1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی لکسس RX350 f-sport جدید

تست و بررسی لکسس RX350 f-sport جدید

29 اسفند 1395
  • 1

نسل جدید لکسوس RX350 کمی تا قسمتی ما را سورپرایز کرد و در مقایسه‌ای که بین این خودرو و 7 شاسی‌بلند دیگر داشتیم لکسوس با کسب رده‌ی چهارم به کار خود پایان داد.

بررسی لکسس RX350 F Sport

شاید طراحی این خودرو از نظر برخی افراد کار پابلو پیکاسو باشد اما جنبه‌های بهتری نیز وجود دارند. ارزش بهتر و کیفیت و تجمل بالاتر چیزی است که در کراس اوورهای معدودی وجود دارد و اگر شما خواهان نمونه‌ای جایگزین برای مدل‌های مطرح آلمانی هستید که متفاوت نیز باشد لکسوس یک انتخاب مناسب است.

بررسی لکسس RX350 F Sport

اما اول از همه به طراحی خودرو می‌پردازیم. لکسوس می‌خواهد که تصویر و ذهنیت قدیمی زدوده شود و با ارائه‌ی هر نسل از محصولاتش شاهد خودروهای گوشه‌ای‌تری هستیم اما این RX یک نام تجاری سنگین است.

بررسی لکسس RX350 F Sport

از جلوپنجره‌ی دوکی‌شکل بسیار بزرگ گرفته تا چراغ‌های جلوی عصبانی، پانل‌های کناری عریض و قوس چرخ‌های غالب این خودرو در ذهن شما جای خواهد گرفت.

بررسی لکسس RX350 F Sport

در این بررسی ما محبوب‌ترین مدل یعنی F Sport را در اختیار داریم که قیمت آن از 94010 تا 104 هزار دلار استرالیا متغیر است. این مدل بیش از 10 هزار دلار گران‌تر از نسل قبلی است.

بررسی لکسس RX350 F Sport

در استایل یک لکسوس واقعی این خودرو هنوز هم ارزش خوبی در مقایسه با رقبای لوکس خود دارد. با در نظر گرفتن اینکه خودروی حاضر در تست تنها خودرویی است که هیچ آپشنی ندارد و در میان ارزان‌ترین‌ها نیز قرار دارد اما هنوز هم سطح تجهیزات خوبی را ارائه می‌کند. این همان کاری است که لکسوس به خوبی انجام داده است.

بررسی لکسس RX350 F Sport

صفحه لمسی 12.3 اینچی با کیفیت بالا در مرکز داشبورد خودنمایی می‌کند و سیستم صوتی مرغوب مارک لوینسون با 15 بلندگو نیز به همراه بلوتوث و DAB تجربه‌ای فوق‌العاده را رقم می‌زنند. در کابین همچنین شارژ بی‌سیم تلفن همراه قرار گرفته است.

بررسی لکسس RX350 F Sport

از دیگر تجهیزات استاندارد این خودرو می‌توان به چراغ‌های جلوی با نوربالای LED، ورود بدون کلید، سیستم تعلیق تطبیق شونده، سقف شیشه‌ای پانورامیک، هدآپ دیسپلی، رینگ‌های 20 اینچی، صندلی‌های جلوی گرم/سرد شونده با تنظیم در 10 جهت، ستون فرمان تنظیم شونده، شیشه‌های دودی و دوربین عقب اشاره کرد.

بررسی لکسس RX350 F Sport

بررسی لکسس RX350 F Sport

سیستم‌های ایمنی فعال این خودرو نیز دربردارنده‌ی پایش نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و کروز کنترل تطبیقی است. همچنین RX350 به 10 کیسه‌ی هوا مجهز شده است.

بررسی لکسس RX350 F Sport

لکسوس برای بسیاری از تجهیزاتی که در رقبای آلمانی مثل ب ام و X5 و آئودی Q7 و دیگر رقبا مثل رنجروور اسپورت و ولوو XC90 آپشن هستند هزینه‌ای اضافی دریافت نمی‌کند.

