1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی خودرو های 60 تا 75 میلیونی بازار ایران/بخش دوم

بررسی خودرو های 60 تا 75 میلیونی بازار ایران/بخش دوم

10 آبان 1395
  • 0

در بخش دیگری از بررسی خودروهای موجود در بازار ایران، نوبت به بازه 60 الی 75 میلیون تومان رسیده است. این بازه عمدتا در اختیار خودروهای شرق آسیا بوده و نمایندگانی از چین، ژاپن و کره در آن حضور دارند. البته در این بین اخیرا نماینده ای از اروپا نیز به این جمع اضافه شده، اما اگر نگاهی کلی داشته باشیم حضور چینی ها بسیار پر رنگ تر از بقیه است. نکته جالب اینکه نماینده ای از خودروسازان وطنی در آن حضور نداشته و عرصه به خارجی ها واگذار شده است.

خودروهای حاضر در این بازه تنوع نسبتا خوبی داشته و از انواع هاچ بک و سدان گرفته تا کراس اوور و وانت توسط مشتریان قابل انتخاب هستند. با این فرض گزینه های موجود را به چهار دسته تقسیم کرده و بصورت جداگانه به هر دسته خواهیم پرداخت.

بخش اول این نوشتار که مربوط به خودروهای سدان و کراس اوور می شود را می توانید از اینجا مطالعه فرمایید.

دسته اول خودرهای هاچ بک

شاید پرداخت مبلغی بالای 60 میلیون تومان برای یک هاچ بک چندان منطقی نباشد. اما افرادی نیز وجود دارند که به دنبال یک خودروی کوچک برای تردد در مسیرهای شهری هستند. این افراد معمولا یک خودروی اصلی با برندی معتبر در پارکینگ خود داشته و می خواهند یک هاچ بک مطمئن دیگر برای استفاده در شهر خریداری کنند. هاچ بک های موجود در این بازه هم از برندهای شناخته شده جهانی هستند و می توان روی کیفیت آنها حساب ویژه باز کرد.

کیا پیکانتو

پیکانتو یکی از خودروهای شهری کره ایست که ساخت آن از سال 2004 شروع شده است. نسل اول این خودرو به هیچ وجه طراحی زیبای امروزی را نداشته و بیشتر مشابه خودروهای چینی بود. اما نسل دوم که تحت نظارت پیتر شرایر معروف طراحی شده کاملا مدرن و زیبا از آب درآمده است. این نسل که به بازار کشور ما نیز راه یافته، بیشتر باب میل بانوان بوده و پتانسیل بالایی در جذب این گروه از مشتریان دارد.

 بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران / بخش دوم

پیکانتو در ایران با موتور 1248 سی سی (تقریبا هم حجم با پراید) ارائهه شده؛ این موتور توانایی تولید 85 اسب بخار قدرت و 121 نیوتن متر گشتاور را دارد که برای جابجایی وزن حدود 850 کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می رسد. با این موتور پیکانتو شتابی در حدود 11 ثانیه دارد که بهتر از بسیاری از خودروهای ساخت داخل است. گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو یک نمونه 4 سرعته خودکار است که برای رانندگی در ترافیک مناسب بوده اما عملکرد چندان خوبی در جاده یا سربالایی ها از خود نشان نمی دهد.

بدون شک نقطه قوت پیکانتو مصرف سوخت بهینه و ایمنی مناسب و تایید شده آن توسط موسسات معتبری مثل یورو انکپ است. این خودروی شهری کوچک در تست تصادف یورو انکپ موفق به کسب 4 ستاره ایمنی شده که مسلما از 5 ستاره چینی ها بسیار قابل اعتمادتر است.

در 100 کیلومتر ترکیبی نیز مصرف سوخت پیکانتو حدود 5.5 لیتر ذکر شده که با توجه به خودروهای موجود در ایران رقم بسیار خوبی ارزیابی می شود. در سوی دیگر آپشن های نه چندان زیاد در مقایسه با خودروهای هم قیمت می تواند از نقاط ضعف آن حساب شود.

کیا پیکانتو با قیمتی در حدود 75 میلیون تومان از طریق نمایندگی قابل خرید است، اما در بازار آزاد با قیمتی پایین تر معامله می شود.

میتسوبیشی میراژ (قبل از فیس لیفت)

میراژ نامی است که در بین محصولات میتسوبیشی از قدمت بالایی برخوردار بوده و برای خودروهایی در کلاس های متفاوت به کار برده شده است. میراژ کنونی که یک خودروی هاچ بک کوچک شهری است، از سال 2012 بر رو خط تولید قرار دارد.

 بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران / بخش دوم

میتسوبیشی در طراحی و ساخت این اتومبیل نیم نگاهی به کشورهای در حال توسعه داشته و به همین جهت قیمت پایین و عملکرد قابل اطمینان از مشخصه های بارز آن هستند. البته شاید همین ویژگی ها باعث شده که ظاهر خودرو در مقایسه با سایر محصولات این کمپانی بیش از حد ساده و بی هیجان شده باشد.

میراژ 2016 در ایران با موتور 1.2 لیتری 3 سیلندر ارایه شده است. این موتور می تواند 74 اسب بخار قدرت و 100 نیوتن متر گشتاور تولید کند که با احتساب وزن 890 کیلوگرمی برای رانندگی شهری کافی به نظر می رسد.

نیروی تولید شده توسط این موتور به وسیله یک گیربکس CVT به چرخ ها منتقل می شود، بنابراین راننده میراژ می تواند تمام توجه خود را به مسیر پیش رو معطوف کرده و مشکلی از بابت تعویض دنده نباشد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت آرین موتور میراژ مصرف سوختی در حدود 4.6 لیتر در 100 کیلومتر ترکیبی دارد که در صورت تبدیل به واقعیت، آن را به یکی از کم مصرف ترین خودروهای موجود در کشور بدل می کند. میراژ 2013 در تست تصادف انجام شده توسط موسسه یورو انکپ همانند پیکانتو موفق به کسب چهار ستاره ایمنی شده است. همین عملکرد قابل قبول در کنار آپشن های نسبتا مناسب و همچنین خوشنامی میتسوبیشی در کشور می تواند برگ برنده آن در برابر پیکانتو باشد. البته ظاهر ساده و ناشناخته ماندن آن به دلیل تبلیغات کم، می تواند از نقاط ضعف آن باشد.

نسخه 2016 میراژ با قیمت 713,000,000 ریال توسط آرین موتور به فروش می رسد. طی روز های اخیر از نسخه 2017 این خودرو نیز که ظاهر بهتری دارد، در تهران رونمایی شده که البته این مدل با قیمت 78.800 از محدوده قیمتی این بررسی خارج شده است

دسته سوم وانت ها

وانت ها گروهی دیگر از خودروهای حاضر در بازه انتخابی ما هستند. طبق انتظار این دسته نیز به چینی ها تعلق داشته و گزینه های موجود همگی محصول این کشور پرجمعیت هستند.

کاپرا

گرند تایگر (Grand Tiger) که در ایران با نام کاپرا شناخته می شود، محصولی از کمپانی ZX Auto است. این وانت در ایران با همکاری گروه بهمن و در نسخه های تک و دو کابین و همچنین تک یا دو دیفرانسیل عرضه می شود.

طراحی ظاهری این خودرو شباهت های بسیار زیادی را با فیس لیفت هایلوکس نسل ششم دارد. بنابراین نمای خارجی کاپرا اصلا بروز نیست، هر چند برای یک وانت شاید طراحی خارجی چندان در اولویت نباشد اما به هر حال غبار زمان در قسمت های مختلف آن دیده می شود. با ورود به کابین طراحی قدیمی در کنار کیفیت نه چندان خوب مواد به کار رفته باعث دلسردی می شود. آپشن های ابتدایی نیز مزید بر علت شده و توقعات را در سطح پایینی نگه می دارند. البته شاید انتظارات بالا از یک وانت چینی چندان هم منطقی نباشد!

 بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران / بخش دوم

در زیر کاپوت کاپرا یک موتور 2.4 لیتری که تحت لیسانس میتسوبیشی ساخته شده، قرار دارد. اگر چه این اتفاق شاید در ابتدا خوشایند به نظر برسد، اما نگاهی به قدرت 127 اسب بخاری و گشتاور 205 نیوتن متری باعث یاس و نا امیدی می شود.

این موتور در کنار گیربکس پنج دنده دستی در مجموع عملکردی نه چندان درخشان از خود نشان می دهد. البته شاید به دلیل حضور نام میتسوبیشی، بتوان روی کیفیت بلند مدت آن حساب ویژه کرد. کاپرا با قیمتی در حدود 70 میلیون تومان جزو معدود وانت های چینی موجود در کشور است که با استقبال گسترده ای مواجه شده اما این مدل از نظر کیفیت قطعات با مشکلاتی مواجه است و اگر نیاز به یک وانت قابل اطمینان دارید بهتر است با صرف نظر از کاپرا به سراغ مدل های دست دوم نیسان پیکاپ بروید.

