1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی کیا اپتیما دست دوم در ایران

بررسی کیا اپتیما دست دوم در ایران

16 مهر 1394
  • 0

خودرویی که می‌‌خواهیم به آن بپردازیم مدل 2011 از کیا اپتیما است که مدل قدیمی تر آن 6 سالی است در بازار ایران به چشم می خورد. اپتیما از سال 2000 در حال تولید بوده و تاکنون 4 نسل مختلف را از آن شاهد بوده ایم. گفتنی است که نسل نخست این محصول در ایران تقریبا ناشناخته است و در واقع از سال 2005 به بعد یعنی از نسل دوم بود که نام اپتیما بر سر زبان ها افتاد و البته آن هم به دلیل نبود رقبای کافی در بازار ایران بود وگرنه نسل اول و دوم اپتیما را دیگر باید یک محصول فراموش شدنی در بازارهای بین المللی توصیف کرد.

نسل دوم این خودرو در سال 2008 فیس لیفت شد و در پی آن موفقیت هایی نیز کسب کرد که بیشتر آن را بایستی مدیون بازار ضعیف خاورمیانه دانست. اما اخیرا در کمال شگفتی مدل جدیدی از این خانواده به عنوان نسل سوم به جهان معرفی شده است که آن را باید اپتیمایی تازه متولد شده قلمداد کرد. محصولی که در پی کسب هویت برای کمپانی کیاموتورز است.

 بررسی کیا اپتیما دست دوم در ایران

روندی که درحال حاضر کیاموتورز در پیش گرفته است، رویه ای است که چنانچه ادامه پیدا کند به زودی نام این کمپانی را دربین خودروسازان نامی، بیش ازپیش مطرح کرده و قطعا موفقیت های زیادی را برای آن درپی خواهد داشت. به دنبال چنین سیاستی باید اعتراف کرد اپتیمای جدید از هر نظر نسبت به گذشته نه تنها تغییر بلکه پیشرفت کرده است. در وهله اول، این طراحی بدنه است که بیننده را به خود جلب می‌کند. طراحی به اصطلاح فاخر و شیک که نه به پیچیدگی محصولات کره ای/ژاپنی است و نه مثل گذشته بیروح و بی تاثیر است! چراغ های فعلی بهنسبت نسل قبل ابهت بیشتری پیدا کرده اند و جلوپنجره ای که در تمامی محصولات اخیر کیاموتورز در پی کسب هویت برای آنهاست، در این مدل هم دیده میشود. رمز موفقیت اپتیمای جدید را شاید بتوان شباهت آن به محصولات اروپایی دانست! پلتفرم این خودرو همانطور که حدس زده میشود با مدل جدید هیوندای سوناتا مشترک است و از این جهت ابعاد تقریبا یکسانی دارند.

طراحی بدنه اپتیما با وجود آن‌که به اندازه سوناتا جنجال برانگیز نیست اما به راحتی قادر خواهد بود که نظر خریداران را به خود جلب کند. طول بدنه نسبت به گذشته نزدیک به 4 سانتیمتر کشیده تر و عرض آن هم 2 سانتیمتر پهن تر شده است. ضمن این‌که در ارتفاع نیز شاهد 2 سانتیمتر افزایش هستیم. این تغییرات باعث شده اند تا بر هیبت اپتیما بیش از پیش افزوده شود. نیم رخ خودرو و انتهای بدنه نیز فرم نسبتا ساده ای دارند. همان مقدار که بدنه اپتیما با نسل قبل خود متفاوت بوده، کابین آن نیز فراتر از حدواندازه های کیاموتورز طراحی شده است. حال وهوای کابین این خودرو به مدل های اسپرت اروپایی شباهت دارد. کیفیت خوب مواد به‌کار رفته و نیز تمایل کنسول وسط به سمت راننده جهت ارگونومی بیشتر، دو عاملی هستند که فضای داخلی اپتیما را مشابه مدل های اسپرت اروپایی کردهاند. در جایی اشاره شده بود که کابین اپتیما مشابه خودروهای لوکس است! این گفته اگرچه بیشتر یک تعریف تبلیغاتی از فضای داخلی این خودروست اما در عین حال باید قبول کرد که فضای داخل آن چیزی از دیگر سدان های ژاپنی و کره ای هم تراز خود کم ندارد. حجم و فضای کابین تقریبا کافی است و با برخورداری از سقف پانورامیک، کمبودهای احتمالی آن کمتر به چشم می آید.

 بررسی کیا اپتیما دست دوم در ایران

با این وجود باید به این موضوع اشاره کرد که صندلی عقب ممکن است برای بزرگسالان کمی خسته‌کننده باشد. صرف نظر از گنجایش اتاق، کابین اپتیما یک ایراد کاملا اساسی دارد و آن طراحی صندلی ها هستند؛ وگرنه تقریبا هیچ ایراد خاصی به طراحی این خودرو وارد نیست. مشکل اینجاست که وقتی به روی صندلی های آن می نشینید از نظر عمق وضعیت مناسبی ندارند و بیشک کسانی را که بلندقد هستند در مسافت های طولانی خسته می‌کند. از سوی دیگر اصول ارگونومی نیز در طراحی صندلی ها رعایت نشده و بخصوص قسمت کف آنها بیش از حدصاف هستند. این ایراد در فرمان دادن های سریع کاملا خودنمایی می‌کند و حتی ممکن است باعث کلافه شدن شما شود. از این ایراد که بگذریم، میزان ایمنی کابین به واسطه تمهیدات صورت گرفته، نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده است.

