باعث می شود تا مصرف سوخت به واسطه کاهش حساسیت پدال گاز کمتر شود.

وقتی که در حال تست بودیم، به چند آپشن رسیدیم. دسته چراغ راهنمای خودرو حالت تغییر لاین را در خود جای داده بود و با یک ضربه، سه بار چراغ های راهنما روشن می شد. همچنین آریزو۵ به سیستم HHC نیز مجهز است و در هنگام شروع حرکت در سربالایی، به صورت اتوماتیک سه ثانیه ترمز را نگه می دارد تا خودرو بودن رفتن به عقب راه بیافتد.

با توجه به فاصله محوری به نسبت خوب، انتظار داشتیم که هندلینگ خوبی را هم از آریزو۵ ببینیم. چند روز قبل از سفر، این دو خودرو را در پیست آزادی تهران بررسی کردیم و دیدیم که سیستم پایداری و هندلینگ در این خودرو به خوبی کار می کند. با اینکه سیستم تعلیق در عقب پیچشی نیمه مستقل بود و آنچنان فناوری خاصی نداشت، ولی جالب بود با هر سرعتی که به نقطه ورود و خروج پیچ حمله می کردیم، عقب خودرو استوار بود و بدون لرزش عمل می کرد.

به عبارت ساده کم فرمانی و بیش فرمانی کمی را در این خودرو دیدیم که به گفته دیگر همکارانمان، از یک خودروی چینی بعید است! البته که در این پایداری خوب سیستم کنترل کشش و پایداری الکتریکی بی تاثیر نیست و می توان حضور آن را یکی از دلایل مهم برای ثبت ایمنی آریزو۵ دانست. وقتی بحث ایمنی می شود، کمپانی چری در بیلبوردهای تبلیغاتی خود برای آریزو۵ به پنج ستاره ایمنی CNCAP اشاره می کند. مدیران خودرو قرار است نسخه اکسلنت آریزو۵ را به بازار ایران بیاورد و با شش کیسه هوا به مشتریان تحویل دهد. سیستم پایداری الکتریکی یا ESP و کنترل هرزگردی (TCS) در همین بخش می گنجد. ترمزهای آریزو۵ عملکرد به نسبت خوبی داشت و می توان روی آن حساب کرد. به غیر از سیستم ABS و EBD، این خودرو جدید به سامانه ترمز کمکی یا EBA هم مجهز است که در صورت درک از شرایط اضطراری، قدرت بیشتری را برای نگه داشتن خودرو اعمال می کند. فرمان آریزو۵ از نوع هیدرلیکی بوده که با میزان سرعت عملکرد آن تنظیم می شود. این کار باعث شده تا از تیزی فرمان در سرعت بالا کاسته شود.

در مسیر بازگشت، سفر را با آریزو دنده ای تجربه کردیم. نسخه دنده ای به مراتب شتاب اولیه بهتری از نمونه CVT داشت و حس رانندگی دوست داشتنی را به راننده منتقل می کرد. کلاچ خودرو نرم طراحی شده بود و جایگیری هر دنده نرم و دقیق انجام می شد. با توجه به دنده ای بودن آریزو۵ آبی، دور موتور را تا محدوده قرمز پیش بردیم و با این همه فشار چند ساعته به خودرو، کمترین افت عملکردی را در آن شاهد بودیم. تنها مسئله این بود که دنده ۴ و ۵ سبکی داشت و برای شتاب ثانویه عملکرد خوبی نداشت. نمونه دنده ای به سیستمی مجهز است که زمان تعویض دنده را با توجه به رانندگی بهینه به راننده اعلام می کند. در قیاس بین دنده ای و اتوماتیک، نسخه دنده ای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را با توجه به شرایط جوّی عباس آباد، ۱۳٫۵ثانیه ثبت کرد و نمونه اتوماتیک حدود ۱۵ ثانیه. اگر به نسبت رقبا، آریزو۵ را بسنجیم، در بحث شتابگیری حرف خاصی برای گفتن ندارد، مگر اینکه روی شتاب ثانویه آن مانور بدهیم. ولی وقتی بحث مصرف سوخت می شود، این چینی جدید بسیار خوب ظاهر می شود.

استاندارد آلایندگی آریزو۵ ، یورو۵ اعلام می شود. همچنین در بررسی های مختلف و با توجه به اینکه در دو روز تست، اکثر اوقات خودروها در فشار نا متعارف حرکت می کردند. توانستیم مصرف ترکیبی را ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت کنیم. مصرف جاده ای این خودرو ۵٫۱ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت است و در فشارهای زیاد، مصرف آریزو۵ به ۸٫۹ الی ۱۱٫۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد. مسئله بعدی کیفیت ساخت و قطعات خودرو است که می توان برای خریدار آریزو۵ جذاب باشد. شرکت مدیران خودرو بخاطر اعتماد به کیفیت این خودرو، پنج سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر برای محصول جدید خود گارانتی در نظر گرفته است.

