1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی خودرو های 60 تا 75 میلیونی بازار ایران

بررسی خودرو های 60 تا 75 میلیونی بازار ایران

8 آبان 1395
  • 5

در گزارش‌های از بررسی خودروهای موجود در بازار ایران، نوبت به بازه 60 الی 75 میلیون تومان رسیده است. این بازه عمدتا در اختیار خودروهای شرق آسیا بوده و نمایندگانی عمدتا از چین در آن حضور دارند.

البته در این بین اخیرا نماینده ای از اروپا نیز به این جمع اضافه شده، اما اگر نگاهی کلی داشته باشیم حضور چینی ها بسیار پر رنگ تر از بقیه است. نکته جالب اینکه نماینده ای از خودروسازان وطنی در آن حضور نداشته و عرصه به خارجی ها واگذار شده است. خودروهای حاضر در این بازه تنوع نسبتا خوبی داشته و از انواع هاچ بک و سدان گرفته تا کراس اوور و وانت توسط مشتریان قابل انتخاب هستند.

دسته اول خودروهای کراس اوور

این گروه از خودروها تحت سلطه چینی ها قرار داشته و همه اعضای حاضر در آن محصول این کشور دوست و برادر هستند!

تمامی خودروهای این رده در واقع مدل های معمولی تک دیفرانسیل هستند که تنها چند سانتی متر مرتفع تر از نمونه های سواری یا استیشن تنظیم ارتفاع شده اند و قابلیت های فنی یا آفرودی خاصر را ارائه نمی دهند.

لیفان X60 اتوماتیک

لیفان X60 در دو نسخه دستی و اتوماتیک یکی از در دسترس ترین کراس اوورهای موجود در بازار است. این اتومبیل با گیربکس اتوماتیک CVT در فروش ویژه اخیر کرمان موتور قیمتی برابر با 641,000,000 ریال داشت. با این قیمت طراحی و امکانات خودرو در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارد. البته طبق معمول در داخل کابین انتظارات خود را باید با یک خودروی چینی هماهنگ کنید!

  بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران

هر دو نسخه دستی و اتوماتیک X60، از موتوری یکسان استفاده می کنند. موتور در نظر گرفته شده دارای حجمی 1.8 لیتری بوده و توانایی تولید 131 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 را دارد.

تفاوت بارز X60 اتوماتیک و دنده ای به سیستم انتقال قدرت بر می گردد؛ جایی که در نمونه اتوماتیک یک گیربکس CVT به کار گرفته شده تا راننده و سرنشین آرامش بیشتری در سفرهای شهری و جاده ای تجربه کنند. با توجه با استفاده از این گیربکس، شتاب اتومبیل نسبت به نسخه دنده دستی افت قابل توجهی کرده و تنبل تر احساس می شود. شایان ذکر است که نسخه دنده دستی شتابی در حدود 13 ثانیه دارد. لیفان X60 دنده ای که سابقه چندین ساله در ایران دارد، در مجموع موفق عمل کرده و از بعد کیفی بهتر از خودروهای داخلی ظاهر شده است. با این تفاسیر نسخه اتوماتیک هم به احتمال بسیار با استقبال نسبی روبرو شده و فروش خوبی را در بین خودروهای چینی تجربه خواهد کرد.

چانگان CS35

کراس اوور شهری چینی که این روزها در هر جایی تبلیغات گسترده آن دیده می شود، با یدک کشیدن عنوان “شاهکار” انتظارات را از خود بالا برده است. طراحی ظاهری این اتومبیل در مجموع رضایت بخش بوده و ایراد چندان اساسی نمی توان به آن وارد کرد؛ هر چند از برخی زوایا چینی بودن آن مشهود است. در داخل کابین این وضعیت کمابیش صادق بوده و حتی طراحی بهتری را شاهد هستیم. البته در مورد کیفیت مواد به کار رفته نباید انتظار چندان بالایی داشته باشید.

  بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران

در بخش پیشرانه CS35 به موتوری 1.6 لیتری مجهز شده که بر اساس اطلاعات موجود در سایت سایپا قادر به تولید 123 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه است؛ هرچند برخی منابع قدرت این موتور را 112 اسب بخار درج کرده اند. به هر حال پر واضح است که این موتور با توجه به گیربکس اتوماتیک و وزن 1270 کیلوگرمی رانندگی پرشتابی را فراهم نخواهد کرد. چانگان CS35 پس از فراز و نشیب های زیاد به شکل وارداتی و مونتاژ داخل موجود است. نکته عجیب در این بخش اختلاف قیمت فاحش این دو نسخه بوده که در ابتدا حتی به رقمی نزدیک به 20 میلیون می رسید.

