1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تجربه رانندگی با اشراف‌زاده آلمانی ، S500 2013

تجربه رانندگی با اشراف‌زاده آلمانی ، S500 2013

5 فروردین 1396
  • 2

سال 2013 ،کمتر از 4 ماه پس از معرفی نسل جدید S کلاس شاهد حضور آن در گمرک کشورمان بودیم و دیری نپایید که به راحتی پلاک ملی هم برایش صادر شد. جالب اینکه باوجود تفاوت نه چندان زیاد قیمت نسل جدید S با نسل پیشین آن در بازارهای جهانی این خودرو در بدو ورود برچسب قیمتی 1 میلیارد و 800 میلیون تومانی را به خود دید که تقریبا دو برابر قیمت آخرین نسخه های صفر کیلومتر نسل قبلی اش در کشور بود!

 20 هزار کیلومتر رانندگی با بنز S500 ; اشراف‌زاده آلمانی

در حدود 20 دستگاه از این خودرو با پلاک ملی از اواخر سال 2013 تا اواسط 2014 ،اکثرا با پسوند S500 وارد شد که پس از تصویب قانون منع واردات خودروهای بالای 2500 سی سی ورود این خودرو هم ممنوع گردید. همین عامل هم باعث شد تا همزمان با اوج گرفتن قیمت خودروهای لوکس در آن دوران، قیمت S کلاس 2014 نیز به شکل باورنکردنی افزایش یابد و حتی تا مرز 3 میلیارد و 650 میلیون تومان پیش رود! از این رو پس از گذشت قریب 2 سال از ورود این خودرو به کشور، نه تنها از جذابیت و خاص بودن Class-S کاسته نشده، بلکه قیمت بسیار بالا و تعداد انگشت شمارش در سطح خیابان ها، ارج و قربی چند برابری به آن بخشیده است! در طول این مدت با چندین دستگاه S500 جدید برخورد داشتیم که اکثر آنها به دلیل حساسیت به حق مالکانشان با کارکردی در بازه 1000 تا 3000 کیلومتری بیشتر میهمان پارکینگ خانه ها بودند تا حضور درخیابان ها! چندی پیش ولی یکی از نسخه های خاص این خودرو در اختیارمان قرار گرفت که برخلاف خودروهای فوق به عنوان اتومبیل مورد استفاده روزمره مالک، در طی حدودا دو سال قریب 20 هزار کیلومتر مسافت پیموده است!

 20 هزار کیلومتر رانندگی با بنز S500 ; اشراف‌زاده آلمانی

مرسدس بنز Edition1 S500

خودروی Class-S مورد آزمایش ما از نسخه خاص Edition1 بود و این ویژگی با نمایش لوگوی Edition1 در جاهای مختلف کابین و بدنه به ما گوشزد میشد. نسخه ای که به مناسبت بزرگداشت نسل جدید Class-S در 12ماه نخست تولید این محصول به صورت سفارشی ارائه شد و تفاوت هایی را با نمونه های بعدی داشت. از تفاوت های ظاهری این ورژن با S کلاس های معمولی نیز میتوان به عرضه آن با دو رنگ ویژه آبی زغالی (Anthracite) و سفید الماسی اشاره نمود که جلوه ویژهای به آن می بخشد. ضمن این‌که در داخل کابین هم صندلی های چرمی برند Designo به رنگ آبی کبود با تلفیق چوب و چرم کرم رنگ داشبورد شاخص ترین وجه تمایز آن با مدل معمولی به حساب می آیند. بد نیست بدانید که برای سفارش این خودرو در زمان تولیدش می بایست 25 هزار دلار مازاد برقیمت اولیه S کلاس پایه پرداخت میشد.