انواع ایربگ در نقاط مختلف اتاق تعبیه شده وضریب ایمنی سرنشین در این خودرو تقریبا در رده های نخست این کلاس قرار میگیرد. موتور اپتیما، 4 سیلندر خطی به حجم 2/4 لیتر است که آن نیز مانند موتور سوناتا میباشد. اپتیما شاید از نظر طراحی چشمگیری سوناتا را نداشته باشد؛ اما میتوان گفت که با توجه به تشابهات فنی از نظر توان، هم تراز با سوناتا است و با قدرتی معادل 178 اسب بخار تقریبا عملکردی مشابه فولکس واگن جتا دارد با این مزیت که اپتیما در حال حاضر اقتصادی ترین موتور در کلاس سدان های سایز متوسط را داراست.

 بررسی کیا اپتیما دست دوم در ایران

بنا به گزارش EPA اپتیمای جدید به ازای هر 100 کیلومتر در شهر به 8.9 و در بزرگراه تنها به 7.6 لیتر سوخت احتیاج دارد و این یعنی به طور میانگین 8.2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر. با توجه به رقبای بسیار زیادی که با اپتیما در یک کلاس قرار دارند، چنین مصرف سوختی بی شک یک برگ برنده با احتمال برد بالا محسوب میشود. این خودرو به یک جعبه دنده 6 سرعته اتومات مجهز است که از نظر عملکرد و میزان پاسخگویی وضعیتی قابل قبول دارد. اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که مجموعه موتور و جعبه دنده تا زمانی خوب عمل می‌کنند که شما انتظار زیادی از آن نداشته باشید. اگر بخواهید با اپتیمای جدید به اصطلاح اسپرت رانندگی کنید باوجود آن‌که تعلیق و فرمان آن نسبت به سوناتا رفتارهای اسپرت تری از خود بروز میدهند اما متاسفانه این خودرو به نیاز شما پاسخ صددرصد نخواهد داد. با اینکه رفتار عمومی اپتیما قابل تقدیر است اما خیلی زود متوجه خواهید شد که خودروی شما یک مدل اسپرت نیست و یا بهتر بگوییم آنچنان که به نظر میرسد، اسپرت نیست.

 بررسی کیا اپتیما دست دوم در ایران

سواری با اپتیما قدری سفت اما فوق العاده راحت است و این خصوصیتی است که از یک سدان امروزی توقع دارید. تعلیق آن -درست مشابه سوناتا- در جلو از سیستم مک‌فرسون و در عقب از چنداتصاله تشکیل شده است که البته به نظر میرسد کمی از نظر تنظیم با سوناتا متفاوت باشد. اگر بخواهیم رفتار تعلیق این خودرو را با خودرویی دیگر قیاس کنیم با کنار گذاشتن سوناتا، مزدا 6 بهترین نمونهای است که در مقابلتان قرار میگیرد. اما این بدان معنی نیست که تعلیق آن بتواند فشارها را به اندازه مزدا تحمل نماید؛ بلکه فقط از نظر میزان سفتی مشابه مزدا رفتار می‌کند. فرمان آن هم با این که خوب عمل می کند اما به نظر میرسد فرمان سوناتا با اختالف زیادی بهتر از آن باشد. کیا اپتیما در مجموع یک خودروی خوب امروزی بهشمار میرود تا جایی‌که حتی مسئوالن کیاموتورز با گارانتی و خدمات پساز فروشی که ارائه میدهند، میتوانند خوشبین به کسب سهم قابلتوجهی از بازار این رده بخصوص در میان خودروهای لیزینگی در آمریکا باشند.

 بررسی کیا اپتیما دست دوم در ایران

اپتیما شاید در عملکرد نظر اسپرت سواران را به طور کامل به خود جلب نکند اما فردی که برای خرید یک سدان سایز متوسط به بازار مراجعه می‌کند بیش از این‌که به دنبال رفتار اسپرت باشد فاکتورهای دیگری مثل طراحی شیک، قیمت ارزان و مصرف کم را در اولویت قرار می دهد که در این صورت اپتیما سربلند خواهد بود. در یک جمع بندی کلی میتوان گفت، کیا اپتیما با اختلاف زیادی نسبت به سوناتا و مزدا3 در میانه جدول رده بندی این کلاس قرار دارد و بیش از این‌که به جفت فنی خود یعنی سوناتا شبیه باشد، تقریبا همرده خودروهایی چون تویوتا کمری قرار میگیرد.

اپتیما 2011 و 2012 هم اکنون در بازار دست دوم ها با قیمتی بین 100 تا 110 میلیون تومان معامله میشود .

 بررسی کیا اپتیما دست دوم در ایران



نظرات