از آنجایی که مدت زیادی از حضور این کراس اوور کوچک شهری در بازار ایران نمی گذرد، نمی توان درباره کیفیت بلند مدت آن اظهار نظر کرد. البته با تکیه CS35 به مجموعه سایپا و گستردگی بیشتر شبکه خدمات پس از فروش این شرکت نسبت به رقبا، به احتمال زیاد این اتومبیل خدمات پس از فروش بهتری نسبت به رقبا داشته باشد. قیمت این خودرو در حال حاضر چیزی در حدود 68 میلیون تومان است. البته ناگفته نماند در ماه های اخیر مشکلاتی از بابت شماره گذاری برای CS35 پیش آمده بود.

خانواده ام وی ام X33

محصولات کمپانی چری که در ایران با نام تجاری ام وی ام ارایه می شوند، تنوع نسبتا خوبی داشته و از هاچ بک و سدان گرفته تا شاسی بلند در سبد محصولات آن حاضر هستند. X33 یا تیگو 3 در زمان ورود به بازار در اواخر دهه 80 شمسی، به دلیل قیمت فوق العاده رقابتی توانست تجربه شاسی بلند سواری را با قیمتی مناسب در اختیار بسیاری از خانواده های ایرانی بگذارد.

  بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران

X33 در طول مدتی که در ایران بوده برخلاف برخی محصولات داخلی، دچار تغییر چهره شده و هر بار از لحاظ ظاهری بهتر از قبل شده است.

جدیدترین نسخه این شاسی بلند با نام X33 S ارایه شده که از ظاهری به مراتب بهتر نسبت به دو نسخه قبلی برخوردار است. نمای جلویی این شاسی بلند چینی منطقی تر از گذشته شده و بیشتر شبیه محصولات اروپایی از آب در آمده است. در نمای جانبی و عقب تغییرات آن چنان زیاد نیست؛ البته در این بخش سپر عقب بیشتر مشابه سپر شده است! طراحی دو رنگ بدنه نیز بخش دیگری از تغییرات ظاهریست. در مجموع X33 S از لحاظ ظاهری نمره قبولی می گیرد. اما در بخش کابین اتفاقات زیادی رخ داده است. طراحی داخلی این شاسی بلند چینی کاملا دگرگون شده و بسیار بهتر از قبل شده است. عوض شدن طرح فرمان، اضافه شدن نمایشگر مرکزی در نسخه لوکس، صندلی های چرمی با دوخت قرمز، آپشن های رفاهی قابل قبول و استفاده از مواد با کیفیت تر از نقاط قوت کابین جدید هستند.

در بخش فنی موتور در نظر گرفته شده همان نمونه 2 لیتری سابق با قدرت 139 اسب بخار است که با گیربکس 5 دنده دستی یا CVT خودکار ترکیب می شود. با این مشخصات فنی و وزن حدود 1400 کیلوگرمی نمی توان شتاب بالایی را برای این شاسی بلند چینی تصور کرد. با در نظر گرفتن موارد بالا و قیمت حدود 75 میلیونی، X33 S یکی دیگر از در دسترس ترین شاسی بلندهای موجود در بازار است. با توجه به موفقیت نسبی نسخه های قبلی و همچنین بهبودهایی که در این نسخه جدید انجام پذیرفته، نماینده جدید چری می تواند فروش بهتری را تجربه کند؛ به شرط آنکه قیمت خودرو مدام با رشد همراه نباشد.

دسته دوم سدان های 60 تا 75 میلیونی

همانند اکثر خودروهای حاضر در این بازه، سدان های موجود نیز به کشور چین تعلق دارند. چینی ها با تجربه هایی که در سال های اخیر کسب کرده اند، اکنون محصولاتی با ظاهر قابل قبول و مشتری پسند ارایه می کنند. در بخش فنی نیز تولیدات چینی حداقل روی کاغذ وضعیت بهتری نسبت به محصولات داخلی دارند؛ محصولاتی که تکنولوژی آنها متعلق به چند دهه پیش بوده و تطابقی با استانداردهای روز ندارد.