شروع یک تجربه

اولین بار خودرو را در یک بعدازظهر دلنشین دیدیم. هوا لحظه ای آفتابی و لحظه ای ابری میشد تا رنگ خاص Class-S نیز با این تغییر نور، بین سورمه ای تیره و ترکیبی از نوک مدادی و آبی روشن، متغیر باشد. بعد از نشستن در پشت فرمان و آماده شدن برای حرکت، اتومبیل با استارتی نرم و بی صدا روشن شد و دو صفحه نمایش رنگی بزرگ 12.3 اینچی به هم چسبیده با گرافیکی خاص ظاهر شدند که در یکی عقربه های مجازی پشت آمپر نمایان و در دیگری اطلاعات چند رسانه ای خودرو نمایان بود. پس از درگیر کردن دنده از طریق دست دنده پشت فرمان، حرکت را در حالت ECO (اقتصادی) آغاز کردیم و در همان ابتدا تمرکزمان را بیشتر از هرچیز به بررسی سیستم (Control Body Magic (MBC گذاشتیم.

نحوه کارکرد این سامانه به این شکل است که تعلیق خودرو به صورت کاملا هوشمند و با اسکن نمودن سطح جاده توسط دوربینی مخصوص_در کسری از ثانیه_ به تنظیم نرمی و سفتی کمک‌ها می پردازد تا در تمام مدت حرکت، این چرخ ها باشند که مرتعش می شوند نه بدنه! به این ترتیب رانندگی با Class-S علی رغم استفاده از تایرهایی با فاق کوتاه، کاملا نرم و بدون احساس کوچک‌ترین ارتعاش یا لرزش در درون کابین است و گویی خودرو بدون تماس با سطح زمین حرکت می‌کند! در پشت فرمان، لمس چرم و متریال با کیفیت، روشن بودن ماساژور، ورود کمترین صدا به درون کابین و آرام و نرم بودن خودرو در هنگام شتابگیری و تعویض دنده (به ویژه در حالت Comfort و Eco) تجربه ای کاملا آرامش بخش و منحصر به فرد از رانندگی را ارائه میکرد. چنین تجربه ای را پیش از این نه در نسل های قبلی Class-S و نه در دیگر رقبای هم سطحش همچون سری 7 ب ام و مشاهده نکرده بودیم. اگرچه در حالت Eco با‌کندی واکنش خودرو نسبت به فشردن پدال گاز روبرو بودیم و شتابگیری با اندکی تاخیر آغاز میشد اما در حالت اسپرت عملکرد پدال گاز کاملا سریع بود و این خودروی سنگین 2 تنی (2165 کیلوگرمی) به سرعت شتاب می گرفت.

 20 هزار کیلومتر رانندگی با بنز S500 ; اشراف‌زاده آلمانی

علاوه بر این ناگفته نماند که تفاوت اصلی خودرو درحالت های Eco و Comfort گهواره ای بودن کمک‌ها و تغییر ارتفاع مداوم خودرو در هنگام شتابگیری بود. در حالت Sport نیز با کاهش ارتفاع و نزدیک‌تر شدن خودرو به سطح زمین، گویی سیستم MBC با هدف پایداری بیشتر، تعلیقی کم تحرک تر را برای آن برنامه ریزی می‌کرد. پیشرانه 4.6 لیتری V8 با کد M278 توسط دو توربو توان خروجی را به 449 اسب بخار می رساند تا با انتقال این نیرو توسط یک گیربکس 7سرعته G ترونیک به چرخ های عقب، در طول مدت 4.7 ثانیه دست‌یابی به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میسر شود. همچنین سرعت این سوپرلوکس مرسدس به 250‌ کیلومتر درساعت محدود شده است که متاسفانه به دلیل محدودیت های محیطی امکان تجربه آن برای ما فراهم نشد. با این حال در بیشتر سایت ها و نشریات معتبر گفته شده که حتی در این سرعت نیز میتوان با آرامش تمام(!) بر روی صندلی های آن لم داد و از داخل کابین لوکس آن نهایت لذت را برد.

در آغوش تکنولوژی!

