1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی جهان

ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی جهان

17 اسفند 1395
  • 0

گرایش به خودروهای الکتریکی روز به روز در حال افزایش است. خوشبختانه تکنولوژی ذخیره و بازیافت انرژی و شارژ باتری‌ها به درجه‌ای از اعتماد و اطمینان رسیده که می‌توان به راحتی، یک خودروی تمام الکتریکی را به جای نسخه مشابه بنزینی آن انتخاب نمود. تسلا به عنوان یک پیشتاز در این عرصه به خوبی نشان داده که یک خودروی سدان تمام الکتریکی لوکس و فول سایز می‌تواند با قیمتی دسترس پذیر و مناسب، عملکردی خارق‌العاده را نیز به همراه داشته باشد. به گونه‌ای که اخیراً مدل S این شرکت توانست رکورد شتاب خودروهای تولید انبوه جهان را از آن خود نماید در حالی که قیمت آن نسبت به هایپرکارهایی که شتابی نزدیک به آن دارند یک دهم یا حتی یک بیستم است.

با این حال تسلا هنوز برای طیف وسیعی از خریداران عادی به گران به نظر می‌رسد. تلاش برای پیدا کردن خودروهای تمام الکتریکی مقرون به صرفه‌تر، چندان دشوار نیست. حتی خود تسلا به زودی یک نسخه با قیمتی در محدوده 30 هزار دلاری به صورت سدان را وارد بازار خواهد کرد. در اینجا می‌خواهیم فهرستی از خودروهای تمام الکتریکی معروف و در عین حال ارزان قیمت را معرفی کنیم. خودروهایی که قیمت آن‌ها از 50 هزار دلار فراتر نمی‌رود. باید توجه داشت که تخفیف‌ها و مشوق‌های زیادی نیز در نقاط مختلف دنیا برای چنین خودروهایی درنظر گرفته می‌شود که باعث کاهش بهای آن‌ها خواهد شد. بعلاوه هزینه شارژ این خودروها به مراتب ارزان‌تر از هزینه بنزین است. در عین حال میزان استهلاک، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات این نوع از خودروها نیز بسیار کمتر از همتایان درون‌سوز آن‌هاست.

BMW i3

 ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی جهان

قیمت 42400 دلار

جای تعجبی نیست که ب‌ام‌و i3 یکی از معروف‌ترین و پیشرفته‌ترین خودروهای این لیست باشد. این خودرو از ویژگی‌های جالبی چون یک شاسی منحصر به فرد فیبر کربنی و طراحی انحصاری بدنه سود می‌برد. درب‌های خودرو نیز به شکلی خاص و در جهت عکس یکدیگر باز می‌شوند. فضای داخلی کابین بسیار مدرن طراحی شده و همه چیز نشان دهنده این است که با خودرویی از نسل آینده روبروییم. نیرو بخش این خودرو، موتور الکتریکی 170 اسب بخاری است که محور عقب را به چرخش درمی‌آورد.. بنابراین دینامیک این خودرو، همان طور که از ب‌ام‌و انتظار می‌رود مثال‌زدنی است. در سال 2017 با استفاده از باتری‌های لیتیوم یون 33 کیلووات ساعتی، شعاع حرکتی این خودرو با هر بار شارژ باتری‌ها به 183 کیلومتر افزایش یافته است.

فیات 500e

 ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی جهان

قیمت: 31800 دلار

برخلاف ب‌ام‌و، فیات از یک پلتفرم اختصاصی برای خودروی تمام الکتریکی خود استفاده نکرده و در عوض، خودروی معروف 500 خود را به نسخه‌ای برقی تبدیل کرده است. این موضوع باعث کاهش هزینه شده اما نتیجه آن چندان دل‌چسب نیست. موتور الکتریکی این مدل قدرتی 111 اسبی و گشتاوری 147 پوند فوتی دارد. با شارژ کامل باتری‌ها شما می‌توانید 140 کیلومتر مسافت را طی کنید. رقمی که در بین رقبا چندان قابل اعتنا نیست. فیات 500 الکتریکی از طراحی و کابینی مشابه با نسخه‌های بنزینی این خودرو البته با تفاوت‌هایی جزئی برخوردار است.

هیوندای ایونیک

 ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی جهان

قیمت: 30335 دلار

جدیدترین خودروی این فهرست، تجربه جدید هیوندای در عرصه خودروهای سبز به شمار می‌رود. ایونیک، در نسخه‌های هیبریدی، پلاگین و تمام الکتریکی عرضه می‌شود و خودرویی جادار، مردن و مقرون به صرفه به شمار می‌آید. نسخه‌های هیبریدی این خودرو قیمتی 23 هزار دلاری دارند اما برای نسخه تمام الکتریکی باید بهای بالاتری پرداخت نمود. یک موتور الکتریکی 118 اسبی و 215 پوند فوتی و باتری‌هایی از نوع لیتیوم یون 28 کیلووات ساعتی وظیفه انرژی بخشی به این مدل را دارند. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت این نسخه 8.0 ثانیه است و شعاع حرکتی آن نیز 200 کیلومتر می‌باشد.