جک J5 با موتور 1.8 و گیربکس اتوماتیک

جک را می توان یکی از شرکت های چینی موفق در بازار ایران خطاب کرد. J5 یکی از محصولات این کمپانی است که در دو نسخه دستی و اتومات ارایه شده است. همانطور که در بررسی قبلی اشاره کردیم، نسخه دستی با موتور 1.5 و مدل اتوماتیک با موتور 1.8 لیتری تولید می شود. از آنجایی که J5 خودکار در بازه انتخابی قرار می گیرد به بررسی کوتاه آن می پردازیم.

  بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران

این سدان چینی بر خلاف همتایان قبلی خود، از طراحی ظاهری و داخلی قابل قبول و هماهنگی برخوردار است. کیفیت مواد به کار رفته در قسمت های مختلف و همچنین امکانات آن در کل مناسب بوده و شاید بتوان گفت که فراتر از قیمت پرداختی است. بر اساس اطلاعات موجود موتور 1.8 لیتری J5 ساخت میتسوبیشی بوده و توانایی تولید 140 اسب بخار قدرت را دارد که راندمان نسبتا خوبی محسوب می شود.

برای انتقال قدرت، یک گیربکس چهار سرعته خودکار با قابلیت تعویض دستی در نظر گرفته شده؛ این گیربکس اگر چه آرامش و آسودگی را در رانندگی های شهری به ارمغان میاورد، اما می توانست تعویض هایی نرم تر و به موقع تر انجام دهد. جک J5 علی رغم قدرت مناسب موتور، به دلیل هماهنگی کم موتور و گیربکس رانندگی پرشتابی ندارد و مصرف سوخت اقتصادی را نیز به ارمغان نمی آورد، بیشتر برای افرادی که به دنبال یک رانندگی آرام در مسیرهای مختلف هستند، مناسب است. J5 با قیمتی در حدود 63 میلیون تومان در بازار معامله می شود

ام وی ام 550 اتوماتیک

  بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران

MVM 550 در واقع مدل فیس لیفت شده و ارتقاء یافته سدان مشهور و پر فروش ام وی ام 530 به حساب می آید و از حیث مشخصات فنی شباهت تمام و کمالی به MVM X33 اتوماتیک دارد.

در بخش فنی موتور در نظر گرفته شده همان نمونه 2 لیتری سابق با قدرت 139 اسب بخار است که با گیربکس 5 دنده دستی یا CVT خودکار ترکیب می شود.

این مدل اخیرا دچار افزایش قیمت شده و به بازار خودروهای 60 میلیونی آمده است.

چانگان ایدو :

  بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران

یکی از پر فروش ترین سدان های خانوادگی و خودرویی بسیار موفق در بازار چین است که در بازار کشورمان مورد بی مهری سایپا واقع شده است و برخلاف مدل کراس اوور CS35 به صورت مونتاژی عرضه نمی شود و واردات نمونه های چینی آن هم متوقف شده است.

در چنین شرایطی خریداران سری اولیه و وارداتی ایدو که خودرو خود را با تبلیغات فراوان و پس از ماه ها تاخیر تحویل گرفته اند، روزگاری پر استرس را سپری می کنند و چشم امید به تغییرات خط تولید سایپا برای مونتاژ ایدو دوخته اند. به هرحال چانگان ایدو با موتور 1.6 لیتری 123 اسب بخاری (مانند چانگان CS35) خودرو بدی نیست اما در شرایط فعلی به دلیل تعداد کم با مشکلاتی در زمینه بازار فروش و خدمات مواجه است.

چری آریزو 5

آریزو 5 یکی از جدیدترین ساخته های کمپانی چری است که به بازار ایران نیز راه پیدا کرده است. طراحی ظاهری این خودرو کاملا قابل قبول بوده و در صورت حذف لوگوی چری (ام وی ام در داخل)، اصلا نمی توان حدس زد که با یک اتومبیل چینی طرف هستیم. وضعیت در داخل کابین نیز به همین شکل است، داشبورد خودرو با استفاده از حجم های سیال و خطوط بعضا تیز طراحی شده که شباهت هایی را با محصولات چند سال پیش هیوندای دارد. از بعد کیفی اما وضعیت می توانست بهتر باشد، چرا که استفاده زیاد از پلاستیک حس چندان مثبتی ایجاد نمی کند.

 بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران

آریزو 5 به یک موتور 1.5 لیتری با توانایی تولید 116 اسب بخار قدرت و 141 نیوتن متشر گشتاور مجهز شده است. سیستم انتقال قدرت این اتومبیل جدید شامل یک گیربکس 5 دنده دستی و یک گیربکس خودکار CVT می شود.

با این مشخصات فنی، آریزو 5 قادر به ارایه یک رانندگی پرشتاب و هیجان انگیز نبوده و خصوصیاتی کاملا متضاد با ظاهر خود دارد؛ طوری که شتاب صفر تا صد این سدان چینی در هر دو نسخه در حدود 15 ثانیه و بیشتر اندازه گیری شده است. بدون شک یکی از مهمترین نقاط قوت آریزو 5 امکانات و تجهیزات ایمنی متعدد آنست که در محدوده قیمتی خود بی نظیر است. این خودرو با دارا بودن 6 کیسه هوا، بدنه تقویت شده، سیستمهای مختلف کمکی ترمز و امکاناتی مثل سانروف، ورود بدون کلید و صفحه نمایش 7 اینچی بسیار دست پر وارد میدان شده است.

آریزو 5 در دو تیپ Luxury و Excellent، به ترتیب با قیمت 69.4 و 74.5 میلیون تومان و البته با گارانتی 5 ساله که آن هم در نوع خود کم نظیر می باشد، ارایه شده است.

بسترن B50F

دیگر نماینده گروه بهمن در لیست حاضر، B50F نام دارد. این سدان زیبا محصولی از شرکت بسترن که در واقع زیرمجموعه کمپانی بزرگ FAW چین است، می باشد. طراحی این خودرو توسط کمپانی معروف ایتال دیزاین انجام شده و همانند دو گزینه قبلی، از ظاهری بسیار جذاب و مشتری پسند مخصوصا در نمای جلو برخوردار است.

 بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران

بسترن از کابین زیبا و جاداری برخوردار است. مواد به کار رفته در قسمت های مختلف کابین نیز در کل مناسب ارزیابی می شوند. امکانات رفاهی و ایمنی این سدان چینی در سطح مناسبی قرار داشته و شامل مواردی مثل سانروف، سیستم کنترل میزان فشار باد لاستیکها (TPMS)، روکش چرمی صندلی ها، 4 کیشه هوا و سیستم های کمکی ترمز می شود.

البته در این بین نمی توان به سادگی از کنار نبود صفحه نمایش بزرگ در داخل کابین عبور کرد که با توجه به قیمت خودرو و سال عرضه قابل توجیه نیست. در بخش فنی نکته حائز اهمیت استفاده از پلت فرم نسل قبل مزدا 6 در ساخت بسترن B50F است. در زیر کاپوت این خودرو یک موتور 1.8 لیتری با قدرت 142 اسب بخار و 172 نیوتن متر گشتاور قرار دارد. این موتور با یک گیربکس 6 دنده تیپ ترونیک (با قابلیت تعویض دستی) ساخت آیسین ترکیب شده و در کل هماهنگی خوبی با همدیگر دارند. با مشخصات فنی ذکر شده، شتاب بسترن B50F چیزی در حدود 12 ثانیه می باشد که رقم هیجان انگیزی نیست. بسترن B50F یکی از بهترین خودروهای چینی است که به بازار ایران راه یافته، اما به دلیل تبلیغات ضعیف و بی برنامگی گروه بهمن بی نام و نشان باقی مانده است. این اتومبیل در صورت تبلیغات هدفمند و قیمت رقابتی تر در ابتدای ورود، می توانست به یک محصول کاملا موفق بدل شود، اما به دلایل یاد شده در حاشیه باقی مانده است. البته قیمت کنونی این خودرو که کمی فراتر از بازه انتخابی ماست، در مقایسه با رقبا اصلا غیرمنطقی نیست.

رنو سیمبل

سیمبل در واقع همان نسل دوم تندر 90 است که در سال 2012 در نمایشگاه اتومبیل پاریس معرفی شد. این اتومبیل از ظاهری بسیار ساده برخوردار بوده و همانند تندر 90 هیچ نکته هیجان انگیزی در نمای خارجی آن دیده نمی شود؛ جز اینکه نسبت به تندر 90 کمی ارتقا یافته و در کل زیباتر و عامه پسندتر شده است.