وانت ریچ

در برخورد اول با این وانت چینی بدون شک نیسان پیکاپ D22 که در اوایل دهه 80 شمسی وارد خیابان های کشور شد، در ذهن تداعی می شود. در واقع ریچ نسخه چینی شده همان وانت نیسان پیکاپ بوده و توسط شرکت ژنگ ژو-نیسان چین توسعه یافته است.

ریچ که در ایران توسط شرکت پارس خودرو مونتاژ می شود، ظاهری ساده و دقیقا مشابه نیسان پیکاپ D22 دارد. البته در این بین برای تنوع هم که شده در جزییات کمی تغییرات اعمال شده است. کابین این خودرو هم با وجود برخی تفاوت ها در واقع همان کابین نیسان پیکاپ است، اما کیفیت آن کمی تنزل پیدا کرده و با قیمت خود همگام شده است!

 بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران / بخش دوم

در بخش فنی ریچ به یک موتور 2.4ساخت دانگ فنگ (تحت لیسانس نیسان) مجهز شده است. از لحاظ قدرت و گشتاور این وانت تقریبا مشابه کاپرا بوده و خروجی آن به ترتیب 132 اسب بخار و 208 نیوتن متر گشتاور اعلام شده است. بنابراین نباید انتظارات چندان بالایی از ریچ 68.5 میلیونی داشته باشیم.

آنطور که در خیابان ها شاهد هستیم، به نظر می رسد کاپرا با اقبال بیشتری نسبت به ریچ روبرو شده و موفق تر از آن عمل کرده است. تبلیغات ضعیف درباره وانت تولیدی پارس خودرو و ناشناخته ماندن آن می تواند یکی از عوامل دخیل در این مساله باشد.

گریت وال وینگل 5

دیگر نماینده حاضر در بخش وانت ها، محصول یکی از شناخته شده ترین برندهای چینی یعنی گریت وال است. وینگل 5 برخلاف وینگل 3 از ظاهر به مراتب قابل قبول تری برخوردار است. طراحی این خودرو اگر چه گیرا نیست، اما به عنوان یک وانت نمی توان ایراد خاصی به آن گرفت. در داخل کابین، وضعیت مثل سایر رقبای حاضر در این بازه بوده و پلاستیک همه جا را فرا گرفته است که البته با توجه به قیمت تا حدودی قابل توجیه است. طراحی داخلی نیز در نهایت سادگی انجام شده و تقریبا هم پای رقباست.

 بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران / بخش دوم

در بخش فنی نکته ای بسیار جالب توجه وجود دارد. موتور 2.4 لیتری وینگل 5 نیز تحت لیسانس میتسوبیشی بوده و با کد 4G69S4N شناخته می شود. این موتور دقیقا همان نمونه ای است که بر روی کاپرا نصب شده، با این تفاوت که اختلاف هایی اندک در قدرت و گشتاور تولید شده دیده می شود. بر اساس اطلاعات موجود در سایت دیار خودرو موتور وینگل 5 توانایی تولید 135 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور را دارد.

گریت وال وینگل 5 به کشورهایی نظیر استرالیا و انگلستان نیز راه یافته و طبق گفته های مسئولین این کمپانی، تست های زیادی را در زمینه ایمنی پشت سر گذاشته است.

در مقایسه با رقبا، وینگل 5 از لحاظ اعتبار برند در وضعیت بهتری به سر می برد؛ شاید برتری هایی هم نسبت به آنها داشته باشد، اما یک نقطه ضعف اساسی دارد و آن چیزی نیست جز خدمات پس از فروش و پشتیبانی بسیار ضعیف از سوی شریک ایرانی. نسخه دو کابین این وانت چیزی در حدود 68 میلیون تومان در بازار قیمت دارد.

خودروهای 75 میلیون تومانی در بازار جهانی

در پایان بد نیست نیم نگاهی به گزینه های موجود با این قیمت در سایر نقاط جهان داشته باشیم. با کمک گرفتن از علم مفید ریاضیات بازه ریالی خود را به بازه دلاری تبدیل می کنیم.

در این صورت بازه قیمتی 60 الی 75 میلیون تومان شامل محصولات 21.5-17 هزار دلاری می شود. با این بودجه در سایر کشورها می توان خودروهایی مثل مزدا3، میتسوبیشی لنسر، هوندا سیویک، فورد فوکوس، سوبارو امپزا، هیوندای توسان، کیا سراتو، مینی کوپر، نیسان فرانتیر و تویوتا تاکوما را خریداری کرد که مسلما همگی آنها بسیار بهتر از گزینه های موجود در داخل هستند.

منبع:دیجیاتو



نظرات