فورد فوکوس الکتریکی

 ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی جهان

قیمت: 29170 دلار

همانند فیات، فورد فوکوس هم از روی نسخه بنزینی همین خودرو ساخته شده است. پیشرانه این خودرو 143 اسب بخار قدرت داشته و در 9.6 ثانیه آن را از سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این خودرو بزرگتر و سنگین‌تر از فیات بوده و به همین دلیل کمی کندتر از آن است. فوکوس در بین خودروهای هاچ‌بک، یکی از بهترین هندلینگ ها را دارد و فضای کابین آن نیز بسیار جادار و مناسب است. شعاع حرکتی مدل‌های 2017 این خودرو به 160 کیلومتر رسیده است.

نیسان لیف

 ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی جهان

قیمت: 29010 دلار

نیسان لیف، در حال حاضر پرفروش‌ترین خودروهای تمام الکتریکی جهان محسوب می‌شود. این خودرو نیز از ساختار و پلتفرمی ویژه و منحصر به فرد برخوردار است. قدرت موتور این مدل به 107 اسب بخار و گشتاور آن به 187 پوند فوت می‌رسد. در مدل‌های 2017 لیف، شعاع حرکتی آن به 200 کیلومتر افزایش یافته است. لیف در دوره‌ای حکمران مطلق این کلاس بود اما امروز رقبای تازه‌نفسی چون شورولت بولت و تسلا مدل 3 را در برابر خود می‌بیند.

فولکس‌واگن e گلف

 ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی جهان

قیمت: 28995 دلار

گلف به عنوان معروف‌ترین خودروی هاچ‌بک جهان در یک نسخه تمام الکتریکی نیز ارائه می‌شود. تمام چیزهایی که از یک هاچ‌بک جمع‌وجور و کامل نیاز دارید در این خودرو نیز دیده می‌شود. قدرت 115 اسب بخاری و گشتاور 199 پوند فوتی آن، باعث می‌شود تا سواری راحت و آرامی را تجربه نمایید. باتری‌های این خودرو با شارژر خانگی 240 ولتی در 4 ساعت شارژ می‌شوند. متأسفانه شعاع حرکتی این خودرو با هر بار شارژ تنها 133 کیلومتر است که باعث می‌شود تا سفرهای دورودراز را فراموش نمایید.

شورولت اسپارک EV

 ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی جهان

قیمت 25120 دلار

این خودرو به زودی بازنشسته خواهد شد تا جا برای خودروی انقلابی شورولت بولت باز شود. اسپارک مجهز به موتوری 140 اسبی و 327 پوند فوتی است. با این حال شعاع حرکتی آن تنها 132 کیلومتر است که به هیچ عنوان قابل قیاس با شعاع حرکتی 300 کیلومتری بولت نیست.

اسمارت فورتو الکتریک

 ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی جهان

قیمت: 25120 دلار

ارزان‌ترین خودرویی که مرسدس می‌سازد با برند اسمارت عرضه می‌شود. نسخه‌های الکتریکی اسمارت نسل جدید در سه نسخه فورتو، فورتوی کابریو و نسخه 5 درب فورفور ارائه می‌شوند. ارزان‌ترین مدل یعنی فورتو EV مجهز به موتوری 80 اسبی و 118 پوند فوتی است که شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه‌ای و شعاع حرکتی 160 کیلومتری را برای آن به همراه می‌آورد. طرحی مدرن و ابعاد بسیار کوچک این خودرو، آن را گزینه‌ای ایده آل برای سفرهای درون شهری در شهرهای بزرگ و پرترافیک نموده است.

میتسوبیشی i-MiEV

 ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی جهان

قیمت: 22995 دلار

این خودروی نسبتاً قدیمی، ارزان‌ترین گزینه این فهرست است. با این وجود و بهای پایین شما نباید انتظار زیادی هم از این خودرو داشته باشید. قدرت 66 اسبی و گشتاور 145 پوند فوتی می‌تواند شتابی کند را در پی داشته باشد. شعاع حرکتی این مدل هم تنها 100 کیلومتر است و شارژ باتری‌های آن نیز 7 ساعت زمان نیاز دارد.

منابع:
autobytel
caranddriver
www.autoexpress
carmagazine



نظرات