 بررسی خودروهای 60 تا 75 میلیونی بازار ایران

در داخل کابین نیز وضعیت به همین منوال است. قسمت های مختلف در نهایت سادگی طراحی شده و در خوشبینانه ترین حالت کیفیتی معمولی دارند. البته در مقایسه با کابین تندر 90، شاهد جهش در طراحی و کیفیت موارد به کار رفته هستیم؛ اما در صورت مقایسه با کابین رقبای چینی، سیمبل بازنده خواهد بود. تنها نکته مثبت در این بخش فضای داخلی مناسب نماینده رنوست که به لطف طراحی خاص قسمت کابین حاصل شده است. سیمبل با چند پیشرانه مختلف قابل انتخاب است، اما نسخه ای که برای بازار ایران ارایه شده، از پیشرانه تندر 90 اتوماتیک بهره می برد؛ بنابراین موتور سیمبل در واقع همان نمونه 1.6 لیتری و گیربکس آن نیز همان نمونه 4 سرعته دستی موجود بر روی تندر 90 اتوماتیک است. این مجموعه تولید و انتقال قدرت قبلا امتحان خود را در بین مشتریان پس داده و علی رغم برخی نقاط ضعف، برای رانندگی در ترافیک و آسودگی از بابت تعویض دنده عملکردی قابل قبول دارد.

رنو سیمبل در دو تیپ مختلف ارایه شده که ارزان ترین نسخه آن در نمایندگی چیزی در حدود 69 میلیون تومان قیمت خورده است. البته همین نسخه در بازار افزایش قیمتی چند میلیون تومانی پیدا کرده و با قیمتی در حدود 73 میلیون تومان معامله می شود.

از آنجایی که سیمبل همانند تندر 90 یک خودروی اقتصادی به شمار می رود، پرداخت چنین رقمی برای آن کمی غیرمنطقی به نظر می رسد. علاوه بر این رقبای چینی همگی از طراحی های زیباتر داخلی و خارجی بهره مند بوده و امکانات بیشتری را در قبال قیمت مشابه یا حتی کمتر ارائه می کنند.

منبع:دیجیاتو



نظرات

  • کرم کرم (9 آبان 1395 ساعت 18:19)

    بازار خودرو ایران در اختیار چین
    کی میشه صنعت خودرو ایرانی چینی ریشه کن بشه و واردت خودرو کم مصرف ارزان با کیفیت اروپایی و ژاپنی در ایران رواج پیدا کند.

  • amir amir (9 آبان 1395 ساعت 16:52)

    من به تازگی j5اتوماتیک کارکرده خریده ام که دلیلش بیشتر قیمت صفره. قبل از خرید جک 2-3 ماه صبر کردم و فنی و ظاهری ماشین. بررسی کردم.الان هم که دارم خیلی راضیم. کابین و موتوری فوق العاده اس. هر چند دوست داشتم بسترن bf50 بخرم که کیفیت و کابین بهتری هم داره ولی توانایی خریدشو نداشتم . به کاییکه توانایی خریدشو دارم اول بسترن وبعدش جک وپیشنهاد میکنم.بررسیهای سایت هم کاملاً درست بوده و خودم همه ماشینای چینیو که احتمال ورود یل تولید داشته باشن و بررسی میکنم. از سایت میخوام که در مورد لندویند و یه مدل زوتی که شبیه پورشه هست اطلاعات بزنن تا کاربران سطح آگاهیشون بالا بره. درسته که چینی ها بهترین نیستن ولی با توجه به وضعیت اقتصادی کشور گزینه مناسب هستند به خصوص خودروهای داخلی.

  • X60 X60 (8 آبان 1395 ساعت 19:01)

    من ۱ماه x60 اتومات دارم نسبت به قیمتی که پرداخت کردم راضیم فعلا که خوبه ببینیم بعدا چی میشه

  • mohammad mohammad (8 آبان 1395 ساعت 18:53)

    قطعا فاو FAW از همشون بهتره

  • afshin afshin (8 آبان 1395 ساعت 17:59)

    با تشکر از بررسی صورت گرفته در صورت امکان محصولات 70 تا 100 میلیون تومانی چینی را هم بررسی نمایید.