بررسی لکسس RX350 F Sport

بررسی لکسس RX350 F Sport

کابین با ارتفاع سواری بالا قضاوت‌های خوبی را برمی‌انگیزد. کیفیت کابین، کف‌پوش‌ها، فولاد سرد و چرم نرم خیال‌انگیز است. اکثر دکمه‌ها از پلاستیک ساخته شده‌اند و شیوه‌ای که جعبه‌داشبورد بسته می‌شود خود اثری هنری به شمار می‌آید.

طراحی کلی کابین کاملاً مدرن از آب درآمده و صفحه‌نمایش بزرگ یکی از بهترین‌های کلاس است. پدال‌های آلومینیومی و نشان‌دهنده‌های الهام گرفته شده از LFA حس اسپورت بودن را به راننده انتقال می‌دهند. کنسول مرکزی نیز خوش‌ساخت و با ارگونومی بالاست.

بررسی لکسس RX350 F Sport

خب به نیمه‌ی خالی لیوان هم نگاهی بیندازیم. حضور برخی سوئیچ‌های مربوط به مدل‌های تویوتا (مثل دسته کروز کنترل کرولا)، برخی دوخت‌های نه‌چندان جالب بالای داشبورد و سیستم ماوس مانند کنترل صفحه‌نمایش از نقاط ضعف Rx350 به شمار می‌روند. سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو به پای iDrive ب ام و نمی‌رسد؛ اما اگر آن نرمی و حس خوب تجمل را می‌خواهید پس باید گفت که لکسوس آن را ارائه می‌دهد؛ و بسته به تجربه‌ی شما با مدل‌های قدیمی‌تر لکسوس، این خودرو به خوبی ساخته‌های برجسته‌ی این لوکس ساز ژاپنی است.

از نظر فضای پشتی، صندلی‌های این خودرو فضای بسیار زیادی را در مقایسه با پورشه کاین و جگوار اف پیس ارائه می‌کند و البته صندلی‌ها نرم و مناسب هستند. به علاوه کف خودرو مسطح بوده و صندلی‌ها نیز جابجایی مناسبی دارند. در بخش عقب همچنین کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع و خروجی 12 ولت نیز تعبیه شده است.

بررسی لکسس RX350 F Sport

پنجره‌ی کوچک کناری و ستون C بزرگ شاید باعث احساس دل‌تنگی داخل کابین شوند اگرچه که زاویه‌ی ورود و خروج عالی به خودرو این موضوع را تا حدی کم‌رنگ می‌سازد. برخلاف بسیاری از رقبا، لکسوس RX350 با یک جفت صندلی ردیف سوم برای کودکان عرضه نمی‌شود.

بررسی لکسس RX350 F Sport

از نظر کاربردی بودن فضای بار خودرو با 453 لیتر حجم نسبتاً کوچک است اما با تا کردن صندلی‌ها این فضا افزایش پیدا می‌کند. این خودرو وسیله‌ی کسانی نیست که حداکثر فضا را می‌خواهند.

بررسی لکسس RX350 F Sport

بررسی لکسس RX350 F Sport

اما برسیم به بحث فنی و قلب تپنده‌ی لکسوس که نسخه‌ای 6 سیلندر و 3.5 لیتری بنزینی است که توسعه یافته اما همچنان نرم، موزیکال و تیز است.

این پیشرانه توانایی تولید 296 اسب بخار قدرت در دور 6300 و 370 نیوتون متر در دور 4600 را دارد. این پیشرانه به گیربکس 8 سرعته ی اتوماتیک جدیدی را دارد. سیستم چهارچرخ محرک این خودرو که بر پایه‌ی دیفرانسیل جلو نیرو را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد از دیفرانسیل عقب الکترونیکی به منظور انتقال گشتاور استفاده می‌کند.