رانندگی با Class-S توسط انواع سیستم های هوشمند- همچون رادار فعال- انجام می شود که وظیفه ترمز اتوماتیک، ترمز مبتنی بر گشتاور (همچون ترمز گیربکس) ، حفظ فاصله با خودروی جلویی و نگهداری خودرو بین خطوط جاده (با سفت شدن فرمان هنگام رفتن روی خط) و جلوگیری خروج از جاده را به عهده دارند. همچنین انواع رادارهای نقطه ای، سنسورهای اطراف خودرو، سیستم تشخیص عابر پیاده از حیوانات و یا اشیاء، سامانه دید در شب، چراغ های هوشمند تمام LED در جلو و عقب، سیستم تشخیص وضعیت جسمانی و هوشیاری راننده و واکنش نسبت به آن به همراه ده ها سیستم هوشمند دیگر همگی از Class-S یک خودروی کاملا هوشمند ساخته اند .

 20 هزار کیلومتر رانندگی با بنز S500 ; اشراف‌زاده آلمانی

البته کلیه این سیستم ها پیشگیری کننده های پیش از وقوع حادثه هستند و سیستمهای ایمنی دیگری همچون ایربگ های سرتاسری کابین، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده مجهز به ایربگ در زیر آن (Beltbag) و... این تضمین را به سرنشینان خودرو میدهند که پس از وقوع حادثه نیز میزان جراحت ها به حداقل برسد.

حس سرنشینان پشتی در Class-S

با نشستن در صندلی های پشتی، اتومبیل توسط خود راننده به حرکت درآمد. خودروی مذکور یک Class-S پنج نفره بود که به جای کنسول ثابت مرکزی در ورژن چهار نفره (Class Business) ، یک کنسول متحرک با امکانات محدودتر داشت. هر دو صندلی پشتی مجهز به سیستم ماساژ چندحالته، گرم‌کن و سرد‌کن، تنظیم 8 حالته برقی به همراه 3 حافظه ذخیره سازی و پرده های برقی پنجره کناری بودند که همگی از طریق کلیدهای طراحی شده بر روی درها در دسترس قرار می گرفتند. در کنار آن تهویه مطبوع دوگانه برای عقب، دو مانیتور سرگرمی 10.2 اینچی به همراه 2 عدد کنترل بیسیم ، کنسول متحرک مجهز به جا لیوانی و یخچال در پشت آن، از دیگر امکانات قسمت پشتی خودرو محسوب میشدند. خواباندن پشتی صندلی و تکیه دادن به پشت سری فوق العاده نرم عقب وجای پای دلباز به واسطه 14 سانت فاصله طولی بیشتر در نسخه LWB به همراه نورپردازی فوق العاده زیبای کابین توسط 300 لامپ LED با امکان تغییر رنگ، حسی کاملا لذت بخش و آرامی به سرنشین عقب منتقل می‌کرد.

مخارج مورد تقبل

به خاطر بازه قیمتی 2 تا 3 میلیاردی نسل جدید S کلاس در کشور، عده زیادی هزینه های سنگینی را در کنار استهلاک بالا برای آن متصورند. طبق گفته مالک در طول این 2 سال، باوجود طی مسافت های طولانی و رانندگی با خودرو در هر شرایطی، هزینه ها تنها شامل تعویض 10 لیتر روغن و فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر 5 هزار کیلومتر با قیمتی در حدود 3 میلیون، تعویض چهار حلقه لاستیک در این مدت به قیمت 10 میلیون و تعویض لنتها هربار در حدود 2 میلیون تومان بوده که اگرچه چنین مبالغی به هیچ وجه کم نیستند ولی به نسبت قیمت بالای خودرو و در مقایسه با هزینه های نجومی ب ام و و یا پورشه، باید گفت که کاملا مناسب تلقی میشوند!

 20 هزار کیلومتر رانندگی با بنز S500 ; اشراف‌زاده آلمانی

بازنشر از ماهنامه سرعت



نظرات

  • arman arman (5 فروردین 1396 ساعت 14:06)

    چطور مالک توی 20هزار کیلومتر 1بار لاستیک و لنت عوض کرده!!!!!!!!!!

  • هاشم هاشم (5 فروردین 1396 ساعت 13:04)

    یعنی با 20000 کیلومتر کارکرد نیاز به تعویض لاستیک و لنت داره؟؟؟؟؟