کیفیت داخلی آریزو۵ می تواند برای خیلی خوب تلقی شود. برای افرادی هم که تست درایوهای مختلف شرکت می کنند، این سطح از کیفیت آن ها را یاد ام جی GT می اندازد که سال گذشته تست آن منتشر شد و احتمالا امسال با قیمت نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان عرضه می شود. نکته بعدی فضای کابین است که واقعا خوب طراحی شده است. وقتی ردیف عقب آریزو۵ هم می نشینید، فضای پای خوبی را دارید و از طرفی ستون های خودرو سر شما را اذیت نمی کند. کم سر و صدایی اتاق از دیگر ویژگی های خودرو به حساب می آید. با نمونه دنده ای سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را با دنده ۵ و ۳۵۰۰ دور در دقیقه می پیمودیم. جالب بود که صدای موتور بسیار کم به اتاق نفوذ می کرد و آزار و اذیتی برای سرنشینان نداشت. مسئله دیگر که شاید برای خیلی از مشتریان مهم باشد، سطح امکانات رفاهی است که در آریزو۵ دیده می شود. تودوزی چرم مشکی با دوخت قرمز، استارت دکمه ای، ورود بدون سوئیچ، کروزکنترل، سانروف، شیشه ها و آینه های برقی، پاور ویندوز، چراغ های جلو داخل عدسی، دی لایت و مه شکن LED، چراغ مشایعت تا منزل، مانیتور با قابلیت اتصال به USB، Ipod، SD، بلوتوث و مجهز به دوربین عقب، سنسور پارک عقب، خطوط کمی پارک به صورت متغیر، کامپیوتر سفر و… از امکانات آریزو۵ اکسلنت هستند که به احتمال زیاد باب میل اکثر مشتریان واقع می شود. همچنین در تست های ما کولر و سیستم تهویه به خوبی کار می کرد و می تواند برای خیلی ها مهم باشد.

احتمالا ثبت نام این خودرو از تابستان آغاز می شود و در اواخر همان فصل به خیابان ها می آید. پیش بینی می شود که نسخه فول اتوماتیک آریزو5 قیمتی در محدوده 70 میلیون تومان داشته باشد.

برای اینکه یک نتیجه گیری ساده را در اختیار بگذاریم، نکاتی از این خودرو را به صورت لیست در اختیار خوانندگان قرار می دهیم:

نقاط ضعف:

۱- گیربکس اتوماتیک نه چندان قوی (جا داشت که یک گیربکس اتوماتیک معمولی روی خودرو نصب شود)

۲- ارگونومی داخلی می توانست بهتر از این باشد

۳- شتاب اولیه ضعیف نسبت به رقبا

۴- نبود دریچه تهویه صورت برای سرنشینان عقب

۵- جایگیری ضعیف چراغ دنده عقب

۶- دید نه چندان واضح دوربین دنده عقب در شب

۷- نبود برخی امکانات ساده که این روزها اکثر مشتریان توقع دارند مانند، سنسور نور، آینه تاشو برقی، سیستم تهویه دیجیتال، GPS و…

نقاط قوت:

۱- کیفیت داخلی خوب

۲- موتور کم صدا و کم مصرف

۳- سواری نرم و بی سر و صدا

۴- امکانات به نسبت خوب

۵- پایداری و هندلینگ مناسب

۶- طراحی زیبا

۷- فضای کابین و بار مناسب

۸- گارانتی مناسب

تست اریزو 5

تست اریزو 5

تست اریزو 5

تست اریزو 5

تست اریزو 5

تست اریزو 5

تست اریزو 5

تست اریزو 5

تست اریزو 5

تست اریزو 5

تست اریزو 5

تست اریزو 5

تست اریزو 5

تست اریزو 5

منبع: دنیای خودرو



نظرات

  • حمیدرضا حمیدرضا (25 خرداد 1395 ساعت 16:15)

    جالبه برام چرا چری رو همه ماشیناش از گیربکس سی وی تی استفاده میکنه یعنی تکنولوژی ساخت گیربکس رو ندارن یا برای کاهش هزینه ساخت محصولات خودشون این کارو میکنن

  • Milad Milad (23 خرداد 1395 ساعت 23:33)

    سلام
    قبول دارم چینی هست . قبول دارم کپی کاریه. قبول دارم آپشن های کمی داره ولی ولی ولی
    قبول کنید این شرکت چری بعد از 10 سال رسیده به اینجا
    قبول کنید کیا و هیوندایی و خیلی برند های دیگه که قوی هم هستن بعضی وقتی کپی میکنن
    قبول کنید که با همین آپشنای کم خیلی بهتر از محصولات داخلی هست.
    در ضمن این نوع گیربکس تو همه ی خودرو ها تنبل هستش .

  • Pourya Pourya (23 خرداد 1395 ساعت 17:54)

    مشخصات سایت در مورد صندلی و فرمون یه چی دیگه می گه ها، شاید شما بلد نبودین تنظیم کنید!!! دیگه تنظیم ارتفاع فرمونو پرایدم داره :))))

  • احسان احسان (23 خرداد 1395 ساعت 12:24)

    دریغ از ذره ای خلاقیت...!
    کوپی با کیفیت پایین هیوندای الانترا.