با چنین پیشرانه‌ای شاسی‌بلند ما در 9.2 ثانیه به تندی 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد و مصرف سوخت ادعایی آن به 9.6 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش یافته است. در تست ترکیبی ما به مصرف 12.2 لیتری دست یافتیم که در واقع عملکرد کاملاً برجسته‌ای است و تنها 15 تا 20 درصد نسبت به رقبای دیزلی مصرف بیشتری نشان می‌دهد.

خروجی پیشرانه خوب است اما وزن خالص این خودرو حدود 2.1 تن اعلام شده که خودرو را به هر اسب بخار و هر نیوتون متر وابسته می‌سازد. در نهایت پیشرانه فاقد گشتاور لازم در دورهای پایین است.

اگر نسخه‌ی سریع‌تری را می‌خواهید می‌توانید RX450h هیبریدی با پیشرانه‌ی بنزینی 308 اسب بخاری و واحد الکتریکی را سفارش دهید که مصرف سوخت فوق‌العاده‌ی 5.6 لیتری دارد. البته این خودرو 8 هزار دلار گران‌تر است. البته باتری نیکل فلز آن کمی قدیمی شده است.

نهایتاً باید گفت که رقبای اروپایی با ارائه‌ی پیشرانه‌های توربودیزل مدرن در این بخش کمی جلو افتاده‌اند هرچند اگر مسافت‌های کوتاه شهری را طی می‌کنید این خودرو را نرم و آرام خواهید یافت.

زیر بدنه‌ی گوشه‌ای لکسوس از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو با سیستم متغیر تطبیقی استفاده شده و در بخش عقب نیز شاهد اتصالات دوبل جناغی به علاوه بازوی مستقل هستیم.

سیستم فرمان حساس به سرعت بوده و شعاع گردشی 11.8 متری دارد. سواری خودرو در مسیرهای متفاوت دقیقاً همانی است که از یک لکسوس انتظار دارید. کابین نسبت به صدای باد و لاستیک‌ها کاملاً ایزوله بوده اما کنترل بدنه در پیچ‌ها نسبت به رقبا کمی ضعف دارد.

اما در واقع ما نگران این موضوع نیستیم زیرا RX تمایل به استفاده در شهر، سفرهای تفریحی آخر هفته و همانند این‌ها دارد و عملکرد خودرو برای چنین شرایطی عالی است.

از نظر مالکیت لکسوس RX با گارانتی 4 ساله/100 هزار کیلومتر بهره می برد. در هر بار سرویس همچنین لکسوس خودروی شما را شسته و دستیار کمک جاده‌ای نیز ارائه می‌شود.

بررسی لکسس RX350 F Sport

بررسی لکسس RX350 F Sport

دوست داشتن این خودرو بسیار آسان است؛ اما از نقاط ضعف خودرو می‌توان به کمبود گشتاور در دورهای پایین اشاره کرد. همچنین فضای بار خودرو کم است.

علاوه بر این باور نداریم که F Sport علیرغم نشان خود و حالت‌های متنوع رانندگی خیلی اسپورت باشد. این خودرو رقیبی برای جگوار در عبور از پیچ‌ها نیست.

چیزی که RX انجام می‌دهد وفاداری به ویژگی‌های لکسوس است. این خودرو آرام، خوش‌ساخت، با تجهیزات زیاد و مالکیت بی‌دردسر است. استایل زاویه‌دار و کابین مدرن آن نیز از دیگر ویژگی‌های خودرو هستند.

لکسوس جدید بسیار شبیه نمونه‌های قدیمی اما با لباسی شیک و مدرن است و خودروهای نظیر این جایگاه خاص خود را در بازار دارند.

پرفورمنس و راندمان: 7
فضای کابین و راحتی: 8.5
تکنولوژی و ارتباطات: 7.5
قیمت و تجهیزات: 9
سواری و هندلینگ: 7.7
امتیاز کلی: 8

منبع:پدال



نظرات

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (30 اسفند 1395 ساعت 02:03)

    یه پا سلطان واس خودش...